Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruk av knestøtte og gåstaver til Galdhøpiggen


Gaute Michel

Anbefalte innlegg

Lørdag den 27 august skal jeg på Galdhøpiggen. Vi starter fra Spiterstulen hvor vi har bestilt rom for helgen. Bortsett fra en fjelltur for 10 år siden, har jeg ikke gått i fjellet på over 20 år. Jeg gleder meg til turen, men gruer meg litt. Kondisjonen er ikke noe å skryte av, men har forberedt meg noe. Jeg bor i Trondheim og har gått Ladestien i snitt en gang i uken de siste to månedene og det tilsvarer 1.2 mil hver gang. De siste gangene med ryggsekk med 2.5 kilo. Det har gått greit, men sliter litt i de få oppoverbakkene som er der. Prøver jeg meg på lengere oppoverbakker kan jeg kjenne pulsen i ørene, men det går over etter at jeg har roet ned litt. Det jeg husker fra militæret er at jeg var litt utsatt for benhinnebetennelse, noe jeg kjenner antydninger til når jeg går litt for raskt i nedoverbakkene på Ladestien. Og jeg husker at på noen lengre fjelltur så fikk jeg veldig vondt i knærne på vei ned.

For noen dager siden tok jeg en prøvetur med noe innkjøpt utstyr, fra Trolla (0 m.o.h.) til Gråkallen (551 m.o.h.) Brukte 2.14 minutter på vei opp, som også inkluderte noen stopp for fotografering. Sekk med innhold var 7.1 kilo.

Jeg kjøpte meg Komperdell gåstaver og gummiknotter. Regner med at gummiknottene er for bruk på asfalt. Den første delen av turen til Gråkallen var på asfalt, men her opplevde jeg at med gummiknotter så skled stavene svært mye og jeg fikk ikke godt feste. Det samme skjedde på grus. (Dette er da i oppoverbakkene). De ble derfor tatt av og jeg fortsatte med bare piggen på resten av turen. Jeg følte at stavene kom til sin rett når jeg gikk oppover bratte smale stier, men de ble på en måte litt i veien når det var liten stigning eller på flat mark. Nedover stiene på vei tilbake vet jeg ikke helt hvor mye hjelp de var, men det kan godt være at det var uvant å bruke staver og at man må finne seg en teknikk.

Spørsmål: Kommer stavene til sin rett på vei mot Galdhøpiggen? Tenker her på oppstigningen fra Spiterstulen hvor det er ganske bratt? I vått terreng og ellers, vil piggen bare synke ned slik at den heller skaper en ubalanse når man går? Etter et par timers bruk var det et ubehag på innsiden av tommelen. Bør man sette på et plaster på tommelen på forhånd eller noe annet? Jeg er 168cm høy. Er det en ideell høyde disse stavene bør være på?

Jeg kjøpte også Select Profcare knestøtter. Disse kom i liten, medium og stor størrelse. Jeg prøvde disse på sportsbutikken og kom frem til at medium passet meg. Brukte også disse på vei opp mot Gråkallen. Det var veldig uvant å bruke dette. Det eneste direkte problem som oppstod var at de på baksiden av kneet gikk litt sammen slik at det skapte et lite ubehag, men ikke mye. Det står i beskrivelsen at de gir varme og støtte og at baksiden er i perforert neopren som sikrer økt fleksibilitet og pusting. Knestøttene vil vel komme under stilongsen.

Spørsmål: Er dette med knestøtter mere beregnet på idrettsfolk eller har de noe for seg på fjellet? Vil de gi litt ekstra varme til knærne? Utfra værmeldingen så har vi kanskje ikke truffet så veldig bra med været denne helgen. Jeg tenker her litt på at når de først er på så blir det litt styr å ta dem av.

Jeg gleder meg til turen og skal gå i rolig tempo og nyte utsikten. Og det blir nok flere turer da dette er noe jeg har ønsket å gjøre lenge. Spørsmålene virker kanskje nybegynneraktig til de fleste, men når det er over 20 år siden jeg gikk i fjellet aktivt, så er det nettopp det jeg er; nybegynner. Håper noen tar seg tid til å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Staver har sin misjon ”overalt” og du kan trygt ta dem med deg. Nå skal det sies at jeg er ganske lett og i alminnelig god form, så jeg tar forbehold om hvor tungt du må bruke/støtte deg til stavene. Om du må støtte deg tungt til dem er det ihvertfall viktig at du er sikker og trygg på at de ikke glir vekk slik at du får skader. Jeg bruker ”aldri” gummiknotten siden jeg er overbevist om at den fort forsvinner allikevel, så kan vanskelig uttale meg sikkert om akkurat den. Den korrekte lengden på staven er vel strengt tatt den du foretrekker selv. Jeg bruker kort stav (jeg bruker bare èn) i bratt oppover og lang på nedovertur. Men, s.k. korrekt lengde er svakt fallende underarm når du står på flatmark eller gulv.

Hvis du får ubehag i hendene ved bruk av stavene kan det tenkes du bruker dem ’tungt’ og da vil jeg anbefale deg å gå med kortere steg for både å avlaste knær og hender. En veldig god avlastning til dårlige knær er å være bevisst at en unngår å vri kroppen på fiksert fot, men heller tar flere småsteg eller tripper rundt mens en snur seg. Å skifte grep fra å ha toppen av håndtaket inne i hånden til vanlig skistavgrep gjør jeg med jevne mellomrom.

Jeg har prøvd mange slike knestøtter. Noen av dem har hatt åpning bak kneet, andre helt tett. Atter andre har hatt innleggsspiler. Jeg har følt stor trang til å ta dem av meg, og når jeg så har gjort føles kneet mer sårbart og utsatt når de har satt lenge på. Som om de har gjort meg en bjørnetjeneste. Jeg ble av kyndige fortalt at det var i hovedsak to typer, nemlig forebyggende og en type til bruk etter skade/stor påkjenning/slitasje, uten at jeg som bruker klarte å skille dem på dette viset. Jeg sluttet med disse og føler for min del jeg kommer bedre ut av turer ved å være hvert steg bevisst slik at jeg ikke tråkker skjevt og får belastninger. Føler du velbehag med varme knær kan du også bruke en ull-leggings du enten kjøper eller lager ved å klippe foten av en ullsokk eller ullunderbukse.

Du sier noe vesentlig om å nyte utsikten og ta det med ro, god tid har jeg etter hvert funnet ut er den mest betydningsfulle ting jeg har med på tur i alle henseender. Jeg tror du finner svar selv på dine spørsmål og er overbevist om at du får en praktfull tur nå og mange fine senere.

God tur!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Koppen.

Hjertelig takk for svar. Jeg tar med meg gåstavene og har på meg knestøtten. De ble kjøpt så tett opp mot turen at det ble vanskelig å prøve ut utstyret på forhånd. Men på en første tur kan det være godt å være på den sikre siden. Så får jeg med tiden finne ut om jeg klarer meg uten.

Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gåstaver er det mange som har gode erfaringer med, spesielt i bratt terreng.

For deg som har dårlige knær vil det være spesielt til hjelp nedover, da det er der knærne får størst belastning.

Jeg har selv dårlige knær, og bruker knestøtter/ varmere i neopren når jeg står på ski.

I følge min tante fysioterapeuten er det et tveegget sverd å bruke dette for mye:

Det er gunstig å bruke dette når du må, men prøv å unngå å bruke det hvis du kan på treningsturer, da knærne ikke blir like godt trent når du har dem på.

Det blir som Koppen sier å gjøre knærne en bjørnetjeneste.

Jeg vil derfor anbefale deg å bruke knestøttene på denne turen, for så å prøve deg frem på kortere turer uten i fremtiden.

Kanskje du da på sikt kan klare deg uten på lengre/ tyngre turer også, eller kanskje ikke, men knærne blir best trent uten.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig, Gaute! Var jo fristet til å si at om du brukte 2.14 minutter fra Ila til Gråkallen blir antagelig en tur til Galdhøpiggen bare peanøtter for deg. :)

Helt sikker på at du får en fin tur, håper vi får en liten rapport.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med staver, men hvis du bruker staver så vil du helt sikkert redusere belastningen på knærne en hel del. Knærne får mest juling i motbakkene. Jeg bruker knestøtte på det ene kneet siden jeg har skadet menisken, og til sykkling er det helt perfekt. I fjellet er effekten litt mer begrenset siden du da går med sekk og knestøtten hjelper bare sånn passe i motbakkene. Jeg ville brukt knestøtte til Galdhøpiggen. Jeg tror ikke du kan gjøre noe galt, selv om den kanskje gnager litt bak i knehasen. Dette forandrer seg litt etter hvert når den blir brukt. Da blir den litt mykere. Ellers finnes det jo knestøtter som har hull eller bare et mykt nylonstoff på baksiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig stavlengde er to tredeler av din egen kroppshøyde. Du kan altså gange høyden din i centimeter med 0,67.

Denne formelen passer fint for meg, men er det bratt nedover der jeg skal så øker jeg ofte lengden litt.

Ta med stavene, og ha en fin tur :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.