Gå til innhold
  • Bli medlem

Lofoten


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Blir tur til Lofoten i august.

Fyller bilen med turutstyr, har med sykler og kanskje kajakk, evt leie det.

Noen som har tips til steder som er verdt å besøke, fjell, på sykkel, med kajakk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Ta en tur på Vågakallen iallefall, fin ettermiddagstur. Ellers er det plenty av tilsvarende topper på østsida av Austvågøy, kombinerer du med kajakk har du unik mulighet til å komme til noen flotte perler der. Skal også være fint på utsida av Moskenesøy, men det er nok ganske værhardt der hvis det står på.

Ellers ta med klatretau og ta en tur på Geita og hopp mellom horna ;) Utrolig flott i hele området der oppe...

De lokale bokhandlerne har samlekart 1:50000 av området i tilfelle du trenger det, mye greiere enn kartverkets ørten flak.

Når det gjelder sykling er det kanskje en del trafikk, men i august er det vel slutt på midnattsola og da er det vel færre bobiler etc der oppe?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kanskje en tur på Higravtind eller Geitgaljen? Har ikke vært der, men hører det er fin-fint :) Ligger mellom Svolvær og Fiskebøl. Er ellers enig med Gjesten om at det nesten bare er å starte i en ende og pøse på med fjellopplevelser, fjellene ligger tett, og er bratte og fine alle sammen ;). Med kajakk i tillegg blir nok dette en bra opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermanndalstind på Moskenesøya er en veldig fin topp som ikke krever klatring. Har vært der i juli i kortbukse og T-skjortevær :) På vei dit kan du overnatte på Munkebu (DNT-hytte) som også gir deg mange andre turmuligheter.

Vågakallen krever vel klatring ? Spørsmålet om Lofoten er jo postet under Fjellvandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man først fylle opp bilen med ynglingslekene og pigge til Lofoten må man selvfølgelig ta med surfbrettet. Et av Europas (visstnok) beste surfespots ligger utenfor Unstad. Er det for dårlig vært til fjellturer, er det forhåpentligvis bølger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vågakallen er noe klyving, ikke nødvendig med tau dersom det da ikke er vått på svaet før litt før toppen - eller hvis man føler seg utrygg sånne steder.

Higravtind er også flott, men det kan kanskje være litt vrient å finne rett vei opp og ned her særlig hvis man benytter Websters Lofoten guide. Der står det litt av hvert.

Utrolig flott utsikt fra begge steder iallefall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor folk skal blæs forbi Helgeland på sin vei nordover landet.

Her er det knallforhold for kajakk og vi har fjell her og. Best av alt er at man kan gå og padle ganske alene :shock:

Ergo: Kystriksveien hører naturlig med til en slik tur!

Kjell Iver

Helt enig kjiver. Og dette sier jeg ikke bare fordi jeg selv er helgelending.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode tips. For min del blir dette en tur uten tau, så fjellene må velges etter det.

Når det gjelder Helgelandskysten, så har jeg vært inne på tanken, vi skal kjøre ytre veien enten sør eller nord. Men vet ikke om det blir padling her. Planen var egentlig å leie kajakk i Lofoten. Ellers er vi avhengige av å ha med våre egne seildukskajakker, og vet ikke om jeg er så klar for det i kaldt nordlandsvann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Tidleg på 90-talet budde eg nært Sortland i Vesterålen, og lærte og setja pris på den fantastiske fjellverda i dette fantastiske stykke Nord-Norge. Vesterålen er like nord for Lofoten. Fine turar i området er å gå frå Kleiva (eller Rise eller Grytting)mellom Sortland og Stokmarknes til småtoppane Holandsknurren og Skata. Tross høgder på kun 6-800 m.o.h., kan fjella på Langøya likevel by på skikkeleg vilt tinde-landskap, som eit Sunnmørsalpane i miniatyr. Så langt nord og så nært havet er tregrensa på under 300 m.o.h., så ein kjem raskt oppå fjellet der nord.

Elles er det ein kjær plikt å nemna ein topptur frå Hennes/Kaldjorda på Hinnøya til Møysalen, 1262 m.o.h. Det er ikkje påkrevd klatring til den staselege nord-norske dronninga, men skikkeleg bratt er det opp, men ruta er grei å finna, og guida turar vert tilbydd dei som ynskjer det. Møysalen inngår i dei nord-norske segnene, som eg dessverre har gløymt for mykje av no, der Vågakallen, Suliskongen, Hestmannen, Dei Sju Søstre, Torghatten og Leka-møya, m.fl. inngår i segnene. Det må nemnast at Møysalen er det nest høgaste fjellet på ei øy i Norge, der kun øya Andørja (Ibestad) i Sør-Troms har eit fjell som er nokre meter høgare. (Andørja ligg aust for Harstad, ikkje langt unna). Frå Møysalen reiser tindelandskapet i Lofoten under føtene dine, då Møysalen er høgare enn alle Lofot-fjella. Rett ned i søraust ser ein rett ned i den trone Øksfjorden. havet og Langøya (Sortland) er i vest, Vestfjorden nedover mot Landegode (ved Bodø) er i sør, Narvikfjella og Kebnekaisemassivet (Sverige) er i aust, og Andøya og innover Sør-Troms og Senja i nord. Tinde-landskapet i Lofoten og på Hinnøya står ikkje det minste tilbake for Sunnmørs-Alpane. For orden skuld nemner eg at eg har budd i Volda på Sunnmøre, og veit at Sunnmørsalpane er fantastiske, dei óg. Gled deg til turen din i fantastiske Nord-Norge.

På tur nordover bør du dra oppover Helgelandskysten, og gjerne få med deg nokre fjell der óg. Ta gjerne ein kikk på Svartisen. Kjerringøy, Hamarøy, Saltfjellet, Tysfjord med Stetind. Eg har ikkje gått på alle desse toppane på langt nær, men eg fekk sjå mykje av dette då eg budde i nord. Eg er vestlending, men sidan første gong eg var i Nord-Norge har Nordland vore det vakraste fylket i Norge for meg, og er det framleis, sjølv om eg dessverre ikkje har vore der på lenge no.

God tur!

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til fjellbamsen fra vest. Takk for din lovprising av Nordlandsnaturen. Ettersom du er vestlending, er det pussig at jeg som emigrert nordlending må til Vestlandet hver bidige sommer for å oppleve Vestlandsnaturen som jeg synes er mektig flott. Det er vel først i de senere år at jeg har oppdaget at den landsdelen jeg kom fra, har slike kvaliteter med hensyn til natur. Men når en har vokst opp midt i dette, ser en det ikke. Landskapet er som det skal være. At det er ganske spesielt ser en først når en over lengre tid er blitt vant til andre landskaper og så vender tilbake til barndommens rike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når eg omtalar Nordlandsnaturen i så rause ordelag, at det vert oppfatta som ein lovprisning, så er det for at Nordlandsnaturen er så vakker at den fortener det! Så har eg slått det fast! Sjølv her sør på Vestlandet byrjar det så smått å gå over til ørsvakt "lyse!?" netter no, og kvar sommar går tankane mine nordover til dei sollyse nordlandsnettene, som eg lærte å setja slik pris på. Ein høgsommarnatt kan Vestlandet berre gå og leggja seg, og tankane mine går utover det sol-opplyste havet mellom øyane i nord, medan sjarken tøffar avgarde på sei-"feske".

Dessverre vert det heller ikkje i år noko høve for meg å ta turen nordover, men eg vonar det vert att om ikkje så altfor mange år.

Det er ikkje berre midnattsoltida som er flott i nord. På Helgeland har dei bittelitt sol heile vinteren, men i Vesterålen i nord-fylket er det ordentleg mørketid. Å koma ut i det blå lyset på det lysaste ein desemberdag rett før jul, var óg ei fantastisk oppleving, og eg sette pris på mørketida. Letta vêret opp, flamma himmelen over med alle regnbogen sine fargar, slik ein aldri kan sjå det lenger sør i landet. Midt i desember hender det at eg må ta meg litt i nakken, når eg tenkjer på koseturen for julehandel eg hadde til Tromsø før kvar jul, ute i det polarblå dagslyset og snø, og nattsvart mørke før kl. 14:00 på ettermiddagen, og drøymer meg så reint bort bak bussrattet på regnvåte Bergens-vegar i desember. Visste de at Møysalen reiser seg så høgt opp, at det er såvidt at sola forsvinn ei kort tid omkring jul slik at fjellet opplever mørketid, sjølv om Polarsirkelen er eit godt stykke lenger sør?

Eg budde 3 år på Sortland, åra 1990-93, og gjekk på Kleiva Landbruksskole, 8 km. sørover mot Stokmarknes. Tinderekkja eg såg utover på Hinnøya og Austvågøya frå hybelvindauget midt desse åra gløymer eg aldri. Noko av hjarta midt er tapt til den nordlandske fjellverda for alltid. Det er nett slik det skal vera.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har du tid til det på turen til Lofoten, og du er i Vest-Lofoten, ta båt-turen ut i havet og opplev øysamfunna Værøy og Røst. Værøy har sine grøne og snaue fjell i 4-500 meters høgde, der dei reiser seg stolte og store ute i havet. Røstlandet, der folka bur når kun 11 m.o.h., men endå lenger ute er det små øyar med eigendommelege og stolte fjell, som står oppreist for Atlanterhavs-stormane. Denne spesielle kombinasjonen av hav og fjell som ein finn her ute, er det lite av i Norge. Røst er som eit Færøyane i miniatyr. Røst og Værøy kan óg nåast med ferje frå Bodø. Røst har flyplass, men flyplassen på Værøy har vore stengt sidan flyulukka der ute. Ytterst i øyriket ved Røst tronar Skomvær fyr i frontlinja frå Norske-kysten mot Nord-Atlanteren.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Hei

Jeg er fra Lofoten(Svolvær)og vil anbefale alle en tur hit.Enten du klatrer,padler,sykler eller går i fjellet. Her er muligheter for alle uten unntak.

Vanskelig å anbefale noe spesielt.Det er noe for et hvert behov.

Når det gjelder Higrafftinden og Geitgaljen (tidligere nevnt lenger opp) er det uproblematisk for personer som har gått litt i fjellet før. Ellers er det topper rundt 500 till 900 m på hele Austvågøya som er lett farbare.Austvågøya og Moskenes øya er de mest alpine øyene med sylkvasse topper og egger. Vestvågøy er mer moderat.Dog finnes det alpine topper der og.

Snakk med den lokale turistinformasjon,de er behjelpelig med turforslag.Ellers er ED Webster et godtalternativ for de som liker det litt brattere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du i Nusfjord fantastisk godt bevarte fiskevær på Flakstadøya, dra innom smeden i Sund, og glashytta i Vikten, sistnemnte med bølgene frå Nord-Atlanteren brusande innover mot fjørasteinane når nord-vesten står på, eller sjå bølgene feia innover Flakstadsanden. Vakker øy med hav-friske fjell og tindar. Æ tænke du står `an av, (vinden, altså).

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.