Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyr til ukestur med jakt og fiske


Lassemann

Anbefalte innlegg

Hei,

har tenkt meg en uke ute i skogen i slutten av september, for å jakte fugl og fiske. Siden jeg er rimelig fersk i både overnatting i skogen, jakt og fiske (hehe) så må jeg planlegge litt her, så jeg ikke drar med meg 50kgs ryggsekk.

Det er vel ingen fasit her, men ønsker å vite hva dere foretrekker når man prøver å balansere vekt og luksus:

- Telt eller bare Tarp?

Sparer 1,2kg på å kun ta med tarp. Men har faktisk ikke fått brukt tarpen ute i skikkelig uvær ennå. Holder man seg ordentlig tørr, eller vil det meste bli fuktig?

Teltet veier jo mer, men det er jaggu godt å komme seg innendørs i skikkelig uvær.

Myggen er vel så og si borte på den årstiden?

- Øks, samekniv,sag, vanlig kniv eller spark og slag for bålet?

Er blandingsskog på ca 300-350m høyde.

- Antall kjeler?

- Egne leirsko?

- Hvor mange gassbokser? Sett at jeg har dårlig vær hele uka.

Har lagt ved en excel fil for å vise hva jeg foreløpig har lagt i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)

I tillegg ville jeg tatt med:

- Klesskift komplett.

- Ekstra fleecejakke / genser.

- Leirsko (joggesko / clogs el. lign.)

- Regnklær??

- Førstehjelpsutstyr til deg og hunden, compeed, plaster, enkelmannspakke, tabletter/medisiner....slanger, smertestillende etc.

- Sportstape / snor, man kan reparere mye med det.

- Bestikk, stekespade, tallerken

- Krydder til fisk og vilt.

- Ekstra poser, brødposer og vanlige handleposer.

- Avispapir til å pakke fuggel i.

- Termos, er kjekt med varm kaffe de timene man er på jakt.

Zalo??? Har aldri tatt med zalo på tur, vasker som regel rent utstyr med mose og litt lunkent vann.

Jeg hadde tatt med telt og tarp. Er fint å ha litt tørr plass utenfor teltet.

Samekniv kontra øks eller sag? Delte meninger om det. Jeg foretrekker øks eller sag kontra samekniv. Den er brukbar til mye men ikke god til noe.

To batterier er nokk litt knapt. Hva bruker gps'n din av batteri og hva bruker hodelykta?

Jeg liker å ha en liten dagstursekk med når jeg går på jakt, på min nye sekk kan jeg ta av toplokket og bruke denne, tidligere tok jeg med en liten 35ltr sekk.

Noe å bedrive kvelden med, bok, mp3 spiller, frimerkesamling eller ettellerannet. Hvor lenge er det mørkt der du skal?

Det var dette jeg kom på i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke Zalo er nødvendig til oppvasken er det en grei universalsåpe å ha med på tur.

Tar heller med en skvett Zalo enn andre såper.

Bruker forøvrig spare små plastbokser/flasker fra medisiner etc. som jeg bruker til både luxusvarer og nødvendigheter på tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekken din veier ikke mer enn 10kg + mat og det er med tarp og telt. Så hadde helt klart tatt med begge deler. Hvis du skal spare inn litt på vekta og gjerne ha med litt annen luksus, så hadde jeg spart inn på fiskeutstyret. Går selv bestandig i fella at det blir for mye fiskeutstyr. Og der ligger det MYE å spare. Ta bare med det mest nødvendigste av sluker, spinnere og div. Selv hadde jeg garantert hatt med ei fiskevekt også, men det er meg :) Også en markboks er heller ikke å forakte, deilig å ha stanga ute på kvelden mens man sløver'n ved bålet 8)

En drikkeflaske er ett must, og gjerne en pisseflaske til natta. Særlig når det er dårlig vær er det veldig greit å ha med :D

Hadde tatt med stor kniv + sag og lagt øksa hjemme. Tlf eller annet komunikasjonsmiddel er også ett must, men det har du sikkert med uansett :)

Du bør nok regne noe mer batterier på en uke også.

Siden du skal benytte proteinpulver som endel av maten din, regner jeg med at det ikke blir det helt store kokkeleringene. Kan derfor sløyfe en kjele eller to i stormkjøkkenet ditt også. Hadde kanskje hatt med litt reine karbohydrater også på turen hvis det blir lange dagsetapper.

Kanskje heller ha med ei lita grillrist (noen kom med ett tips om rist til engangsgrill) til fiskemiddagen. Veier lite, og du sparer gass ved å lage mat på bålet. Også greiere med den og bestemme varmen fra bålet under matlagingen med alu kjelene dine hvis du skal bruke de på bålet.

Når det gjelder gass, så kommer det helt ann på hvor mye vann du skal koke. Og hvor mye du kommer til å bruke bålet til matlaging / vannkoking. Selv hadde jeg tatt med en 400g gass. Skal du fyre mye, tar du med mer.

Jeg hadde tatt med ei lue også, kan bli kaldt på denne tiden, og det lille plagget hjelper mye. Jeg pleier også å ha med ett par tynne hansker. Er greit når man driver med vedarbeid og slikt. Høres litt femi ut, men er deilig å slippe småkutt og risp når man holder på. Også hjelper de noe hvis det blir litt surt. Selv bruker jeg Mechanics taktiske hansker, disse har skinn inne i hånden, og det er greit.

Pleier også å ha med en tampong til oppfyring av bålet. Er mengder med bomull i en slik en, og holder til en drøss oppfyringer med tennstålet ditt :)

Har du planer om å ta endel dagsturer og ha en basecamp er det greit som andre nevner og ha en liten lett sekk med til dette.

Har du ikke vanntette pakkposer til alt, hadde jeg pakket alt i en søppelsekk inni sekken, og gjerne hatt med en ekstra.

Hvor mye du vil bære og hvor mye luksus du kan unne deg avhenger jo av formen din, og hvor langt du har planlagt å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med "Fisketryne", Zalo er en grei såpe å ha med. Min flaske veier ca 10 gram og her ikke vært etterfylt på lenge (en brukt øyedråpeflaske eller linsevæskeflaske), så det er ingen god grunn til å la være. En dråpe og vaskekluten er ren, eller fiskefilla. Eller oppvasken, eller hendene. Noen flere dråper og undertøyet er rent. Lenge siden jeg innså hvor mye bortkastet klin det var med feit oppvask hvor en flyttet fettet hit og dit med en mosedott, sand eller hva jeg hadde for hånden.

Det var en ganske tung sekk til så lett bør, men du trenger kanskje plassen? Ellers var du raus på vanntett pose, du får dem 300 gram lettere.

Jeg har forlengst sluttet med både stor kniv, øks og sag på vanlige turer og i blandingsskog i 300-350 moh er det oftest helt unødvendig.

Og som "Jegerjente" sier, lavvo er konge. Du tørker ubegripelig fort våte klær og det er himmelsk å kunne stå helt oppreist å kle både av og på seg. Evnt hadde jeg tatt med både telt og tarp, det er fin luksus.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å si hva som mangler i og med at du ikke har tatt med alt du har tenkt på i lista. Slik som den er nå så synes jeg det ser ut som du har alt for stor/tung sekk, men så har du ikke regnet med noe klær, mange ting er uten vekt.

Kjekt hvis du sier litt om hva slags mat du har tenkt å lage, fordi det sier endel om hva du trenger av kjøkken utstyr.

Er også fint hvis du sier litt om hva du prioriterer. Ønsker du å gå lett eller ønsker du å være mest mulig komfortabel. Skal du gå langt eller skal du holde deg til en basecamp? Kan bikkja bære noe selv eller bærer du alt for den og?

Hvis det er mye mygg og knott kan tarp være litt ukult, men man kan få innernett som man kan henge opp og.

Tenker du en helt vanlig firkanta tarp eller noe fasjonabelt slik som en Trailstar?

(Bare fordi jeg er nysgjerrig og vurderer å begynne å jakte, finnes det en lettvekts hagle? Patroner med isoporkuler istedet for blyhagl? :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Bare fordi jeg er nysgjerrig og vurderer å begynne å jakte, finnes det en lettvekts hagle? Patroner med isoporkuler istedet for blyhagl? :D )

Isoporkuler er ikke tillatt til jakt i Norge pga den lave anslagsenergien :)

Spøk tilside, det finnes lette hagler, men du oppnår ikke så mye med det som å gå ned i kaliber. Dessuten gir de mer rekyl. En kal 20 gir deg utrolig mye lettere patronvekt og det meste som sies om kaliber 20 som "kjerringhagl" og slikt er rent uvitende tøv og det er merkelig hvor seiglivet slike påstander kan være. Generelt gir dessuten (uansett kaliber) lettere ladning bedre skuddbilde, så ved siden av lettere sekk er det også et argument. Jeg synes ikke dette evinnelige maset om at det er vanskelig å skaffe ammunisjon er et holdbart argument heller.

For ordens skyld, jeg har både kal 12 og 20. Sistnevnte kjøpt ved en tilfeldighet og det viste meg lyset. Og nei, jeg har aldri vært hverken skuddredd eller fryktet/følt ubehag for rekyl. Jeg har dessuten ikke med dette sagt at ikke kal 12 er et gangbart og greit kaliber.

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter denne.

I verste fall kan man jo ta med stålull. Lett og fungerer suverent som vaskemiddel:)

Selv metter jeg en slik oppvasksvampting med Zalo og hiver i en 1L frysepose. Har enda ikke klart å "bruke opp" en slik på ukestur.

Er gramjeger selv, men har ikke lyst å spise parafin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for supre svar! :)

Ser det er flere som kommenterer en for tung sekk til dette. Sekken er en Norrøna Svalbard 65l. Jeg vil tro denne blir rimelig stappa med alt utstyret som skal oppi, hvertfall når klær og mat er pakket med. Er denne sekken kanskje usedvanlig tung til størrelsen?

Når det gjelder bikkja så er det en Welsh Springer Spaniel, 20kg. Har regnet 350 gram tørrfor til han daglig. Dette skal han bære selv, sammen med sin egen sovepose. Det eneste jeg bærer for han er et liggeunderlag fra Europris som jeg har klippet opp til hans størrelse. Hvis ikke dytter han meg bare av mitt underlag om natta...

Jaktterrenget jeg skal gå på er ikke så forferdelig stort, så jeg ser for meg at jeg slår camp etter bare en times gåtur. Har og vurdert å ta med 223.rifla, og med fast camp kan dette være ok. Da går jeg bare med en liten dagstursekk, med rifla på ryggen og hagla i hånda - og kan dra frem rifla ved behov.

Eneste er at rifla med kikkert og lyddemper veier en del. Tipper 3,5 kg.

Ganske sikker på at jeg får kjørt bilen inn ganske nærme terrenget. Mulig jeg flytter camp etter 2-3 dager hvis jeg finner en bedre plass mens jeg er ute å jakter. Men da vil det vel være en god luksus å ha både telt og tarp ja, tilfelle dårlig vær hele uka. Lavvu hadde vært konge, men det har jeg desverre ikke.

Tarpen er på 3 x 4 meter (kjøpt på magasinet.no)

Fiskeutstyr

Hva vil dere anbefale å ta med i tillegg til stanga her? Tenker 3 forskjellige sluk på 10-12 gram, en dupp og en boks med mark + kroker.

Mat

Tør ikke basere meg på å få masse fisk, så jeg tenker egentlig å ha med en del mat.

Trenger ikke være noe gourmetmat. Tenker noe slikt som dette:

Frokost: Kornblanding eller havregrøt med vann og proteinpulver. Kaffe

Lunsj: Knekkebrød med syltetøy

Middag: Forhåpentligvis fisk og ris, hvis ikke har jeg med Drytech pose eller gryterettpose + røkte kjøttpølser e.l.. Kaffe

Kveldsmat: Korn eller havregrøt med vann og proteinpulver

I tilegg: 2 x 100 grams proteinbarer, 1 pose saltsild og en 100 gram melkesjokoladeplate til kaffekos.

Med dette klarer jeg meg vel egentlig med en grillgrist til fisk, + en kjele til å koke vann og ris

Klær

- Ullbokser x 2

- ulltrøye og stilongs

- Fleece bukse og genser ( hovedsakelig for å ha på et tørt skift i camp og til å sove i )

- Ullsokker x 2

- Tykk ullgenser

- Vann og vindtett jegerdress

- Lue

- Tynne hansker

- Caps

Batterier til hodelykt og gps. Har Led Lenser H7 hodelykt, og ser nå at denne bruker 3 x AAA batterier. Må derfor ha med 3 slike, og da en 4-pakning med AA batterier til GPS. Blir noen gram ekstra dette.

Tampong til oppfyring var genialt hehe.

En bok vil være ålreit ja.

En annen ting: Luuuurer på om jeg blir nødt til å ta med smarttelefonen pga. jobb (driver firma med noen ansatte). Har noen av dere erfaring med bærbare solcelleladere?

Tenker forresten å fylle sekken med utstyr i morgen, og se hva den vil veie og romme totalt utenom maten. Vil oppdatere excel-arket da. Må se litt på hvor mye mat jeg faktisk trenger å ta med, da det er ganske stor forskjell på min forholdsvis stillesittende jobb og å jakte flere timer daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er flere som kommenterer en for tung sekk til dette. Sekken er en Norrøna Svalbard 65l. Jeg vil tro denne blir rimelig stappa med alt utstyret som skal oppi, hvertfall når klær og mat er pakket med. Er denne sekken kanskje usedvanlig tung til størrelsen?

Det høres ganske tungt ut for volumet ja. Det er to ting som har innvirkning på hvor tung en sekk er. Det ene er volum, krever mer materiale og mere avstiving. Det andre er høy bæreevne (vekt), hvilket også krever mer avstiving.

ULA selger en sekk på 75 liter (totalt alle rom) for anbefalt maks 18 kg last som kun veier 1.3 kilo. Finnes nok sikkert bedre enn det og. Denne sekken har rimelig god intern ramme og et deilig hoftebelte.

Når det gjelder bikkja så er det en Welsh Springer Spaniel, 20kg. Har regnet 350 gram tørrfor til han daglig. Dette skal han bære selv, sammen med sin egen sovepose.

Flink hund. Dette sparer deg jo for en god del vekt.

Jaktterrenget jeg skal gå på er ikke så forferdelig stort, så jeg ser for meg at jeg slår camp etter bare en times gåtur. Ganske sikker på at jeg får kjørt bilen inn ganske nærme terrenget. Mulig jeg flytter camp etter 2-3 dager hvis jeg finner en bedre plass mens jeg er ute å jakter.

Hvis du er så nærme bilen så vil jeg nesten påstå at du ikke har noen begrensning på vekt. For en times gange så kan du like gjerne ta med hele kjøkkenbenken! Du kan jo enten ta flere turer eller last opp så tungt du klarer å bære. (Du trenger en større sekk!) :)

[snipp]

Det interessante er når alt er lagt inn i regnearket. Det er først da du virkelig ser hvor mye (både i vekt og ting) man drasser med seg. Er fort mye mer enn man tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Fiskeutstyr

Hva vil dere anbefale å ta med i tillegg til stanga her? Tenker 3 forskjellige sluk på 10-12 gram, en dupp og en boks med mark + kroker.

Hva skal du fiske etter? Røye? Ørret? Skjesluker, toby / salamander, sølvkroken spesial og noen spinnere vibrax / panther martin er mine valg.

Batterier til hodelykt og gps. Har Led Lenser H7 hodelykt, og ser nå at denne bruker 3 x AAA batterier. Må derfor ha med 3 slike, og da en 4-pakning med AA batterier til GPS. Blir noen gram ekstra dette.

Ville tatt med 6 batterier. 3 AAA batterier varer en ettermiddag ved full styrke på H7. Om du har gps på når du jakter bruker den vell 2 batterier pr. 15-30 time, avhengig av hvilken type du har.

En time å gå. Vekt betyr ikke så mye da så fremt det ikke er alvorlig ulendt å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder bikkja så er det en Welsh Springer Spaniel, 20kg. Har regnet 350 gram tørrfor til han daglig. Dette skal han bære selv, sammen med sin egen sovepose. Det eneste jeg bærer for han er et liggeunderlag fra Europris som jeg har klippet opp til hans størrelse. Hvis ikke dytter han meg bare av mitt underlag om natta...

Tarpen er på 3 x 4 meter (kjøpt på magasinet.no)

Fiskeutstyr

Hva vil dere anbefale å ta med i tillegg til stanga her? Tenker 3 forskjellige sluk på 10-12 gram, en dupp og en boks med mark + kroker.

Jeg var på fjelltur med hund nylig og hadde beregnet 300 gram tørrfor pr dag og basert resten på fisk. Uheldigvis brakk jeg stangen og det ble et begredelig fiske, men da vi kom hjem stusset vi over hvor lite mat vi hadde brukt... Vi hadde med mer tørrkjøtt enn noen gang, og delte broderlig med hunden for kos. Anbefaler deg å tørke kjøtt før du drar. Jeg bruker å tørke en mørbrad på 5-700 gram og får 170-230 gram tørrkjøtt. Kjempegodt som snacks, men i år opplevde vi at det var et realt bidrag til maten også. Bruk stekeovnen og søk etter marinadeoppskrifter med søkefrasen "beef jerky" om du er usikker på hvordan du vil ha den.

Tarp 4 leveres med 6 bunter à 5 meter så vidt jeg husker. Du kan vurdere om du har behov for så mye i slik skog du beskriver.

Nå er jeg helst fluefisker, men jeg ville hatt med 4 gramsspinnere (Droppen og Panter Martin), 4 grams skjesluk (Sølvkroken spesial) og sildesluker på 7 gram (Stingsilda, Jensenpirken e.l) - forresten selger de 5 liknende på Magasinet for 100 kroner.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her måtte vel en liten lavvu være tingen? Muligheter for bålfyring inne, kletørk, god plass m.m.

I skogsterreng trenger du ikke dra på stanga, og da blir en liten lavvu ikke tyngre enn et vanlg tremannstelt. :)

Nå satte du grill i hodet på meg gitt! Hvilken lavvu vil være å anbefale for 2 personer på tur, med mulighet for å tenne bål i lavvuen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg en lavvu fra Venor AS, beregnet på 1-3 personer. Denne lavuen er i et solid bomull/polyester stoff og er ikke den letteste på markedet. Andre og billigere typer bruker lett polyesterduk (vanlig teltduk), men er sikkert mer utsatt for gnistskader under bålfyring. Lavvuen fra Venor veier ca. 5.5 kilo komplett med stang, plugger og topphatt. Uten stang vil jeg anta at den veier rundt tre kilo. Ulempen er prisen. Drøye 5000,-

Jeg brukte Venor-lavvuen på en del av sykkelturen min Lindesnes-Nordkapp, og har laget en kort omtale.

post-9325-133474764471_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kommet litt lenger på lista over hva som skal i sekken nå, og ser at jeg er over 20kg :) (vedlegg)

Og ennå har jeg ikke lagt til noe klesskift.

En del av utstyret er til jakta, så det kommer liksom i tillegg til de pakklistene jeg normalt har sett her.

Hagle, patroner, hørselvern, viltnett- ca 3,6kg

Maten er bare estimert vekt på hittil, men tror ikke det er så altfor galt.

Lurer litt på fiske i slutten av september, er det noe særlig? Eller er fiskeutstyr med stor sannsynlighet overflødig?

Hva synes dere om pakklisten hittil? Noe dere ville fjernet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Når det gjelder fiske i slutten av september, er du nok klar over at det mange steder er forbudt å fiske ørret. Hvis fiske skal være en vesentlig del av turen, er det nok lurt å dra dit det er rene røyevann. Røya er nok stor og feit nå, og den biter bra stort sett hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekken din veier ikke mer enn 10kg + mat og det er med tarp og telt. Så hadde helt klart tatt med begge deler. Hvis du skal spare inn litt på vekta og gjerne ha med litt annen luksus, så hadde jeg spart inn på fiskeutstyret. Går selv bestandig i fella at det blir for mye fiskeutstyr. Og der ligger det MYE å spare. Ta bare med det mest nødvendigste av sluker, spinnere og div. Selv hadde jeg garantert hatt med ei fiskevekt også, men det er meg :) Også en markboks er heller ikke å forakte, deilig å ha stanga ute på kvelden mens man sløver'n ved bålet :D

Argh godt å se det ikke bare er jeg som drasser med meg kilosvis med utstyr :D

Forøvrig støtter jeg opp om å ta med både telt og tarp. Når jeg camper i skog hvor det er ved og det regner, så misliker jeg sterkt å være låst inne i mitt eget telt. Med en tarp så kan kveldene benyttes til fyring, lunt og tørt. I tilfelle uvær så monterer du bare tarpen lavere ned slik at horisontalt regn i største grad blir stanset. Sitter du ute under tarp så får du også sett mer av dyrelivet som måtte finne på å slentre innom campen ved en feiltagelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som springer til øyet er at trangia stormkjøkken er veldig tungt. Er det mulig for deg å bytte det i noe letter?

Øks OG sag? Trenger du virkelig den øksa? En av de holder sikkert.

Kniv OG leatherman? Jeg ville bare tatt med en av de to.

Jeg tipper det er en real, god kikkert du har der, men den er også veldig tung. Kan den byttes i en mindre lettere en?

Dynamoradioen virker tung for meg, men jeg vet egentlig ikke hva som finnes av slikt. Batteridreven er kanskje letter til og med.

Jeg vet det var snakk om både telt og tarp tidligere, men her er det potensielt en del vekt å spare. 2 kilo for en enmanns telt er forholdsvis tungt for meg. På den andre siden så er jeg ikke klar for å ligge under tarp selv heller så jeg skal ikke si noe særlig om det.

Tarp på ett kilo, slike kan du få mye letter i silnylon, eller hvis man er lagd av penger, spinnaker eller cuben.

Igjen kan jeg ikke så mye om dette, men kan man bruke noen gode ørepropper istedet for hørselsvern?

250g for en vanntett pakkpose? Hvor stor er den egentlig? Jeg har en 13 liter vanntett Sea 2 Summit pakkpose som veier 44 gram.

Slikt blir fort et valg mellom vekt, komfort og pris. Jeg tror det er noe du kan bytte ut uten at det trenger å koste for mye, og andre ting som du kan vurdere om du virkelig trenger. Noe kan du kanskje også lage letter selv? Jeg vet ikke helt hva et viltnett er, men 100g virker tungt for et nett? Skulle tro det var mulig å komme opp med en lettere hjemmelaget løsning?

6 liter øl? Tørst kar. :)

Trekoppen er jo ikke lett heller, men det ville jeg tro er en sånn turkos ting. :D

Ellers, hva med kamera?

Hva med litt mer variasjon i maten?

Myggstift?

Regn med ihvertfall et par kilo til med klær tror jeg.

Hvis du liker det så ta med en pose med smågodt eller no sånt. Digg å kunne snavle litt hvis man sitter stille og fisker eller jakter ville jeg tro.

Duct tape (sølvtape?) er bedre enn elektrikertape og kan brukes til mer.

Hvis du har et sånn ferdiglagd førstehjelpsskrin er det sikkert ting i det du kan plukke ut. I tillegg kan du putte det i en ziploc bag som sikkert er lettere.

Håper det kan gi noen ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar!

Det blir som du sier et kompromiss mellom pris, vekt og luksus her ja.

Har ryddet opp og oppdatert listen litt nå (lagt til og fjernet litt etter tips her), men kommer fortsatt raskt over 20kg når jeg tar med klær. Skal sies at 4kg er jakt og fiskeutstyr.

Bytter ut stormkjøkkenet med en omnifuel, da jeg så temperaturmålinger fra i fjor viste en kald årstid.

Hvor mye bensin bør jeg beregne på en ukes tur?

Jeg er i grunn lite variert i matveien normalt, så tror ikke det skal gjøre så mye.

Ølen er 2 x 330ml bokser :) (Vurderer faktisk å ta en liten overnattingstur der på forhånd, og gjemme ned en sixpack til hehe :!: )

Trekoppen bytter jeg muligens ut med statoil-koppen. Da har man jo varm drikke i mer enn ett minutt, og den veier vel ca det samme. Mindre fare for søl og.

Er det noe særlig mygg ute i slutten av september??

Ang. vektbesparelse:

Har du / dere noen tips til hva som kan byttes ut for mindre vekt, uten de store kostnadene for innkjøp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Re øl: Duh, selvsagt er det to bokser, jeg tror jeg la til en 0 på slutten i hodet mitt. :!:

Jeg tror nok at jeg skal være enig i at endel vekt kommer du ikke unna når du skal både jakte og fiske +medhørende.

I regnearket så ville jeg lagd en subtotal uten forbruksvarer slikt som mat, vann og brennstoff. Trekk også ut ting du har på kroppen når du er ute å går. Dette regnes som "basis pakkevekt" og den er det mye enklere å forholde seg til uten at du trenger å ta alt for mye hensyn til hvor mange dager du er ute. Straks man er ute 5 dager eller mer så burde den egentlig ikke øke noe særlig.

"Total pakkevekt" er ryggsekken med forbruksvarer i.

"Skinnet-ut vekt" er total pakke vekt + det du har på deg.

(Jeg har tatt meg friheten til å fornorske noen engelske begrep her.)

Det er også noen som kalles 343 (nei, vi snakker ikke fotball her) tre kilo for de tre store. Altså sekk, telt og sovepose veier tilsammen 3 kilo, fordelt som man vil. Her ligger du ganske bra ann untatt for teltet. Hvis du har lyst til å prøve noe litt friskt og tenker på å sove under duk istedet for telt, og er villig til å bruke noen kroner så er det et par ting jeg kan foreslå.

MLD Trailstar http://www.mountainlaureldesigns.com/shop/product_info.php?products_id=102

GoLite Shangri-La http://www.golite.com/tents/pyramid-and-tarp-shelters/shangri-la

Trailstar'en ser kanskje liten ut men den er svær. Hvis du kan få noen til å videresende den til deg som gave og med litt justering i prisen så blir dette faktisk ikke så dyrt, spesielt ettersom du kan komme deg unna uten toll.

Om det er så mye mygg i sept vet nok sikkert du bedre enn meg. Jeg har vært ute av Norge i snart 9 år... :)

Klær: Ullgenser OG fleece? Sokker? (Tykke, tørre merino sokker om kvelden er digg.) Håndkle? (mikrofiber selvsagt) Jakke, bukse, sko, t-skjorte?

Da er det ikke noe mer som stikker seg ut her og nå. Selv synes jeg det er gøy å lette på sekken, en egen hobby i seg selv. Men det viktigste er selvsagt at man har det gøy ute i skogen eller på fjellet, så pass på at du ikke tar bort ting og forringer opplevelsen.

PS: Ha bensin og bensinflaske som separate poster. Samme med kartmappe og kart. Det fine med å stykke opp ting så mye som mulig er at neste gang bare kopierer du hele regnearket og bare tar bort og legger til alt ettersom. Ingen grunn til å veie en ting to ganger hvis man ikke trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Om det bare er en eller to timer inn dit du skal så betyr ikke vekt så mye. Da er det bare å bryte på.

Selv hadde jeg nokk slengt på en 10 pk pils, ei halvflaske konjakk og noen koteletter, kansje litt fløtepoteter og kosa meg maks uten kli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.