Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin, lage jpg-bilde av gps-spor


hdh80

Anbefalte innlegg

Er det noen der ute som har en oppskrift på hvordan jeg kan få til et bilde (eks. jpg) av skjermbildet i map sourc, slik at jeg kan legge ut, sende, publisere på nett etc. et "bilde" av ruten (sporet) jeg har gått?

Meget takknemelig for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Mapsource under view menyen er det mulig å eksportere en track til Google Earth.

Etter å ha eksportert det dit lagrer jeg den som en kmz fil som jeg så importerer i Google Maps.

Du kan da embedde kartet i en webside, printe det ut eller hva som helst. Kanskje ikke den enkleste løsningen men jeg synes det ser ganske fint ut. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Screenshots er en grei og enkel løsning men jeg bruker som regel utskrift til PDF.

Da får du ut et "skikkelig" kart (hvertfall fra basecamp).

I windows gjøres dette ved å installere en virtuell PDF skriver: http://www.pdfforge.org/

Denne skriveren kan da velges som en hvilken som helst fysisk skriver, men lager en PDF fil isteden for et ark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Em, hva med å bare ta printscreen av gpsn?

Garmin sine 300 eller nyere har denne muligheten, lett trykk på av/på gir screendump til jpg fil... (hvis aktivert i innstillinger)

ikke så mange valgmuligheter som i mapsource så klart, men desidert den enkleste... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Prøvde også programmet snooze bruker, Faststone capture. Har ikke like mange fancye funksjoner som snagit, men bildene ser ut som de blir bedre. Faststone koster tyve dollar, og for snagit krever de femti pund. Begge program har tredve dagers "prøvetid". Faststone anbefales pga prisen. For meg ble pdf-readeren litt tungvint. Har ikke så mye datakunnskaper, så det blir mye frem og tilbake med denne. Mange takk for hjelpende svar!! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hjemmesiden min kan du se hvordan jeg har kombinert Google Maps med Topo2 kartet til SK.

http://www.granvik.no/kartside/turkart/

Sporet kommer fra en Garmin gps og bilder fra ett kamera som geotagger bilder. Det er noen småbugs i løsningen, men det er fordi jeg ikke er fornøyd med basisfunksjonaliteten og har gått en del utover den.

http://www.granvik.no/kartside/turkart/om-kartet/ står det hvordan jeg har gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet alternativ. Det er en godt skjult funksjon på norgeskart.no, jeg har hvertfall aldri funnet den omtalt:

Dersom man bare vil ha et jpg-bilde av sporet sitt på kartene til statens kartverk, så går det også ann å laste opp en GPX-fil på norgeskart.no.

Du velger tegneverktøyet over kartet, og i menyen på høyre side, kan du velge "Les GPX".

Litt mer primitivt, men kanskje enklere om man bare vil ha bildet av sporet sitt på et kart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.