Gå til innhold
  • Bli medlem

Gaustadtoppen med barn - Fra vestsiden


Rage V

Anbefalte innlegg

For noen år siden gikk en venn av meg og jeg opp Gaustadtoppen fra vest etter tips fra legendariske etojm.com. Jeg husker ikke hvor vi parkerte, men mener at vi brukte om lag 4 timer opp, inkludert en halvtimes lunsjpause.

Jeg har nå tenkt å ta med meg sønnen min på 7 år til Gaustadtoppen. Dette blir hans første større fjelltopp og jeg tenkte at vest-ruten kunne være bra denne gangen også ettersom det er langt færre folk på denne siden.

Problemet er at jeg ikke husker hvor jeg skal kjøre fra Rjukan sentrum? Hvordan er det med bommer og overnattingsmuligheter (telt) i området vest for toppen. Fiske?

Jeg vil anta at det er Selstatjønn som blir startpunktet og det ser ut til å gå en vei dit??

Kan noen hjelpe meg litt på vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest PaperCut
Fra Rjukan Sentrum: Kjør ca. 9 km vestover på RV 37 retning Åmot / Rauland til du kommer til MARISTIGEN tunnelen / Krokan Turisthytte. Like etter tunnelen kommer 2 hvite skilter som viser veien til Selstali Seter. Derfra er det ytterligere 9 km til seteren. OBS Veien til Selstali er en grusvei med fartsbegrensning og har en selvbetjent bom, der du må betale Nkr. 30.- i bompenger.

http://www.selstali.com/index_no.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjører opp gjennom Rjukan og gjennom tunellen ved Maristigen. Rett etter tunnellen er det skiltet til Selstadli seter, en avkjøring til venstre. Denne veien skal du følge helt inn til setra, herifra er det bare å ta beina fatt Du må gjennom en bom på vei inn, og en enkeltpassering koster 30 kroner.

Det er gode teltmuligheter i fjellområdene rundt setra! Men fiske vet jeg lite om!

God tur å lykke til, det er en real utfordring for en 7 åring som skal på sin første store topp... ;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt kan du gå opp merket sti fra Selstali, det er bratt nok for de fleste syvåringer her, spesielt det øverste partiet før du kommer opp på hovedstien rett nedenfor vaffelbua.

Skal du virkelig ta den helt ut kan du starte turen i Rjukan sentrum og gå rett opp lia, også her er en merket sti som starter ved Rjukan jernbanestasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du virkelig ta den helt ut kan du starte turen i Rjukan sentrum og gå rett opp lia

Joda Såheimslia er en god start før Gaustatoppen, men da vil jeg i alle fall ikke anbefale at du har med 7 åringen, om han/hun ikke er usansynnlig sprek og gåvillig til 7 åring å være. Da burde du i så fall planlegge en overnatting i Selstali området før du fortsetter opp på Gaustatoppen. Jeg bruker ca. 1 time opp lia med en middels tung sekk, men da går jeg alene og uten noen pauser. Så veldig langt er det ikke, men relativt bratt i visse partier.

Ganske vått i området rundt Selstali nå forresten, så greit med godt fottøy om dere skal ut i terrenget!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tur å lykke til, det er en real utfordring for en 7 åring som skal på sin første store topp... ;):)

Takk for svar alle sammen. Da blir det telting ved Selstali og avgang på morgenenen mot toppen. Er turen for lang for en 7-åring tror dere? Han er i god form og aktiv, men jeg vil at han skal få en fin opplevelse på sin første topp-tur, ikke at han sliter seg ut og blir vanskelig å få med senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg var oppe på gaustatoppen på søndag og gikk opp rett ved der heisen går opp ( to kilometer ovenfor ) Litt usikker på hvilken retning på kompasset det var da jeg ikke var der for tur, men for å se målgangen på et triathlon.

Men i hvertfall det var en knall tur som overhode ikke var lang vi gikk opp der på ca. 1t 15 min, var der i 30 min og gikk ned igjen. Det burde ikke være noe problem for en syvåring i grei form og i tillegg har dere MYE bedre tid ... ;) (vi hadde med en elleveåring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Hei,

jeg var oppe på gaustatoppen på søndag og gikk opp rett ved der heisen går opp ( to kilometer ovenfor ) Litt usikker på hvilken retning på kompasset det var da jeg ikke var der for tur, men for å se målgangen på et triathlon.

Men i hvertfall det var en knall tur som overhode ikke var lang vi gikk opp der på ca. 1t 15 min, var der i 30 min og gikk ned igjen. Det burde ikke være noe problem for en syvåring i grei form og i tillegg har dere MYE bedre tid ... :D (vi hadde med en elleveåring)

Hvis du kjørte to km forbi heishuset har du gått fra Stavsro. Denne ruten er litt lettere enn Svineroi og Selstali som OP vurderer å gå, og en del høydemetere i forskjell fra å gå fra Rjukan sentrum.

Turen er 4.7km lang :), og har du gått på 1t15 synes jeg du har gått fort.

Jeg var support for en av Norseman-deltagerne for to år siden. Da gikk vi opp på 1:12 med lett sekk. Vi løp ikke, men holdt temmelig høy fart. Vanlig rask gange for mitt vedkommede er ca 1t30 til turisthytta, men med barna tipper jeg 2 timer går fort. Min 11-åring er lettbeint og drar på, mens 7-åringen trenger overtalelse.

Your mileage may vary ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp fra Selstali på lørdag. Turen er krevende med mye stigning. Det er ikke sti opp til eggen, bare stein på stein de siste hundre metrene. Jeg synes det var relativt greit å gå. Litt før første toppen og der eggen begynner er det litt løst her og der. Når du starter turen bortover eggen er det luftig. Dette er ikke en tur for dem som har høydeskrekk og blir svimmel i høyden. Jeg synes det var helt topp bort etter eggen, men det er luftig. Et par steder må det litt klyving til, men ikke noe vanskelig. Lett å finne gode tak. En sprek 7-åring klarer dette med hjelp. Det som jeg ser som utfordring er om 7-åringen har prøvd å være på en luftig sted. Noen barn liker ikke dette, andre elsker dette. Hvis du ikke har prøvd før ville jeg ikke ha tatt med meg 7-årigen opp her. Da ville jeg heller valgt normalruta opp og gått bort eggen til hovedtoppen fra hytta. Her er det mulig å snu hvis en synes det blir for tøft. Fra andre siden er ikke det å snu noen god løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.