Gå til innhold
  • Bli medlem

Reklamasjon eller ikke?


SuperTed

Anbefalte innlegg

Tenkte vi kunne lage en egen tråd for vurderinger av reklamasjoner på tur utstyr. Om de fleste forventer at en sak med noe utstyr faller under reklamasjon, så burde man absolutt få gjennomslag for reklamasjonen.

Alle kan føle seg fri til å legge inn utstyret sitt og saken på denne tråden for å få en vurdering :)

Jeg starter lett ballet med fiskestangen og regnjakken min.

------------------------------------------------

Shimano Exage S.T.C. MTE 270M 10-30g -- knakk under fiske i teleskop delen mellom andre og tredje ring.

Den stanga er 4-5 år gammel og kom i pakke med snelle. Ikke blitt mye brukt mht. vekten. Er nok umulig å reparere den. Kjøpt på G-sport.

Reklamasjon eller ikke?

Marmot - Super Mica regnjakken min fikk jeg problemer med i helgen. Den har holdt bra i vanlig regn til daglig i en del måneder og fikk litt gjennomslag på enkelte steder under ukesturen med sekk. I helgen var den lite hjelp i når det regnet ganske bra på Blefjell. Fikk gjennomslag på hele bortsett fra på ryggen der sekken var. Har brukt den i snart 1 år. Vet ikke om det lønner seg å prøve å impregnere en regnjakke. Den ble kjøpt på XXL.

(Marmot MemBrain® Waterproof/Breathable Fabric - Marmot MemBrain, Waterproof/Breathable Fabric)

Reklamasjon eller ikke?

ST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fiskestang:

Ikke reklamasjon. Er det fabrikkasjonsfeil vil stanga knekke første gang den belastes hardt. Og når den er såpass gammel skal det veldig mye til før du får godkjent denne.

Jakke:

Ikke reklamasjon. Slike ultralette regnjakker slites så fort. (men det er å lov å prøve seg, kan være du får den for å unngå dårlig reklame)

Hadde en gang en sak selv på ei 1 mnd gammel paclitebukse brukt kun4-5 dager. Da var det hull på innsiden av leggene. Ble først avslått, men etter litt krangling fikk jeg ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Jeg har samme meningen ang. fiskestangen og jakken mht. siste svar. Men interessant med andres synsvinkler og gode innspill.

Satser på tråden er et bra påfunn og at den kan gi mye nytte fremover for oss i den trendy tiden med alltid nytt og "bedre" utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskestanga er nok for gammel, jeg tror ikke du vil nå frem med den, men en regnjakke burde vel kunne forventes å vare lenger hvis den ikke har andre tegn på slitasje.

Det er i prinsippet slik at hvis en vare ryker i løpet av den tiden da den er forventet å vare så kan du reklamere.

Noen produkter har ganske lang forventet levetid, mens andre har liten forventet levetid. Og så har vi jo kjøpsloven da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker om jeg er på tynn is, men uansett (jeg tar utgangspunkt at du har nødvendige kvitteringer/tilsv):

Jakke: Opplagt reklamasjon. Du skriver at det er en regnjakke og da skal den definitivt holde i sitt naturlige element i mer enn ett år.

Fiskestang. Her mener jeg forbrukerkjøpsloven kommer til sin rett. Den ble revidert for noen år siden (usikker når), men jeg mener å huske at den nå sier at utstyr som er ment å vare lenger enn to år har du fem års reklamasjonsrett på. Det er ikke sikkert at produksjonsfeil kommer til syne umiddelbart (du skriver at stangen er lite brukt) og det er mulig at feil kan avdekkes over tid. Ikke alle produksjonsfeil gir akutte/umiddelbare symptomer. Hvis din stang ikke er eldre enn fem år ville jeg uten tvil ha fremmet reklamasjon. Det verste du kan få fra butikken er "Nei", men i så fall ville jeg ta saken videre til forbrukertvistutvalget (eller hva det å enn heter) - det koster deg ingenting. Jeg mener at du skal stå på i denne saken (dvs stangen ikke eldre enn fem år). Det er mulig at jeg er en kverulant, men jeg har ALDRI fått nei på en reklamasjon innenfor tidsfristen. Ved et par tilfeller har butikken prøvd seg med noen håpløse unnskyldninger og bortforklaringer, men når du kan vise til et par spenstige paragrafer i forbrukerkjøpsloven så ordner alt seg plutselig. Merkelig... Ved ett tilfelle har jeg tatt saken til forbrukertvistutvalget (tidkrevende prosess), men jeg vant saken og butikken måtte innrette seg. Mitt tips i kontakt med butikken er å være høflig, men likevel vise at man har stålkontroll over lovgivningen på området. Kjør på og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.