Gå til innhold
  • Bli medlem

Shimano Stella eller Twin Power til fjellørret


furuoglyng

Anbefalte innlegg

Hei, jeg klarer ikke å velge og lurer på hva slags snelle jeg bør gå for.

Jeg har veldig lyst på en Shimano Stella 2500 FE, men problemet er at Shimano ikke lager bakbrems på de dyreste snellene sine...det blir mye fikling å justere med forbrems når man stresser verst med en svær ørret på kroken. En Twin Power 2500 Ci4 RA tridrag med bakbrems er ergonomisk den beste løsning for meg, men hva med kvalitet, eller skal jeg heller gå for en Stella?

Her må jeg velge mellom best kvalitet eller best ergonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg har Twin Power 2500FC. Frontbrems.

Jeg stiller alltid inn bremsen før jeg kaster. Nok til et eventuelt mothugg men lett nok til at "stor" fisk får "rase"... Blir ikke noe stress da..

Men om du skal ha bakbrems så er det vel bare et av alternativ du nevner som er aktuelt..

Vet ikke noe om kvalitet osv på Twin Power med bakbrems, men er meget fornøyd med min Twin med frontbrems.

Mvh AlexS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Twin Poweren holder i bøtter og spann. Men har du fututen full av gryn kjøp Stella. Stella går utenpå det meste av sneller, men koster derreter. Selv bruker jeg en stella 1000FD

Bremsen skal være innstilt på forhånd etter stanga og snøret ditt. Utover dette er det kun når man skal lande fisken det kan være en fordel å stille litt på bremsen, altså løsne litt. Men da er fisken ganske rolig i lengre perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatte ikke hva som er poenget med å svi av tusenvis på de aller dyreste snellene..? Jeg har hatt ei Catana (som jeg fikk i vervepremie fra AOF) siden 2006. Med den snella har jeg fisket myyyyyye mer enn gjennomsnittet og ikke gjort noe vedlikehold. Jeg har dratt utallige ørreter og røyer fra 1 - 3 kg og den har fungert utmerket hele tiden. Nå er det påtide å olje den litt før neste sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en grunn til at de beste modellene har frontbrems...

Skivene er større som gir en en sterkere, mer smooth brems og mer holdbarhet...

Og konstruksjonen gjør at snella blir lettere i vekt også...

Stella er rå, om du har råd...

Men, tror f.eks. Rarenium til 40% av prisen gir 80% av fiskegleden...

Så kan du kjøpe ei ganske fet stang for mellomlegget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatte ikke hva som er poenget med å svi av tusenvis på de aller dyreste snellene..? Jeg har hatt ei Catana (som jeg fikk i vervepremie fra AOF) siden 2006. Med den snella har jeg fisket myyyyyye mer enn gjennomsnittet og ikke gjort noe vedlikehold. Jeg har dratt utallige ørreter og røyer fra 1 - 3 kg og den har fungert utmerket hele tiden. Nå er det påtide å olje den litt før neste sesong.

Det er kvar sin smak. Utstyret skal vere slik at ein ikkje tenker så mykje på det. Billeg utstyr er det særs lett å irritere seg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en magnesium Shimano (circa 2500 nok hvis det fortsatt lages) - veldig fornøyd. Stella er jo toppmodellen. Ellers har vel Daiwa noen gode.

Enig med forrige svar...ligger man i mellomsjiktet, får man kanskje valuta for pengene. Stella o.l. tror jeg har minskende 'valuta for pengene', bl.a. selv om flere 'ballbearings' osv. Men igjen, her tror jeg kanskje import fra USA kan lønne seg..(som vanlig! men kommer an på frakt - garanti blir vel en ikke sak - bortsett fra om man har gode relasjoner med forhandleren - og det har jeg faktisk opplevd - villig til å erstatte med det samme, osv.).

Fiskere og forhandlere er noe 'tightere' enn tilsvarende andre frilufts bransjer, tror jeg..mer give and take, mer villig til å forhandle...

tight lines! cookie :)

Edit: AlexS synes jeg har blitt noe spinkel...bulk up a bit mate!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper ei snelle til en drøy tusenlapp på salg gir ca 98% av fiskegleden..

Det var poenget mitt.. Jeg har dratt den ene 2-kilosen etter den andre med catana og aldri hatt noen problemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man kjøper litt dyrere og bedre utstyr - sånn at man føler det river litt når man kjøper det - så får man faktisk mer fiskeglede av det, mener jeg.

Slik er det iallefall for meg. Hva er da en tusning om du deler det på antall minutter du blir og bruke snella?

Og hva er en tusning i forhold til hva man bruker på å ta seg fri fra jobb for og komme seg på tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man kjøper litt dyrere og bedre utstyr - sånn at man føler det river litt når man kjøper det - så får man faktisk mer fiskeglede av det, mener jeg.

Slik er det iallefall for meg. Hva er da en tusning om du deler det på antall minutter du blir og bruke snella?

Og hva er en tusning i forhold til hva man bruker på å ta seg fri fra jobb for og komme seg på tur?

Du har et godt poeng her, jeg bruker aldri billigskit. Bra utstyr av god kvalitet er meget viktig. Likevel mener jeg at det er viktig å unngå utstyrshysteri, så lenge man har godt utstyr av tilfredstillende kvalitet. Når man er på tur skal man nyte naturen, utstyrshysteri dreper gleden av å leve under enkle kår i pakt med naturen. Fiskegleden stiger neppe om snella koster 1000 eller 5000. Sålenge bremsa går jevnt og knirkefritt når 3-kilosen er på kroken er det bra nok. Når du så slenger 3-kilosen opp på land måles heller fiskegleden i om kjøttet er rødt og av tilfredsstillende kvalitet enn om snella kostet 1000 eller 5000... Hvis du ser på denne filmen http://www.youtube.com/watch?v=V_wZzLAb7oE er det ganske tydelig prisen på snella var rimelig underordnet da 3-kilosrøya endelig lå på land...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.