Gå til innhold
  • Bli medlem

Uhyret i Sagvatnet


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Av og til får man ide'er til turer som er litt utenom det vanlige :roll:

For et par år siden fikk jeg tilsendt et bilde tatt i Sagvatnet i Bindal - av en spesiell figur som ligger hvilende uti vannet her. Det er 2 muligheter for å komme seg hit - enten via "fjordan" i Bindal eller gå i fra Hongbarstad via Sørbergvatnan til Sagvatnet. Det var kun siste alternativ som var aktuelt for meg. En times kjøring - en times sykling og 3-4 timers trasking - med båt på ryggen.

Jeg har lange hatt lyst til å ta turen dit og sjekke ut det monsteret der, men det har egentlig aldri passet. Før denne flotte Søndagen først i August i år.


Den helt spesielle utfordringen med bildetaking her er at man MÅ ha båt for å få et bra motiv. Jeg har ikke noen liten båt eller kano, så alternativet for meg når jeg bestemte meg for tur (dagen før!) var Europris sitt alternativ. Jeg investerte i en liten gummibåt - maks vekt den kunne bære er 95 kg. Jeg kjøpte med elektrisk vifte - batteridreven - for å blåse opp gummibåten. Total investering 300,- ink årer og alt...Totalvekten er under 2 kg for hele greia.

Det har vært tåke når jeg kjører innover land, men nå er det ferd med å lysne. Dagen før har det vært et øsende regnvær, men dette tegner til å blir en kjempefin dag værmessig.

Når jeg kommer frem utpå ettermiddagen er det bra at jeg er alene ved dette fjellvatnet - for jeg aner ikke helt hvordan jeg skal komme meg om bord. Totalvekten den kan bære er 95 kg - og jeg veier mer enn det! Jeg har en del erfaring med kajakk og innbiller meg at det skal være til hjelp i denne situasjonen, men jeg er selvsagt i tvil.

Heldigvis er det en fin sandstrand rett ved her så jeg kan vade et stykke ut før jeg legger meg oppi. Jeg pakker Iphone og kamera inn i flere lag med plast og lar det stå til - i bare underspretten. Akkurat når jeg legger meg oppi renner det i bøtter og spann inn i båten, men den flyter! Jeg har ingen planer om å ta meg på land med den før jeg er ferdig med denne litt spesielle fotosessionen. Med føttene hengende fremover i baugen og med alt for lite fribord driver jeg fort over dette fjellvannet. Årene er skrøpelige greier men de klarer seg aldeles utmerket.

Første gangen jeg drev forbi i nordavinden i min skrøpelige farkost syntes jeg den var enda mer spesiell enn jeg hadde innbillt meg. På en måte kommer den først til sin rett når man er i vannet. Jeg skulle hatt noen på magen dens som kunne gitt figuren litt perspektiv, men det er aldeles umulig når jeg er alene.

Jeg har forferdelig lysst til å komme meg opp på uhyret men det er bare å glemme med alle de skarpe steinene langs land. Det får bli en annen gang...

Etter å ha kommet meg på land igjen - uten tap av kamera - men med livet som innsats - tok jeg meg en god hvil på stranden her.

Batteriviften ble satt i deflate og vips så var båten flat igjen! Genialt egentlig.. Jeg gikk en tur via gammen som ligger her ved odden, før jeg satte kursen tilbake der jeg kom i fra.

Jeg kommer til sykkelen kl 20 på kvelden og er mer en klar for å trille ned til bilen. Trille er det rette ordet for her er det unnabakke hele veien ned så det er mest å bremse og godt var det.

Dette var en spesiell tur som jeg kommer til å ta om igjen - sammen med andre. Det er jeg helt sikker på. Man tar jo turene for å oppleve noe spesielt - en utsikt eller en attraksjon, og jeg er helt sikker på at hadde denne figuren ligget en helt annen plass enn i et bortgjemt fjellvann på Sør-Helgeland ville den vært berømt :lol:

Alle bildene og turrapport finner du her : http://kjiver.no/sagvatnet.htm

Kjell Iver

post-497-13347476129_thumb.jpg

post-497-133474761303_thumb.jpg

post-497-133474761309_thumb.jpg

post-497-133474761324_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.