Gå til innhold
  • Bli medlem

Jakke og bukse til fjelltur - jeg blir sprø


Eivind80

Anbefalte innlegg

Skal 1-2 uker i fjellet nå i høst og ser etter både jakke og bukse til turen. Holder på å bli sprø av mylderet av utstyr, ekspeditører som ikke veit noen ting, hundretusener av tester på nettet, andres erfaringer, billige bukser kan være bra, dyre kan være mindre bra osv osv.

Et eks: XXL selger Lundhags-buksa Traverse til 1200, Field-buksa til 400. Ekspeditøren sier at nei Traverse-buksa den er vel ikke vindtett, men sier så at "denne er både vind- og vanntett" og peker på en Stormberg-bukse til 300 kroner. Mens andre bukser koster to til tre lapper. Noe heter turbukse, noe heter vanntett turbukse, noe annet heter skallbukse, og noe heter regnbukse, mens Norrøna har vantette jakker og bukser til 1500,- som "egner seg til alle typer jakt". Jeg lurer også på om ei jakke trenger være veldig tjukk. Jeg har denne jakka: (http://www.moabsports.com/web-pid-52171-Helly-Hansen-Zone-Jacket-item.htm). Den er vindtett og lett og jeg er fornøyd med den, men er rett og slett usikker på om jeg bør ha en varmere jakke for fjelltur, eller om det er greit at 3.-laget er ikke er så varmt om man har godt undertøy og mellomlag.

Jeg vil ha ei jakke og bukse til en fjelltur der det kan bli mye vind regn. Vindtett jakke og vindtett bukse som tørker fort er det viktigste tenker jeg. Og pris helst ikke over 3000 tilsammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den jakka du har bør holde fint for det meste av fjelliv:-) Det er veldig vanlig å ha en tynn skalljakke (som din) og så ta på mer tøy under om det trengs. Men stort sett går jeg kun med en trøye (i ull eller 'superundertøy', ikke bomull...) under jakka. Eller helst med jakka i sekken.

Jeg foretrekker å ha en bukse som er ganske vindtett og puster bra, og så heller ta på en regnbukse eller pustende vanntett bukse over om det blir regn. Begge Lundhags-buksene du nevner bør fungere bra (med en vanntett bukse i tillegg), jeg foretrekker gjerne en bukse med avtagbare bein siden det gir gode luftemuligheter. Det fungerer med en ikke-pustende vanntett bukse, men komforten stiger med en som puster. Jeg ser XXL f.eks. har flere Helly Hansen bukser med HellyTech membran til 5-600kr, de bør fungere bra. (Det finnes mye fint og dyrt også... Hehe)

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig ikke det er noe enkelt svar på dette.

Vindtett: Dette betyr som regel at stoffet har en tett veving som gjør at det blir mindre gjennomtrenging av vind. Jeg kjenner ikke til noen målestandard for vindtetthet og en produsent kan påstå at noe er vindtett uten at en annen ville påstå det samme. Voksing av klær (slik som fjellraven har) kan øke vindtettheten (samt vannavvisning).

Vannavvisende: Dette betyr at stoffet er behandlet med kjemikalier som gjør stoffet hydrofobisk, dvs at vann vil ikke taes opp av stoffet og gjerne renner av. Dette fungerer helt fint opp til et visst punkt hvor stoffet har en tendens til å bli "overveldet". (Hvis vannet ikke renner av så er det stor sjanse for at det trenger igjennom.) Vannavvisende egenskaper må vedlikeholdes med behandling jevnlig ettersom hvor mye det blir brukt.

Vanntett: Ikke alt som er vanntett er vanntett! I for eksempel regnjakker er stoffet overflatebehandlet på en eller annen måte som gjør at det ikke er noen "hull" mellom trådene i stoffet. Dette betyr at stoffet også er vindtett. Noen regnjakker behandles også slik at de blir vannavisende slik at stoffet selv heller ikke tar opp vann. Lik for eksempel telt kan man måle ett vanntett stoff i hvor høy vannsøyle det tåler.

Membraner slik som gore-tex er ikke helt vanntette og må behandles og vedlikeholdes med hydrofobiske kjemikalier for å fungere best mulig.

Håper kanskje det hjelper litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Fjällräven Keb som bukse.

Mange fine tekniske detaljer og er en blanding av stretch og fjällräven sitt G-1000 stoff. Dette gjør den både behangelig og slitesterk.

Eneste drawback etter min mening at den virker litt varm under marsj hvis det er over 15 grader. Heldigvis er det ventileringsmuligheter langs lår og legg, i tillegg til gylf.

Koster ca 1600 kr.

Sjekk video her:

Når det gjelder jakke, så er jeg litt på utkikk selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du kan banne på at når du først har kjøpt en bukse er den for varm, for kald, blir for våt osv. Umulig å finne noe bra synes jeg.

:)

enig med solrikioo.. er den helt vanntett så blir du våt av svette, er den ikke vanntett så blir du våt i mye regnvær, har du skallbekledning så er du tørr inntil det regner for mye, og for hard aktivitet gjør deg likevel våt av svette. Med tung sekk må du bruke magebelte og får ikke optimal lufting på beina uansett, men på jakka kan du lufte mer, så skallbekledning (delvis vanntett) er av mindre betydning der.

Beste for meg har vært en løsning med ikke vanntett og nesten helt vanntett bukse, siden harde turer gjør meg delvis våt av svette uansett. Bedre enn å være MEGET våt. Viktig for meg å ha en bukse som tørker fort, er behagelig å gå med (gjerne stretch i områder) og lett. Varmen tar jeg med ekstra lag og vanntett bukse (som også da er vindtett). Undertøyskift må du uansett ha med, dette tar du på når du er under presenning eller i telt. Det er da det er viktig å ha en bukse som tørker lett mens du venter. Gjerne en bukse som ikke koster for mye som du kan tørke ved bål, ellers er primusen i teltet eneste mulighet.

Om du ikke har tenkt deg på overnattingsturer med sekk så blir prioriteringen en helt annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du kan banne på at når du først har kjøpt en bukse er den for varm, for kald, blir for våt osv. Umulig å finne noe bra synes jeg.

:)

Jeg bruker tynntynne microfiberbukse, så supplerer jeg med lag på lag av ull under. Fungerer utmerket! Og dersom det blir for varmt så drar jeg den bare opp og bretter den rundt knærne og vips har jeg knickers også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein tynn/fleksibel skallbukse er eit godt anvendeleg alternativ. Sjølv bruke og brukte eg ei frå Hagløfs mykje, med ulike variantar av devold-ull under avhengig av temperaturen ++. Ei grei skalljakke er og mitt beste forslag. Norrøna har fleire, men dei blir fort dyre. Sjekk ut bruktmarkedet (eg hadde ei til salgs, men den er just solgt). Hagløfs har og fleire gode jakker. Du klare deg kanskje også med ei jakke av typen Norrøna Falketind? Under jakka har eg ull, og gjerne ein tynn fleece (les: Norrøna Lofoten). Stort vanskelegare er det ikkje, og det har i alle fall bragt meg fint gjennom f. eks eit friluftslivstudium i Bø (der vi ofte gjekk dagesvis i regn, sørpe og søle), men også soldagar på ski osv. osv. Sørg for å ha god fottøy! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..så kan det vere (veldig) lurt å bruke dei 3000 på eit sånt utstyr, og kanskje ein og i nød endå ein til lapp, for: F eks norrøna skalljakke kan du ha i ti år+. Eg har ei jakke+bukse som eg har hatt i....10 år. Fortsatt fit!! Men trur det skal finnast OK tilbud ute i bruktmarkedet. Elles så har eg høyrt at det finst outlet-butikk(-ar) som bl.a. sel gode klær for ein billig penge grunna at det er ein liten skavank ved den, type liten saumfeil e.l. (som er nok til at dei ikkje kan selge den for ordinær pris). Men dette har eg berre høyrt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei...slenger meg på diskusjonen her jeg også. Selv bruker jeg oftest min Mammut Basejump bukse. Meget fornøyd med den. Den er ikke vanntett, men tåler vind og er meget behagelig å gå med. Stretch og tørker også fort. Koster ca kr 1500, - men kan fås på tilbud på nettet. Blir det litt kaldere kommer ei tynn merlinoullbukse på. Har også ei Bergans Breheimenbukse (ca kr 1700,-) som jeg bruker på litt tøffere turer. Tåler mer vann og er også behagelig å gå med. Er det STORE muligheter for regn og bustete vær har jeg skallbukse med i sekken. (Forøvrig Bergans Rask)

Svetter mye og går ofte hardt på tur og går "lett". Dvs ofte kun med supertrøye...Brynje eller Devold Merlinoull. Blir det litt kjølig...bruker jeg ei tynn Bergansjakke (Microlight) Koster ca 1000kr. Meget kjekt plagg. Ei tynn fleecejakke er også god å ha dersom det kjølner på litt. Ellers så er skalljakke alltid med i sekken i tillegg til tørre trøyer i ull. Nå utover er det "konge" å ha ei tynn dunjakke på lur i sekken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på 4 dagers tur i Trollheimen forrige uke. Ytterbekledning, så sikter jeg for vindtett of vannavvisende, blir det for mye regn, har jeg et lett regnsett i sekken. Jeg har Norrøna klær, Svalbard Heavy Duty bukse og Svalbard Flex1 Jakke. Disse er ikke regntett, men selv om det regnet godt den siste timen, klarte disse plaggene å ta unna d himmeln hadde å by på. for disse 2 plaggene vil du havne på ca. 3 høvdinger tilsammen. Anbefales :-)

I tillegg har jeg med lett regntøy, samt en tynn fleece (Norrøna Falketind Warm1) som jeg bytter i etter behov!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke tro at en ny jakke ville trenge det nei. Men jeg ville kanskje satt den inn med vannavisende middel en gang i året eller etter hver gang du har vasket den.

Jeg bruker disse to:

http://www.nikwax.com/en-us/products/productdetail.php?productid=268

http://www.nikwax.com/en-us/products/productdetail.php?productid=267

Først vasker jeg med den første. Så kjører jeg en vask til med den andre. Så kjører jeg trommelen en gang til uten noe i på maks temp for å fjerne kjemikalierester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.