Gå til innhold
  • Bli medlem

Bislingen(Lunner kommune) rundt frarådes på det sterkeste


rotehodet

Anbefalte innlegg

Hei!

Bislingen har lenge vært et sted jeg har hatt lyst til å ta turen til ettersom jeg har gått på ski, syklet, trasket og padlet med kano fra Mylla gjennom Nordmarka.

Siden denne turen ikke hadde så mye å by på gjør jeg den særdeles kort.

Jeg fulgte blåstien rett opp til Bislingen fjellstue. Denne etappen gikk tålig greit, stien var som forventet litt våt og leirete etter mye regn den siste perioden.

Vel oppe kunne jeg endelig ta en titt fjellstua. Det var et begredelig syn, alle vinduer var knust og gardinene blafret ut.

Etter og ha tatt to rosinboller på toppen tok var planen å følge blåstien videre. Allerede etter noen få hundre meter så begynte tullet. Noen smarte hoder har valgt å kombinere rød- og blåsti. Dette innebær selvfølgelig at traseene gikk over myr og fandens oldemor. Som om ikke det var nok så har en eller annen noldus kjørt med ATV i myra, helt sikkert for å lage gode spor ifm blåstien! Etter en liten halvtime valgte jeg derfor å ta en shortcut i håp om å komme meg ut av myra, det hjalp litt, okke som det var vått, vått og atter vått.

Etter hvert kom jeg meg inn på blåstien igjen, synet som møtte meg bare noen meter spankulering var enda mer begredelig enn fjellstua og myrstien til sammen. Her har en eller annen skogseier valgt å hogge alle trær han har kom over. Maskinene som har kuttet og hentet tømmeret har av en eller annen grunn valgt å bruke blåstien som vei oppover. Det betydde i korte trekk at blåstien, i tillegg til at den var våt og gjørmete som...! i tillegg var full av småkvister.

Å tråkke en liten times tid i dette føret gikk heller dårlig, jeg klarte mesterstykket å tråkke over et par ganger og pelsen ble spyddet av småkvistene som stakk opp over alt.

Med dette i minne anbefaler jeg på det sterkeste å finne en annen dagstur. Makan til hærværk av marka skal man lete lenge etter.

Vedlagt har du sporloggen fra turen.

post-5335-133474766301_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vært en del der tidligere siden jeg har hytte i nærheten.

Men det begynner bli noen år siden sist. Var en fin sti fra fjellstua og ned til Åssjøen bl.a. Men etter hva du skriver har det jo skjedd mye rart siden det. Prøv den på ski en gang i stedet. Fint område.

Alternativ oppe i norddelen er at du kjøre via Jevnaker til Tverrsjøen. Der kan du nordover ta turen opp på Svarttjernhøgda, høyeste topp i Nordmarka. Får du utsikt nordover og mot Randsfjorden bl.a Sydover kan du ta stien over Pershusfjell og få utsikten øs og sydover i marka. Etter Pershusfjell tar du runden rundt Finntjern og opp langs Perhusvann, så litt mer i skogen via Holosetra og så ned mot Skarvann før du er tilbake på Tverrsjøen. Du har jo padlet vannene hvis du har dratt fra Mylla og gjennom Nordmarka. Liker spesielt området rundt Pershusvann, nesten litt fjellfeeling der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke Gran kommune men Lunner Kommune.

Avisen Hadeland om hærverket http://www.hadeland.net/Nyheter/lokale_nyheter/article5617102.ece

I følge denne så har de blitt pålagt å rydde opp noe det allerede var intensjoner om. http://www.hadeland.net/Nyheter/lokale_nyheter/article5646361.ece

Selv setter jeg spørsmålstegn ved hele saken. Eier er jo her tjent med at bygget forfaller noe som vil forenkle/forsvare en rivings/byggesøknad i forbindelse med det planlagte hotellet . Jeg behøver vel ikke si mer.

Forøvrig er det jo innmari begredelig at stiene blir ødelagt slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borgern

Pershushusfjellet(også kalt Nordmarkas Beseggen?) fra Tverrsjøstallen stod på agendaen i dag, men i dette været holder jeg meg heller hjemme i sofaen for å lade opp til Hodejegerne på kino i kveld :shock: Svarttjernhøgda og andre tilhørende steder anbefaler jeg også på det sterkeste. Og som du sier, spesielt Pershusvannet. Det eneste dumme med Pershusvannet er at èn kan kjøre helt til vannet. Ja takk til bilforbud etter Tverrsjøstallen :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bislingen har vært et trist syn en stund. Synd med ødelagte stier i tillegg. :(

Riktignok skal det være ganske knusktørt i marka før Bislingflaka tørker opp... :?

Forøvrig er jeg enig i at Tverrsjøstallen er et yppelig utgangspunkt. Mitt absolutte favorittutgangspunkt i marka. Jeg reiser gladelig til Tverrsjøstallen for markaturer, sommer som vinter, til tross for tilhold (revir) i Oslo. Pershusfjellet, Spålen, Katnosa. Masse fine topper rundt omkring, bl.a Kollern, Aklangsbrenna, Lortholkollen, Lamannshaugen. Ikke minst Sandbekkmana på blåføre med snøtunge trær og dyp blå himmel, etter en fin lunch i sola på stokken ved nedbrente Spålsbu ;)

Joda, skal en til Nordmarkas fineste område, må man ta seg et godt stykke nordover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Jeg er oppvokst på Harestua, like ved Bislingen.

I mine yngre dager var jeg svært ofte på Bislingen, der jeg enten var aktiv i slalombakken eller på vei ned til Harestua på langrennski.

Her brukte jeg også mye kafeteriaen, et koselig sted å slappe av.

Det er trist å se hvordan Bislingen har blitt.

Jeg har kun sett bilder og hørt fra andre hvordan det ser ut der oppe.

Tenkte jeg skulle ta meg en tur til Bislingen, men gruer meg faktisk litt.

Jeg blir sint og lei meg. Jeg synres det er dårlig gjort å gjøre hærverk på et så flott sted og ikke minst også naturen rundt og ned til Harestua.

Jeg håper at det vil forandres og at noen rydder opp :)

Og håper at vi en gang kan ønske alle hjertelig velkommen til nyåpning på Bislingen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innbilte meg at det var god kotyme at ikke stier skulle brukes til trafikk for hogstmaskiner, muligens også regler for dette, men kan være jeg tar feil.

Har gått en del på ski direkte fra Vestbygda (Harestua) til Bislingen for å stå på ski i anlegget der. Var tidvis bra tungt å vase gjennom skogen på de gamle kombiskiene vi hadde på sent 80-tall/starten av 90-åra... Var god trening med et par timer i dyp snø for å stå på ski hele dagen og så retur i kveldninga :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.