Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp ny helårs sykkel


StudSyklist

Anbefalte innlegg

Hei. Er student bor i tråndheim og bruker sykkel året rundt både som transport middel og for morro. Så det er viktig med en sykkel som ruller godt. Har ikke vært oppe i marka her i trondheim med sykkel ennå men kommer nok til bruke den der og.

Foreløpig har jeg sett på

Nakamura 3.0

http://www.intersport.no/product/412501(BC_4)/nakamura-grade-30-terrengsykkel/ tror den gikk for rundt 5500 i butikken nå.

og en Shock Machine rød/svart på hank sport til 5499 start pris 7500.

Er dog lit usiker på hvilken av shock machine sine sykler dette var

Enten Shock Machine SL Disc riktig start pris, men den er grønn: fins den i rød/svart?

eller Shock Machine Disc rød/svart men start pris er satt til 8500 på internet

Er det noe serlig forsel, størelses messig mellom nakamura rammer og shock machine sine ramme.

Etter og har prøvd sykelene på hank sport mente de jeg trengte en 20"

mens de på intersport var ganske sikre på at jeg skulle ha en 18"

er 176 høy mulig jeg har kort kropp med lange bein og armer og det er derfor de mente jeg skulle ha en 20" på hank sport. lit usiker på det her.

Er usiker på hvem av syklene som er det beste kjøpet eller om det er noen andre dere vil anbefale. vil helst holde meg på maks 5500

kan kansje gå til 6000.

Hva er greia med ramme størelsen. velger man den kunn ut i fra høyde eller påvirker proposjonene hva man bør velge?

hank sport var vilige til og gi 20% på vinterdek felger og lås, mens det ikke var noe serlig og få på intersport.

Har og vurdert brukt men har ikke funnet noe brukbart til grei pris. Har noen av dere sett noe?

Vurderer å vente på vintersportsmessa, men jeg er lit usiker på om det pleier og være noen bra sykler der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du skal sykle om vinteren ville jeg helt klart valgt en sykkel med hydrauliske skivebremser. De er midnre utsatt for snø, og skitt generelt.

Nakamura/Diamant er samme sykler i utgangspunktet bare litt forskjellig layout. Det er bra sykler og prisen er fin.

De kommer ofte bra eller best i tester fordi de er lette og har bra utstyr kontra pris.

Sist var en sykkeltest til kr 9999,- hvor den vant. Det var Nakamura 4.

Når det gjelder størrelse så synes jeg 20 høres for stort ut til deg.

Jeg er selv 187cm og har en sykkel i 19 en i 19,5 og en i 20. Det har litt med geometri å gjøre.

Er du mitt mellom to størrelser er det som regel best å kjøpe den minste. Sykkel blir da litt mer responsiv og enkel å sykle på. Skal en sitte mest mulig rett opp og ned å bare trille av gårde kan man vurdere den største.

En sykkel i en størrelsde vil ikke være helt lik i følelse mellom forskjellige merker heller.

Men sånn for å sette opp sykkel riktig skal man justere den på følgende måte:

1 Juster riktig høyde på setet.

2 Juster sete fremover-bakover til det passer med bena i forhold til pedaler. Når pedaler er vannrett sitter du på sykkel, tar en loddline i front av kneet. Den skal da treffe "gjennom" pedalaksel +/- 1cm.

3 Når det er gjort sjeker du lengde frem til styret. Hvis et er for lagnt skifter du til kortere styrestem og motsatt. (en ca sjekk der er overarm loddrett mot setespiss. strekk frem fingre. Det skal da være igjen ca 3 fingerbredder frem til styret.

Så hvis de sier at du skal ha 20 pga lange armer skal du vel heller ha en størrelse mindre og så sette på et lengre styrestem.

Og man skal så klart ikke justere lengden frem til styret med å flytte setet(mange gjør det), det skal gjøres med skifte av styrestem som nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.