Gå til innhold
  • Bli medlem

Våt og gjørmete tur i marka 1. september 2011


500fjell

Anbefalte innlegg

Rapport med bilder og kart: http://peakbook.org/tour/19822/V%C3%A5t+og+gj%C3%B8rmete+tur+i+marka.html

Kom meg litt sent av gårde fra Asker og begynte ikke på turen fra Mylla i Nordmarka før klokka 14.15. Planen var å delvis sykle og jogge oppom Ballangrudkollen, Helgehaugen, Grasdalskollen og Svaraberget. Frigg var med som følgesvenn. Etter en våt sommer var det ganske så gjørmete i marka, og dette kombinert med kraftige regnbyger og en sliten bikkje fikk meg til å redusere planen ned til kun to topper. Første var Ballangrudkollen. Syklet først på god grusvei fra bilen og deretter inn på en traktorvei som også gikk an å sykle. I enden av traktorveien spaserte jeg de resterende 200 meterne med sykkelskoa. Gikk en sti som var skiltet opp til toppen. Ingen stor utsikt herfra, kun en stygg mast og nedhogde trær. Deretter syklet vi videre til like vest for Olumsætra. Undervegs måtte vi over en ferist som var elektrisk, Frigg skvatt til da jeg var litt uoppmerksom og fikk henne til å gå bort til ferista. Bedre å gå gjennom grinda. Deretter på en sti gjennom et sauejorde og på grusvei til der det går en traktorvei nordvest for Helgehaugen. Det kom en kraftig regnskur etter at jeg hadde passert sauejordet, så jeg og Frigg søkte ly under et tre for 10 minutter. Parkerte sykkelen og skiftet til joggesko. Jogget hele veien opp til Helgehaugen med unntak av et par bringebær-stopp. Traktorveien var utrolig gjørmete og det var der og da jeg bestemte meg for å ta Grasdalskollen og Svaraberget en annen gang. Traktorveien går ikke helt til toppen så jeg måtte gå litt ut i terrenget det siste stykket, kjekt med GPS. På toppen var det en varde og et skilt. Fin utsikt mot sørøst. Tilbake til sykkelen omtrent samme vei, men litt mer mot venstre. Det var hipp som happ hvor du gikk i grunn. Returen på sykkel gikk fint, men Frigg begynte å bli litt sliten allerede, ikke i sitt livs form nei. Hyggelig med et gjensyn med Nordmarka!

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.