Gå til innhold
  • Bli medlem

Skall jakke - Hva skal jeg velge?


cyrux

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har tenkt å gå til innkjøp av en ny skalljakke. Men vet ikke hva jeg skal velge. Er så mye å velge imellom at jeg blir bare mer forirret!

Ønsker en jakke som er mest mulig vindtett og regntett. Det blir stort sett fjellturer. De dagene det virkelig regner holder jeg meg nok inne (striregner... Bor i Bergen da men.... hehe). Ønsker jakke med hette.

Hva er forskjellen mellom softshell jakke og shell jakke egentlig? Hvordan kan jeg vite hva som er dårlig og hva som er bra ?

Kom gjerne med linker det setter jeg pris på.

Og til slutt... Hvordan er det å kjøpe slike jakker brukt? Ser det selges brukte jakker her også.

Ha en fin kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norrøna ville vært mitt førstevalg. Mye bra tilbud i butikk for tida. Her er en link:

http://www.norrona.com/Concepts

Softshell er mykt, uten vanntett membran, puster mye bedre enn skalljakke, vindtett (men ikke vanntett).

Shell må bety skall, altså vanntett membran i jakka.

Hva som er bra eller ikke bra er vel opp til den enkelte, men i diverse tester jeg har sett kommer Norrøna og

Arcteryx oftest på topp.

Her er en tråd med omtrent samme tema og dilemma du står ovenfor:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=24563&highlight=

Uansett hva du velger, så sørg for at det er gode luftemuligheter under armene/sidene på jakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke anbefale deg å kjøpe brukt. Noen jakker blir fort ødelagt, og da har du ingen garanti. Slitasje oppstår også mest pga UV-ståling og det ser du ikke. Salg er det derimot masse av på slike jakker. Finn ut hvilken type jakke du vil ha (lengde, type skall, hettetype osv), så se etter en jakke på salg. Pass på at jakka passer din kroppsform.

Til det bruket du beskriver ville jeg valgt en jakke som er ganske lang (ikke en klatrejakke som går til livet), med god hette (kan snurpes igjen), og som ikke er altfor kroppsnær (slik at du får en fleecejakke el.l under men ikke veldig mye mer).

Lette jakker (f.eks. Goretex paclite) tar liten plass sammenpakket og er billige, men ryker mye fortere. Noe tyngre jakker (f.eks. Goretex Proshell) tar noe mer plass, men holder lengre. Jeg ville ikke kjøpt Preformance Shell. Har både gode og dårlige erfaringer med andre membraner enn Goretex. Goretex er nok flinkest til å sjekke opp at produsentene ikke gjør for mye galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

anbefaler på det sterkeste proshell. Det tåler masse juling og veier lite (ned mot 400/450gram), og er, etter min erfaring, 100% vanntett (oppfattes i hvert fall slik om man bruker ull under)

Hagløfs Spitz og Norrøna Falketind er to meget bra jakker. Hettene er osgå suverent bra med masse justeringer, og blant annet plass til hjelm

Litt dyre, men de er av og til på tilbud rundt forbi.

Det er jo reine skalljakker, men de er overhodet ikke stive og "knitrende" lengere. Den tid er forbi.

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar :)

Jakken blik nok kun brukt til "vanlig" turgåing i fjellet, med sekk.

Får man som oftest det man betaler for når det gjelder slike jakker, f.eks. bergans? Hvor mye bør jeg forvente å bruke på en slik shell jakke av god kvalitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen

Nå vil det sikkert være mange individuelle meninger rundt dette, og det er jo ofte dumt å uttale seg på grunnlag av f.eks en jakke eller en type utstyr man har brukt, men siden jeg nå nettopp har hatt en episode så kan jeg jo dele den.

Samboeren min kjøpe seg en Bergans Cecilie Skog jakke som skulle "tåle alt". Det gjorde den dessverre ikke. Den fungerte meget dårlig i regn. selv uten sekk.

Nå kan jo dette ha vært en uheldig produksjon e.l (den bar ikke tegn etter det), men, vell, den fungerte ikke i litt kraftig regn. Man ble våt ganske fort igjennom. Og det forventer man seg jo ikke akkurat av en signatur jakke fra selveste CS (hun har jo vært ute en vinternatt før).

Hun fikk pengene tilbake (fra en seriøs sportbutikk), så det var jo helt greit. Byttet til et Norrøna Falketind Proshell (som kostet omtrent det samme med DNT sine rabatter), og den er særdeles solid. Man kan gå lange strekninger i kontinuerlig regn, med tung sekk (som ofte "presser" vann igjennom de beste plagg), uten å være i nærheten av å bli våt.

Jeg personlig har ingen favoritt blant f.eks norrøna/bergans, men jeg kjøper det som virker kult/bra i forhold til pris, og, etter noen år med litt av hvert, så sitter jeg kanskje litt igjen med en følelse av at Norrøna er hakket dyrere, og hakket bedre

til slutt vil jeg også si at "vanlig turgåing i fjellet" jo blir litt diffust :)

Vi var på hardangervidda sydvestre hjørne midt i juli, og litt opp i høyden (1250-1500m) så regner det ofte ganske massivt, gradene var ned mot null, og det var til tider ganske ufyselig. Og, da er man ganske glad for at man brukte et par tusenlapper ekstra på jakke / bukse.

Og siden jeg først er i gang her.

Det er egentlig første sesongen jeg for fullt har brukt gore-tex proshell utstyr (fra haglof/norrøna). Tidligere så har jeg hatt ymse utvalg av gore-tex jakker, og også en mye brukt bukse; bergans sin Breheimen. Generellt ganske bra utstyr.

INgen ting er i nærheten av det jeg nå har (altså proshell). Det er som å ta på seg en rustning. Det var liksom null problem å karre seg ut av teltet en dag det regnet mye. Man visste bare at man vill forbli tørr. og det er en utrolig herlig følelse :)

Og når man kommer tilbake fra tur, så rister man rustningen litt :-), og vips så er den faktisk mer eller mindre tørr

Nå bruker jeg alltid ull under, uansett temperatur og vær og vind, og jeg mistenker er at det er med på å forsterke følelsen av at man er helt tørr. Jeg vil tro at man ikke får samme følelsen om man f.eks bruker bomull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mod. Dovre til Norrøna tåler å bli brukt og har mange detaljer som man setter pris på over tid. Bl.a "ordentlig" hette, varmelommer, stormklaff mm. Dovre er i utgangspunktet en jaktmodell, men Norrøna har også "tilsvarende" jakker i sine øvrige sortiment.

"Dessverre" har det blitt slik at en del merker og modeller har blitt mer "moteplagg" som egner seg mer til en regnskur og litt ruskevær i byen, enn til fjellbruk.

Enkelte "Pac-lite" modeller er litt ribbet for lommer og detaljer for å få ned vekt og volum, men kan allikevel være fullt funksjonelle og solide nok (som f.eks. Norrønas mod. Forelhogna).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.torshovalpin.no/design05/detail.asp?id=5681&dept=30102&farge=-1 beste jakken du kan forestille deg. holder deg heeeelt tørr uansett hva, og puster samtidig. solid materiale som tåler juling. trakk ikke engang igjennom når jeg låg på snøen. jakken bråker ikke, og er så hverdagslig at man like så godt kan bruke den til hverdagsbruk :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har tenkt å gå til innkjøp av en ny skalljakke. Men vet ikke hva jeg skal velge. Er så mye å velge imellom at jeg blir bare mer forirret!

Ønsker en jakke som er mest mulig vindtett og regntett. Det blir stort sett fjellturer. De dagene det virkelig regner holder jeg meg nok inne (striregner... Bor i Bergen da men.... hehe). Ønsker jakke med hette.

Hva er forskjellen mellom softshell jakke og shell jakke egentlig? Hvordan kan jeg vite hva som er dårlig og hva som er bra ?

Kom gjerne med linker det setter jeg pris på.

Og til slutt... Hvordan er det å kjøpe slike jakker brukt? Ser det selges brukte jakker her også.

Ha en fin kveld.

Mitt første innlegg blir en anbefaling:)

Vel, det kommer vel litt ann på hva slags tur man drar på. Jeg holder til i fjellsport+skitur+fisketur+telttur+gåtur-kategorien, og jeg har lagt meg på et valg jeg er fornøyd med. Én jakke som tåler alle disse turene uten stress.

Dvs. at man kan ha den på sommer som vinter, regn som opphold. Med klær under, eller med hjelm på(at den passer i hetta).

Er nysjerrig på Norrøna Trollveggen - da denne har høstet mange godord innenfor mine kretser.

Men jeg har dessverre ikke prøvd den enda.

Selv har jeg Arc'teryx Alpha. Superfornøyd med vanntetthet(etter 4 år), lufting, lommer og passform.

Rett og slett en jakke som jeg alltid har med på tur.

Jeg ville uansett valgt en jakke med ProShell i.

Jeg tror det beste tipset du kan få er å PRØVE de på. For å finne passformen - det er jo tross alt et viktig kriterie.

De fleste jakkene tåler ca. det samme (+/- litt) når det kommer til vanntetthet.

Ser at klikk har kjørt en test med sett(men du kan jo se hva de har testet av jakker) her

http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article557159.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for gode svar :)

8000+ for en jakke syns jeg er en stiv pris. Men det er nok god kvalitet :)

Hva med http://www.torshovalpin.no/design05/detail.asp?id=5681&dept=30102&farge=-1 som oggobor anbefalte ?

Selv likte jeg denne veldig godt. 5000 kr. http://www.torshovalpin.no/design05/detail.asp?k_id=&dept=30102&start=&id=5401&farge=-1 . Lurer på om det er mulig å finne de på salg en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei cyrux

Nei, det var ikke helt Dovre varianten jeg tenkte på. Jeg personlig syns den ser litt "klumpete" ut, og er redd at den fort kan bli litt klam om man beveger seg mye. (nå er dette kun basert på rein synsing da jeg faktisk aldri har tatt på en Dovre). Jeg har mange års erfaring med Finnskogen og den er helt super den, men jeg er ikke i tvil om at jeg ville valgt en litt enklere/lettere bukse i dag. Som f.eks Norrøna Falketind GTX.

Nå ser jeg at du har snust litt på Lofoten, og den er vel om mulig, i hvert fall om du ser på pris, enda bedre/dyrere enn tilsvarende jakke i Falketind.

Samboeren min har Falketind jakken, og den er skremmende lett og solid.

Og, den koster "bare" 4.000 på blant annet Sportsnett. Vi kjøpte den der, og med DNT sine rabatter kostet 3.400

Norrøna Falketind GTX bukse kjøpte vi hos amfibi, og med DNT sine rabatter der, så fikk vi den for rett over 2.500.

Og 6.000 for en full Falketind GTX "dress" tror jeg ikke er så galt. Og da får du garantert en solid pakke.

Og så finnes det jo da som mnange har vært inne på her allreder, tilsvarende gode modeller i fra arcterxy, haglof m.m

Og, ikke alt for lenge siden jeg så gode tilbud på f.eks Haglof Spitz jakke som jeg selv har, ned til rett over 3.500.

Om man er litt tålmodig, så kommer det nok fort en runde med tilbud i fra sportsnett, oslo sportslager, amfibi m.f

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for gode svar :)

8000+ for en jakke syns jeg er en stiv pris. Men det er nok god kvalitet :)

Hvis du tenker på linken jeg sendte deg til, så er dette sett(jakke og bukse), og ikke kun jakke.

Det var kun for å vise et knippe skalljakker.

Her har du en annen test av kun skalljakker http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article360970.ece

Thetaen ligger på rundt 4500,-

Dessuten så vil jeg også slå et slag for Tierra sine klær, som ikke er så utbredt her i Norge.

http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=98664

Den har vunnet noen tester iaf. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode svar :)

larbrevi: Er det noe slikt som dette ? http://www.xxl.no/jakt-vaapen/klaer-til-jakt/jakt-turdresser/dovre-gore-tex-pro-shell-jaktdress-1061860

Andre som har erfaring med proshell?

Endelig helg :)

Jeg har Arcteryx Alpha SV Proshell og er meget fornøyd. Veil pris er kr. 5499 men du får den til kr. 4675 hos sportsnett hvis du er medlem av Turistforeningen. Info:

http://www.arcteryx.com/Product.aspx?EN/Mens/Jackets/Alpha-SV-Jacket

Hvis jeg skal kikke på noe med jakken så må det være at hetten ikke kan rulles inn i kragen og at lommeløsningene er litt sparsommelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen

Jeg tenkte meg om litt på en løpetur her i går at man må jo for all del ikke kjøpe alt for dyrt ustyr heller.

Jeg så denne jakka på oslo sportslager

http://www.oslosportslager.no/produkt/norrona-svalbard-dri3-skalljakke-herre-26627.aspx

som sikker er mer enn bra nok. Har foreløpig ikke noe erfaring selv med dri-3, men kan vanskelig forestille meg at norrøna har laget dette bare for morro skyld.

Og så kan du f.eks kombinere med Bergans Breheimen II bukse. Dette er en bukse jeg selv har brukt et par år, og den tåler bra med juling den, og den er mulig å få den inne i mellom fra 1300-1500 (og det finnes sikkert tilsvarende dri-3 bukser, ala jakka, men disse har jeg ingen erfaring med)

og, da kan du egentlig få deg en bra dress til rett over 3.000

(det er ikke alltid turopplevelsen nødvendigvis blir noe bedre selv om man har det absolutt råeste utstyret/klærne)

(og, om man shopper nå til 3000, kontra 5000/6000, så kan man heller bytte det ut litt raskere)

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Arc'teryx Theta AR for ikke så lenge siden.

Var heldig og fikk en jakke fra Høst 2011 kolleksjonen.

Koster 4799 i de fleste butikker, men jeg var heldig og fikk en del rimeligere.

Har testet den så vidt og virker meget bra! Samt at de vinner de meste som er av tester.. Så legger man ut litt ekstra kroner, så har man en god jakke i mange år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for gode svar.

det frister med en Arc'teryx jakke :)

Liker den jeg selv liket til i forrige post. Arc'teryx Theta AR er en eldre virker det som?

Er det noen butikker som selger Arc\theryx i Bergen? Liker å prøve det jeg kjøper først :)

Noen som har erfaring med reklamasjon eller andre feil/mangler på produkter fra Arc'teryx?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for gode svar.

det frister med en Arc'teryx jakke :)

Liker den jeg selv liket til i forrige post. Arc'teryx Theta AR er en eldre virker det som?

Er det noen butikker som selger Arc\theryx i Bergen? Liker å prøve det jeg kjøper først :)

Noen som har erfaring med reklamasjon eller andre feil/mangler på produkter fra Arc'teryx?

Alpha, Beta og Theta selges fortsatt, selv om de har vært på markedet noen år.

De oppdateres en gang i blandt vil jeg tro.

Platou i Småstrandgaten 8 selger Arc'teryx :)

http://platousport.com/custompage/view.do?pageId=41

Har aldri vært borti reklamsjon, siden jeg ikke har hatt problemer med produktene enda.

Men reklamasjon bør jo kanskje gå gjennom der man har handlet, og ikke direkte med Arc'teryx?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpha, Beta og Theta selges fortsatt, selv om de har vært på markedet noen år.

De oppdateres en gang i blandt vil jeg tro.

Platou i Småstrandgaten 8 selger Arc'teryx :)

http://platousport.com/custompage/view.do?pageId=41

Har aldri vært borti reklamsjon, siden jeg ikke har hatt problemer med produktene enda.

Men reklamasjon bør jo kanskje gå gjennom der man har handlet, og ikke direkte med Arc'teryx?

Takker så mye. Har aldri vært i den butikken så får ta meg en tur :) Den ser meget bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for gode svar.

det frister med en Arc'teryx jakke :)

Liker den jeg selv liket til i forrige post. Arc'teryx Theta AR er en eldre virker det som?

Er det noen butikker som selger Arc\theryx i Bergen? Liker å prøve det jeg kjøper først :)

Noen som har erfaring med reklamasjon eller andre feil/mangler på produkter fra Arc'teryx?

Hei.

Jeg har en Arc'teryx Theta AR, har hatt den i ca. 4 år nå. Er godt fornøyd med det aller meste ved jakken, både snitt, utførelse og størrelse/lengde.

Den eneste innvendingen min er designet på hetten, den har nok av innstramminger o.s.v. men jeg liker bedre designet på hetta på f.eks. Norrøna Falketind.

Her tenker jeg på muligheten for å snurpe sammen åpning foran slik at vind/regn ikke treffer direkte på kinn/eksponerte deler av ansiktet.

Løsningen på dette er å bruke ansiktsmaske på de mest ufyselige dagene.

Jeg er ikke enig i det som står i testen ovenfor, om at hetten dekker godt på sidene. Dette stemmer rett og slett ikke, og i alle ikke i forhold til jakker med tut-front på hetta.

Det jeg derimot liker meget godt er at jakken har egen krave (hvilket gjør at nakkepartiet ikke blir like eksponert for smuss og svette innenfra, hvilket i sin tur påvirker levetid på plagget).

Bortsett fra dette aspektet er jeg altså godt fornøyd med jakken.

Ingen raknede sømmer, løsnede teipinger eller uventede slitasjer, samt gode og lange nok luftemuligheter under armene (på Falketind synes jeg luftingen under armene er for kort + at slitasje har oppstått fortere enkelte steder enn på Theta AR). Glidelåser har ingen tegn til å svikte selv etter fire års aktiv bruk.

Reklamasjoner er det for øvrig det enkelte utsalgssted som tar seg av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til slutt vil jeg også si at "vanlig turgåing i fjellet" jo blir litt diffust :)

Vi var på hardangervidda sydvestre hjørne midt i juli, og litt opp i høyden (1250-1500m) så regner det ofte ganske massivt, gradene var ned mot null, og det var til tider ganske ufyselig. Og, da er man ganske glad for at man brukte et par tusenlapper ekstra på jakke / bukse.

Som larbrevi skriver, så kan man bli glad for å ha brukt noen tusenlapper ekstra.

Jeg bruker selv Dovre bukse og Recon jakke. Og har i noen sammenhenger satt stor pris på dene kombinasjonen nettopp i slikt vær som beskrives.

ERYS skriver:

Ja, mod. Dovre til Norrøna tåler å bli brukt og har mange detaljer som man setter pris på over tid. Bl.a "ordentlig" hette, varmelommer, stormklaff mm. Dovre er i utgangspunktet en jaktmodell, men Norrøna har også "tilsvarende" jakker i sine øvrige sortiment.

"Dessverre" har det blitt slik at en del merker og modeller har blitt mer "moteplagg" som egner seg mer til en regnskur og litt ruskevær i byen, enn til fjellbruk

Dette kan muligens misforstås slik at Dovre er "moteplagg", det vil være feil. (Jeg er sikker på at erys ikke mener det slik.)

Jeg bruker nå NY Dovrebukse nummer 2, og er egentlig fortsatt overrasket over kvalitet og holdbarhet. Den nye modellen er lettere en forrige, tåler mer bruk, men koster litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mod. Dovre til Norrøna tåler å bli brukt og har mange detaljer som man setter pris på over tid. Bl.a "ordentlig" hette, varmelommer, stormklaff mm. Dovre er i utgangspunktet en jaktmodell, men Norrøna har også "tilsvarende" jakker i sine øvrige sortiment.

"Dessverre" har det blitt slik at en del merker og modeller har blitt mer "moteplagg" som egner seg mer til en regnskur og litt ruskevær i byen, enn til fjellbruk.

Enkelte "Pac-lite" modeller er litt ribbet for lommer og detaljer for å få ned vekt og volum, men kan allikevel være fullt funksjonelle og solide nok (som f.eks. Norrønas mod. Forelhogna).

Jeg forstaar ikke hva du mener og ikke mener i innlegget fordi jeg ikke forstaar "bruken" din av "hermetegn". Er innlegget ment ironisk?

Dvs, ikke ordentlig hette, ingen lignende jakker, og at pac-lite er tunge? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.