Gå til innhold
  • Bli medlem

Marmot Never Summer sovepose.


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei

Er på let etter ny sovepose. Tenkte da en god sommerpose og en god vinterpose fremfor helårs-pose.

Ser de har veldig godt tilbud på Marmot Never Summer helårs-sovepose nå.

Noen som har noen erfaringer de ønsker å dele ang. helårspose?

Dette er også en dun-pose. Har lenge brukt kunstfiber og har vært godt fornøyd med det. I tillegg hørt om ulemper med dun i forhold til fuktighet.

At den er lettere er jo en ting, men en kilo fra eller til spiller ikke så stor rolle på de turene jeg drar på.

Takker for alle svar! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det med fuktighet i dun er overdrevet. Fiber er ikke veldig mye bedre. Så når man kommer til det punktet at dunen ikke er brukbar så hadde ikke fiberposen vært veldig optimal heller. Men selvsagt det kan være det lille som skiller mellom liv og død i en ekstrem situasjon. Fuktighetproblemet er jo størst når det er kaldt (om man da klarer å holde seg tørr fra regnvær) Fuktigheten består da av fukt fra kroppen din som kondenserer ett eller annet sted i eller utenpå posen og fryser til is. Dette kan lett unngås ved å bruke en fuktsperrepose inne i posen og la være å puste inn i posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous
Det med fuktighet i dun er overdrevet. Fiber er ikke veldig mye bedre. Så når man kommer til det punktet at dunen ikke er brukbar så hadde ikke fiberposen vært veldig optimal heller. Men selvsagt det kan være det lille som skiller mellom liv og død i en ekstrem situasjon. Fuktighetproblemet er jo størst når det er kaldt (om man da klarer å holde seg tørr fra regnvær) Fuktigheten består da av fukt fra kroppen din som kondenserer ett eller annet sted i eller utenpå posen og fryser til is. Dette kan lett unngås ved å bruke en fuktsperrepose inne i posen og la være å puste inn i posen.

Hei, og takk for svar.

Jeg tenker mer at om man drar på lengre turer, og det blir camping under åpen himmel hvor man er utsatt for nedbør, bål/gnister, så vil kansje kunstfiber være en fordel?

Noen som har erfaring med "Marmot Never Summer," "Ajungilak Tyin Winter" eller vinterposer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Jeg har nettopp kjøpt en Marmot never summer. Den er av dun. Noen som kan fortelle meg om den skal stappes eller rulles?

Hvis den stappes er jeg litt redd for å ødelegge den :???:

Den blir ikke ødelagt ved å stappes. Det beste man kan gjøre med dun er å ha den ikke-komprimert når du ikke har den i sekken (f.eks. Stor pose/henge opp etc), også stapper du den når du skal på tur. Det er større sjans for å ødelegge spensten og passformen til dun ved å rulle enn å stappe.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.