Gå til innhold
  • Bli medlem

Diverse bøker


Anbefalte innlegg

Hei,

Usikker på om dette er rett sted for bøker, men i mangel av bedre alternativer drister jeg meg utpå...

Jeg er ute etter flere naturbøker, primært gode bøker for norsk natur om

— Fugl

— Fisk

— Dyr

— Flora

— Sopp

Har ingen grundige tanker om hva jeg ønsker meg, så listen over er veiledende. Bøkene bør være faglig etterrettelige, (rikt) illustrert og dyptgående og grundige. De skal fungere mer som oppslagsverk enn som skjønnlitteratur.

Alle boktips, fortrinnsvis med ISBN eller URL, mottas med stor takk! :arrow:

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et par bra håndbøker som er små nok til å ta med på tur:

Norsk lommesoppbok: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=53144

Fjellflora: http://www.gyldendal.no/Fakta-og-dokumentar/Sport-natur-og-friluftsliv/Fjellflora2

Lids Flora går vel for å være den beste floraen for norske planter: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=146234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips ved kjøp av bøker.

Styr unna alt hvor boktittelen starter med "Alt om . . . . . . .", og ellers er det lurt å unngå bøker som skal dekke flere fagfelt. Feks. hvis du skal ha en fjellflora så ikke kjøp en bok som har alle floratyper. Da får du bare litt av hvert.

En ekspert er en som vet alt om litt, mens f.eks sånne som meg er en som vet litt om alt.

I denne sammenhengen bør du gå for eksperten.

Hvis du er interessert i fugler så bør du skaffe deg en CD med fuglesang. Å kjenne sangen til de vanligste fuglene kan være veldig nyttig når du er ute i naturen, og hvis du hører en du ikke vet hva er så er det bare å gå hjem å sette på plata så finner du den helt sikkert.

Jeg har denne,

http://www.naturogfritid.no/default.asp?VS=detalj&ID=310001

og de aller fleste opptakene er veldig gode. Det eneste er at noen få fugler synger med dialekt. Dvs. at sangen kan variere litt fra landsdel til landsdel, og så er det jo ikke alle som er like flinke å synge da. Et eks. kan være bokfinken. Ungene må lære å synge av faren sin og da kan du lett få noen lokale varianter.

Et lite eksempel på at det kan være nyttig å kjenne noen fuglelyder.

I sommer stod jeg en kveld / natt og fisket ved et vann på Island. (Eller det heter visst "i Island".)

Plutselig hørte jeg en høy skingrende skrike- eller bjeffelyd som jeg ikke hadde hørt før. Den var så spesiell at jeg rett og slett frøs litt på ryggen av den.

Hva var så dette.

De små grå jobbet på spreng, og det eneste jeg kom opp med var at enten var det en trollkjerring eller noe i den duren, (mange islendinger er veldig overtroiske) eller så var det en fjellrev. Det finnes ikke rødrev i Island.

Jeg tror ikke på skrømt så da måtte det nok være en fjellrev.

Litt senere på vei hjem hørte jeg plutselig en rødstilk (stelkur) som skrek et varselskrik. Denne lyden kjenner jeg godt fra mine egne hjemtrakter.

Jeg skjønte fort at det ikke var meg som hadde skremt den og fremkaldt varselskriket så da måtte det være noe annet.

Jeg løp opp en liten skråning i retning av lyden, og der, bare ca. 10 meter forran meg stod en fjellrev.

Dette var første gangen jeg så en levende fjellrev i vill tilstand, og hadde det ikke vert for at jeg kjenner en del fuglelyder så hadde jeg nok ikke fått sett den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare ta med denne.

NRK skulle en gang ha et intervju med en kjent friluftsmann. Opptaket skulle gjøres ute, men på grunn av dårlig vær så brukte de et studio og så la de bare på fuglesang som bakgrunnslyd.

Teknikkeren søkte oppp "fuglesang" i NRK sitt arkiv og så var alt i orden, trodde de.

Etter at programmet var sendt på radio fikk NRK en opphisset lytter på telefonen som ville vite hvor opptaket var gjort. Grunnen var at en av fuglene som sang i bakgrunnen var en nordafrikansk art som ikke hadde vert registrert i Norge på over 50 år. Så da kan man forstå at entusiasten ble ivrig.

Årsaken var selvfølgelig at opptaket av fuglesang ikke var gjort i Norge, noe teknikkeren nok burde ha merket seg. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2762718

Denne har gitt meg god innsikt i rypas verden, og forfatteren henviser flittig til rypeforskningen på Dovrefjell.

Ført i permen av rypeforsker Hans Christian Pedersen.

Jeg vil på det sterkeste motanbefale tipset å ligge unna titler med "alt om", for denne boka er utfyllende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.