Gå til innhold
  • Bli medlem

Hestbrepiggene


AndBam

Anbefalte innlegg

Hei

Vi er en liten vennegjeng (4-5 personer) som har tenkt å ta alle Hestbrepiggtoppene i løpet av en dag dersom dette er mulig.

Da kommer vi til spørsmålene mine; er det noen her som har tatt alle på en dag og hvor lang tid brukte du/dere? Hvor anbefaler dere å gå opp (jeg ser det er flere muligheter)?

Mvh

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gå opp langs juvet ved Netosæther og begynn på Vestraste Hestbrepigg. Gå retning Lom så får du med deg alle toppene. Om du går toppene sommerstid sliter du med å få med deg alle på en dag. Selv brukte jeg og en veninne tre dager på sommerstid. Fantastisk fin natur og fin utsikt!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått på alle Hestbrepiggane unntatt Låven (dessverre) på dagstur på sommerføre. Gjekk da frå Netosæter og opp på Høgset først og Vestraste til slutt. Brukte da ca 15 t i moderat tempo og utsiktspause på kvar topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei eg gjekk en slags rundtur. Etter Vestraste gjekk eg sørover over 1919 og Steindalshøe 1892 og 1692 og videre austover litt opp og ned i ca 1500 moh mot Geitåe og så ned til Netosæter. Denne siste del av turen var veldig drøy og kjedelig. Det går antakelig greit å forkorte turen over alle Hestbrepiggane noe ved å gå nedover Utløyparen sør-aust for Vestre Hestbrepigg 2139. Det er en del bratte sva nedover Utløyparen men eg meiner det såg ut til å gå an å gå ned der for eg vurderte det sjøl da eg gjekk turen, men det blei altså ovennevnte rute i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk til fots på alle minus de to østligste punktene (Heksete/2105 & Ø-1/2132), hvor vi hadde tråkket våre ben før, i juli 1999. Men vi startet lenger vest, fra Høydalssæter. Vi parkerte omtrent der hvor stien starter, den som skrår opp mot høyde 1227, kalt Løyfte på kartet. Så dreide vi rett mot nord, og slet fælt med å steingå elva Høya. Ikke gadd vi å ta av skoene for å vasse nei, så vi endte opp ved noen småvann sør for høyde 1511. Der rant elva såpass smalt at vi klarte å hoppe over uten sekk på ryggen. Deretter inn mot Høybreatjønnen og videre via 1919-toppen til vestraste (2078), og så hele regla til nordre/store (+ punkt 2026 nord for store).

Etter at vi kom tilbake til Midtre Hestbrepiggen (2160) fra Store (2172), skled vi ned breen SØ for 2160. Deretter øst for Høybreavatnet, og "strake" veien til Høydalssæter igjen. Ankom bilen etter 16 timer på tur (rundt 35 km og 2200 høydemeter).

post-42-133474764391_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.