Gå til innhold
  • Bli medlem

Gah! Kjøpe allværsjakke/turjakke. En jungel.


Dovregubben

Anbefalte innlegg

Ok. Jeg har ikke all verdens erfaring med slike jakker. Jeg har en Marmotjakke og en H&H-jakke. Begge er vel to rimelige modeller til rundt 1500kroner. De begynner imidlertid å bli gamle og jeg vil derfor bytte de ut. Jeg har søkt rundt her, men får ikke så mye ut av det egentlig. Folk er uenige, og det eneste jeg har forstått er at en jakke som både er helt vindtett og vanntett og puster ikke finnes.

Jeg er opptatt av at jakke er god allround. Jeg er ikke Lars Monsen, og mine mest ekstreme turer er noen dager på fjellet, helst i fint vær, men som dere jo vet blir det som regel regn og frisk bris. Da vil jeg gjerne være ganske tørr. Jeg er også en som svetter mye på tur. Jeg er ikke i elendig form, eller noe spesielt stor (87kg, 180cm), men jeg svetter bare jævlig mye når jeg beveger meg. Kombinasjonen svett+vind er ikke god, derfor er vindtett viktig for meg. Det er også viktig at jakka sitter bra/mannlig, og ikke er femi i snittet. Jeg forakter feminiseringen av menn, og vil ha en med mannlig passform og mannlig farge. Svart,grå,mørkeblå,rød, eller kombinasjon av disse fargene.

Den skal heller ikke være FOR dyr. 3000 kroner er nok det lengste jeg kan strekke meg.

Har sett litt på XXL, men finner ingenting jeg hverken liker eller synes ser spesielt bra ut, foruten en North Face-jakke (gul og svart). Har vært inne på Bergans sine sider, og der er det et mylder av jakker. Alle ganske dyre, feks. stranda II jacket, eller anatomic LW jacket. Disse ser forsåvidt bra ut, men er det gode jakker?

Hva med Arctyerx? Er det kanskje veldig dyrt? Hvilke butikker fører eventuelt det i Oslo? Hvilke andre butikker enn Oslo sportslager, Bergans og XXL gjelder i sentrum av Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liker nye Falketind fra Norrøna veldig godt. Lett og med smarte løsninger. Fargen er jo rett opp fra seigmannposen, oransje med grønne glidelåser, men jeg liker det. Ikke noe smalt feminint snitt, jeg er 183 cm og veier 76 kg på en god dag. Ellers kan du jo sjekke finn.no, mye bra og lite brukte jakker som selges billig.

Som "nabo" til Bergans har jeg hatt ulike jakker fra disse de siste årene, men synes kvaliteten er dalende og prisen sterkt voksende. De er uansett utrolig ryddige på reklamasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se denne bl.a. https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=26358

Mange fine tips der:)

Hvis du vil ha knalljakker, men ikke betale alt for mye, så anbefaler jeg deg å surfe gjennom tilbudskrokene i butikkene.

Jeg kjøpte min Arc'teryx jakke på tilbud for noen år tilbake ("fjorårets"), til halv pris. Da er det ikke så gæli.

Kan trygt anbefale Arc'teryx. Bedre å betale for kvalitet som varer og varer, enn å betale 1500 nå, og 1500 kr da for en billigere jakke som går i stykker/blir slitt ut. Kjøpte på gamle Anton sport der Sportsnett nå er. Sportsnett fører også Arc'teryx og har muligens noen tilbud av og til. Mener vel at gamle SHU på majorstua fører Arc-teryx og.

Når det gjelder type jakke, så ville jeg kanskje sagt at du kommer vel så bra ut av det ved å velge en Pac-lite istedet for Pro-shell.

Resultat: billigere, lettere, fortsatt vindtett, bedre lufting. etc etc.

F.eks. en slik en: http://www.oslosportslager.no/produkt/norrona-falketind-gore-tex-paclite-jakke-herre-0809-18973.aspx

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsliv nr.5/11 kom i posten i dag.

De har testet Stormberg Stetind og anbefaler den sterkt, alltid artig når "norske"produkter kommer godt ut av slike tester.

Spesielt artig når forholdsvis rimelig utstyr blir fremhevet.

En stor del av skalljakkene som selges har snitt/fasong som gjør dem totalt uegnet annet enn til urbant bruk for brukere med idealkropp.

Prøv klærne med det du mener du kan trenge under, fyll lommene med alt du kan trenge å ha der og ta deretter en simulert ski,sykkel eller paddletur i butikken!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er ingenting som en GTX Proshell jakke ,

En moderat "dyr" jakke fra en annerkjent produsent, burde være grei nok for de fleste.

( ofte finner man en eller annen på tilbud, ellers er det mye å hente i Amerikanske WEB sjapper mhp Pris).

At andre mener feks dermizax fra Bergans er best er greit for meg, andre mener eVent er best.

det blir litt smak og behag.

Har også prøvd GTX Paclite men jeg likte ikke stoffet, litt "seigt" på innsiden var følelsen.

Liker når stoffet er litt stivt slik at det ikke klistrer seg så veldig inntil kroppen i vind og regn/snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.