Gå til innhold
  • Bli medlem

Oksskolten, Storskrymten og Jetnamsklumpen sommeren 2011


askogvoll

Anbefalte innlegg

Oksskolten, Storskrymten og Jetnamsklumpen sommeren 2011

Litt stas å besøke fylkestopper, da det ikke er så mange av dem i Norge. Fikk tatt noen få i sommerferien, men har kanskje en liten plan om å ta resten litt senere. Er jo litt morsomt å ha vært innom det høyeste punktet i hvert fylke i Norge.

Oksskolten 1916 moh, Nordlands høyeste topp

15. Juli 2011

Etter å ha avlsutten en lang rekke av ferger og mil langs veien etter et besøk på Nordkapp, endte vi med å kjøre innover en lang, gjørmete og relativt dårlig grusvei mot den ubetjente hytta Kvenvasshytta. Etter at bilen hadde berørt bakken utilsiktet fire fem ganger ca halveis inn i fjellet stoppet vi foran en vei som minnet om potetåkeren foreldrene mine hadde på utsiden av huset når jeg var liten. Vi møtte en nordlending i en firehjulsdreven pickup som ikke lovte meg noe bedre vei, og med møkk opp til takgrinden på bilen hans var det vitne om en dårlig veistandar videre i fjellet. Var dog noe skeptisk på å fortsette videre, men angret ikke på at jeg «ofret» bilen når jeg kom fram. Sjelden jeg har opplevd en mer idylisk og flott plass i fjellet.
Sunniva, Ronja og jeg ble møtt med åpne armer av et utrolig trivelig vertskap med familie på hytta, og hadde egentlig et utrolig flott opphold (vil anbefale denne på det sterkeste).
Klokken seks stod jeg og Ronja opp, mens jeg lot Sunniva som var 7 måneder på vei sove noen timer til. Jeg kjørte et par kilometer til startpunktet for stien og fant en parkeringsplass som var godt merket. Det var et lettgått og flott terreng frem til breen. Vi krysset bretungen med stegjern og isøks (var egentlig ikke nødvendig grunnet porøs og grei pjolteris og få sprekker). Etter breen tror jeg gikk litt for langt til venstre for standarruta. Var noen sva og løse steiner her, men ikke noe spesielt å bekymre seg for.
Etter at det begynte å flate ut på ca 1400 moh, begynte den siste bakken. Jeg satte igjen ryggsekken i steinura hvor den siste bakken var. Det lå nysnø ved ca 1600 moh, og det begynte å bli litt småglatt og sleipt enkelte steder. Ronja måtte får hjelp et par plasser og løftes opp, men klarte seg ellers godt i den litt bratte steinura. Utsikten var helt fantastisk på toppen, og med blå himmel og litt nysnø gjorde at turen var helt fantastisk.
Det gikk greit ned stenura, hvor jeg traff en gjeng med andre folk som var på vei opp. En utrolig flott fjelltur som ble avsluttet med en dusj på Umbukta fjellstue ikke langt fra svenskegrensen.

Noen data:

Lengde: 12 km
Tid: 6 timer, 30 minutter.

Storskrymten 1985 moh, Sør Trøndelags høyeste topp

24. Juli 2011

Etter noen tidligere forsøk var jeg innstilt på å komme frem til toppen denne gangen. Jeg startet turen fra Skamsdalssetra etter å ha kjørt opp fra Lesja og betalt 70 kroner i bompenger. På vei til Skamsdalssetra måtte jeg jage bort flere flokker med relativt sta kyr og sauer som tok frokosthvilen midt på veien.
Kartet viste at turen nesten kom til å bli på fire mil t/r, så jeg kjente på kroppen at jeg både hadde lyst, men også litt det motsatte. Værvarselet var bra for dagen, men det hjalp ikke så mye at det regnet de to første timene av turen selv om varselet viste noe annet. Storskrymten lå under en skyhatt da jeg ankom Leirsjøen etter en times gange. En time senere ga regnet seg og Storskrymten begynte å vise seg fra sin flotte side. Alle fjellene rundt var innhyllet i skyer, men ikke Storskrymten, makan til flaks skal man lete lenge etter.
Jeg traff på en gruppe med folk over flya som lå ca 5 kilometer før toppen. Det ble ikke utvekslet så mange ord, og med begynnende tordenskyer på himmelen begynte farten å øke, jeg måtte komme meg opp og ned før det eventuelt kom tordenvær. Ved en varde på ca 1700 moh før toppen slang jeg fra meg ryggsekken og travet i et godt tempo mot toppen. Over Skamsdalen i sør så jeg en stor tordensky som kunne gå av når som helst, og over Snøhettamassivet likedan, ikke mye tid til overs om jeg skulle vær på den sikre siden. Det var blå himmel over toppen da jeg var der oppe, og utsikten var helt fantastisk. En flott topp som også vil være verdt turen på ski en gang.
Turen tilbake føltes lang, og returen fra Leirsjøen til Skamsdalen føltes som en evighet.
Kort og godt en flott men lang tur i lettgått og fint terreng.

Noen data:

Lengde
Lengde: 37 km
Tid: 8 timer, 50 minutter.


Jetnamsklumpen 1513 moh, Nord Trøndelags høyeste topp

28. Juli 2011

Etter en laang kjøretur fra Oppdal med en nestenpåkjørsel av en saueflokk som tok seg en hvil på E6'en ved Grong, og et titalls lemmen færre under bildekkene mine i Sverige ankom Ronja og jeg den lille røde kors hytten hvor Jetnamselven møter bilveien. Vi la oss til å sove klokka fire, og våknet litt ufrivillig av en stekende sol klokka 08.00.
Vi fulgte en sti til høyre for elven innover mot punkt 1111 på kartet. Etter et par kilometer møtte Ronja og jeg en relativt mannevond fulg som angrep oss et titals ganger og passerte oss med bare få meter. Jeg vil anta at fuglen beskyttet et revir, bare kjipt at det går utover alle folkene som følger stien innover Børgefjell mot norskegrensen.
Terrenget var lettgått og naturen virkelig flott. Fjellet vrimler av lemmen, og Ronja så sin flid i å ta livet av lemmen. Hun spiste heldigvis ingen av dyrene. Jeg prøvde å gå opp toppen fra nordøst. Etter å ha forsøkt i en halv time å få ronja forbi et av klatrepunktene måtte jeg innse at jeg ikke kunne få henne trygt opp her, og jeg gav henne noen brødskiver og festet henne fast i en stor stein slik at hun ikke skulle løpe utfor kanten og skade seg. Litt kjipt å gjør dette siden det bare var 50 meter unna toppen. Jeg klatret forbi 2+ punktet, og hørte bjeffingen hennes ideet jeg stod på toppen. Jeg tok noen bilder og skyndtet meg tilbake. Jeg vil anta hun var redd jeg skulle sette henne igjen i fjellet.
På vei tilbake til bilen møtte vi den samme fuglen på samme sted, og den var blitt enda mer mannevond enn tidligere på dagen. Utrolig irriterende og til tider faktisk litt skremmende.

Noen data:

Lengde: 27 km
Tid: 8 timer, 15 minutter.

PS: beklager om det blir litt mange bilder...

post-2512-133474760424_thumb.jpg

post-2512-133474760437_thumb.jpg

post-2512-133474760452_thumb.jpg

post-2512-133474760474_thumb.jpg

post-2512-1334747605_thumb.jpg

post-2512-133474760514_thumb.jpg

post-2512-133474760527_thumb.jpg

post-2512-133474760573_thumb.jpg

post-2512-133474760594_thumb.jpg

post-2512-133474760647_thumb.jpg

post-2512-133474760669_thumb.jpg

post-2512-133474760683_thumb.jpg

post-2512-1334747607_thumb.jpg

post-2512-133474760714_thumb.jpg

post-2512-133474760728_thumb.jpg

post-2512-133474760749_thumb.jpg

post-2512-133474760762_thumb.jpg

post-2512-133474760774_thumb.jpg

post-2512-133474760792_thumb.jpg

post-2512-133474760809_thumb.jpg

post-2512-133474760818_thumb.jpg

post-2512-133474760826_thumb.jpg

post-2512-133474760835_thumb.jpg

post-2512-133474760842_thumb.jpg

post-2512-133474760855_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye flott som har kommet siden sist ja! Etter 9 dager på hytta i marka har jeg ikke fått fulgt med stort...

Detta var en koselig rapport, å ha med bikkje til topps har jeg jo stifta bekjentskap med sjøl. Veldig godt turselskap! ;)

Har det siste året fått et visst forhold til alle disse tre toppene:

Oksskolten vurderte jeg sterkt uka som gikk fordi været alltid er fint i Nord-Norge når det gjelder (altså når de fleste har ferie), men det var endel presserende ting på hytta i forhold til vedlikehold. Skal ikke klage, koser meg der!

Storskrymten var jeg meget klar for i vinter, men det passet seg ikke for Sondre og co, du var vel en av "co" trur jeg. :D

Jetnamsklumpen ble besteget 4. juli sammen med Sondre i gråere vær enn du og Ronja hadde. Fantaserte underveis om hvor fint det hadde blitt med solskinn og blå himmel.

Gratulerer med tre fylkestopper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekker gode minner, dette. Mange likhetspunkter med mine turer for to år siden, men husker ikke at veien inn til Oksskolten var så dårlig. Yr bommet på været på turen til Storskrymten for min del også, rutevalget var likt, og tiden omtrent den samme, like under ni timer. Men Jetnamsklumpen fikk du bedre utsikt fra. Gratulerer. Får bare si at de to nordliste fylkestoppturene er hakket bedre, om været er ok, så du kan glede deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole-Petter: Statkraft holdt på å jobbet med veien da jeg kjørte utover der. Det stod en del store annleggsmaskiner og tungt utstyr innover veien der.. Var ganske gjørmete et par plasser. Flotte topper, det der..

oyvindbr: Flotte topper absolutt, og så har jeg vært ganske heldig med været.. Kan hende jeg vil tilbake til Storskrymten med ski og hund en gang, skal ikke se bort fra det Øyvind :)

Kan hende det blir en enda en fylkestopp i morgen, og kanskje en på fredag.. Får se hvor stor lyst jeg har :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.