Gå til innhold
  • Bli medlem

Avslappning etter Kilimanjaro


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har tenkt meg til Kilimanjaro men har ikke lyst til å bare slite meg ut når jeg først er i Afrika. Har noen noen tips angående hva og hvor man bør dra?

Har lyst til å få sett noen ville dyr, kanskje safari eller lignende.

Hadde sikkert også vært fint å kunnet bade/slikke sol. Er det Zanzibar som er "tingen" da? Vet noen om noen andre "sydenaktige" plasser som er fint/billig i området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zanzibar er en turistfelle, dra i stedet til Lamu som ligger utenfor kysten av Kenya.

PS: Ikke fortell dette tipset videre til alt for mange, for da blir vel Lamu også en turistfelle snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Serengeti er også verdt et besøk.

Intet er som å ligge i en hengekøye og nippe til en gin tonic mens man lytter til lyden av løver som spiser antiloper i det fjerne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemmer aldri kveldsstunden ved leirbålet i Serengeti da en løveflokk på 15-20 dyr tuslet forbi 50-60 meter unna. De skulle ut på kveldsjakt. Jeg overnattet i telt som absolutt er å anbefale for å kunne oppleve slikt. Det var også spennende å titte på hyenene om kvelden. Bruker man hodelykt var det lett å oppdage at det var mange dyr rundt teltet pga refleksen fra øynene deres.

I det hele tatt er Serengeti fantastisk å oppleve. Jeg hadde inntrykk av at det var tettere med dyr der enn en middels norsk bondegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kombinerte Kilimanjaro-turen med besøk i de nærmeste nasjonalparkene, Lake Manjara, Tarangire og Ngorogoro. Tarangire hadde noen svære elefantflokker, men Ngorogoro var den mest spektakulære hvor vi foruten veldige antilopeflokker og andre byttedyr så leopard, gepard, neshorn, løver og flodhester. Et bilde som har festet seg på netthinnen var da vi på vei mot Ngorogoro stoppet oppe på kraterkanten. Jeg tok fram kikkerten og speidet ned mot kraterbunnen hvor jeg oppdaget de enorme dyreflokkene på de store slettene. Dette var så nytt for meg at det gjorde et uutslettelig inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar du på organisert tur eller ikke? Det er jo all slags arrangementer for Kilimanjaro. Variasjonene er m.h.t rute (tror det var fire forskjellige), akklimatiseringstur til en annen en del lavere vulkan i nærheten og Serengeti eller ikke. Oppleggene varierer derfor en del i tid (og penger) også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

drar ganske uorganisert, bestiller kun selve fjell turen på forhånd. resten av turen har jeg tenkt å ta litt som det kommer. budjsettet mitt er ikke av de største

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet du sikkert at du har forpliktet betalt 'hjelp' for å komme deg til topps.

Selv har jeg lurt litt på samme turen. Mitt budgett er også temmelig magert.

Det fins i hvert fall to artige kombinasjoner m.h.t. fjell: et fjell i nærheten (husker ikke navnet mer) eller en litt lengre kombinasjon med en av toppene til Mount Kenya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Da vet du sikkert at du har forpliktet betalt 'hjelp' for å komme deg til topps.

Selv har jeg lurt litt på samme turen. Mitt budgett er også temmelig magert.

Det fins i hvert fall to artige kombinasjoner m.h.t. fjell: et fjell i nærheten (husker ikke navnet mer) eller en litt lengre kombinasjon med en av toppene til Mount Kenya.

Du tenker vel kanskje på Mt. Meru? Etter som jeg har forstått så kan faktisk en safari på noen dager hjelpe på aklimatiseringen siden det ligger ganske høyt over havet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mt. Meru var det ja. Med denne kombinasjonen får du med deg to flotte topper på en tur. Fint for akklimatiseringen selvsagt. Leser forresten ofte at mange organiserte turer til Kilimanjaro bruker for liten tid til akklimatisering.

Hvilken topprute hare du tenkt på? Har du egne gode (les: pålitelige) kontakter i Tanzania? Og har du funnet noen gode tips for å spare litt? Særlig flyturen er jo temmelig dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er villig til å flytte litt på deg før hvilen er Etiopia et fantastisk land, nesten helt uten turister!

Lake Langano som ligger et lite stykke utenfor hovedstaden Addis er et fantastisk feriested med kort vei til naturreservater og flotte turområder i fjellet. Her er det muligheter for rolige turer i fantastisk landskap dersom man vil oppleve Afrikas natur på sitt beste. Eller man kan nyte late dager ved sjøen med en fantastisk utsikt til fjellene, der en om natten ser bålene til stammene som holder til i åssidene. Aksum og Lallibela er hellige byer, verdt turen dersom en ønsker å se en viktig del av kulturen. I utkanten av Aksum ligger også ruinene av Sheba palasset, der dronningen av Sheba holdt til (kjent som dronningen av Saba for oss....)

Entoto er en nasjonalpark ikke langt fra Addis med det beste av Etiopias dyreliv, av fjellområder kan Bale-fjellene, og Simien-fjellene nasjonalparker være verdt et besøk.

Etiopere er gjestfrie og helt objektivt sett et fantastisk folkeslag :?: Nordmenn tenker ofte sult og hungersnød når de hører Etiopia, i virkeligheten er det et grønt og frodig land med spennende kultur og folk, du treffer garantert nye venner! Jeg skal ikke benekte at det er et fattig land, men man skal ikke skue hunden på hårene :?

Så ønsker du en litt annerledes og ekte Afrika opplevelse, er Etiopia absolutt å anbefale, ikke er det dyrt der heller så det bør passe et stramt budsjett (jeg klarte meg med 2000 kroner på 1,5 måned, bodde riktignok gratis men opplevelser ble det nok av!) Dette er et land jeg anbefaler på det sterkeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Mt. Meru var det ja. Med denne kombinasjonen får du med deg to flotte topper på en tur. Fint for akklimatiseringen selvsagt. Leser forresten ofte at mange organiserte turer til Kilimanjaro bruker for liten tid til akklimatisering.

Hvilken topprute hare du tenkt på? Har du egne gode (les: pålitelige) kontakter i Tanzania? Og har du funnet noen gode tips for å spare litt? Særlig flyturen er jo temmelig dyr.

Rongai ruten virker å være et fint alternativ, skal ihvertfall prøve å unngå normalruten Marangu eller coca-cola ruten som den visstnok kalles.

Har fått noen tips på lokale guider men om det er noe å satse på vet jeg ikke. Vurderer derimot sterkt å satse på disse:

http://7summits.com/kilimanjaro/trips.php

virker seriøst og ikke minst billig så lenge dollarkursen holder seg. Når det gjelder flyturen så tror jeg det er billigere å fly til Nairobi, Kenya istedet for Kilimanjaro Int. Airport. Er likevel mulig at "vinningen går opp i spinningen" hvis man tar med buss til Moshi/Arusha + event. overnatting i Nairobi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei, gikk akkurat Lemoshoruten opp Kilimanjaro (var på Uhuru Peak 6. september), flott rute. 6 eller 7 netter gir god tid til akklimatisering, og utsikten på alle deler av turen er fantastisk! Du går jo da vestfra, og rundt nesten hele fjellet før summit-day. OG det er lite folk på denne ruten! Vi møtte ingen før på den tredje dagen faktisk. Vi benyttet MEM Tours i Moshi (hold deg unna Arusha - dyrt), og var veldig fornøyde. Bruk heller et par dager ekstra enn å risikere ikke å komme til toppen... Machame er også et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ngorogoro er kjempeflott som safari! Ellers har jeg også vært på zanzibar, og synes det er helt topp! Om det er turistfelle kommer an på når på året det er. Vi var der i mars, og hadde en hel strand for oss selv mye av tiden, fordi det er lavsesong. helt i nord er det kjempefint, pluss at du kan ta noen bra dykke/snorkle-turer i området hvis det er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ngorongoro-krateret var for meg en ekstremt flott naturopplevelse !

Dyr observert :

Løve,Gepard,Serval,Hyene,Sjakal,Neshorn,Flodhest,Flamingo,Aper,Giraff,Neshorn,Bøffel,Gnu,Antilope,Vortesvin,Kjempeskogsvin,Sebra + diverse gress-etere jeg ikke husker navnet på er det jeg kommer på i farten.

Glemmer det aldri.....

post-480-133474437804_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uganda er spennende ja, bare man kommer seg vekk fra storbyen. Det er jo noe helt annet enn det mere turistifiserte området rundt Kilimanjaro. Kunne hatt lyst til å komme tilbake dit, drive med litt hjelpearbeid i stedet for å sitte på en kontorkrakk her i kalde Noreg. Noen som har en jobb til meg der nede ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.