Gå til innhold
  • Bli medlem

SPOT II -- SMS VARSLING


Hanshans

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har eid en SPOT i ca 2 år. Har testet OK og HELP meldingen ganske jevnlig (siden det er enkelt å rute dem til SMS og MAIL). I vår og sommer har jeg erfart at: OK meldingen kommer ikke gjennom, hverken på SMS eller MAIL. HELP meldingen kommer raskt gjennom på SMS og MAIL (typisk på ca 5 minutter). Dette får meg til å tro at SPOT systemet "sorterer meldinger" avhening av type, slik at HELP får høyere prioritet en OK meldinger. I praksis har jeg pr nå "glemmt" OK knappen og benytter bare HELP knappen som en "OK bekreftelse". Som beskrevet over så synes som om melding under HELP knappen går greit gjennom (i motsettning til OK meldinger som går gjennom en skjelden gang ...)

Er den andre "der ute" som har liknende erfaring?

Hilsen

jan hugo s / www.ryggsekk.net

Det er en interessant erfaring du har gjort, jeg har ikke prøvd dette. Skal teste neste gang. Dersom du har rett, så vil jeg si at SPOT LLC et useriøst selskap som lurer kundene sine. Veldig mange kjøper jo enheten for å kunne sende OK-meldinger på en pålitelig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Når Spoten forteller at gps-kontakt er opprettet, melding er sendt og sendingsrutinen er avsluttet, UTEN at noen melding kommer frem til noen av adressatene, hva får deg til tro at en nødmelding vil komme frem?

Forrige uke sendte jeg minst tre meldinger over en periode på 20 timer uten at noen av meldingene kom frem. Ikke SMS, ikke epost. Jeg var i et av våre mest øde områder, og familien ble bekymret. Som du sikkert forstår kan det være en ubehagelig situasjon. Tror du en nødmelding ville kommet frem i løpet av disse 20 timene? Begrunn gjerne svaret.

Enig med deg i at usikkerheten ikke er bra. Nødsignalet må man kunne stole på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk til SPOT. Det virker for lemfeldig.

Jeg kommer nok til å gå for en PLB (EPIRB) dersom jeg ender opp med å kjøpe en slik en.

http://www.mcmurdo.co.uk/en/products/plbs/2-fastfind-210-211

Gjennomprøvd system, men uten ok-tast.

Jeg har også hatt problemer med min SPOT, men den fungerer greit nå. Denne slags usikkerhet er ekstremt farlig for selger av et slikt produkt. SPOT har ikke veldig lang tid på seg til å stabilisere før produktet blir ansett for å være tvilsomt.

McMurdo PLB'en er fin den, men jeg har litt allergi mot PR-svada. Vet du hva den skal med 50 kanalers gps? Det er såvidt jeg vet kun 30 navistar satelitter der ute.

Er det noen årlig kostnad for å ha den? Må man betale nye 500kr for å programmere inn andre tlf.nr og hvordan håndterer man det faktum at man faktisk ikke bare oppholder seg og kan trenge hjelp i en enkelt geografisk område (man må visstnok oppgi hvor man bruker den).

Er man på en tøff tur, er det kanskje lurt med en PLB selv om man f.eks bruker spot til tracking og ok/custom meldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

McMurdo PLB'en er fin den, men jeg har litt allergi mot PR-svada. Vet du hva den skal med 50 kanalers gps? Det er såvidt jeg vet kun 30 navistar satelitter der ute.

Er det noen årlig kostnad for å ha den? Må man betale nye 500kr for å programmere inn andre tlf.nr og hvordan håndterer man det faktum at man faktisk ikke bare oppholder seg og kan trenge hjelp i en enkelt geografisk område (man må visstnok oppgi hvor man bruker den).

.

Jeg har kjøpt McMurdo PLb. Brukes som sikkerhet ved taksering av skog i grisgrente strøk. Betaler en årlig avgift til Post og Teletilsynet. Endres kontaktinformasjon eller telefonummer legges dette inn på en felles hjemmeside som HRS henter registreret fra. Selv om man oppgir primært bruksområde får man hjelp uansett hvor alarmen utløses. Den sender på de internasjonale nødpeilesenderfrekvensene og fanges opp av de respektive lands redningsssentraler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

fikk en henvendelse av en kunde angående temaet og tenkte jeg kunne prøve å hjelpe til hvis det er noen som har problemer med sending av SMS med SPOT2. XC SPORTS EQUIPMENT AS er importør av SPOT i Norge.

Vi har fått bekreftelse på at det er noen enheter som er solgt i Norge som er registrert i USA. Det vil si at ESN-nummer( det unike produkt nummeret på enhet) er registrert på amerikanske servere. Det kan føre til at man får vanskeligheter med å sende SMS ettersom melding ikke blir rutet til riktig operatør. Det skal også sies at det er riktig som nevt i forumet, at noen av meldingene kan blir tatt i "spam" filter fra operatør, men dette skal normalt gå smertefritt dersom enhet er registrert som Europeisk enhet. Typisk feil man får når SPOT er registrert i USA er at e-post går igjennom, men ikke SMS.

Et annet problem kan også være at profilen har endret seg etter SPOT oppgraderte backend Software etter SPOT 2 ble lansert. Man burde da sjekke om profiloppsett er riktig dersom det er lenge siden man har brukt SPOT. Backend Software måtte oppgraderes får å få inn "custom" melding, samt å gjøre alt litt mer brukervennlig.

Hvis det er noen som har problem med sin SPOT, SMS oppsett eller andre feil eller spørsmål, bare ta kontakt med meg på telefon eller mail. Mail: [email protected]. Mob: 98819424

Helst i vanlig jobbtid, men dersom det er krise og man er på tur er det selvfølgelig bare å ringe. Har hatt en del bekymra mødre på telefon allerede :)

Vær vennlig å oppgi brukernavn og passord i mail så jeg får sjekket oppsett. Hvis du/dere ikke føler dere komfortabel med det så ring først.

Mvh

kristoffer

XC SPORTS EQUIPMENT AS

www.xcsports.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

fikk en henvendelse av en kunde angående temaet og tenkte jeg kunne prøve å hjelpe til hvis det er noen som har problemer med sending av SMS med SPOT2. XC SPORTS EQUIPMENT AS er importør av SPOT i Norge.

Vi har fått bekreftelse på at det er noen enheter som er solgt i Norge som er registrert i USA. Det vil si at ESN-nummer( det unike produkt nummeret på enhet) er registrert på amerikanske servere. Det kan føre til at man får vanskeligheter med å sende SMS ettersom melding ikke blir rutet til riktig operatør. Det skal også sies at det er riktig som nevt i forumet, at noen av meldingene kan blir tatt i "spam" filter fra operatør, men dette skal normalt gå smertefritt dersom enhet er registrert som Europeisk enhet. Typisk feil man får når SPOT er registrert i USA er at e-post går igjennom, men ikke SMS.

Et annet problem kan også være at profilen har endret seg etter SPOT oppgraderte backend Software etter SPOT 2 ble lansert. Man burde da sjekke om profiloppsett er riktig dersom det er lenge siden man har brukt SPOT. Backend Software måtte oppgraderes får å få inn "custom" melding, samt å gjøre alt litt mer brukervennlig.

Hvis det er noen som har problem med sin SPOT, SMS oppsett eller andre feil eller spørsmål, bare ta kontakt med meg på telefon eller mail. Mail: [email protected]. Mob: 98819424

Helst i vanlig jobbtid, men dersom det er krise og man er på tur er det selvfølgelig bare å ringe. Har hatt en del bekymra mødre på telefon allerede :)

Vær vennlig å oppgi brukernavn og passord i mail så jeg får sjekket oppsett. Hvis du/dere ikke føler dere komfortabel med det så ring først.

Mvh

kristoffer

XC SPORTS EQUIPMENT AS

www.xcsports.com

Hva med enheter som er kjøpt i USA og registrert i Norge? Jeg, og sikkert mange flere har kjøpt SPOT 2 på eBay eller andre steder på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
klippetlitt.....

Vær vennlig å oppgi brukernavn og passord i mail så jeg får sjekket oppsett. Hvis du/dere ikke føler dere komfortabel med det så ring først.

Mvh

kristoffer

XC SPORTS EQUIPMENT AS

www.xcsports.com

EN importør som oppfordrer til å sende et passord på epost? Gjør hva dere vil, men forandre nå iallefall passordet før det blir oversendt... de fleste som behandler dine data sier tvert imot at "vi vil aldri be om deres passord".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EN importør som oppfordrer til å sende et passord på epost? Gjør hva dere vil, men forandre nå iallefall passordet før det blir oversendt... de fleste som behandler dine data sier tvert imot at "vi vil aldri be om deres passord".

Årsaken er at SPOT ikke har et eget admin verktøy. Jeg hadde noen problemer med spotadventures iom at bildene ikke ble plassert "riktig" i forhold til tid/posisjon. Også her trengte de login/passord for å kunne hjelpe.

Men det er jo ikke et stort problem.. Jeg endret mitt passord til noe "swada" som jeg etter de hadde løst problemet mitt endret.

Men ja det vanlige hadde vært at de hadde bedt om login men aldri sende passord på mail.

Viktigste er at man får hjelp så får man vurdere rissikoen med å sende passord på mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt noen runder med SPOT kundeservice nå og det virker som de tar problemene seriøst. Jeg har også bedt de om å gi oss brukere beskjed når de har funnet problemet/fikset det.

Jeg måtte også oppgi brukernavn og passord for at de skulle sjekke oppsettet på kontoen min. Ser ikke på det som noe problem. Det er jo ikke nettbanken det er snakk om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar på nyere innlegg:

- Ref. kjøp av SPOT på ebay eller andre utenlandske sider: Disse enhetene er da registrert som Amerikanske enheter og man kan da oppleve problemer med SMS sending. Du kan da selvfølgelig sende en melding til SPOT kundeservice og be de om å omregistrere enheten. Ettersom enhet ikke er kjøpt i Norge må man ta eventuelle reklamasjoner og omregistrering direkte med SPOT.

- Ref. sende brukernavn og passord pr. mail: Dette gjøres selvfølgelig for at vi skal ha mulighet til å sjekke/rette opp eventuell feil raskt. Som sagt så kan man ringe i forkant hvis man er usikker. Det er ingen sensitiv informasjon som kan leses utifra profil. Dette er ikke "nettbank" som _OS_ så fint skriver!!

-Ref. SMS problemer SPOT 1: Noen kan ha litt problemer med å sende OK-melding som epost eller SMS. Grunnen til dette er at mange aktiverer "track" funskjon istedet for OK melding. Mange holder inne OK knapp i 2-3 sekunder får å sende OK melding. Det tar ca. 3 sekunder å aktivere track funksjon på SPOT 1 fordi den ikke har en egen knapp til track som SPOT 2 har. Det er da typisk at man får igjennom alle Hjelp meldinger og ikke OK melding. Får å sende Hjelp melding derimot MÅ man holde inne knappen ca. 3 sekunder får å aktivere sending. Hvis man har hatt dette problemer, prøv å trykk OK knappen godt inn en gang. Ikke hold inne. Kanskje det hjelper:)

Mvh

Kristoffer

XC SPORTS EQUIPMENT AS

www.xcsports.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Ref. kjøp av SPOT på ebay eller andre utenlandske sider: Disse enhetene er da registrert som Amerikanske enheter og man kan da oppleve problemer med SMS sending. Du kan da selvfølgelig sende en melding til SPOT kundeservice og be de om å omregistrere enheten. Ettersom enhet ikke er kjøpt i Norge må man ta eventuelle reklamasjoner og omregistrering direkte med SPOT.

Den eneste gangen jeg har klart å sende ut en melding med SPOT 1 var når jeg stod på det høyeste punktet på flate Jæren og hadde fri utsikt til satelitten som ligger over søreuropa.

Men min èr kjøpt i USA. Hvordan får jeg testet dette uten å måtte betale nye 1000 spenn i ett abbonnement som jeg er 99% sikker på er ubrukelig for mitt bruk? Det er denne ene 1% som er villig til å gjøre det du sier her, altså å grave opp mitt forhold til SPOT igjen for å se om det kan være så enkelt. Men jeg har ikke fått sende hjelp meldinger heller. Selv lave fjell har blokkert satelittdekningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste gangen jeg har klart å sende ut en melding med SPOT 1 var når jeg stod på det høyeste punktet på flate Jæren og hadde fri utsikt til satelitten som ligger over søreuropa.

Men min èr kjøpt i USA. Hvordan får jeg testet dette uten å måtte betale nye 1000 spenn i ett abbonnement som jeg er 99% sikker på er ubrukelig for mitt bruk? Det er denne ene 1% som er villig til å gjøre det du sier her, altså å grave opp mitt forhold til SPOT igjen for å se om det kan være så enkelt. Men jeg har ikke fått sende hjelp meldinger heller. Selv lave fjell har blokkert satelittdekningen.

Hei Aspiranten,

Jeg kan hjelpe deg med omregistrering jeg. Ikke noe problem, bare send ESN nummer på enhet. Når det gjelder at du ikke greier å sende meldinger høres jo dette veldig rart ut ettersom vi har ekstremt få, iforhold til salg som har veldig mye problemer. Hvis du vil at jeg skal sjekke SPOT'en så kan du sende den inn til meg så skal jeg se om det eventuelt er noe feil/mangler. Vi har brukt SPOT nå helt siden oppstart og levert utstyr til relativt mange ekspedisjoner rundt omkring som har fungert veldig bra, så tar gjerne en titt på enheten dersom du ikke får sendt meldinger.

Det er ikke for å være vanskelig jeg sier at man må ta direkte kontakt dersom man har kjøpt i utlandet. Kjøper man på nett, frasier man seg all reklamasjonsrett i norge. Men nå det er sagt så prøver vi å fikse opp dersom det skal være noe problemer.

Mvh

Kristoffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar på nyere innlegg:

- Ref. kjøp av SPOT på ebay eller andre utenlandske sider: Disse enhetene er da registrert som Amerikanske enheter og man kan da oppleve problemer med SMS sending. Du kan da selvfølgelig sende en melding til SPOT kundeservice og be de om å omregistrere enheten. Ettersom enhet ikke er kjøpt i Norge må man ta eventuelle reklamasjoner og omregistrering direkte med SPOT.

- Ref. sende brukernavn og passord pr. mail: Dette gjøres selvfølgelig for at vi skal ha mulighet til å sjekke/rette opp eventuell feil raskt. Som sagt så kan man ringe i forkant hvis man er usikker. Det er ingen sensitiv informasjon som kan leses utifra profil. Dette er ikke "nettbank" som _OS_ så fint skriver!!

-Ref. SMS problemer SPOT 1: Noen kan ha litt problemer med å sende OK-melding som epost eller SMS. Grunnen til dette er at mange aktiverer "track" funskjon istedet for OK melding. Mange holder inne OK knapp i 2-3 sekunder får å sende OK melding. Det tar ca. 3 sekunder å aktivere track funksjon på SPOT 1 fordi den ikke har en egen knapp til track som SPOT 2 har. Det er da typisk at man får igjennom alle Hjelp meldinger og ikke OK melding. Får å sende Hjelp melding derimot MÅ man holde inne knappen ca. 3 sekunder får å aktivere sending. Hvis man har hatt dette problemer, prøv å trykk OK knappen godt inn en gang. Ikke hold inne. Kanskje det hjelper:)

Mvh

Kristoffer

XC SPORTS EQUIPMENT AS

www.xcsports.com

Jeg har sendt e-mail til Spot kundeservice om at det er flere enn meg som har problemer og at de bør finne ut av dette før de mister for mange kunder.

At min SPOT skal ha problemer med å sende meldinger fordi den er kjøpt i USA kjøper jeg ikke. Det er da ikke selve enheten som sender meldingene og jeg har da valgt hvilket land meldingene skal til i kontoen min hos SPOT. Der står også adressen min. Jeg er sikker på at kundeservice hos SPOT hadde gjort meg oppmerksom på dette hvis det var slik. Det virker som de har brukt en del resurser på å finne ut av mitt problem. Men for å være på den sikre siden skal jeg sende de en mail igjen å spørre om dette og henvise til det du har sagt.

mvh,

_OS_

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Jeg har sendt e-mail til Spot kundeservice om at det er flere enn meg som har problemer og at de bør finne ut av dette før de mister for mange kunder.

At min SPOT skal ha problemer med å sende meldinger fordi den er kjøpt i USA kjøper jeg ikke. Det er da ikke selve enheten som sender meldingene og jeg har da valgt hvilket land meldingene skal til i kontoen min hos SPOT. Der står også adressen min. Jeg er sikker på at kundeservice hos SPOT hadde gjort meg oppmerksom på dette hvis det var slik. Det virker som de har brukt en del resurser på å finne ut av mitt problem. Men for å være på den sikre siden skal jeg sende de en mail igjen å spørre om dette og henvise til det du har sagt.

mvh,

_OS_

Jeg har gjort det samme, og jeg er fullstendig enig i dine betraktninger her. Jeg tror det er på tide at SPOT kommer med noe tilbakemelding. Jeg tør påstå at selskapets rykte er over snittet essensielt for dets eksistens....

Når jeg hadde min runde med problemer, så var spot kundeservice helt ok, men de kom kjapt frem til at det beste var en hardware replacement, siden jeg fortsatt hadde garanti. Jeg var treg med retur, og problemet forsvant, men er ikke det samme som at jeg har samme tillit til den som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sendt e-mail til Spot kundeservice om at det er flere enn meg som har problemer og at de bør finne ut av dette før de mister for mange kunder.

At min SPOT skal ha problemer med å sende meldinger fordi den er kjøpt i USA kjøper jeg ikke. Det er da ikke selve enheten som sender meldingene og jeg har da valgt hvilket land meldingene skal til i kontoen min hos SPOT. Der står også adressen min. Jeg er sikker på at kundeservice hos SPOT hadde gjort meg oppmerksom på dette hvis det var slik. Det virker som de har brukt en del resurser på å finne ut av mitt problem. Men for å være på den sikre siden skal jeg sende de en mail igjen å spørre om dette og henvise til det du har sagt.

mvh,

_OS_

_OS_

Jeg snakker om problemer med å sende SMS-meldinger. Jeg har da blitt forklart, og hatt problemer med dette selv, at man kan få problemer med SMS-tjenesten hvis enheten er registrert i USA. Hva det skyldes, vet jeg ikke rent teknisk, men har blitt forklart at det har med mobil operatrører, ruting av SMS meldinger OSV. Det er derfor jeg anbefaler å omregistrere enhet til Europeisk og kanskje det hjelper selve SMS-tjenesten. Det koster ingen ting å omregistrere enhet til Europeisk.

Fint at du skriver tilbakemelding til SPOT om feil på sending av meldinger, da kan de forbedre seg i fremtiden.

Jeg skriver inn her for å hjelpe til med eventuelle problemer og forklaringer. Så jeg forklarer da hva som er fortalt meg av vår Europakontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har eid en SPOT i ca 2 år. Har testet OK og HELP meldingen ganske jevnlig (siden det er enkelt å rute dem til SMS og MAIL). I vår og sommer har jeg erfart at: OK meldingen kommer ikke gjennom, hverken på SMS eller MAIL. HELP meldingen kommer raskt gjennom på SMS og MAIL (typisk på ca 5 minutter). Dette får meg til å tro at SPOT systemet "sorterer meldinger" avhening av type, slik at HELP får høyere prioritet en OK meldinger. I praksis har jeg pr nå "glemmt" OK knappen og benytter bare HELP knappen som en "OK bekreftelse". Som beskrevet over så synes som om melding under HELP knappen går greit gjennom (i motsettning til OK meldinger som går gjennom en skjelden gang ...)

Er den andre "der ute" som har liknende erfaring?

Hilsen

jan hugo s / www.ryggsekk.net

Jeg har nå funnet ut hvordfor mine SPOT - OK meldinger skjelden/aldri kom gjennom.

Svaret kom fra en importør "XC SPORTS EQUIPMENT AS".

HVIS JEG TRYKKER ET KORT TRYKK PÅ OK KNAPPEN (CA 1 SEKUND) VIRKER OK MELDINGENE PERFEKT!

HVIS JEG GJØR SOM HURTIGUIDEN SIER OG UTFØRER LANGT TRYKK (over 3 sekund) BLIR DET PROBLEM (OG INGEN MELDING)!

Hurtigguiden som fulgte min "SPOT1" (ca 2 år gammel) sier (se vedlagt bilde):

"OK knappen skal holeds inne minst 3 sekunder" for å sende en OK melding.

I hurtigguiden står det også at OK knappen skal holdes inne minst 5 sekunder for å starte GPS Tracking ...

Importøren sier at hvis man trykker OK knappen FOR LENGE (hvor lenge?) OG IKKE har abonnement på "GPS Tracking" blir det "bare tull"

... noe som tydligvis gjaldt i mitt tilfelle :?

Merkelige greier ja ... og MIN SPOT overlevde søppelbøtta, såvidt.

- jan hugo salamonsen

www.ryggsekk.net

post-927-133474766387_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk denne e-mailen fra Spot i dag:

We regret to advise we haven’t found any errors yet. We certainly do apologize, we know the international SMS limitations are frustrating. Right now, it is simply a problem with the SMS system that causes our customers to be unable to send SMS messages from one country to another. Our technical team is aware of it, and they are working to correct it. In the meantime, we hope our customers are able to communicate via e-mail to their friends and family in other countries.

Please be patient with us while we work to get the SMS system back in shape. If you need anything further, please don’t hesitate to reply to this e-mail or call our customer care center.

Thank you.

Your SPOT Customer Care Team,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden kanskje - men apropos SPOT ble det i dag foretatt et søk etter en jeger her i området etter at SPOT meldinger ikke har kommet i gjennom.

Det kan altså ha veldig store konsekvenser når dette utstyret svikter..

http://www.banett.no/nyheter/article485372.ece

I likhet med denne mannen var jeg i Lomsdal da minst tre, kanskje fem meldinger ikke kom frem i løpet av en 20 timers periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kjent i området hvor den savnede jegeren ble funnet. Men avhengig av hvor man er i landet så kan brukerfeil fort resultere i at man ikke får meldinger.

Er man tett opp mot et fjell/skrent uten å kunne "se" horisonten så skal man heller ikke forvente at meldingene kommer fram.

Når jeg har hengt min SPOT på sekken og er i området rundt Hamlagrø/Voss i daler og søkk så får jeg bedre "sporlog" på vei hjem. Dette pga plassering av spot i forhold til hvor satelittene er.

I skaret opp Hårteigen slet den litt :) men jeg har også vært i bunnen av Hjølmodalen og fått sendt spor. Noen av posisjonene var langt oppe i fjellsiden pga dårlig gps dekning.

Selve "trackingen" bruker jeg kun for gøyfaktoren og for at andre kan se hvor jeg er. Men jeg har også gitt beskjed om at trackeren står på samme plass eller ikke vises på en god stund så skal man ikke bry seg om det. Det er OK, HELP og 911 jeg vil at folk jeg kjenner skal forholde seg til.

Man kan fint a spot i toppen av sekken i den ytterste lommen så lenge den peker opp. Men om man "slenger" den i en sidelomme eller har den hengende på beltet under jakken osv så har man også en brukerfeil.

spot bruker et broadcast system og er avhengig av å sende samme melding flere ganger for å være "sikker" på at satelitten har motatt meldingen. Er man da i et område som har dårlig sikt mot satelittene så kan det for skje at mange av meldingene aldri når frem.

Har man virkelig behov for hjelp så ville jeg uanz prøvd å finne et område som økte sjangsen for at man fårmeldingene igjennom.

Skal man være enda sikkrere enn med spot må man ha en PLB av nyere sort som sender på VHF og UHF og som har GPS.

Ellers har jeg ikke opplevd at meldingr ikke når frem. Kun noen hull i "tracking" mode og da pga topografi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også mange av de samme erfaringene som LA3QMA etter å ha prøvd SPOT for første gang i sommer. Brukte ikke tracking, bare Custom og ok.

På første turen oppdaget jeg at flere av meldingene ikke hadde blitt sendt, til tross for at senderen var påslått ca 1/2 time hver gang. På andre turen var jeg i område med mobildekning, og kunne få bekreftelse på om meldingen hadde kommet gjennom.

For de meldingene som ikke kom frem antar jeg topografien var årsak. En av meldingene var sendt i en dyp dal, med høye fjell i sør. Flere av de andre meldingene var sendt i nærheten av koier, og de som ikke kom frem var sendt fra nordsiden av en koie.

På siste turen fikk jeg ikke bekreftelse på meldingen da jeg bevisst la den på nordsiden av en koie. Da jeg flyttet senderen til sørsiden og prøvde igjen, kom meldingen frem i løpet av noen få minutter.

Banen til de fleste satelitter ligger godt sør for Norge (ta en kikk på en parabolantenne), så relativt fri sikt mot sør er en fordel.

Konklusjon: Sørg for å ikke ha tett skog, hytter eller fjellvegger/skrenter mot sør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle tilfellene jeg har rapportert tiil spot så har GPS lyset vært grønt og melding sendt lyset lyst grønt etter en stund. Det skal vel ikke skje når en ikke har dekning?

Hvis det er tilfelle at SPOT lyser grønt etter man har sendt melding og meldingen ikke kommer frem er det alvorlig. Jeg tolker grønt lys som at enheten har fått frem sitt signal via satelitt og fått bekreftet dette. Om sms ikke kommer frem kan problemet ligge i teleinfrastrukturen. Det er selvfølgelig like alvorlig uansett årsak. Men da burde vel meldingene aldri komme frem uansett hvor man sender fra?!

Jeg kjøpte SPOT 2 i Usa i fjor og har testet den både hjemme, på Hardangervidda og i nordmarka. Meldingene mine har alltid kommet frem, men jeg mistet en del trackingmeldinger når jeg testet dette når jeg gikk Nordmarka på langs i våres.

Det er bra man kan få frem erfaringer med SPOT og pushe leverandørene. Det er jo viktig at man kan stole på denne typen utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.