Gå til innhold
  • Bli medlem

Riva 3 som ødelegger seg selv


berland

Anbefalte innlegg

Riva 3-bindingen min river seg selv opp fra skien!

For noen uker siden mistet jeg plutselig skien under en (heldigvis) kort tur. Butikken flytta bindingene noe bakover og skrudde inn på nytt (bindingene ble montert i brukte skruehull for et år siden). Etter det var jeg veldig påpasselig på å ikke ha kabelen stram, men likevel ser begge bindingene nå ut som på bildet under etter ca. 10 timers bruk (jeg har ikke pratet med butikken ennå).

Hvorfor dette skjer er jeg ikke sikker på, men patenten med at det ikke er noe metall som stopper kabelen i å spise seg under bindingen er heller dårlig. Kabelen har spist seg så langt inn at den stopper på skrua, så lenge den fortsatt sitter. Det er egentlig godt mulig at bindingen vil holde seg akkurat slik på mange turer til, men det tar jeg selvsagt ikke sjansen på.

Jeg har samme binding på renn-telemarkski, men der har ikke problemet oppstått (20mm plater), til tross for ganske stramme kabler.

Støvlene jeg bruker er garmont excursion, men det er vel heller irrelevant her.

Tips om hva jeg bør kreve av butikken mottas med takk. Problemet må de ihvertfall fikse, det jeg lurer på om jeg bør satse på en annen binding, men da hvilken?

post-451-133474389691_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synest dette ser ut som en dårlig utført jobb.

Hvis det er slik at skruen dras ut av hullet kan det kanskje være at:

- Det er montert i gammelt hull uten skikkelig forarbeid

- Det er borret for stort hull i forhold til skrue

- Skia di har et dårlig kjernemateriale

Uansett ville jeg tatt de med tilbake til butikken.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei,

Du må be butikken blokke dei gamle borehola, og så bore nye. Før skruane blir skrudd i, må det lim nedi hola. Det skulle halde bra vil eg tru :?:

Tora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar og tips.

Butikken har nå fiksa skia, de første hullene ble brukt om igjen, med ekspansjonsplugg i først, og butikken har på det nærmeste garantert at det ikke skal skje igjen (skjer det igjen, skal jeg ha nye ski..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

I ca. en time kunne jeg gå på de "fiksa" skia før den ene bindingen datt av etter noe fiskebeinsgåing.

Enten er kjernen i akkurat mitt par feilprodusert, eller så har butikken gjort en feil en eller flere av gangene de har montert bindinger på.

Nå skal jeg ned og kreve nytt skipar.. :)

post-451-133474389956_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags ski og hva slags kjernemateriale? Det er nok skia og ikke bindingen som er problemet. Du bør få nye ski (og av en annen type) uten diskusjon.

Mulig årsak i tillegg til de over: Butikken kan ikke ha brukt feil skruer?

Har alltid brukt araldit i skruehullene og sjelden hatt problemer - i tilfelle når jeg har skrudd i gamle hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Butikken har ennå skiene inne, og de jobber ikke særlig med det siden det er sommer (på tross av store snømengder..).

Nå påstår de selvsagt at dette her ikke er en reklamasjonssak, fordi nå sier de at det å få slike problemer kan forventes når man bytter binding. Jeg er selvsagt ikke enig, også fordi de sa det motsatte i vår, og siden butikken har gjort alt arbeidet. Men likevel får jeg sannsynligvis nye ski gratis i løpet av sommeren.

Uansett, jeg kommer nok til å vegre meg for å bytte binding flere ganger på fjellski, ihvertfall når det er snakk om å putte stive plaststøvler i stive bindinger oppå fjellski, uansett hva butikken sier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det en reklamasjonssak. Ski med bindinger fungerer jo ikke slik de skal ved normalt bruk. Fjellski er tenkt brukt under røffe forhold og skal tåle litt kraftig bruk.

Butikken kan ikke forsinke reparasjonen urimelig selv om det er sommer. Enten får de fikse de slik at de holder, eller så må de gi deg nye ski eller pengene tilbake.

Hvis ikke butikken gjør som den skal så skriv et brev til forbrukerombudet hvor du cirka forklarer det du har skrevet her og hvor du vedlegger bildet av ski og binding. Husk kvitteringer og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om butikken boret opp de gamle hullene og satte plugger i dem? Med plugger mener jeg plugger med hull til skruer som man fester bindingene i.

Hvis det er gjort bør butikken ta kontakt med fabrikanten av skiene å få nye av dem.

Hvis de ikke har plugget igjen hullene, bør butikken gi deg nye ski uten spørsmål. For da er det helt tydelig at det er de som har gjort feil.

Hvilken butikk er det snakk om?

Hvilke ski er det snakk om?

Mvh.

Rolf K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om butikken boret opp de gamle hullene og satte plugger i dem? Med plugger mener jeg plugger med hull til skruer som man fester bindingene i.

Hvis det er gjort bør butikken ta kontakt med fabrikanten av skiene å få nye av dem.

Hvis de ikke har plugget igjen hullene, bør butikken gi deg nye ski uten spørsmål. For da er det helt tydelig at det er de som har gjort feil.

Hvilken butikk er det snakk om?

Hvilke ski er det snakk om?

Rolf K.

Butikken borret opp og satte plugger nedi siste gang de gjorde noe, men det holdt heller ikke mer enn ca. to timer. Da var muligens hele kjernen ødelagt av de tidligere forsøkene. Butikken er Gresvig sport på Trondheim Torg, ski er Madshus Pellestova. Som sagt, så får jeg nok nye ski av Madshus eller butikken i løpet av sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.