Gå til innhold
  • Bli medlem

Dagstur/topptur med barn i området ved Langedrag, Uvdal


hpk

Anbefalte innlegg

Hei

Vi har tenkt oss en familietur der vi kombinerer en dagstur i fjellet, gjerne med en topp, med et opphold på Langedrag (lør-søn). 7-åringen vil gjerne på en "ordentlig" fjelltopp, så planen i første omgang er å kjøre fra Oslo til Tempelseter ved Norefjell og ta en dagstur på Høgevarde for deretter å kjøre videre til Langedrag for overnatting. I tillegg til en sprek jente på 7 år har jeg også med en liten kar på 2 år i bæremeis samt fruen som ekstra sherpa.

Er det noen som har tips til alternative topper i området nærmere Langedrag, evt med utgangspunkt fra Langedrag?

mvh

Hans-Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest PaperCut

Jeg har ikke gått i fjellet fra Nesbyen/Langedrag, men det første som slår meg er jo Hallingnatten.

Dessverre tror jeg det er akkurat litt for langt med en småtass på ryggen. Det er ca 7km (rett øst) fra Langedrag til Hallingnatten, men hvordan terrenget der er jeg usikker på. Skal du gå DNT-merket sti må du gå sør-øst mot Dalabu, og så nord-nordøst mot Hallingnatten. Det er merket sti på kartet for den siste delen, de sorte stimerkingene stoler jeg ikke på. Uansett snakker vi fort om 10-12km+ en vei.

Ellers ligger det jo mange "natter" i nærheten av Langedrag. Skridunatten på 1210m er jo bare et par km unna Langedrag. Mulig Hallingnatten kan ses derfra.

Går du videre til Storevarden (1238m) ser du garantert Hallingnatten :D.

Høgevarde fra Tempelseter er en fin og lettgått tur!

Lykke til :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Mitt forslag er kanskje ikke en reel "topptur", men med en 7 åring og en 2 åring i meis så ville jeg parkert på langedrag og gått opp til Sundbulivatnet. Derfra kan dere se ned på Langedrag og resten av bygda/dalen, for en 7 åring med lengsel etter fjellet kan det bli en nesten magisk opplevelse og stå på kanten der oppe og se ned på Langedrag. Skaff dere turkart 1:50000 over nesbyen så finner dere nevnte vann øst for e.k.t. Langedrag.

Har selv barn og tenker kanskje Hallingnatten er vel tøff med en 2 åring i meis?

Til slutt må jeg bare presisere at sundbuli forslaget for dere voksne ikke har noe med en topptur å gjøre, men det viktigste er vel å få frelst barna og det tror jeg denne turen er i stand til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.