Gå til innhold
  • Bli medlem

Video: Holmestrand – Tønsberg på luftmadrass. En tur gjennom Vestfolds jungel.


passerinum

Anbefalte innlegg

Noen ganger ser en tur bedre ut på tegnebrettet, enn i virkeligheten. Denne videoen handler om en slik tur.

Et par kilometer vest for Holmestrand starter en liten bekk. Tredve kilometer lenger sør har den blitt til en elv, som render ut i Tønsbergfjorden. Håkon og jeg ville forsøke å utforske mest mulig av dette vassdraget. På luftmadrass!

Bli med inn i Vestfolds jungel – til en grumsete pissrenne, der beveren er konge og vi helt åpenbart på feil plass.

http://villmarkarundthjornet.com/2011/08/16/holmestrand-%E2%80%93-tonsberg-pa-luftmadrass/

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
.../(men ikke spør føttene mine) :)

Men Mikkel, folk betaler jo hauger av penger for slik gjørmebehandling som dere hadde langs breddene, dere fikk den jo aldeles gratis.

Jeg stusset over skovalget da jeg så filmen. Til neste luftmadrass-stunt vil jeg anbefale neoprensokker samt sandaler (bruker det på mine kanoturer, blir dog en herlig duft av føtter og neoprensokker etter noen dagers sammenhengende bruk...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med på canyoning i Spania. (følge en elv nedover med rappelering hopping osv) de gutta som drev med dette hadde egne sko beregnet på dette. Et tips om du trenger bedre sko. Kan sikkert finnet ut litt mer ang merke osv om du vil.

Mvh AlexS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Martin og Alex

Takker for gode innspill! Skovalget bar preg av at vi trengte noen sko som var gode å gå med på asfalt med oppakning og som vi med god samvittighet kunne herje med i elva. Jeg har et par Keen-sandaler som ellers er fine (de ble brukt på en tur, der vi tilbrakte størstedelen av tiden på luftmadrassene), men som jeg vurderte ville ha litt for lite beskyttelse av foten, på tross av tåbeskyttelse. Ellers har jeg brukt et par Teva-sko beregnet til bruk i vann på en Packrafttur for nylig, vel og merke barbeint. Jeg endte opp med litt rare føtter etter den turen også ...

Skoene hadde fungert greit om det ikke var for to ting: Sålen i mine Saucony-løpesko sugde vann og var håpløse å tørke. Dermed var jeg stort sett våt på foten konstant. I tillegg gjorde jeg en gedigen feilvurdering og tok på meg ullfrotté-sokker :lol: Ull er sikkert fint ved vannaktivitet, men da en tynn strømpe, som ikke fungerer som en svamp.

Jeg er veldig interessert i å høre mer om erfaringer med neoprensokker. Blir ikke de fulle av vann, hvis vannet går høyere enn skaftet på sokken? Jeg har vurdert å anskaffe meg Sealskinz, men lurer på om ikke de også ville blitt våte, hvis vannet går over skaftet. Jeg ser på nettet at mange erfarne packraftere bruker hurtigtørkende sko beregnet til adventure race eller stiløping UTEN gore-tex, når de packrafter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at neoprensokker blir fyllt opp av vann og at man blit bløt/våt, men for meg har det vært to aspekter som har vært utslagsgivende:

Først det at man får beskyttelse på det av foten som ikke er dekket av sandalen samt at man holder seg varm på bena i den tid man er ute av vannet (jeg hater å fryse på føttene).

Jeg var i begynnelsen noe skeptisk til hvorvidt neopren ville gi god nok beskyttelse når man tråkker uvørent rundtom i elver men har udelt positive erfaringer.

Fimax (som har Keen sandaler) og jeg (Teva sandaler) dro en lengre tur i Rogen/Femundsmarka (rimelig steinete) for noen år siden og hadde kun sandaler/neoprensokker samt joggesko (leirsko/småtursko) med. Det fungerte upåklagelig, blir selvsagt en og annen litt øm tå, men jeg var faktisk mest bekymret for overtråkk uten støtte fra høy støvel da jeg har en noe slarkete ankel.

Jeg kan ikke huske at jeg frøs nevneverdig, til tross for en uke med omtrent bare regn.

Så kombinasjonen av sandaler og neoprensokker fungerer fint for meg.

Dersom du tester det så ville det vært fint om du kunne skrive noe om dine erfaringer, jo flere erfaringer jo større sannsynlighet, ikke sant :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det nevnes forskjellig om fottøy. Ikke meningen min å gå OT, men det falt så naturlig. "martin.m" nevner neoprensokker i kombinasjon med sandaler og det er helt topp. Padler en lite og sjeldent er det ikke dumt med raggsokker med såle inni heller. Såle fordi det kan være smertefullt å gå på land på steiner o.l..

Til vanlig kanopadling bruker jeg som regel joggesko, men til kajakkpadling (bokstavelig talt all) og turer i småkanoene (10-11') bruker jeg bare dykkersko som best beskrevet er en neoprensokk med såle. Mange navn på dem, men poster en link for enkelthet og eksempelets skyld. De finnes mye billigere og er slett ikke dumme til vadebuksene heller, spesielt ikke på fjeltur. Anbefales, utrolig bra på alle måter og som sagt slett ikke dyrt. Særlig siden de til dette bruk "varer evig". http://www.havsport.com/index.php?main_page=product_info&cPath=8_21&products_id=234

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige kommentarer, fiskekongen og totoni :)

Koppen skrev

Ser det nevnes forskjellig om fottøy. Ikke meningen min å gå OT, men det falt så naturlig. "martin.m" nevner neoprensokker i kombinasjon med sandaler og det er helt topp. Padler en lite og sjeldent er det ikke dumt med raggsokker med såle inni heller. Såle fordi det kan være smertefullt å gå på land på steiner o.l..

Til vanlig kanopadling bruker jeg som regel joggesko, men til kajakkpadling (bokstavelig talt all) og turer i småkanoene (10-11') bruker jeg bare dykkersko som best beskrevet er en neoprensokk med såle.

Artig med den rimelige løsningen med raggsokker. Jeg bruker selv neoprensko i den kalde årstide til kajakkpadling. Til turer med innslag av en del gåing og herjing i det våte element, tror jeg skoen Alex nevner er et godt bud, eventuelt en annen type sko med god drenering:

Her er en link til mye samme type sko ble brukt i Spania.

http://www.needlesports.com/Catalogue/Footwear/Canyoning-Boots

Mvh AlexS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig prosjekt, selv har jeg tenkt tanken å gå rundt en elv, dvs start på den ene siden av elvemunningen, følge kanten av nedslagsfeltet helt rundt og ende opp på den andre siden av elvemunningen - uten å krysse noen bekk eller elv, bare gå langs vannskillet hele veien. Glomma rundt med start/slutt i Fredrikstad kan for eksempel by på endel utfordringer som svømming over Lesjaskogsvannet og garantert noen kvasse rygger i Jotunheimen, uten at jeg har finstudert kartet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor har dere kjøpt madrassene??

Beklager, fikk ikke svart på denne. Det var faktisk litt av en utfordring å få tak i den gamle typen luftmadrass med bomullsbetrukket gummi her i Norge – de var rett og slett ikke til å oppdrive. Denne typen skal ifølge australske spesialister innenfor området (:roll: ) være de beste til denne aktiviteten (de kaller det "liloing"). Vi prøvde å bestille fra svenske nettbutikker, men uten suksess. Løsningen ble å få svigerfar i Danmark til å kjøpe fire stk fra Harald Nyborg og få de fraktet opp med et annet familiemedlem.

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=8220&n=10

Mvh Mikkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.