Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaring med Suunto høydeklokker?


heand

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har også lurt litt på dette. Suunto klokkene ser ut til å være veldig populære for tida og jeg skjønner ikke helt hvorfor...

Jeg ville tro at en rimelig god gps gir bedre nøyaktig het på høyde iom at den ikke påvirkes av trykkendringer i vær. I tillegg har jo gps posisjon samt tid og kompass ++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en vector, "billigutgaven" fra xxl.. Hadde store forventninger til at den skulle gi større sikkerhet på tur i fjell og kajakk. Den har kompass (elektronisk),barometer med værprognose, og høydemåler. Det har ikke vist seg å være spesiellt nyttig. Grunnen er at det krever (gjenntatte)kalibreringer, og det hele blir alt for unøyaktig. Hadde nytte av kompasset på fjellet en gang, til peiling. Det viste ikke riktig mot nord. Sikkert en artig presang til gadgetinteresserte men som sikkerhetsutstyr i praksis? Nææ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke relatert til Suunto, men jeg har en Casio Pro trek klokke. Denne har jeg hatt mye nytte av i fjellet, i all hovedsak kompasset, men har også brukt høydemåleren for å få et raskt anslag for hvor vi er på kartet om det taes opp på en tur man har gått før. Så lenge høydemåleren er kalibrert er den faktisk veldig nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en Suunto Observer i ca 10 år nå. Den største svakheten til Suunto klokkene må være reima. De er svindyre og holder max 2 år. Høydemåleren må kalibreres svært ofte. Nå, etter 10 år,virker imidlertid bare klokka, mens resten av funksjonene har tatt kvelden...

Kjøpte meg en Tissot T-touch for noen mnd siden som jeg er veldig godt fornøyd med. Høydemåleren må kalibreres innimellom på denne også, men den er mye mer stabil og nøyaktig. Den vant forørig også en test i Ute :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Vector. Kjøpte den ikke med tanke på sikkerhet, mer for å stilne nysgjerrigheten når jeg tramper oppover mot topper (hvor høyt er vi sånn ca., hvor fort opp stiger vi...) og ift. værendringer. Helt ok.. Jeg tenker vel at man må belage seg på å stille om ofte når man bruker slike klokker, kontra GPS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt min Suunto (Metron) hver dag i nesten 10 år. Veldig godt fornøyd, men orginal reima holder ikke mer enn max 2 år.

Selfølgelig må den kalibreres, noe annet ville jo vært en sensasjon, ettersom den baserer seg å barometrisk trykk.....

Klokken er ikke et alternativ til GPS, men et godt supplement. Den er f.eks mye mer tilgjengelig der den sitter på håndleddet hele tiden.

Sist gang klokken min var til meget god nytte, var for et par uker siden på Illimani (Bolivia). Veret så bedrøvelig ut om natten, men Suunto'en min viste at et betydelig høytrykk var på gang. Vi satset derfor på bra ver og startet mot toppen, mens Spanjolene i teltet ved siden av, de startet aldri.....Thankyou Suunto :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Suunto Core og er godt fornøyd med den. Ja, den trenger å kalibreres ofte dersom det er ustabilt vær, men det gjør alle lufttrykksbaserte høydemålere. Jeg tror neppe det er ment at en slik høydemåler skal være en sikkerhetsforanstaltning i seg selv, men det er et realt hjelpemiddel under navigering.

Reima er som flere nevner et svakt punkt, men en Nato strap kan bestilles for ca 70 kr og det er et suverent alternativ til den medfølgende reima.

Når det gjelder kalibrering er det ikke verre enn å gjøre det ved kjente punkter under marsjen, det tar 10 sekunder. Nøyaktigheten er god ved stabilt vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suunto X-lander i 6 år på meg. Reima suger og er byttet 1 snart 2 ganger, men ellers leverer klokka prikkfritt. Høydemåleren er merverdig nøyaktig i høyden og unøyaktig i lavlandet. Ellers liker jeg antall høydemeter i minuttet-funksjonen, som gjør turen opp mot toppen veldig motiverende og lett og planlegge.

Kult design er det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt min Suunto (Metron) hver dag i nesten 10 år. Veldig godt fornøyd, men orginal reima holder ikke mer enn max 2 år.

Selfølgelig må den kalibreres, noe annet ville jo vært en sensasjon, ettersom den baserer seg å barometrisk trykk.....

Klokken er ikke et alternativ til GPS, men et godt supplement. Den er f.eks mye mer tilgjengelig der den sitter på håndleddet hele tiden.

Sist gang klokken min var til meget god nytte, var for et par uker siden på Illimani (Bolivia). Veret så bedrøvelig ut om natten, men Suunto'en min viste at et betydelig høytrykk var på gang. Vi satset derfor på bra ver og startet mot toppen, mens Spanjolene i teltet ved siden av, de startet aldri.....Thankyou Suunto :)

Takk for tips og erfaringer!

Ser flere påpeker at høydemåleren må kalibreres så ofte underveis, spesielt i vekslende vær. Men dette problemet er vel utelukket når man har altimeter/barometer lock på klokka, som f.eks Observer ST og Core har? Nettopp derfor jeg nå sitter med en splitter ny Suunto Observer ST i esken (og ikke f.eks X-lander) som bare venter på å bli testet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Suunto Core - jeg har forstått det sånn at alti/baro lock bare er en funksjon som gjør at man velger om høydemåler eller barometer er den aktive funksjonen, slik at man ved oppstigning (mot lavere trykk) ikke stadig får varsel om dårligere vær, og motsatt. Er den på høydemåler-funksjon vil dermed endring i lufttrykket av klokken tolkes som en endring i høyden, og ikke som et varsel om dårligere/bedre vær. Holder man seg i ro vil imidlertid barometer-funksjonen fungere godt ifht å måle endringer i lufttrykk, som Lyngve er inne på. Termometeret er semi-praktisk - man må naturligvis ta av seg klokken en stund for å få nøyaktig temperatur, noe som gjør at jeg ikke bruker funksjonen så ofte.

Jeg tror man fortsatt må kalibrere høydemåleren mot kjent høyde. Jeg bruker stort sett høydemåleren på GPSen som er presis nok for mitt bruk og slipper kalibrering.

Uansett, jeg er fornøyd med min Suunto. Jeg har hatt min i nesten 4 år og ikke opplevd problemer med reima. Jeg syns imidlertid den bruker litt mye batteri - har byttet to ganger i løpet av eierskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Suunto Core - jeg har forstått det sånn at alti/baro lock bare er en funksjon som gjør at man velger om høydemåler eller barometer er den aktive funksjonen, slik at man ved oppstigning (mot lavere trykk) ikke stadig får varsel om dårligere vær, og motsatt. Er den på høydemåler-funksjon vil dermed endring i lufttrykket av klokken tolkes som en endring i høyden, og ikke som et varsel om dårligere/bedre vær. Holder man seg i ro vil imidlertid barometer-funksjonen fungere godt ifht å måle endringer i lufttrykk, som Lyngve er inne på. Termometeret er semi-praktisk - man må naturligvis ta av seg klokken en stund for å få nøyaktig temperatur, noe som gjør at jeg ikke bruker funksjonen så ofte.

Jeg tror man fortsatt må kalibrere høydemåleren mot kjent høyde. Jeg bruker stort sett høydemåleren på GPSen som er presis nok for mitt bruk og slipper kalibrering.

Uansett, jeg er fornøyd med min Suunto. Jeg har hatt min i nesten 4 år og ikke opplevd problemer med reima. Jeg syns imidlertid den bruker litt mye batteri - har byttet to ganger i løpet av eierskapet.

Ahaa, så det er ikke så genialt som jeg trodde, denne lock-funksjonen. Høydemåleren vil fremdeles få en misvisning ved veldig skiftende vær i løpet av en oppstigning f.eks ettersom jeg nå forstår det.

En kalibrering på kjent høyde før turen starter regnet jeg jo med, men trodde det kunne være sånn at man ikke trengte flere underveis, hvis lock-funksjonen hadde fungert slik jeg antok.

Satser på jeg blir fornøyd uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.