Gå til innhold
  • Bli medlem

Tøj om natten?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hej Alle.

Jeg er begyndt at tænkel lidt over hvad jeg skal sove i om natten i min sovepose i teltet?

Hvad plejer I at sove i??

Mvh

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

tynn ull over hele kroppen! Spesielt en tynn ullbalaklava syns jeg er viktig.

Dette går kanskje under kategorien "mer enn du ville vite", men la gå: hvis jeg er veldig varm når jeg legger meg men tror det blir kaldt etterhvert pleier jeg å ha ulltrøye på rundt halsen, og stillongsen på rundt anklene. (!) Da klarer jeg å få på klærne når jeg ligger i halvsøvne og fryser, og slipper å våkne helt for å leite rundt i bånn av posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at man skal ha minst mulig på seg i soveposen. Har man for mye klær på seg avgir ikke kroppen nok varme til at soveposen blir varm. Jeg har det varmest når jeg kun har boxer pluss kanskje en hue.

Dette avhenger selvfølgelig av at soveposen er laget for de forholdene den blir brukt under.

Samtidig er det viktig at man har et godt liggeunderlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at man skal ha minst mulig på seg i soveposen. Har man for mye klær på seg avgir ikke kroppen nok varme til at soveposen blir varm.

Hva er poenget med å ha soveposen varm? Jeg mener, det er kroppen man skal holde varm, ikke soveposen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har en Helsports Jotunheimen model. Den skal netop bruges i JOtunheimen her til påske.

Liggeunderlag?? Andre gode tips til dette emne?

Mvh

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ha på meg for mye, slik at jeg ikke får varmet posen godt nok, men er samtidig redd for å fryse enda mer hvis jeg kler av meg... :?:.

Det er nok veldig forskjellig og avhenger også av ens eget varmehushold. Jeg tror nok du må prøve deg litt fram for å finne ut hva som er mest behagelig for deg.

Når det gjelder liggeunderlag, så er i hvert fall på kontinentet exped og evazote veldig gode merker. Exped har dunfulte, selvoppblåsende liggeunderlag som visstnok er det beste innen varme, men som svir i lommeboken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg trodde det gjeveste man kunne ligge på var en tjukk Therm-a-rest, men har siden oppdaget at selv om liggekomforten er bra er isolasjonen ikke den beste.

Satser neste gang på å supplere min 3/4 lange luksusutgave Thermarest med en Ridgerest under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er poenget med å ha soveposen varm? Jeg mener, det er kroppen man skal holde varm, ikke soveposen.

Har du noen gang våknet midtvinters med en blære som er på bristepunktet? Følelsen av et trykk stort nok til at Sysendammen kan briste får deg ut av teltet og du skriver BERLAND med store gule bokstaver i snøen. Hadde det ikke da vært deilig å etterpå kunne legge seg i en sovepose som allerede har temperaturen 37,5 grader?

Er vel ikke verre enn at en varm sovepose=varm kropp :?:

Noe av grunnen til at en sovepose kan koste flere tusen kroner er vel at noen har testet seg fram til en sammensetning av stoffer som tar opp varme fra kroppen og holder på den slik at brukeren ikke må bruke unødvendig mye energi på å holde kroppen varm? Bedre at soveposen gjør den jobben.

PS: Litt på siden av hva temaet var til å begynne med kanskje men husk å gå på do før du legger deg! Kroppen bruker masse energi på å holde bimmelim og bommelom varmt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

PS: Litt på siden av hva temaet var til å begynne med kanskje men husk å gå på do før du legger deg! Kroppen bruker masse energi på å holde bimmelim og bommelom varmt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dunjakke ( lett og varm ) med meg, som jeg synes det er godt å ta på seg :

1) rett over anorakken ved pauser og når jeg skal slå leir.

2) Den er herlig å kneppe rundt rumpa og beina over soveposen.

3) Et tykt - IKKE selvoppblåsbart ( kulden går rett gjennom ) liggeunderlag.

Sover i ull - samt en god fleece-finlandshette:) Gode, tykke ullsokker på beina.

PS: Ha gjerne en varm termos/Lakenflaske i posen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Noe av grunnen til at en sovepose kan koste flere tusen kroner er vel at noen har testet seg fram til en sammensetning av stoffer som tar opp varme fra kroppen og holder på den slik at brukeren ikke må bruke unødvendig mye energi på å holde kroppen varm? Bedre at soveposen gjør den jobben.

Hehe..er visst vanskelig dette her. Det eneste en sovepose gjør, er å virke som et isolerende lag rundt kroppen. Klær er også isolerende lag, men siden de ikke er isolerende nok, må vi bruke sovepose. Enten isteden eller i tillegg. Å ha klær på seg inni soveposen vil si at vi har mer isolasjon rundt kroppen enn uten klær, og det er dermed varmere. Verre er det ikke. ;)

Såsant ikke klærne er fuktige da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jo'a. Men det som holder deg varm er luftlaget rundt kroppen som du klarer å varme opp (derav spis godt og beveg deg før du legger deg) og deretter klarer å holde på (derav soveposekonstruksjon).

Er soveposen for stor fryser du, men "tetter" du den helt med klær fryser du da også. Så det er ikke noe sjakktrekk å ta på seg alt man har før man legger seg, er soveposen for dårlig hadde jeg heller prøvd å dandere klær på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nei, fordelen med luft, er at det transporterer varme dårlig. Lufta skal ikke varmes opp og så holde deg varm, lufta skal bare hindre varmen du produserer i å komme bort fra kroppen. Det er riktig at en stor sovepose er kald, men det er fordi det ekstra volumet mellom deg og soveposeveggen kan sirkulere og dermed transportere varme bort. Det er lufta inni soveposeveggen (som ligger mest mulig i ro) som isolerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Litt på siden av hva temaet var til å begynne med kanskje men husk å gå på do før du legger deg! Kroppen bruker masse energi på å holde bimmelim og bommelom varmt...

Dette er ikke riktig. Dette påsto alle befal i forsvaret da jeg var inne til førstegangstjeneste også. Det du i realiteten gjør er at du nettopp gir fra deg mye varme når du pisser eller driter. Urin/avføring holder kroppstemperaturen og tar derfor ingen varme fra kroppen.

"Spør befalet og du skal få svar" :D

Er vel sikkert et snev av sannhet i det også på samme måte som at man ikke fryser hvis man tar seg en støyt... :) Er jo ikke uten grunn at såpasse mange harbarkede alkoholikere er i live selv etter å ha tilbragt natten utendørs nedsnødd i 10 minus. Har visst noe med at bodet forsvinner fra de små blodårene ytterst i alle ledd (kapilær blodårene heter de kanskje? ;) ) slik at man ikke skjelver og dermed ikke bruker krefter/energi på skjelve. Samtidig kan det sikkert diskuteres om ikke skjelvingen faktisk produserer varme. Altså blir det "høne kontra egget" diskusjonen....

I bunn og grunn er det sikkert bare det psykiske som bestemmer hva som gjør at du fryser eller ei i soveposen. Prøve og feile er sikkert det beste, jeg for min del har funnet min "gyldne minimumsvei" når det gjelder klær i soveposen og trives med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig kan det sikkert diskuteres om ikke skjelvingen faktisk produserer varme.

Skjelving er kroppens naturlige reaksjon på at den er kald og har kun til hensikt å varme opp kroppen. All muskelbruk produserer varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjelving er kroppens naturlige reaksjon på at den er kald og har kun til hensikt å varme opp kroppen. All muskelbruk produserer varme.

Ja men i visse tragiske tilfeller vises det at ved å fjerne denne reaksjonen, ved hjelp av alkohol, økes muligheten for å overleve. Anbefaler selvsagt ingen å prøve det!

Nå er denne diskusjonen fjernet seg såpass mye fra opprinnelsen (tøj om natten) at jeg synes det er på tide å avslutte den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har god erfaring med å bruke et stort stykke med emballasje, bobleplast under teltbunnen(fås gjerne gratis hos en møbelhandler). Bobleplasten veier nesten ingen ting, så det er greit å dra med på tur. I tillegg bruker jeg tørket reinsdyrskinn som liggeunderlag.

Enig med Kristin i at dunjakka gjør kjempegod varmejobb OVER soveposen. Bruker aldri mer enn ullfrotte inne i posen. Hvis du må tørke fuktig undertøy på kroppen i posen så legg et ark avispapir mellom lagene, så går tørkingen fortere og du blir ikke tappet for så mye varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonymous

Sove på bobleplast? Det høres ut som et maritt fra hellvete... Vil det ikke bli en salig poopekonsert når man beveger seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he... Nei, når man sover på bobleplast blir det nok ikke som en natt i en popcornkjele, slik man gjerne skulle tro;-) Vekten blir såpass jevnt fordelt at jeg har aldri hørt det smelle. En og annen boble begynner nok å lekke etterhvert, men det spiller ingen rolle. Et teltunderlag av bobleplast holder greit i 10-15 dager og siden det er gratis er det jo bare å bytte ut når det trengs. Jeg bruker bobleplasten under teltet om sommeren også for å beskytte bunnduken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.