Gå til innhold
  • Bli medlem

Katadyn Micropur classic


Platon73

Anbefalte innlegg

Kjøpte dette produktet på Apoteket: http://www.katadyn.com/en/katadyn-products/products/katadynshopconnect/katadyn-micropur-micropur-classic/

Men er fortsatt ikke helt sikker på om produktet fjerner helt faren med gnagerpest/tularemi.

Noen som vet dette med sikkerhet og ikke bare antagelser?

Eller må man ha klorbasert rensing for å være sikker?

Skal ligge ute en uke nå på jakt i Lierne og det er rimelig mye lemen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Har brukt disse tablettene i sommer, har nok likevel fått harepest.(Venter på blodprøve-svar). Nå kan det hende at jeg ble smittet før jeg begynte med tablettene. Uansett, det står jo i bruksanvisningen at de kan brukes til bakteriedreping i Nord-Europa, men er først pg fremst for konservering. Har vært i kontakt med en av Katadyns importører, han sa at Katadyn ikke garanterte virkning mot harepest-bakterien, for å være sikker må du bruke klor.

Katadyns representant i Sverige sa derimot at disse sølvion-tablettene ville drepe harepest-bakterien, sålenge du ventet minst 2 timer før drikking. Jeg ba ham sjekke det opp med sveitserne, og venter på å få høre fra ham. Så der står saken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo så mye å ta hensyn til. Når en skyller fingrene, fisker, fyller vannflasken før klorrensingen (kloren renser jo ikke vannet som ligger i gjenger og kork), tannpuss osv. Hvor lenge en må vente etter klorrensing er jo selvsagt avhengig av hvor mye klor (altså fra hvilken produsent osv). Også hund kan overføre fra snute/slikking etc. Vrient dette, gleder meg til neste sommersesong.

Må si forvirringen rundt forskjellige rensesystemer har vært tidvis total for mitt vedkommende, og faktisk stoler jeg ikke helt på alt jeg har hørt.

Kanskje litt på siden, men jeg prøvde husholdningsklor (klorin) med anbefalt dosering (iflg annen tråd). Det luktet i første omgang ikke klor, men jeg syntes det smakte. Etter noen tid (halvtime/time) begynte lukten av klor å bre seg. Tror jeg holder meg til klor/nøytraliseringstabletter + litt påpasselighet ift vann i munnen ved tannpuss etc for ettertiden. Det var nemlig en positiv overraskelse til en billig penge (LifeSystem), men håper jo selvsagt det er lenge til denne problematikken gjentar seg.

PS: Det sies at faren vil vare til midtvinters, så selv om det ikke piler lemen i alle retninger vil det kunne være smitte.

:!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt disse tablettene på et par turer i sommer. Sist gang i et område hvor mye lemen og lemenskit ble observert. Drakk bl.a. vann fra en veldig liten bekk og ble ikke syk. Vet dog ikke om det er tablettene som er årsaken til det eller om vannet i utgangspunktet var uten smitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet dette med sikkerhet og ikke bare antagelser?

Nå vet jeg ikke hva de sa på apoteket der du kjøpte disse, men mitt lokale apotek sa nå at de IKKE duger mot lemenpest. Nå kan det dog nevnes at de på apoteket sendte meg videre til Mattilsynet når jeg spurte de om hva jeg burde kjøpe.. "Vanneksperten" på Mattilsynet kunne dessverre ikke gi noe godt svar så jeg har kun drukket vann fra større bekker :!: Det som er litt festelig er at hverken apoteket eller "vanneksperten" kunne tipse om steder som selger klortabletter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hva de sa på apoteket der du kjøpte disse, men mitt lokale apotek sa nå at de IKKE duger mot lemenpest. Nå kan det dog nevnes at de på apoteket sendte meg videre til Mattilsynet når jeg spurte de om hva jeg burde kjøpe.. "Vanneksperten" på Mattilsynet kunne dessverre ikke gi noe godt svar så jeg har kun drukket vann fra større bekker :!: Det som er litt festelig er at hverken apoteket eller "vanneksperten" kunne tipse om steder som selger klortabletter :)

På denne tråden er det en hel del https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=25120&highlight= Det var derfra jeg hentet blandeforholdet til husholdningsklorin. Tror en bør kjøpe nøytraliseringstabletter ved slik bruk, men ser ikke bort i fra at vissheten spilte meg et puss. Det skal dog nevnes at jeg ikke er spesielt kresen.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hva vi har med i sekken på tur.

Etter endel lesing så var det micropur forte, sammen med antiklor, som jeg fant ut var det "riktige" for å ta knekken på det meste.

Når en kun leser overskriften på en produktomtale får en ikke med seg den lille skrifta.

Så selvom forte-tablettene oppgis å ha virketid på 30min, så samsvarer ikke det med turbruk her i landet.

Hvilken bekk er det som holder vannet 20grader varmt? 8)

Selv så bruker jeg ikke disse tablettene ofte. Sist gang var et par år siden.

Det finnes til tider her i landet også rent vann... :D

Men harepest og annet i vannet som ødelegger turen er lite å foretrekke, så er man i tvil skader det nok ikke med en rensetablett om en er usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.