Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvis du ønsker å bygge ned nordmarka med boliger, stem frp.


Aspiranten

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article4209568.ece

Kjenner jeg blir litt kvalm på vegne av dere fra Oslo jeg... Nordmarka virker å være ett viktig paradis for innbyggerene i hovedstaden, og det ville vært synd om desperate ungdommer på jakt etter billig sprit, røyk og boliger fikk stemt frem disse gærningene på valgdagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det sjer ikke bare i Oslo. I sandnes er det planlagt å bygge ned noe av kommunens beste jordbruksområder, selv om kommunen flyter over av uproduktive områder som ville gitt fantastiske boligtomter. Men når fylkesmannen vender tommelen ned så løper høyres ordfører til stortinget og suttrer.

Hva i huleste vet vel Erna Solberg om Sandnes og jordbruk. Jeg er overrasket over at hun klarte å finne frem.

http://www.aftenbladet.no/lokalt/sandnes/Erna-Solberg-overrasket-over-Sandnes-st-nekt-2855464.html

Sandnes er også bort i mot verdensmester i å opparbeide sine natur- og friområder slik at de blir tilgjengelige for både barnevogner og rullatorer.

Det er utrolig hvor urban det går ann å bli når man bare får sitte en stund i kommunestyret.

Hele Jærregionen sliter på grunn av oppdyrking av utmark, drenering av våtmark og nedbygging av både bolig- og industriområder.

De fleste vadefuglene er nesten borte, og når jærens nasjonalfugl, vipa, forsvinner så gir de kråka skylda og utlover skuddpremie til de som klarer å få has på "uvesenet".

Var det ikke mer rimelig å ta en titt rundt sine egne bein fremfor bare å glane opp i lufta?

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.7744508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja du har rett i det REs. All ære til Lyefjell og hvordan de gikk frem der. Ser ut ifra valgkalkulatoren til Time kommune at boligbygging på dyrket mark vs. Lyefjell enda er en kommunesak. "Dersom du vil at Lyefjell skal være utbyggingsted for å verne matjord i kommunen, stem *****" (Jeg har glemt navnet på partiet).

Jeg skjønner ikke hvordan man kan planlegge jordbruksmarka til boligbygging uten å se på de langsiktige konsekvensene. De umiddelbare må jo også vurderes. Det med at kråka har skylden for vipens bortgang er jo en sannhet uten like. Det er aldri ens egen feil, det er alltid noen andre. På statsallmenningene hvor jeg bor nå, ser jeg nesten ingen ryper. Men på de små, privateide eiendommene hvor det jaktes lite florerer det tjukt i ryper. Jeg skal ikke konkludere bastant ut ifra denne observasjonen, men jeg vil påpeke at før vi skylder på reven for lavere rypebestand, bør vi feie for egen dør og vurdere ordtaket "allmenningens forbandelse".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke ha noen mening i akkurat denne saken, men syns det er verdt å tenke over - på generelt grunnlag - at økt tilgang på tomter reduserer presset på boligpriser. Det er vanskelig nok for unge å komme inn på boligmarkedet, og spesielt i disse sentrale østlandsområdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke ha noen mening i akkurat denne saken, men syns det er verdt å tenke over - på generelt grunnlag - at økt tilgang på tomter reduserer presset på boligpriser. Det er vanskelig nok for unge å komme inn på boligmarkedet, og spesielt i disse sentrale østlandsområdene.

Nå har jeg vokst opp i en kommune som i alle år har vert styrt av Høyre og Krf. Dette er jo partier som ønsker det private initsiativet velkommen.

Tidligere regulerte kommunen områder til boligformål. Kommunen tok seg av opparbeiding av vei vann og kloakk og så fikk boligsøkerne kjøpe tomter til kostpris. Så kunne hver enkelt shoppe rundt og kjøpe hus og de tjenester som trengtes der det var billigst. Hver enkelt kunne også legge inn en god del egeninnsats for å redusere byggekostnadene. Det var helt vanlig å sette opp grunnmuren selv og å ta maling og tapetsering selv. Slik kunne de fleste ha råd til å skaffe seg en bolig uten å bli sittende til opp under ørene i gjeld.

I dag er det stort sett store utbyggingsselskaper som bygger ut boligområdene. De bygger så tett, lite og billig som mulig og selger til max pris. De er jo resultatorienterte selskaper som skal ha max profitt. Dette har ført til at mange unge mennesker aldri klarer å finansiere sin første bolig.

I noen tilfeller har vi også sett at nye leiligheter blir kjøpt og solgt opp til flere ganger før de er innflyttningsklare, og for hvert salg stiger prisen med fra femti til flere hundre tusen.

Boligmarkedet har blitt en arena for spekulanter.

Her hos oss er det nå slik at hvis f.eks. et pensjonert ektepar selger en stor gjellfri villa så må de i mange tilfeller låne mer penger for å kjøpe seg en anstendig blokkleilighet.

Hvordan er det i din kommune?

Det er en skam at ikke folk i dette landet skal få bygge sin egen bolig hvis de ønsker det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det stort sett store utbyggingsselskaper som bygger ut boligområdene. De bygger så tett, lite og billig som mulig og selger til max pris. De er jo resultatorienterte selskaper som skal ha max profitt. Dette har ført til at mange unge mennesker aldri klarer å finansiere sin første bolig.

Dette kan de gjøre fordi det er underskudd på både tomter og boliger. Hvis det fantes flere tomter ville presset blitt mindre og utbyggerne ville ikke fått regjere slik som de gjør. Men da må det frigjøres arealer til boligformål. Selvkostprinsippet er greit nok det, hvis det er nok tomter til alle som ønsker. Hvis ikke vil de som får billig tomt være gratispassasjerer, de får en merverdi på bekostning av de som ikke får billig tomt. Det er lite solidarisk. The key er å ta vekk flaskehalser, altså frigjøring av arealer. Jeg syns Carl Ivar skal ha ros for å dra dette opp til debatt. Det er lite konstruktivt å rope på høye boligpriser og samtidig ikke ville se på de fundamentale problemene til hvorfor prisene er så høye. Areal er vel det vi har mest av her til lands, et fantastisk luksusgode. De som bor på markagrensen i dag, syns sikkert det er kjempegreier. Kort vei til friluft og nytelse. Hvorfor skal grensen gå akkurat de den er i dag? Før disse boligene ble bygget, lå de vel pr definisjon I MARKA. Og noen andre bodde på markagrensen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper vi og dere får beholde Nordmarka. Hadde dette valget bare dreiet seg om Nordmarka hadde jo saken vært grei men dette er bare et av mange "områder" vi må ta stilling til. Hva med de eldre, unge, skoler, strømpriser, arveavgift, formueskatt, bilavgift osv. Jeg er ikke tilhenger av noe spesielt parti men når det gjelder skoler og å ta vare på pleietrengende eldre er jeg ikke imponert over sittende regjering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper vi og dere får beholde Nordmarka. Hadde dette valget bare dreiet seg om Nordmarka hadde jo saken vært grei men dette er bare et av mange "områder" vi må ta stilling til. Hva med de eldre, unge, skoler, strømpriser, arveavgift, formueskatt, bilavgift osv. Jeg er ikke tilhenger av noe spesielt parti men når det gjelder skoler og å ta vare på pleietrengende eldre er jeg ikke imponert over sittende regjering.

FRP kommuner bruker minst på skoler. SV bruker mest.

http://www.nationen.no/2011/08/30/valg/arbeiderpartiet/senterpartiet/sp/fremskrittspartiet/6866167/

Ingen menneskerett med gratis kunnskap. FPU vil stenge ned bibliotekene. (!!)

http://www.dagbladet.no/2011/05/19/kultur/litteratur/bok/bibliotek/frp/16585236/

Ivrig FRP`er utdannet seg i statsvitenskap og skjønte plutselig politikken han stod for. Meldte seg etterhvert ut da han skjønte hva politikken ègentlig var.

http://www.utrop.no/Nyheter/Innenriks/20703

Bare 15 av 1000 sykehjem er private. Ingen forskjell mellom A, H og FRP kommuner.

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/valg/valg2011/1.7768556

Stranda kommune er belånt til pipa. FRP i kommunen har kjøpt opp skisenteret og bygger det ut for innbyggernes penger. Høyrisikoprosjekt. Sammenlignes med Terrasakene.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/more_og_romsdal/1.7765337

FRP kommuner har mest gjeld

http://www.p4.no/story.aspx?id=425192

FRP vil selge unna Oslos kraftandeler for 47 milliarder. Med på lasset følger en årlig inntekt på 3,6 milliarder. Etter bare 13 år har Oslo tapt penger på denne handelen. Dersom strømprisene stiger går det enda kortere tid. Personlig blir jeg provosert over at vi nordmenn i det minste ikke skal få pengene for all vår natur som er kvestet og ødelagt av kraftproduksjonen. FRP har i sitt program skjult at de ønsker å selge unna all kraftproduksjon... Slikt blir det nok billig strøm av og overskudd på budsjettene våre av! :)

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article2140576.ece

FRP ville selge bort olja vår på 70 tallet også. Dette er som å selge huset for å reise til syden sier Liv Signe Navarsete. I agree.

http://www.dn.no/valg/article1726279.ece

Det er desverre ikke så enkelt som å stole på opposisjonen _OS_. De sitter der og rasler med sablene og er vel generelt imot alt som blir sagt av sittende regjering, og de svartmaler og sier at vi har masse problemer- vi er løsningen, stem oss inn. Typisk psykologi for å få støtte og skape splid. Men vi trenger noen som kan rasle med sablene, så lenge de ikke får slippe til kontrollpanelet og sette igang eksplosjoner av endringer så går det helt fint. Men avogtil kommer det gode idèer derfra. Man må bare sile ut all galskapen fra forslagene før man innfører de gode idèene. :D

Jeg vil også gjerne belyse hvorfor vi har en ny verdenskrise i økonomien på plass. USA, Italia, Hellas, Island, Portugal, Spania, England m.m. har lenge hatt overforbruk og betalt sitt forbruk ved å ta opp mer lån. Her i Norge har vi det kjempegodt fordi vår måteholdne levestil har holdt oss utenfor lånehullet. Jeg håper dette fortsetter, selv om nordmenn på privaten har mer gjeld per BNP enn hva USA har totalt.

http://e24.no/makro-og-politikk/norge-blir-trygg-havn-for-investorene/3910151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er godt Arbeiderpartiet aldrig gjør noe galt da.

Når ble forresten dette et politisk rettet forum? For dere som ikke orker mer politikk som meg, stem kystpartiet! En vakker dag kruser vi alle rundt i Sjarker og fisker dagens levebrød!

"For de som ikke ser ironien bak dette innlegget, så var det ment å være litt morsomt og ikke multiseriøst."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble forresten dette et politisk rettet forum?

Når vår fiskeriminister driver rovdrift på våre naturressurser som vi nyter og ønsker at våre barn skal arve.

Når Ola Borten Moe tar seg en helikoptertur over sørnorge og etterpå utbryter at vi har mer enn nok urørt natur å ta av, videre utbygging garanteres!

Når FRP mener at Nordmarka skal sementeres til boligformål.

Naturpolitikk Kristian, naturpolitikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HRMPFGH! Innslaget ditt Skrevet: Ons Aug 31, 2011 07:35 har jo ingenting med Naturpolitikk å gjøre. Men er absolutt enig, det passer meget bra med innslag som har med vår naturpolitikk her på FF.

Hvilket parti er det som i hovedsak står for monstermastene, den dårlige kontrollen på oljerigger/skipstrafikk, utbyggelser ellers i landet, samt lite satsing på å skaffe fornybar energi fremfor å kjøpe kullkraft? Synes også det er digg at de som står for 20% eller mindre av CO2 utslippet "altså oss forbrukere", betaler alt vi makter for våre utslipp, når virksomheter som står for nermest resten, ikke betaler en brøkdel i forhold til utslipp.

Føler uansett at løpet er kjørt når det gjelder å ta vare på det som er igjen av natur, mennesker bygger alltid ut, naturen får bare lov å ta det tilbake nå utbyggelsen ikke lenger brukes.

Er litt som ordtaket go with the flow, om alle utrydder og ødelegger det de kan, så må man følge strømmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HRMPFGH! Innslaget ditt Skrevet: Ons Aug 31, 2011 07:35 har jo ingenting med Naturpolitikk å gjøre. Men er absolutt enig, det passer meget bra med innslag som har med vår naturpolitikk her på FF. .

La meg flisespikke Kristian123. I mitt innlegg skriver jeg at FRP ønsker å kvitte seg med sin faste inntekt i Oslo. Inntekt som stammer fra voldtekten av indrefilèten i sørnorge, langfjella. Dette byr meg i mot. Dersom vi skal få en dårligere opplevelse i friluftslivet så må vi også få de økonomiske godene som inngrepene følger med seg. Disse inntektene kan f.eks. brukes til finansiering av eldrepolitikken slik de gjør det i Bykle: http://www.nettavisen.no/nyheter/valg2011/article3217313.ece (interessant at FRP kommuner også på eldrepolitikken er bakerst i evja)

Så det var jo NOE der med naturpolitikk Kristian :) Selv om mesteparten av innlegget var ment å skulle slå ned på "jammen idag funker det ikke, så vi må få frem andre partier". I verste fall kan FRP gjøre det fritt frem for utbygging, utslipp m.m., og ikke gjør de det særlig bra på valgkampsakene sine heller, de steder hvor de har makten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler uansett at løpet er kjørt når det gjelder å ta vare på det som er igjen av natur, mennesker bygger alltid ut, naturen får bare lov å ta det tilbake nå utbyggelsen ikke lenger brukes.

Er litt som ordtaket go with the flow, om alle utrydder og ødelegger det de kan, så må man følge strømmen.

Og i vår uendelige resignasjon kan vi finne trøst :) Naturen vil slå tilbake. Etter at menneskene har destabilisert organismen, etter at den orden vi kjenner har brutt sammen, vil naturen reorganisere seg og etablere seg på nytt. Uten mennesker eller med klokere mennesker. Gaias hevn (eller noe sånt)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke like greit å droppe politikk her inne.

Er jo så lite av det i naturen så det er vel derfor medlemmene i forumet trives så godt ute.

Ja det er ikke så mye natur vi har igjen nå...

Egentlig er jeg i prinsippet uenig, da jeg synes det allerede er veldig mye overfladisk utstyrsprat her inne på fjellforum, og for lite sosialisering og "drøs" som gjør at man blir bedre kjent (og medlemmene blir dermed gladere i forumet). "Hei, hvordan skal jeg velge telt???" Det blir svart på veldig mange slike ila. en dag.

Litt rart at du ikke vil ha politikk her inne synes jeg. Vil du ikke bruke stemmeretten din slik at det blir best mulig lagt til rette for at også dine barn skal få nyte din livstil når de selv er voksne? Da er det jo viktig at vi kan tipse hverandre om hvem som har svin på skogen, og som vi ikke bør velge frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rørende omtenksomt at en sympatisk fyr fra et sted på vestlandet(?) at han tar seg bryet verdt å advare Osloborgere (og andre) mot et parti eksisterende på grunnlag av desperat ungdom på jakt etter billig sprit, røyk og bolig. Ut ifra valgmålinger kan jeg i hvert fall med glede konstatere at dette betyr at vi har mye ungdom. Dessverre røykende og alkoholiserte sådanne og uten bopel, men jeg har allikevel hørt det skal være håp i ungdommen. Det er leit at du blir kvalm og at så mye byr deg imot, men jeg tror du hadde stått deg bedre på å droppe karakteristikken ”gærningene” om dem. :wink:

At du justerer noen småting i ordførerkandidatens uttalelser til hans disfavør regner jeg for å være et rent uhell og ikke et forsøk på å stikke kjepper i hjulene for noen borgerlige. Selv oljen for 40 år siden er et argument for deg. Skulle ikke undre meg om noen også tok opp Gerhardsens ønske om å kapitulere for tyskerne ble et tema her. Aspiranten er så trygg på at ”naturens damer og menn” stort sett tilhører motsatte side av det politiske landskapet og ellers er så politisk korrekte at han skriver følgende til ”borgern”: ” Vil du ikke bruke stemmeretten din slik at det blir best mulig lagt til rette for at også dine barn skal få nyte din livsstil når de selv er voksne?” :)

Res har jo også noen referanser til den sidens håpløse disposisjoner og minner oss om hvor flott det var ”i gamle dager” da vi hadde stat og kommuner som holdt en enda sterkere hånd om samfunnets gjøren og laden. Jeg husker det godt og det påvirket både barndom og familieetablering for mitt vedkommende. Min familie måtte pakke de fleste eiendeler og møbler i containere og spre oss til lånte og leide boliger. Vi klarte å skaffe en tomt, men byråkratiet jobbet så sent at det ikke var mulig for oss å satse på bebygging av den, det ville ta år. Det opparbeidet seg grovt med svarte penger i tomte og boligsektoren på den tiden og korrupsjonen nådde helt til bankene. Det var politikerne som bestemte hva boligen kunne selges for, men det var de svarte pengene som rådet. Skal ikke minne om hvem det var som avskaffet de svarte pengene i boligmarkedet, men reelt sett steg ikke prisene den gang, pengene kom bare opp på bordet. At det i alle år siden den gang er brukt som politisk argument mot borgerlig styre er nesten vittig. På toppen av alt var skattereglene slik at de som var ”rammet” av progressjonsskatten kunne velge om de ville betale denne eller betale på egen bolig.

Det høres nobelt ut med modellen Res refererer til, men jeg stiller meg undrene til at en kommune skal sørge for å stille tomt med vann, vei og kloakk til disposisjon for kostpris til en heldig fyr som deretter kan selge den med stor fortjeneste, særlig om det skyldes at den samme kommune har sørget for at boligmarkedet er begrenset og prisstigningen er grotesk. Er det altså en god måte å anvende kommunens penger på!? Men nå har et liv med noen år på baken lært meg at en og samme handling fortoner seg forskjellig alt etter hvem som utfører den. :oops:

Når det gjelder jordbruksland minner jeg om at det f.eks for Trondheim sitt vedkommende for det meste (selvfølgelig) er bygget på tidligere dyrket land og kanskje det aller meste under sosialistisk ledelse. Det meste av areal har jo vært dyrket! Unntaket av betydning er Heimdalsmyra. Jeg er rimelig sikker på at det samme er tilfellet for de aller fleste byer og tettsteder.

Jeg er enig med Fabian Stang i at det er god nok plass i Oslo til byfornyelse og utvikling uten å røre Nordmarka, men ser ikke behovet for å vri Hagens (eller andre politiske motstanderes) tanker til noe verre enn de er faktisk er. Han vil altså ikke ”bygge ned” eller ”sementere” Nordmarka, men vil se på forholdene og bruken lokalt heller enn å se i kartet. For dem som ikke vet det er Oslo omgitt av enorme villmarksområder. Nevner f.eks Finnemarka, Nordmarka, Hurumlandet. Hvor mange millioner mål vi snakker om vet jeg ikke og på Wikipedia står det at det ikke er helt kjent hva som definerer Nordmarka som vi her snakker om, men om vi sammenligner med f.eks Bymarka i Trondheim blir det egentlig en patetisk diskusjon. Bymarka er på ca 80.000 mål eller tilsvarende en firkant på under 9 x 9 km…

Mange er selvsagt imot at en flytter en linje noen meter inn i terrenget (jeg også, men er villig til å vurdere det mot følgene) og på den måten kan sørge for mange tusen nye boliger til avlastning for presset i prisene. Spesielt hvis de selv i all beskjedenhet kan få bygge sin hytte i et friluftsområde. Helst med kloakk, fiberkabel og skitrekk med god parkering. Og skulle det være mye snø bør det finnes mulighet for snøscootertransport til døren. :evil:

Jeg er enig i at vi kan ”sosialisere” litt mer i forumet og jeg kan være enig i at samme spørsmål gjentar seg litt ofte. Noe av skylden får en dårlig søketjeneste ta skylden for, men jeg har både sinnsro og tålmodighet til å svare nye medlemmer på ting jeg eller andre har svart på før, og skulle det bli for mye lar jeg det passere i fred og ro. En annen ting er at det som var å anse som det ultimate produkt på den ene tråden kan ha blitt tangert av et nytt og bedre siden den gang.

Når det gjelder politikk har jeg erfaring for det motsatte av at det skulle bringe oss sammen på noe vis. Jeg tror forumet vil dele seg i ”politiske” båser og kaste skygger over meninger og erfaring. Når jeg allikevel poster et politisk farvet innlegg er det i en indignasjon over det politisk korrekte som har etablert seg.

Helt til slutt vil jeg oppfordre til å lese mer enn overskriftene. Politisk sprengstoff detoneres gjerne i overskriftene, men i teksten under kan en ofte lese hvor liten ladningen egentlig var. Dette ville nok virket beroligende på flere, f.eks ”_OS_” som synes å tro det dreier seg om å kvitte seg med Nordmarka til fordel for boligbygging, noe som selvsagt og heldigvis ikke er tema, selv om jeg forstår og delvis deler frykten med dem.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rørende omtenksomt at en sympatisk fyr fra et sted på vestlandet(?) at han tar seg bryet verdt å advare Osloborgere (og andre) mot et parti eksisterende på grunnlag av desperat ungdom på jakt etter billig sprit, røyk og bolig. Ut ifra valgmålinger kan jeg i hvert fall med glede konstatere at dette betyr at vi har mye ungdom. Dessverre røykende og alkoholiserte sådanne og uten bopel, men jeg har allikevel hørt det skal være håp i ungdommen. Det er leit at du blir kvalm og at så mye byr deg imot, men jeg tror du hadde stått deg bedre på å droppe karakteristikken ”gærningene” om dem. :D

Jeg beklager at du oppfatter det som at jeg kommer med villfarende uttalelser uten hold bak seg. Men, jeg liker å ha mitt på det tørre og kommer ikke med tullpreik bare for å statuere ett poeng slik FRP er kjent for å gjøre. http://www.google.no/#sclient=psy&hl=no&source=hp&q=frp+velgere+lav+utdannelse&pbx=1&oq=frp+velgere+lav+utdannelse&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=1702l6288l0l6460l30l20l0l3l3l5l301l3379l1.14.3.1l19l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=af76590001f0092a&biw=1886&bih=1071

Undersøkelser viser at de typiske frp velgere er unge, de har lav utdannelse, de røyker, de drikker mer, dem harryhandler i sverige og de er hovedsakelig menn. FRP har også flest trygdede velgere. Når jeg var tenåring så vant alltid FRP skolevalgene på veldig smålige argumenter som sprit, røyk og så videre. Frem til at man gjerne blir moden nok til å inneha mer kunnskap for å få tatt ett mer intelligent valg basert på andre kriterier, så fortsetter kanskje de unge å stemme FRP, all den tid de ikke vet bedre.

Jeg vil våge også våge å påstå at mange av FRP`s velgere sannsynligvis er mislykkede mennesker som istedet for å gjøre noe med det, hører at FRP har tenkt å forvandle samfunnet til noe bedre, noe der alle kan få råd til bil, sprit, bacon og får huslån over en lav sko, det er jo tross alt snakk om ett bedre samfunn enn det sosialistiske, grusomme stalinregimet vi har idag. "Jeg har det fælt, i alle dager, da mener jeg at samfunnet ikke fungerer, vi trenger ett nytt styre!!!".

Litt av årsaken til at folk med utdannelse skyr FRP antar jeg ligger i at de er mer kritiske og etterspør dokumentasjon, kilder, empiri og generellt er mistroiske ved politikken "null skatter, masse offentlig forbruk". Denne uken kom det ett nytt, tåpelig utspill, født av den godeste Per Sandberg:

Mandag: Vet om 50 kommuner

Tirsdag: Har ingen konkret liste

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/valg/valg2011/1.7771479

Bombastisk, retorisk og helt uten faktagrunnlag. Det er betegnelsen på FRP politikk. Vil du ha fler eksempler? Meld deg inn i FRP og les papirene og argumentene deres med empiriske øyne og ett kritisk blikk.

Jeg har ikke ett fast parti og jeg har ikke en fast side i politikken. Jeg stemmer hovedsakelig på miljøvern og skolepolitikk. Å ville frata folk mulighetene for kunnskap slik FRP ønsker ved å stenge bibliotekene, bør være varselbjeller for enhver intelligent, oppegående person som tenker og liker å vite ting.

At du justerer noen småting i ordførerkandidatens uttalelser til hans disfavør regner jeg for å være et rent uhell og ikke et forsøk på å stikke kjepper i hjulene for noen borgerlige. Selv oljen for 40 år siden er et argument for deg. Skulle ikke undre meg om noen også tok opp Gerhardsens ønske om å kapitulere for tyskerne ble et tema her. Aspiranten er så trygg på at ”naturens damer og menn” stort sett tilhører motsatte side av det politiske landskapet og ellers er så politisk korrekte at han skriver følgende til ”borgern”: ” Vil du ikke bruke stemmeretten din slik at det blir best mulig lagt til rette for at også dine barn skal få nyte din livsstil når de selv er voksne?” :)

Jeg justerer ikke, jeg billedgjør hva som vil skje dersom vi fortsetter å ta bare litt og litt.

Til slutt er hele kaka borte. Og den baker seg ikke på nytt heller. Når kaka er borte så er den borte. Det skal ikke mye tenking før man klarer å se for seg at resultatet vil være nettopp det. "Ehm, vi skulle bare bygge litt vi...så forsvant marka i prosessen..." Ètt sted må grensa gå Koppen, hvorfor ikke der den er idag? Om 20 år er det 1,000,000 innbyggere i Oslo (gjetting), tåler dagens marka den økningen? Tåler området å bli mindre, samtidig som bruken øker? Vi snakker samtidig som at friluftslivet er i vekst blant den eksisterende befolkningen...

Jeg er enig i at vi kan ”sosialisere” litt mer i forumet og jeg kan være enig i at samme spørsmål gjentar seg litt ofte. Noe av skylden får en dårlig søketjeneste ta skylden for, men jeg har både sinnsro og tålmodighet til å svare nye medlemmer på ting jeg eller andre har svart på før, og skulle det bli for mye lar jeg det passere i fred og ro. En annen ting er at det som var å anse som det ultimate produkt på den ene tråden kan ha blitt tangert av et nytt og bedre siden den gang.

Ett hett tips om en metode som jeg bruker selv. Dette banker forumets egen søkemotor. La oss si vi skal søke etter ett Hilleberg telt. Hilleberg Staika. Da skriver vi til slutt i googlelinjen "site:fjellforum.net". Da søkes det kun her på forumet, med googles motor.

Søkelinjen i google blir dermed: "Hilleberg Staika site:fjellforum.net"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ville frata folk mulighetene for kunnskap slik FRP ønsker ved å stenge bibliotekene, bør være varselbjeller for enhver intelligent, oppegående person som tenker og liker å vite ting.

Du karakteriserer FRP sin argumentasjon som bombastisk og uten faktagrunnlag og oppfordrer forumets lesere til å melde seg inn i FRP og lese papirene og argumentene med (…)empiriske øyne og ett kritisk blikk(…). Vel, jeg har ikke meldt meg inn i hvert parti for å få rede på programmene deres, men tok deg på ordet og kikket etter dette med å stenge bibliotekene. Jeg klipper og limer fra FRP sine egne sider om handlingsprogrammet 2009-2013:

Arkiv, bibliotek og museer

Arkiv, bibliotek og museer er viktige kilder til kunnskap. I et kunnskapssamfunn som vårt er tilgang på informasjon av avgjørende betydning, og offentlige samlinger har gjennom mange år vært viktige bidragsytere. I dagens samfunn hvor Internett er i ferd med å bli den dominerende kunnskapsbase, er det viktig at samlingene evner å omstille seg.

Museene er viktige lokale institusjoner – der frivillige entusiaster, fagfolk og myndigheter i fellesskap tar vare på kulturarven. Det offentlige skal legge til rette for det lokale arbeidet med bevilgninger til drift og investeringer i anlegg. Det etterlyses bedre samarbeid mellom departementene på museumsfeltet. Samspillet mellom kultur og næring er viktig i det lokale og det regionale utviklingsarbeidet.

Offentlige samlinger bør i større grad rette seg mot publikum, slik at samlingene blir tatt mer i bruk. Økt bruk vil inspirere enkeltmennesker, styrke norsk kultur og gi glede til mange.

Vi mener bibliotekenes kjernevirksomhet må styrkes, men at aktivitet med hensyn til rene underholdningstilbud, som konkurrerer med privat næringsliv, med fordel kan reduseres. Dette gjelder blant annet utlån av dataspill, cd, dvd osv.

Fremskrittspartiet vil:

• at samlingene digitaliseres, for å sikre innholdet for ettertiden og for å øke publikumstilgjengeligheten

• at samlingene bør kommunisere med folk og låne ut innhold over Internett og ta i bruk flere distribusjonsmåter

(kilde: http://www.frp.no/Arkiv,+bibliotek+og+museer.d25-TgZnGW9.ips )

I artikkelen du selv refererer til står det at FRP vil ha en viss justering av markagrensen i Sørkedalen og at han også ser for seg endringer i Maridalen. ”Jeg vil ha noen utredninger og en åpen diskusjon” fortsetter Hagen. Dette justerer du til at Hagen vil bygge ned Nordmarka. Du vet hvor forskjellig disse setningene oppfattes og du bruker det helt bevisst for å forsterke et negativt inntrykk av ordførerkandidaten og FRP. Jeg synes det gir er urederlig debatt.

Når det gjelder trygd gir du og andre inntrykk av at det er giddesløs, røykende ungdom som danner grunnlag for partiet, med det er en kjennsgjerning at det er mange eldre som stemmer på dem. Disse er pensjonister og dermed altså pr definasjon trygdede. Slike utgjør dessuten sjelden en høy inntektsgruppe osv, osv.

Jeg skal gi deg rett i at det kan synes som om mange faller for argumenter om lavere bil-, alkohol og tobakksavgift, og sannsynligvis har du helt rett i påstanden din om at mange FRP-velgere er mislykkede folk. Akkurat som du vil finne mange mislykkede i AP, Høyre, KRF, Venstre osv. Jeg mener å huske at FRP ved noen anledninger har hatt over 30% på meningsmålinger, så det blir litt vel bombastisk, retorisk og lite faktabasert å hevde at over en million velgere, altså nesten en tredjedel av velgermassen, ikke vet bedre?

En annen ting vi kjenner fra historien er at når en tanke har modnet en tid relanseres det gjerne av AP til stående ovasjoner og det morer meg like mye hver gang enda jeg aldri har gitt min stemme til FRP.

At du enten ikke fikk det med deg eller bevisst overser at jeg faktisk er enig med den sittende ordføreren og deler bekymringen for den omtalte tanken om å flytte grensene er noe jeg bare konstaterer uten å spekulere videre på hvorfor.

Noen referanse til påstanden din om hvor dumme FRP-ere er har jeg ikke ettersom jeg ikke tror jeg kjenner noen som stemmer på partiet, men jeg synes debatten kan holdes på et mer saklig og dannet nivå enn det du legger opp til.

Det kan dessuten synes som om interessen for din motstand mot FRP er en smule manglende i forumet. Kan hende er det det underlige formatet som gjør det, ikke akkurat leseverdig med behovet for å scrolle hver linje vannrett i øyeblikket. Håper det ordner seg.

På generelt grunnlag og uansett parti, jeg synes kunnskapene om samfunn og politikk ofte er skremmende dårlige. At de tidvis baserer seg på myter er ikke mindre skremmende og faktisk trist.

Takker for tipset ditt om avansert søk. Det (og en mengde andre) er velkjent for meg, jeg mente det som en unnskyldning for nye medlemmer o.a som starter nye innlegg på et allerede utdebattert tema. Du er dessuten litt frekk som bruker Hilleberg som eksempel, enda du burde vite at det for meg er Helsport som gjelder. :)

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FPU gjentok i år Carl I. Hagens spørsmål- og ønske fra 80 tallet om å privatisere bibliotekene. Jeg linket direkte til dette lenger opp, og viste spesifikt til at det var ett utspill fra FPU. FPU er fremtidens FRP, all den tid de har en tendens til å vokse opp og ta over fra "gamlekara".

Jeg skal gi deg rett i at det kan synes som om mange faller for argumenter om lavere bil-, alkohol og tobakksavgift, og sannsynligvis har du helt rett i påstanden din om at mange FRP-velgere er mislykkede folk. Akkurat som du vil finne mange mislykkede i AP, Høyre, KRF, Venstre osv. Jeg mener å huske at FRP ved noen anledninger har hatt over 30% på meningsmålinger, så det blir litt vel bombastisk, retorisk og lite faktabasert å hevde at over en million velgere, altså nesten en tredjedel av velgermassen, ikke vet bedre?

Men jeg sa ikke at alle var dumme. Det er bare Carl I. Hagen som er så arrogant at han generaliserer hele befolkningsmasser. Jeg sa spesifikt "mange" istedetfor alle, fordi jeg og du begge vet jo at det finnes smarte, høyt utdannede folk i FRP også, de er bare ikke så mange. (Bare 26% av velgerene til FRP har høyere utdanning. Venstre har over 75% høyt utdannede velgere.)

Som Carl I. Hagen så stolt sa det, "Ikke alle muslimer er terrorister, men alle terrorister er muslimer." Men så kom Interpol og gav ut en rapport full i fakta...

Islamister har stått bak bare fem av 940 planlagte, gjennomførte eller avslørte terroraksjonene i Europa de siste tre årene

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/terrorisme/artikkel.php?artid=10084944

Etter dette utspillet ser vi følgende:

Seks av ti Frp-velgere støtter Hagen

Det er greit å si at nesten alle terrorister er muslimer, mener 67,5 prosent av Fremskrittspartiets velgere.

http://www.dagen.no/Nyheter/Innenriks/tabid/248/Default.aspx?ModuleId=73485&articleView=true

På bakgrunn av slike ting, kan man si at "ikke alle FRP velgere er dumme, men alle de dumme stemmer på FRP." Det må jo være greit det, siden lederen selv bruker slik retorikk og mottar så bred støtte fra velgerene sine ved å gjøre tilsvarende sammenligning? Skal man stemme blått bør man stemme Høyre. De vet ihvertfall å oppføre seg, og de har flere svært gode poenger politisk.

(Det er forøvrig helt ok at det ikke er en bred omslutning om hva vi skriver her Koppen. Det var ikke FRP kritikk eller generell politikk jeg mente vi burde kunne ha på forumet når jeg svarte Borgern ang. politikk... :) Jeg synes vel vi er off topic nå.)

Vedr. grensene som skal flyttes, henviser jeg til mitt forrige innlegg... "Vi skulle bare flytte litt", i 4 generasjoner. Vips så er marka borte. Snikutbygging heter det, ref. SingelSiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.