Gå til innhold
  • Bli medlem

superzoom kamera


Lizzy

Anbefalte innlegg

Lurte på om noen hadde tips og erfaring fra superzoom kamera. Jeg vil ikke ha plenty med linser å utstyr.

Ser det er mange forskjellige, men hva bør jeg se etter når jeg skal kjøpe et slikt??

Har et lite ett som jeg får i lomma, men vil ha et med litt flere muligheter og mer zoom.

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg satt i samme dilemma i sommer.

Valget ble Canon SX 30 istedenfor Nikon P 500, grunnet dobbelt batteritid og bedre stabilisator.

Skjermen kunne hatt bedre oppløsning dog.

Ser Olympus har kommet med tilsvarende superzoom som kan vurderes.

På youtube finnes tester av aktuelle superzoomer, samt dinside og akam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare påpeke at en ikke kan forvente det helt store av et superzoom kamera. Lav lysstyrke gjør at tele bare kan brukes i svært godt sollys og da kun på et stillestående motiv. Autofokus vil av samme grunn fungere dårlig i lite lys. Optisk kvalitet er elendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhenguig hva du tenker på med superzoom. Er det ok med rundt 12-14x zoom eller skal det være mer?

Alternativ er et speilrefleks med en linse på 18-250 eller noe. Pakka blir jo noe større så klart enn en superzoom. Men da kan du bygge på etterhvert hvis du vil.

Jeg har kompaktzoom Panasonic med 10x, Supert kamera men klare begrensninger inne og i lite lys.

Så har jeg en Canon 550D med Sigma 18-250 og en ekstern blitz. Syens det har handlet det aller meste av situasjoner. Klart man kan ønske seg flere linser som lysterke fastlinser, en lyssterk normalzoom etc på sikt.

Med ekstern blitz blir og innebilder bra uten det typisk hvite lyset man får fra innebygget blitz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare påpeke at en ikke kan forvente det helt store av et superzoom kamera. Lav lysstyrke gjør at tele bare kan brukes i svært godt sollys og da kun på et stillestående motiv. Autofokus vil av samme grunn fungere dårlig i lite lys. Optisk kvalitet er elendig.

Har et lite canon ixus camera, og er meget fornøyd med det. Fine bilder blir det også, men vil gå litt videre ang kamera.

Har lekt meg frem på det jeg har, og tar bilder i forskjellige program. Aldri følt jeg har dårlige bilder. Er ingen proff fotograf, og ser nok heller ikke forskjell på bilder tatt med dyre/billige kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt i samme dilemma i sommer.

Valget ble Canon SX 30 istedenfor Nikon P 500, grunnet dobbelt batteritid og bedre stabilisator.

Skjermen kunne hatt bedre oppløsning dog.

Ser Olympus har kommet med tilsvarende superzoom som kan vurderes.

På youtube finnes tester av aktuelle superzoomer, samt dinside og akam.

Du ble fornøyd med ditt?

Har sett litt på det, men er da så mange andre og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhenguig hva du tenker på med superzoom. Er det ok med rundt 12-14x zoom eller skal det være mer?

Alternativ er et speilrefleks med en linse på 18-250 eller noe. Pakka blir jo noe større så klart enn en superzoom. Men da kan du bygge på etterhvert hvis du vil.

Jeg har kompaktzoom Panasonic med 10x, Supert kamera men klare begrensninger inne og i lite lys.

Så har jeg en Canon 550D med Sigma 18-250 og en ekstern blitz. Syens det har handlet det aller meste av situasjoner. Klart man kan ønske seg flere linser som lysterke fastlinser, en lyssterk normalzoom etc på sikt.

Med ekstern blitz blir og innebilder bra uten det typisk hvite lyset man får fra innebygget blitz.

Vil jo helst ha fra 20x og opp da =) Er hobbyfotograf og tar fine bilder med mitt lille canon ixus. Men vil tro superzoom kan gjøre litt mer en mitt ixus.

Alternativet er å kjøpe et kamera som har linse og blitz (18-55, er det ikke så som er vanlig)

Men om det er nok/like bra som å kjøpe et superzoom vet jeg jo ikke.

Har tenkt tanken å kjøpe det å bygge meg ut, men har flere venner som har slike med forskjellige linser, men at det aldri blir brukt. Kun det som var på da de kjøpte det. Derfor ser jeg for meg at superzoom kan være et like bra alternativ da.

Det skal jo tross alt brukes!! Ikke ligge å støve ned fordi det er for tungt/tungvint/feil linser osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panasonic MZ48

Stort zoomområde

Optikken er av bra kvalitet (alt tatt i betraktning)

Bra anti shake

Kan ta Rawformat

Kona bruker dette som turkamera. Det er forbausende bra.

Skal du få tele i samme kvalitet på en dSLR, vil det koste skjorta.

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært fornøyd med SX30 så langt. Har også speilrefleks (Canon 500 d med Tamron 18-270mm) og ett eldre Olympus Superzoom (550 UZ).

Største forskjell er at speilrefleks tar bildet uten bittelitt forsinkelse og bedre oppløsning/mindre kornete, samt lysstyrke/måler.

Selvfølgelig mye annet også, men for normale folk vil ett superzoomkamera være midt i blinken i de aller fleste situasjoner.

Kan nevne at speilrefleksen ble liggende på hotellrommet da disse bildene ble tatt pga.vekt og størrelse:-)

Her følger noen eksempelbilder fra SX30 som er svært komprimert og dermed kanskje ikke optimale her på forumet:

post-9524-13347476451_thumb.jpg

post-9524-13347476452_thumb.jpg

post-9524-133474764529_thumb.jpg

post-9524-133474764541_thumb.jpg

post-9524-13347476455_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne at macrobilder og nattbilder blir helt greie håndholdt med Canon SX30.

Flotte bilder!!!!

Hadde alle ment det samme hadde det vært enklere, men smaken er som baken da.

Har bare hatt Canon kamra, så lite erfaring med andre. Men føler det er trygge kjøp da.

Så blir vel pris som avgjør hva jeg havner på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Canon SX10 IS som jeg er godt fornøyd med. Den er vel forgjengeren til SX30?

Så jeg er enig med erfaringene som finnjpedersen har gjort seg.

Så da bør jeg gå for det?

Ser jo han har fått fine bilder.

Blir jo mer forvirra, ettersom mange kamra nevnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ute etter et knøttlite lommekamera?

Panasonic DMC FZ48 eller FZ38 er hybrider. Der ut som miniatyr speilrefleks.

Disse har også mer avanserte muligheter, feks Raw.

Styring av blender/lukker/iso etc.

Er ikke tele det helt store, altså er ikke superzoom det du ser etter, så er Canon g12 noe av det bedre du finner.

Faktisk er det så bra, at jeg som ihuga Pentaxianer og anticanonist, har vurdert dette som lommekamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da bør jeg gå for det?

Ser jo han har fått fine bilder.

Blir jo mer forvirra, ettersom mange kamra nevnes.

Skjønner følelsen... :)

Da jeg kjøpte kameraet mitt bestemte jeg meg for at jeg ville ha et kamera med mer zoom og muligheter enn kompaktkameraene, samtidig som jeg ikke ville drasse på mange objekter som er tilfellet med speilrefleks.

Slik jeg ser det er et kompromiss å kjøpe slike superzoomkameraer, men ut i fra de kriteriene du ramset opp i første posten her kan det være et rett valg for deg.

Nå kjenner jeg ikke til SX30, men den er sikkert ikke dårligere enn mitt gamlere SX10, som jeg er veldig godt fornøyd med og kan godt anbefale til "vanlige" folk som vil ha et kamera med litt mere muligheter enn de minste lommekameraene.

Kan jo nevne at jeg har Photoshop, så det hender jeg justerer litt på bildene for å få de klarere og med mer kontraster....

Alt i alt synes jeg godt du kan vurdere tipsene til finnjpedersen... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.