Gå til innhold
  • Bli medlem

utskifting til lettere utstyr


Izzy

Anbefalte innlegg

Nå har jeg skiftet ut to av "de tre store" med tanke på å kunne dra på fjelltur med bare en av hestene mine. Hadde et bamse liggeunderlag, det er byttet ut med Exped synmat UL 7 og en Isbjørn sovepose som fyllte ganske mye. Den er nå byttet ut med Ajungilak Sphere Spring dun sovepose som kan komprimeres til 15 x 19 cm. Nå går faktisk både sovepose og liggeunderlag ned i teltposen :D Det er stor utstyrsreduksjon når man er til hest!!

Men målet er og også skifte ut teltet til et ekstremt komprimerbart telt, egnet for fjellbruk og åpne vidder. Det jeg har fra før er et MSR Hubba Hubba 2 mannstelt som jeg er godt fornøyd med men jeg vil ha ned volum og vekt ennda mer så tenker jeg må ned til enmannstelt. Er det noen her som vet om sværtkomprimerbare lette enmannstelt som kan tåle fjellbruk? Altså tildels sterk vind og kraftige regnbyger...fjellvær med andre ord. Jeg trenger et såkalt tresesongs telt, er aldri på overnatingstur vinterstid med hest. Hvis noen har forslag setter jeg pris på om man også kan angi pakkvolum (viktigere enn vekt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det har strejfet tankene mine men jeg har lest en del innlegg på forumet her hvor man ikke anser det for å være bra i sterk vind og dermed kanskje ikke så egnet som fjelltelt.

Men det er vel strengt tatt synsing og skeptiske øyne som skriver det.

Jeg har det samme teltet selv, og kommer til å forsøke det i høyfjellet.

Men da springer jeg ikke langt vekk fra nødly\dnt hytter. Vil bli trygg på hva det tåler først. Og ikke minst, så krever det litt av terrenget. Nytter ikke å rigge seg åpent til fordi det var myk mose akkurat der med ett slikt telt.

Ringstind 2 gav meg null problemer i høyfjellet sommerstid, så jeg er spent på hvor langt strikken kan strekkes :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er godt og riktig forankret, er det ingenting ved Ringstind som tilsier at det ikke egner seg på fjellet. Jeg har selv den første utgaven av Ringstind 2 som veier omlag 2 kilo. Skulle jeg kjøpt nytt lettvektstelt idag ville jeg etter all sannsynlighet handlet Ringstind Superlight 1-2, til tross for den stive prisen.

Når du har valgt telt og besettelsen om å kutte vekt begynner å bre om seg, kan du jo lese min artikkel om 6-kilossekken.

Lykke til! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at dere tenker slik om Ringstind light. På den andre siden så er jeg nødt til å slå leir der hvor det måtte være fint beite for hesten(e) og vann.

Jeg er kun vektfiksert når jeg er på tur med bare den ene hesten men egentlig allermest volumfiksert, for det krever sitt å pakke en hest slik at man får plass til alt i salveskene og bak salen. (Når jeg har med kløvhest har jeg ingen problemer, da kan jeg glatt pakke 100 kg med meg om jeg vil).

Skal lese din artikkel Martin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er godt og riktig forankret, er det ingenting ved Ringstind som tilsier at det ikke egner seg på fjellet. Jeg har selv den første utgaven av Ringstind 2 som veier omlag 2 kilo. Skulle jeg kjøpt nytt lettvektstelt idag ville jeg etter all sannsynlighet handlet Ringstind Superlight 1-2, til tross for den stive prisen.

Når du har valgt telt og besettelsen om å kutte vekt begynner å bre om seg, kan du jo lese min artikkel om 6-kilossekken.

Lykke til! :D

6 kilo uten mat er jo ikke spesielt lett på helgetur. I tråden "Drømmelett sekk på sommeren" er vi nede i 2756gram uten mat / 4561gram MED mat for en 5 dagers tur på sommeren. Fiske/foto utstyr kommer i tillegg.

Tråden er ganske lang. På side 9 er siste summering:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=11428&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er godt og riktig forankret, er det ingenting ved Ringstind som tilsier at det ikke egner seg på fjellet. Jeg har selv den første utgaven av Ringstind 2 som veier omlag 2 kilo. Skulle jeg kjøpt nytt lettvektstelt idag ville jeg etter all sannsynlighet handlet Ringstind Superlight 1-2, til tross for den stive prisen.

Når du har valgt telt og besettelsen om å kutte vekt begynner å bre om seg, kan du jo lese min artikkel om 6-kilossekken.

Lykke til! :)

Etter litt oppdatering på "Drømmelett tråden" til Aalstad er vi nede i

2336g totalt uten mat

3551g totalt med mat

Izzy:

Drømmelett tråden ble startet i 2008 og utstyr har blitt byttet ut etterhvert som nytt og lettere utstyr har kommet på markedet. Den tar det til det ekstreme :D

Jeg vil med hjelp fra alle her på fjellforum lage en utstyrsliste for å se hvor lett det er mulig å pakke til en sommertur.

Senarioet er en 5 dagers tur (4 overnattinger) i høyfjellet på sommeren. Alle oppfordres til å komme med forslag til lettere/bedre egnet utstyr!

Noen rammer må vi jo holde oss innenfor:

- Solotur.

- Vektbesparelser skal ikke gå på bekostning av sikkerhet.

- Pris er irrelevant, siden dette blir en drømmeutstyrsliste!

- Luksusgjenstander (iPod, bøker osv) må ligge igjen hjemme - kun det som er nødvendig blir med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 kilo uten mat er jo ikke spesielt lett på helgetur. I tråden "Drømmelett sekk på sommeren" er vi nede i 2756gram uten mat / 4561gram MED mat for en 5 dagers tur på sommeren. Fiske/foto utstyr kommer i tillegg.

Tråden er ganske lang. På side 9 er siste summering:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=11428&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Jeg vil mene at 6 kg er en veldig lett og fin sekk til helgevandring.

Så får fanatikerene som sager tannbørsten av 1mm fra børstehårene mene annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil mene at 6 kg er en veldig lett og fin sekk til helgevandring.

Så får fanatikerene som sager tannbørsten av 1mm fra børstehårene mene annerledes.

Har ikke skrevet at det er tungt. Jeg skrev at det ikke er "spesielt lett". At du synes 6 kilo er "veldig lett" på helgetur er helt ok for meg :) Kanskje du bør lese tråden?

Hvis du insinuerer at jeg er en fanatiker som sager tannbørsten 1mm fra børstehårene (?), så kan jeg opplyse deg om at jeg som regel IKKE bærer lettere en før. Jeg har mere kjekt-å-ha ting med. Fiskeutstyr, børse, ammo., øl, kano, foto/video utstyr osv. Og tannbørsten er fortsatt like hel.

Med lett grunnutstyr får man enten lettere sekk, eller plass til mere "tur-spesifike" ting. Som oftest blir det det siste, selv om jeg ikke sier nei til en løpetur til "hemmeligvann" med 4kg på ryggen :D Ser på begge delene som en fordel.

Ville valgt pakklisten i drømmelett tråden framfor "6 kilos sekken" anytime. Da har man i det minste telt med. Å sove under an tarp kan fort bli vått og surt. Spesielt med dunpose uten overtrekk.

Ser at sekken inneholder mat. 290gram. Synes det høres lite ut.

Izzy:

Har selv Terra Nova Laser Photon, det har ikke mye mesh, men tror ikke jeg vil anbefale det til ditt bruk. Det blir litt for spinkelt til det du skisserer. Å finne ly for vinden går nok bra, men "kraftig" regn liker det nok ikke.

Har du sett på Hilleberg telt? Tenker på Unna og Soulo (begge er kuppel telt). Har selv sikklet på Hilleberg Allak (2manns, kuppel), men nå er det vel lettvektsutgaven Rogen jeg drømmer om:

http://www.hilleberg.se/sites/default/files/usersmanuals/H12-NewsFlyer-Small-070611.pdf

Ville valgt et kuppeltelt. Mere stabilt i vind, vertikale vegger gir bedre plass inne, man slipper blaffringen fra innerteltet (lettere å få strammet opp skikkelig kontra tunneltelt). Det er og lettere og finne teltplass til et selvstående telt.

Lykke til med valget, det er gøy å shoppe telt! Hehe.

-Villminken

God Tur! - NEI til DLD! - Jetpack-to-the-people!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner. Men hva med telt som Big Agnes Fly Creek UL 2 f.eks? Eller Eureka Spitfire Solo? Er slike telt utelukket som fjelltelt? De ser jo ganske lette ut.

Jeg har Big Agnes Copper Spur Ul2.

Det har ikke vært på fjellet enda så jeg vet ikke hvordan det fungerer der.

Har bare brukt det 2 netter i regn og det var ikke noe kondensproblemer da, dog er det jo ikke så kaldt nå for tiden. Er bra luftsirkulasjon i det, blir heller ikke så badstu-aktig som det kan bli i telt når morgensola kommer på teltet. Er mye netting i innertelt men duk nederst som beskytter mot den direkte vind. Så jeg har ikke opplevd noe kondens inn gjennom innertelt så langt.

Får se om jeg finner noen ulemper utover høsten med kondens.

Det som er fint med det er jo at det er selvstående og har veldig rette vegger, samt yttertelt på begge sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Eureka Spitfire Solo, et helt ok telt for vår, sommer og høst. Ytterduken går ikke helt ned til bakken og innerduken er mesh, så endel trekk blir det når det blåser. Teltpluggene tåler ingenting og kan bøyes for hand, så de må byttes ut hvis teltet skal brukes på høyfjellet. Men om du kan legge litt mer penger i teltet, så vil jeg heller anbefale deg å kjøpe noe annet. Spitfire Solo er nok best på lavlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest meg gjennom "drømmelett" tråden, var mye moro lesing der :D. Anbefales, omenn kanskje urealistisk så har den i allefall god underholdiningsverdi. Interessant og.

Jeg har sett på Hilleberg teltene, skulle gjerne hatt dem ellers men de er ganske tunge og fyller nok ikke mindre enn MSR teltet mitt i volum sammenpakket og da er jeg forsåvidt like langt. Målet er å finne et enmannstelt som fyller minst mulig nedpakket men det må likevel duge som fjelltelt.

Takk for at du deler erfaringen din med Eureka spitfire solo teltet LuckySilver, så trenger jeg ikke lure mer på det teltet ;)

MSR teltet mitt er til tider også ganske luftig men jeg er godt fornøyd med det sånn generellt, liker at det er kuppel og at det er god plass. Men jeg innser at jeg må gå på komprimiss med plass og neppe kan finne et enmanns kuppeltelt som fyller lite. Så tunnel blir det nok enten jeg vil det eller ei. :) Foreløpig ser det ut til at det er Ringstind Superlight som er løsningen på utfordringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig ser det ut til at det er Ringstind Superlight som er løsningen på utfordringen.

Tror nok du blir fornøyd med det. Ser ut som et veldig fint telt :)

Hvis du vil se bilder av forskjellige telt anbefaler jeg www.moontrail.com. De har bra bilder utvendig/innvendig av alle telt de selger, du kan sortere telt etter vekt. De har myyye telt, men hovedsaklig Amerikanske merker. De har ikke Hellsport, men Hilleberg. Kurante priser har de og.

Ett lite pluss er at du får "bonus points" som du kan bruke på andre gadgets. Ting som ofte koster mange hundre kroner i Norske butikker. Kjøpte mitt Terra Nova Laser Photon der og fikk SnowPeak titankjele/stekepanne på kjøpet..

Bilder av Big Agnes Copper Spur UL 2: (mye mesh)

http://www.moontrail.com/big-agnes-copper-spur-ul-2.php

Når det er sagt. Hadde Ringstind Superlight vært på markedet når jeg kjøpte Laser Photon i 2008, hadde jeg nok valgt Superlight.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens

Har bra erfaring med moontrail jeg også, og vil, igjen ;), benytte anledningen til å spille inn Black Diamond / Bibler - eldorado (2pers).

Dette er virkelig et hardcore telt uten noe mikkmakk. Det bare funker :)

På tross av at det er en-duks, lynraskt å sette opp (og da snakker jeg ned til 2-3 minutter om man er litt trent), og brukbart lett (2kg) (nå blir jo dette med lett litt diffust etterhvert), og tar liten plass i sekken, så tror jeg du virkelig kan sette det opp overalt. Selv midt oppe på høyfjellet. Det står som spikret i bakken med egentlig minimalt med bardunering.

Og ja, det er regntett så det holder på tross av en duk.

Litt kondens kan forekomme på stengene innvendig, men i mengder som er helt uproblematiske. Litt lett vann/kondens trenger også igjennom om min 40kg schæfer legger seg med full tyngde rett mot duken ila natten, men ... igjen, helt uproblematisk.

Skriver dette da jeg ser at mange for tiden er ute etter lette telt, men samtidig redd for hvor mye de faktisk tåler. Noe som faktisk jeg selv opplevde da jeg hadde med mitt andre msr carbon reflex (3pers) på høyfjellet for kort tid tilbake. msr teltet holdt veldig bra det, men om jeg skulle være bombesikker ville jeg tatt med Eldorado teltet.

De har jo også i-tent, men da tror jeg man skal være kort, for da kan det blir litt trangt for 2 pers tror jeg

Og så kan jeg i samme slengen skrive kort om erfraing med nye Thermarest neoair all-season. Imponerende!

Tåler masse juling (ref stor schæfer), meget behagelig å ligge på. Tar mikroskopisk plass. Og det beste av alt (uten at det da er testet ut), er jo at det faktisk er et 4 sesongs underlag.

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 kilo uten mat er jo ikke spesielt lett på helgetur.

6 kilo inkluderer mat, det fremgår av listen.

Videre avhenger det avhenger av hvem du spør. Uten å basere meg på annet enn antakelser, lett empiri og anekdoter, vil jeg tro at 6 kilo for de aller fleste turmennesker vil defineres som en lett sekk hvis man skal på helgetur.

I tråden "Drømmelett sekk på sommeren" er vi nede i 2756gram uten mat / 4561gram MED mat for en 5 dagers tur på sommeren. Fiske/foto utstyr kommer i tillegg.

Jeg kjenner godt til denne tråden og har fulgt den siden starten. Jeg har noe av utstyret i den selv og titter innom tråden rett som det er, dersom jeg skal bytte ut eget utstyr.

Å jakte gram koker ned til et spørsmål om komfort, kvalitet på utstyr og hvor spartansk man vil reise. Selv har jeg ikke lagt meg på det absolutte bunnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.