Gå til innhold
  • Bli medlem

Mate rådyr over vinteren?


Lassemann

Anbefalte innlegg

Vi kjøpte i våres et hus som ligger godt i skogen, med frukttrær og bærbusker i hagen.

Nå ser jeg at vi har rådyr på besøk her hver kveld, hvor de spiser nedfallsfrukt. :) De kommer hver kveld når det begynner å bli mørkt, og jeg lurer på om de og sover utenfor her. Til tross for at jeg har gått på de flere ganger så kommer de alltid tilbake igjen.

Eierene som bodde her før oss bodde her i 50 år, og har matet rådyrene litt lenger opp i skogen hver vinter. Tenkte jeg skulle fortsette denne tradisjonen, da det er temmelig mye snø her i denne høyden (300m) så og si hver vinter.

Men hva kan jeg gi dem som ikke koster all verden, og hvor mye? Mener og ha lest at det kan være lurt å sette ut litt lunkent vann samtidig med maten, da de sliter med å få i seg nok væske under kuldeperioden.

Det er som regel 2-3 voksne dyr, og 3 kalver som er her nå for tiden. Sikkert flere som jeg ikke har sett og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv har jeg foret med "knust / valset" havre. Viktig at den er knust for at dyrene skal nyttiggjøre seg foret, men dette koster jo penger.

Tørket også gresset fra plenen, men nå er jo den sesongen over.

Du kan jo inngå avtale med din lokale matvarebutikk om å få frukt og grønnsaker som de ellers skal kaste, og det samme med evnt. grønnsakdyrkere. Grønnsaker og frukt må skjæres opp i små biter for at dyrene skal få det i seg i frossen tilstand.

Pleide også å sette ut saltstein i nærheten, spør etter saltstein for vilt (hvit) på Felleskjøpet. Kapp ei 10 cm or- eller bjerkestamme ca 1 meter fra bakken, spikk de øverste 15 cm ned til en tykkelse på 2 cm og sett steinen oppå her.

Foring bør starte tidelig på vinteren og fortsette til lenge etter at snøen har gått, og skal bare være et tilskudd til det de finner i skogen. Din foring skal med andre ord ikke være det eneste. Husk også at forplasser kan trekke til seg rovvilt som jakter på rådyrene. De bør heller ikke ligge slik til at dyrene må krysse sterkt traffikerte veier eller at løshunder er et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at noen bryr seg om dyr som sliter om vinteren. Når vi til stadighet fratar dyrene mer og mer av deres naturlige leveområder så kan det vel ikke skade at vi griper litt inn i naturens gang.

Her hvor jeg bor har vi veldig mye rådyr. Jeg ser dem nesten daglig når jeg sykkler til jobben, men det eneste vi ser av engasjemang er gamle folk som klager over at de spiser opp krokus og tulipaner i hagene om våren.

Jeg vil heller ha rådyr enn tulipaner i hagen, og hvis vinteren her en skjelden gang blir litt ekstra hard så er det ikke bare svarttrosten som får epler av meg. Så får blomsterelskerne i nabolaget bare passe ekstra godt på blomstene sine når våren kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.