Gå til innhold
  • Bli medlem

Småviltjakt i Oslo og omegn eller i nærheten?


kefir

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen her som har erfaring med småviltjakt rundt Oslo og omegn? Jeg bor i Oslo, men vil gjerne på småviltjakt i nærheten, og da tenker jeg på alt som er innenfor ca 2-3 timers kjøretur. Da bør det egentlig være ganske mye å ta av. Det er sikkert mye bra lenger unna også, men jeg føler det blir å gå over bekken etter vann, er sikker på at det skal la seg gjøre å finne bra terreng litt nærmere.

Men hvor kan man gå for å få seg litt rype, skogsfugl, due, eller noe annet? Jeg har blitt med noen venner ut som har hatt tilgang på jaktbar skog og åker, men det ser ikke ut til at det lar seg gjøre i år.

Jeg har ikke hund, og har heller ingen erfaring med det, så det blir støkkjakt eller å sitte på post.

Noen som har erfaring med sånne terreng i nærheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rypejakt to timer unna Oslo, kan du vel egentlig glemme. Det nærmeste måtte være Statsskog sitt terreng på Haukelifjell (søk etter Haukelifjell på inatur.no).

Når det gjelder skogsfugljakt, kan du velge og vrake. Selv jakter jeg rundt Hønefoss-området (Sokna, Jevnaker etc.). Det finnes også muligheter på Nannestad. Alt dette ligger på inatur.no. Et godt tips er Finnskogen eller andre steder nær svenskegrensa. Storfuglbestanden her har pleid å være god, men siden jeg jakter med hund, tør jeg ikke å ta sjansen på å slippe ham i ulveterreng. For en støkkjeger er jo ulv uproblematisk.

Hvis du vil jakte duer (noe som er drita kjedelig, men du får iallfall fylt fryseren), kan du jo bare spørre nærmeste bonde om det er greit at du setter deg i jordekanten. Denne jakta har jo åpnet allerede (21. august). Hvis du vil jakte rådyr, har jeg et alternativ til deg. Det koster 3500 for en sesong (jakter hver lørdag fra 1. november til 23. desember), og 1000 kroner per dyr som blir skutt. Ganske stive priser, men til gjengjeld et bra terreng. Dette må du derimot få info om på PM, siden jeg ikke vil ha rådyrterrenget mitt invadert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips om skogsfugljakt, skal se etter de stedene du nevner! Og jeg kan godt glemme rypejakt om det er andre alternativer. :)

Når det gjelder duejakt synes jeg det er gøy, egentlig. Mulig det blir kjedelig når man er litt mer erfaren jeger, men jeg synes alt som gir smakfull mat er moro. :) Har du erfaring med å kontakte bønder rundt i Oslo og Akershus? Er de vennligstilte, og er det ledige områder eller har alle avtaler allerede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du legger ut lokkeduer, kan du ikke unngå å skyte duer. Jeg pleier å ta med meg tre esker patroner, og gir meg når jeg er tom for ammunisjon. Er en del jobb med duene etterpå også.

Jeg vet ikke noe om hvor lett/vanskeølig det er å få tillatelse hos bøndene. Jeg jakter selv hos en fast hvor jeg har jaktet i flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortene som Løvenskiold selger, er svinedyre, pluss at de har en hel haug med begrensninger. Mye begrensninger mens elgjakta foregår, og skal du kjøre bil inn i marka, må du inn tidlig om morgenen og får ikke kjøre ut før på kvelden. Jeg sjekket mulighetene for jaktkort i Nordmarka, og la hele greia på is. Er for mye turfolk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortene som Løvenskiold selger, er svinedyre, pluss at de har en hel haug med begrensninger. Mye begrensninger mens elgjakta foregår, og skal du kjøre bil inn i marka, må du inn tidlig om morgenen og får ikke kjøre ut før på kvelden. Jeg sjekket mulighetene for jaktkort i Nordmarka, og la hele greia på is. Er for mye turfolk der.

På den andre siden kan du ta mange kveldsturer etter arbeidstid, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sola går ned 1810 den 15. Okt.+ Jeg kan gå kl.1500. Det blir en liten tur på over 2 timer, det.:D

Så enkelt er det nok ikke i Løvenskiold sine skoger ;)

- For det første er all småviltjakt stengt i ukedagene mens elgjakta pågår (5. oktober til 31. oktober). Her røyk det meste av den interessante jakttiden. Etter løvfallet blir skogsfuglen langt lettere, og sitter ofte i trærne.

- Så har man en "helgefredningsgrense", og så lenge man er sør for denne, kan man jakte i helgene i elgjakta. Nord for denne kan du ikke jakte mer enn to helger.

- Noen av terrengene har ingen smpviltjakt overhodet i elgjaktperioden.

- Skal du ha bomnøkkel for å kjøre bil inn i de terrengene som ligger litt lengre unna, må du kjøre inn før klokken 10 og ut etter klokken 16 på alle lørdager, søndager og helligdager.

- Som om disse begrensningene ikke gjorde at man for lengst har slått fra deg jaktkort i Nordmarka, så koster sesongkortet nesten 4000 kroner (!).

Ergo: Løvenskiold er et dårlig alternativ for aktive jegere, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det selges kort for småvilt av både Eidsvoll skog jff og Hurdal jff. Ca 1 time fra Oslo.

Har du erfaring med jakt i disse områdene? Jeg vet ikke om jeg bare har en iboende tanke om at når noe er så lett å komme seg til, så må det være "tomt" eller overbefolket (av jegere) eller begge. Men det kan selvsagt være helt feil! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Nordmarka på RV4-siden finnes det lite matfugl. Romerikeåsene er ikke så verst. Hvis du er villig til å kjøre i litt mer enn tre timer, så er det mye fint på svenskesiden av Finnskogen. Svenskene har endelig fått sin egen versjon av inatur.

Jeg er ikke enig i at duejakt er kjedelig. Den er en av mine favorittjakter sammen med elg- og skogsfugljakta. Det er lite annen jakt som byr på så utfordrende skudd som på ringduer. Til sammenlikning skytes ryper ofte sittende, og når den er i lufta flyr den i rette linjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener med at duejakt er kjedelig, er at utfrodringen er altfor liten. Skal faktisk en tur på duejakt i dag. Setter ut lokkeduer og henger opp et kamonett, og så er det bare å skyte i vei. Forrige gang skjøt jeg 25 duer på en time, da syns jeg det var nok (man skal jo ta vare på alt sammen også). Du må vel være enig i at å få gammeltiuren i sekken er en langt større utfordring enn å skyte duer :)

Ryper skytes ofte sittende?? Liryper må da løftes på for å se dem, og fjellryper letter ofte på lang avstand.

Takk for link til svensk inatur! Nå går det kanskje an å få litt oversikt også i broderlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, du er bedre på duejakt enn meg! :) Jeg har vært på duejakt 2 ganger, og fikk vel 3 fugler totalt. Vi var (er) ferske, og ventet vel alt for lenge med å skyte, gjerne til de satt seg ned. Har lært at vi må være litt mer på hugget om det skal bli noe særlig utbytte, men 25 på en time hørtes jo veldig bra ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer flaks enn dyktighet. Så lenge du har satt lokkeduene i V-form med spissen mot vinden, og har kamuflert deg selv godt, så bør det ikke være noe problem. Viktig at det også er tålig godt vær og litt vind. De første duene du skyter legger du også ut på åkeren med vingene ut, det hjelper ofte. Og så må du jakte når duene trekker om ettermiddagen. Stort sett alle duene mine er skutt mellom klokken 16 og 18. Skyt dem akkurat idet de skal lande, da står de nærmest stille i luften, og sjansen for et optimalt treff er større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for tips! :) Vi har gjort det meste riktig her, men sikkert hatt litt uflaks og kanskje vært litt for nølende. Er sikkert noe å lære om hvordan man skal plassere seg for å få bra sjanse mot forskjellige vinkler også, og samtidig ha god nok kamuflasje. Mange av duene på området jeg var på landet ikke før de fløy videre, så vi har diskutert om vi skal prøve mer på de som er i lufta, bare de kommer nærme nok. Men det blir jo vanskeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du erfaring med jakt i disse områdene? Jeg vet ikke om jeg bare har en iboende tanke om at når noe er så lett å komme seg til, så må det være "tomt" eller overbefolket (av jegere) eller begge. Men det kan selvsagt være helt feil! :)

Har jakta på begge områdene. Det finnes noe fugl og det er ikke kø av jegere, spesielt ikke på Hurdalsterrenget. Der er forøvrig røy og orrhøne fredet. Mest orrfugl, men noen områder har også litt storfugl. Deler av områdene har tett skog og er vanskelige å få skuddsjanser i. Som regel er mulighetene best litt høyt i terrenget. Kanter av hogstflater, plantefelt med "juletreskog", myrkanter og i nærheten av vann og tjern er verdt å stikke innom. Det finnes en god del jerpe, disse holder seg som regel nært bekker der det er oreskog, men annen blandingskog kan også funke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker å sette lokkeduene i en vid U-form i grupper på 3-5 fugler. Duekarusell er en dyr og fin investering. Vi bygget en selv med en vindusviskermotor. Duene blir som gale. Ofte kommer de stupende mens retrieveren til kompisen er ute og henter fugl.

På mandag tok jeg meg fri fra jobben, og skjøt 70 duer på 76 skudd sammen med en kompis. Er en kjapp affære å skjære ut filetene. River opp brystskinnet, brekker ryggen, to-tre snitt med kniven og opp i bøtta med filetene. Jeg selger en del til kollegene på jobben. Fattigmannsryper kaller vi dem for.

For meg ligger ikke utfordringen i duejakta å få lokket til seg duene, eller å få skutt flest. Som aktiv lerdueskytter finner jeg utfordringen i å få skutt flest med færrest mulige skudd. Alle klarer å få ned en anstendig mengde med fugl på kort tid om man peprer løs.

Det er vanskelig å sammenlikne duejakt med storfugljakt siden de byr på forskjellige utfordringer. Duejakt = skyteteknikk. Storfugljakt = finne den. Mener du at storfuglen er vanskeligere å treffe når den først dukker opp på skuddhold? Jeg antar at vi setter pris på forskjellige elementer av jakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker å sette lokkeduene i en vid U-form i grupper på 3-5 fugler. Duekarusell er en dyr og fin investering. Vi bygget en selv med en vindusviskermotor. Duene blir som gale. Ofte kommer de stupende mens retrieveren til kompisen er ute og henter fugl.

Spennende, men vet ikke helt om jeg skjønte opplegget. Har du et bilde eller noe sånt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raps, erter og hvete pleier å gjøre susen. Selv har jeg best erfaring med erteåkre. Jordet må være tresket før du går i gang. Sett deg i jordekanten slik at du får satt opp tilstrekkelig skjul.

Et lite bilde fra gårsdagen. Ble ikke rare fangsten, men noen ble da med hjem i sekken.

959397.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da var dag 1 av jakta overstått. Fabelaktig dag i Nordmarka, som resulterte i nesten 3 kg kantareller og ei orrhøne. Jeg var vel ikke helt forberedt på det med kantarellene, men de var så store og fine at jeg måtte ta de med.

Riktignok traff jeg på to gammel-tiurer og en orrhane i området i sommer. I dag var det bare den ene orrhøna å se. Jeg jakter også uten hund.

Jeg jakter på områder hvor jeg, ut fra fotturer utenom jakt, vet det er fugl. Det er nok viktig med lokalkunnskap før en hiver seg rundt og kjøper jaktkort av Løvenskiold. Har en litt kunnskaper fra fotturer, kan en få flotte områder, vernet av Løvenskiold, med gammel blandetskog. Områder hvor du, selv på denne flotte lørdagen, ikke møter en levende sjel hele dagen og det finnes ingen stier.

Kortene koster fra 3.200.- og jeg mener det er overkommelig. Til sammenligning reiser jeg på mandag til Nord-Norge på rypejakt, og da snakker vi helt andre summer :shock:

Så lenge en vet hva begrensningene er og er litt kjent, mener jeg Løvenskiold er et godt alternativ for Osloensere. Det som var viktig for meg, er mulighetene for en jakttur etter jobb. Går en litt tidlig, er en på plass i terrenget kl 15. Da blir årskortet benyttet bedre enn om en skal kjøre et par timer til terrenget.

Til slutt et stalltips... Områder hvor jeg har truffet på mye fugl i år, er f.eks Skinnskattberget, området mellom Hakklokalven og Sandungskalven, Kikutmassivet og vestre deler av Krokskogen (tror ikke det er Løvenskiold). Sandbekkamana har jeg også god tro på. Også "mitt" område da, som er hemmelig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.