Gå til innhold
  • Bli medlem

Pulk


Villminken81

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei

Det går selvfølgelig an å bruke en barnepulk som varepulk men husk dette:

* en barnepulk er bredere enn varepulk, dvs den pløyer vei hvis du skal gå utenfor oppkjørte spor,

den er bredere enn sporet du selv tråkker.

* en barnepulk har lavtbyggende trekk foran ( til føttene ) og en stor poseåpning bak, dvs at du får ikke

fordelt bagasjen like bra som i en varepulk, det blir mye bagasje bak i tillegg til at du da må

stable i høyden.

* ja de fleste barnepulkene har avtagbar vindskjerm og ryggstøtte.

j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Dette er stort. Friluftslivet blir litt stress nå i starten, men du verden så artig det er å ha med en liten en på fjellet. Husk å ta masse bilder, det blir aldri for mye.

Ang barnepulk: Dette kan jeg!

Først: Kjøp dere en relativt ny pulk. Denne har veltebøyler og bedre og mer praktisk trekk.

I litt djupsnø kan det faktisk være et triks at en av dere (mora?) går framfor, og at du går etter men bare har én ski i sporet hennes. Det blir da et "treskispor" som pulker passer perfekt ned i.

Jeg har opplevd at pulken har "falt" ned i skisporet mitt og trilla rundt. Dette var et ekstremt pudderføre den dagen.

Forøvrig er pulg genialt, men dere MÅ gå for dunpose dersom det er kaldere enn fem blå eller ungen er liten, og dere MÅ alltid feste ungen. Øv litt hjemme med hvordan dere fester ungen med selen som følger med samtidig som barnet er behørig dekket av posen.

Ikke undervurder lastekapasiteten framfor barnets føtter. Det er fint å ha noe tungt her, for da "vipper" ikke pulken så mye når du drar litt i den. Denne plassen blir mindre med alderen, men er likevel viktig. Det er også plass til en jervenduk bar ryggen.

Denne er som skapt å ha framfor føttene på småttingen.

http://www.granitegearstore.com/Air-Zippsack-P76C50.aspx

Str small (tror jeg) går perfekt på tvers helt i front. Med lite barn er det kanskje plass til to stk. Perfekt stelleveske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna elsker pulk :D

Eneste forskjellen på nye og eldre modeller er vel strengt tatt bare "veltebøylen", vi har en gammel pulk som moren til mine 2 fikk da hun var liten, og er ingen problemer med den, har ikke veltet heller :-)

Men det jeg ville si var... FJELLDUK! Uvurderlig produkt for å holde barnet varmt :D

Pass på isolasjon fra bakken (Jeg har et ullpledd jeg legger under fjellduken), sjekk tempraturen nedi pulken innimellom :D

Når jeg kjenner den myke fjellduken nedi pulken, ser jeg fram til å bli så gammel at min sønn må dra meg rundt om på fjellet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Barnepulker kan brukes som varepulker med visse begrensinger, er det slik å forstå? Men korleis er det den andre vegen? Er det risikosport å bruke en varepulk som barnepulk? Er det i det heile muligeter for å få seter/skjerm til slike varepulker? Eg tenker då på at ein slik barnepulk er jo ganske dyr og barna dei blir større og vokser ifra pulken. Då hadde det jo vert kjekt å ha ein varepulk og ikkje ein barnepulk slik at du slepper å bytte pulk når barna ikkje bruker den mer. Dersom dette ikkje går er det noen pulkmerker der ute som er mer allround og tilbyr 2 in 1 løsninger?

Marius,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dette ikkje går er det noen pulkmerker der ute som er mer allround og tilbyr 2 in 1 løsninger?

Sjekk www.nordiccab.no

Det tilbys et adapter til å sette inn bilsetet og på bildet av dette er det vanlige setet fjernet. Ergo bør den kunne brukes som varepulk eller -vogn.

http://www.nordiccab.no/menu/nettbutikk/ekstrautstyr/maxi-cosi-bilsete-adapter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk www.nordiccab.no

Det tilbys et adapter til å sette inn bilsetet og på bildet av dette er det vanlige setet fjernet. Ergo bør den kunne brukes som varepulk eller -vogn.

http://www.nordiccab.no/menu/nettbutikk/ekstrautstyr/maxi-cosi-bilsete-adapter

Etter en fin liten dagstur på fastlandet rundt Tromsø, så var husstanden på vei tilbake til parkeringsplassen ved Snarby. Der møtte vi en familie som hadde tatt en rast ca halvannen km fra parkeringa. De hadde sikta seg inn på Trollvassbu (4.5km) men oppdaget fort at den Nordiccaben de brukte ikke fungerte i løssnø. Da blir skiene som står under "cab"-en til ankre i snøen. Det endte opp med at faren hadde tatt av disse skia og slepte hele greia videre på "bunnpanna". Han så ganske svett ut, og de rastet ute etter et kort stykke.

Altså. NC kan ha noen svakheter i løssnø. Fordelen ved bruken av "cab"-en i oppkjørt løype er nok at ungen kommer et stykke opp fra snøen. Sikkert ikke dumt.

Det skal nevnes at det lå ca 20-30 cm pudder i løypa den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnepulker kan brukes som varepulker med visse begrensinger, er det slik å forstå? Men korleis er det den andre vegen? Er det risikosport å bruke en varepulk som barnepulk? Er det i det heile muligeter for å få seter/skjerm til slike varepulker? Eg tenker då på at ein slik barnepulk er jo ganske dyr og barna dei blir større og vokser ifra pulken. Då hadde det jo vert kjekt å ha ein varepulk og ikkje ein barnepulk slik at du slepper å bytte pulk når barna ikkje bruker den mer. Dersom dette ikkje går er det noen pulkmerker der ute som er mer allround og tilbyr 2 in 1 løsninger?

Marius,

Funker veldig dårlig med varepulk med barn i. De er smalere og velter lett. Alt for mye mikkmakk å få til en god velteløsning. Barnepulker holder seg veldig godt i bruktpris. Kjøp en brukt og selg den igjen når du er ferdig med småbarnslivet. Da blir det nok til en super varepulk, og enda litt til overs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.