Gå til innhold
  • Bli medlem

Sevylor oppblåsbar kano


Gjest Srx (Ron)

Anbefalte innlegg

Gjest Srx (Ron)

Er det noen som har kjennskap til disse?

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=1006

Jeg har to Rivierea og en ødelagt tahiti.

Vurderer å kjøpe en litt råere modell.

Har vurdert både Rio og Colorado, men synes også pointer og sport ser spennende ut.

Ønsker i utgangspunktet en kano under 15kg med plass til to, evt meg og en ryggsekk.

På soloturer på store fjellvann og elver synes jeg disse er geniale, slipper å gå to ganger som en nesten må med en Ally.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg har fått låne en Sevylor Colorado på et dags- og nattseilas, så de store erfaringen med denne har jeg ikke...

Ønsker i utgangspunktet en kano under 15kg med plass til to, evt meg og en ryggsekk.

Min oppfattelse er at Colorado vil ble ganske trang for to personer. Jeg har testet den i selskap med en 80l sekk, og oppleve at noe mer nok ville bli for trangt.

Utførelse og kvaliteten på materialet virker tilsynelatende godt/greit til fritidsbruk, men jeg mangler langvarig erfaring for å trekke noen konklusjoner her.

Eieren av kanoen nevnte at den ble handlet på Europris (...faktisk) for noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring med Sevylor, men kan anbefale packrafter fra Alpacka Raft. Man skal legge godviljen til for å sitte to i samme båt, men som båt til en person er de supre (to barn går dog fint). Jeg er svært overrasket over hvor mye juling disse båtene tilsynelatende tåler (ikke at vi har vært så harde mot båtene, men det synes knapt at vi har brukt de en liten ukes tid på vann og grunne, steinete elver). Vekten er på godt under tre kg :)

post-9501-133474764194_thumb.jpg

post-9501-133474764203_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Er det noen som har kjennskap til disse?

http://www.amfibi.no...spx?menuid=1006

Jeg har to Rivierea og en ødelagt tahiti.

Vurderer å kjøpe en litt råere modell.

Har vurdert både Rio og Colorado, men synes også pointer og sport ser spennende ut.

Ønsker i utgangspunktet en kano under 15kg med plass til to, evt meg og en ryggsekk.

På soloturer på store fjellvann og elver synes jeg disse er geniale, slipper å gå to ganger som en nesten må med en Ally.

Gammel tråd, men jeg tar sjansen på å plukke den fram igjen. :)

Jeg ble interressert i en slik kano etter en annonse i bladet Villmarksliv (07/2012), men da jeg alltid reiser sammen med en hund sendte jeg et spørsmål til Amfibi.no der jeg lurte på hvordan en slik kano ville takle hundepoter. Det er en god stund siden mailen, men de gidder visst ikke svare. Dersom jeg handler blir det nok et annet sted. Noen her som har brukt en slik kano på tur sammen med hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en Sevylor Colorado som jeg har brukt på flere soloturer. Jeg er 186 cm høy med noen ekstra kilo og har god plass i denne når jeg har med en fullpakket 130 l sekk samt. Men for 2 med bagasje blir den nok for liten.

Har ikke hatt med hund i denne men båten er trukket med solid nylig så jeg kan ikke tenke meg at det skal være noe problem. Bunnen er av tykk pvc så den tåler mye juling i stenete elver også.

Har også packrafting og en Ally. Bruker ally om vi er to på tur, Sevylor Colorado foretrekkes på soloturer, særlig om det er litt bæring. Og er det snakk om fottur like mye som padletur så tar jeg frem packaften.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eneste erfaring Sevylor er at elveturen på Loire ble avlyst grunnet punktering. Luften forsvant ut av en sveis, altså ingen punktering pga ytre påvirkning. Løsning ble å leie en tradisjonell kano en annen dag. Viste seg vanskelig å lappe i sveisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eneste erfaring Sevylor er at elveturen på Loire ble avlyst grunnet punktering. Luften forsvant ut av en sveis, altså ingen punktering pga ytre påvirkning. Løsning ble å leie en tradisjonell kano en annen dag. Viste seg vanskelig å lappe i sveisen.

Det var jo særdeles kjedelig. Håper det ordnet seg med garanti/reklamasjon, slik skal det jo slett ikke være. Har selv hatt to Sevylor båter (Sevylor og Hudson) i henholdsvis 4 og tre sesonger helt uten problemer. Det er jo begrenset hvor mange turer jeg har hatt selv, men har også lånt bort båtene noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestilt en Colorado. Så får tiden vise hvordan det går med hund på padletur. Rapport kommer nok etter hvert. :)

Det blir nok bra, bare forventningene er at dette er en båt for "å være på tur" mer enn for "hurtig fremdrift". Gummibåter er jo ikke akkurat raske, men det vet du helt sikkert. Husk å padle med padleåre, kanoåre er ikke brukbar annet enn i nødstilfelle. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker!

Da har jeg hatt en rask tur opp til Rosskreppfjorden og testet litt. Kajakken er helt klart ikke noe man forflytter seg raskt med, men er glimrende for å frakte utstyr. Desverre ble ikke denne turen helt vellykket ellers. Surt vær, kaldt vann fortsatt preget av snøsmelting, og derfor lite fisk å få. Samtidig var jeg selv noget redusert etter at jeg steg av sykkelen min på en uheldig måte dagen før jeg dro. Var så støl og lemster at jeg knapt orket å bevege meg, hehe. Men ny tur opp dit er allerede under planlegging, og jeg er noen nyttige erfaringer rikere.

På neste tur er planen å bruke kajakken til å frakte oss til Botnsvatnet. Vi padler og slår leir ved bredden av Rosskreppfjorden, for så å rusle de få hundre meterne opp til Botnsvannet for å se på forholdene der. I følge kartet skal det være få høydemeter, og ser det bra ut bærer vi kanskje kajakken opp dit. Ellers bruker vi leiren ved R.fjorden som base for avstikkere til andre spennende vann i området. R.fjorden kan være skummel å krysse i en så liten farkost, ikke minst på grunn av risikoen for kraftige kastevinder. Derfor stryker vi langs land. På den måten får vi muligheten til å gå tilbake over land om været hindrer oss i å padle. Men moro er det!

Hunden klarte seg veldig bra, hun! Eneste probemet er å komme ombord eller i land. Vanskelig å holde farkosten rolig. Men er jeg villig til å bli våt på beina løser vi jo dette, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ut som du har hatt en interessant tur :-P

Du vil sikkert etter hvert erfare at Sevylor båten virkelig har sin styrke i elver (medstrøms), gjerne med litt "hvitt" i vannet. :mrgreen:

Nå skal ikke jeg oppfordre til ikke å padle langs land, det er alltid en god regel når det er mulig. Men selv har jeg krysset eksempelvis Femunden flere ganger, også i relativt mye vind og bølger, og Sevylor båten håndterer dette helt fint. Du har helt sikkert allerede merket hvor stødig den er, den er nærmest umulig å gå rundt med. Selv padler jeg denne under forhold som jeg absolutt ikke ville padlet i med Ally kanoen min. Men det er selvsagt det beste å holde seg i nærheten av land, særlig når man er alene på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For egen del er jeg ikke redd for å krysse åpne strekninger, men så lenge hunden fortsatt ikke føler seg helt trygg på dette nye som beveger seg under bena hennes må vi trene litt. Vil nødig oppleve at hun blir redd og hopper overbord på grunn av bølger og vindkast. Etter hvert, når hun er helt fortrolig med dette, da kan vi utvide våre horisonter, så å si. For min kjære firbente turvenninnes skyld, som jo også skal nyte turen pr. kajakk. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.