Gå til innhold
  • Bli medlem

ally kano, velge 15 - 16-eller 16,5 ?


tideman

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vurderer å kjøpe en ally kano, det jeg lurer på er hvilken burde jeg kjøpe?

det står mellom 15, 16 eller 16,5.

jeg vil ha en bred kano pga bikja skal være med og da er det fint å være litt stødig.

Jeg skal bruke den hovedsakelig på innskjøer og rolige bekker / elver, muligens en tur i telemarkskanalen, + muligens en liten tur langs kysten av vestfold. og jeg er sort sett alene, men skal ha med en kompis av og til.

vilken ville du valgt og hvorfor?

og er ca 12500 kr med årer en bra pris for en 16 eller 16.5 ? husker ikke hvilken av dem det var.

Jeg har ikke bestemt meg og har enda litt tid men setter stor pris på tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil helst ha så bred som mulig siden jeg skal ha med en alaskan malamute, foretrekker sidestabilitet fremfor fart. har jo ikke hastværk på tur;)

Men har du en blogg eller ett sted der du har bilder med litt oppakning osv? er veldig inntresert i all info om ally, og har jo ikke bestemt meg enda og kommer til å ville ha masse innspill før jeg tar beslutningen.

takker for svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis sidestabilitet er eneste kravet burde det jo være grei skuring å bestemme seg? Hvilken av modellene det er oppgir sikkert Bergans.

Jeg har 16,5 og fornøyd med den. Hunden ligger i midten og det fungerer fint. Skal ta i bruk spruttrekk for å begrense hunden sine muligheter til å kaste seg fra side til side når jeg kaster med stanga, om han ikke går lei av det til slutt... ;) har ikke prøvd andre modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 15 fotern og vil ikke anbefale den til ditt bruk. Det er en kano for småelver og trange farvann.

16,5 vil jeg tro er hakket mer stabil enn 16.

Trenger du ally? Skal du bære mye eller har plassproblemer trenger du sikkert det. Hvis ikke bør du se på denne: http://www.aktivfritid.no/product_info.php?products_id=65&osCsid=bee861ac6a499f67af07a5b60a7164b5

Lett nok til at du bærer den greit korte distanser. Bra stabilitet, lettpadlet, fin solokano og mye mer slitesterk enn ally. Og nå til en hyggelig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

larka:

Hvorfor mener du det? vil gjerne ha tilbakemeldinger på erfaringer.

lofoten:

hvordan er den å håndtere alene? og hvordan vil du anta den vil være uten balst i forhold til en 15 ?

knutis:

hvordan vil den oppføre seg på rolig vann? og vil den fungere langs vestfold kysten?

vil ha en ally pga lagring og enklere transport samt vekt. en 15 veier 20,5kg mens en 16,5 veier 23,5kg.

og 16,5 er bare 0.5 meter lenger, har det virkelig så mye å si? er 16,5 mer retnings og side stabil?

Jeg tenker at siden det som oftest vil være bare meg og vofsen så vil en 15 kano være mindre vindfang samt enklere å få litt ned i vannet for stabilitet, det er jo 70 kg forkjell i lastekapasitet, og jeg kommer aldri opp i 310 kg som en 15 kan ta.

Jeg setter stor pris på tilbakemeldinge som jeg håper det vil gjøre det lettere å velge.

ps. er ca 12500 inklusive en årer en grei pris for en 16,5?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har utelukket 17fot. Hvorfor?

Har erfaring med 16,5 og 17. 16,5 er vesentlig vanskeligere å padle rett med enn 17, enten en er en eller to i kanoen. 16,5 er mer lettpadlet i elv, men det har mest betydning ved kraftigere strøm eller små elver. 16,5 er mer sidestabil. Opplever likevel ikke at 17 fot har lite sidestabilitet. Har padlet mye med stor bikkje i den.

post-568-0-39921900-1414998719_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har utelukket 17fot. Hvorfor?

Har erfaring med 16,5 og 17. 16,5 er vesentlig vanskeligere å padle rett med enn 17, enten en er en eller to i kanoen. 16,5 er mer lettpadlet i elv, men det har mest betydning ved kraftigere strøm eller små elver. 16,5 er mer sidestabil. Opplever likevel ikke at 17 fot har lite sidestabilitet. Har padlet mye med stor bikkje i den.

Hmm vel har ikke utelukket den, men som sagt setter jeg sidestabilitet høyere en fart. Jeg lurer og på hvordan disse kanoene vil være å bruke kajakåre til`? desuten vil jo en 17 ha enda mer lastevne som jeg vil tippe gjør den enda mer utsatt for sidevind når jeg bruker den med bare meg og bikja i uten last? vil jo kunne bruke den på kortere dagsturer og.

kikker veldig på en 16,5 som tror dem har til 11000 på magasinet i drammen.

ps hvordan ville dere stille dere til å kjøpe brukt? en 16,5 med 2 ryggstøer og pakksekk til bæring samt 2 årer til 10 000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 fotern har kraftig spring. Dette gjør den svært lite retningstabil og utsatt for vindpåvirkning. 16,5 er mer moderat og egner seg for kombien elv og stille vann.

15,5, 17 og 18,5 er smalere kanoer. Kjappere, mer retningstabile og mindre utsatt for vind.

16 fotern er et kompromiss.

Min konklusjon hvis du skal ha ally er 15,5 eller 16. Jeg ville valgt 15,5 for min del, men må her legge til at jeg trolig har mer kanoerfaring enn de fleste. Med malamute ombord (har en selv) tipper jeg de fleste vil sette pris på den ekstra stabiliteten 16 fotern vil gi.

Konklusjon: Mye padleerfaring 15,5, moderat ellere lite 16.

Brukt kan være ok det det så lenge den er lite brukt. Sjekk duken langs kjøllinjen samt langs sidene der de stikker lengst ut. Vær obs på at ally har adskillig kortere levetid enn f.eks. madriver kanoen jeg linka til. Prisen på brukt bør gjenspeile det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 fotern har kraftig spring. Dette gjør den svært lite retningstabil og utsatt for vindpåvirkning. 16,5 er mer moderat og egner seg for kombien elv og stille vann.

15,5, 17 og 18,5 er smalere kanoer. Kjappere, mer retningstabile og mindre utsatt for vind.

16 fotern er et kompromiss.

Min konklusjon hvis du skal ha ally er 15,5 eller 16. Jeg ville valgt 15,5 for min del, men må her legge til at jeg trolig har mer kanoerfaring enn de fleste. Med malamute ombord (har en selv) tipper jeg de fleste vil sette pris på den ekstra stabiliteten 16 fotern vil gi.

Konklusjon: Mye padleerfaring 15,5, moderat ellere lite 16.

Brukt kan være ok det det så lenge den er lite brukt. Sjekk duken langs kjøllinjen samt langs sidene der de stikker lengst ut. Vær obs på at ally har adskillig kortere levetid enn f.eks. madriver kanoen jeg linka til. Prisen på brukt bør gjenspeile det!

Kjempeflott, tror jeg da egentlig har snevret det ned til om jeg skal ha 16 eller 16,5, jeg ser at 16,5 er lettere / raskere å få tak i hvis jeg bestemmer meg for den. desuten har venter jeg på svar fra en som skal selge sin brukt 1 gang bare. der var det med 2 stolrygger samt denne pakksekken med bæreremer til 10 000 kr. aner ikke hvorfor han vil selge den enda, men er hvis jeg går for den er det da en grei pris?

og vil gjerne da vidre ha erfaringer fra 16 og 16,5. siden jeg skal padle litt langs kystlinja i vestfold så kanskje 16,5 er mindre utsatt for sprut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Alley er primært en kano du kjøper for å kunne bære til steder du ikke kommer med en ordinær kano. Den er et kompromiss. Du kjøper ikke en Alley hvis du skal ha en "landstedkano." Da finnes det mange mye bedre alternativer. På flatt vann er den seinpadlet, er du aleine med litt vind er den ikke brukbar. Derfor meiner jeg at en Alley er for to personer, og da er 16,5 DR brukbar hvis du skal ha med noe bagasje. Oppdrift er 380 kg. tror jeg. På elv er den suveren. Men har du ikke behov for den reduserte vekta en Alley representerer, ville jeg vurdert en aluminiumskano av et eller annet slag. Lettpadlet og tåler mye juling. Alleyen kan repareres på tur, det er bra, men jeg har aldri opplevd at en aluminiumskano har trengt reparasjon.

Nå er ikke jeg noen autoritet hva kanoer angår, men dette er nå min vurdering etter mange års bruk i nord og sør. Min Alley 16,5 DR (down river) tjener meg fortsatt vel etter snart 20 års bruk.

Konklusjon: Har du behov for bæring og lav vekt, kjøp Alley. Hvis ikke, velg en aluminiumskano.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy at vi har forskjellige meninger. Jeg for min kunne overhodet ikke tenkt meg å ha alukano. De er kalde, de har blikkbokslyd og er stygge. Som regel har de kjøl også, noe jeg synes kanoer ikke skal ha. Og bråstopper i steiner som andre kanoer glir over. Bulkete blir de også. (litt overdrevent)

Allyen er som du sier best på bæring. De nye modellene er imidlertid mye bedre på stille vann enn de tradisjonelle 15 og 16,5 foterne. En 15,5 vil kunne være utmerket solokano på stille vann. Og kan du padle er det heller ikke noe problem med en 16,5 i litt vind.

Skal du ha kano som tåler det meste og ikke skal bæres langt eller stues vekk er royalex det du bør satse på. Desverre litt dyrt. TT er en billigere varaint med mange av de samme egenskapene, bare litt dårligere og tyngre.

Kevlar er suverent, men alt for dyrt forde fleste kanobudsjett.

Når det gjelder spørsmålet om dobbel åre. Klart det går an, men en kano bør jo padles med kanoåre. Å bruke litt tid til å trene teknikk er gull verdt, spesielt når du skal padle solo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

larka:

jeg velger ally pga begrenset lagring, lettere å frakte, samt stor fleksibilitet.

knutis:

tror kanskje jeg skal prøve begge deler, både kano og kajakåre.

men bæresekken tror jeg at jeg vil gå for, regner med at denne og er yppelig til lagring? har veldig liten lagringsplass til kano så må stå i et skap. regner med at den bare trenger å vaskes og tørkes før lagring?

men om jeg skal ha 16 eller 16,5 er fortsatt usikkert, regner med at det blir en av dem men har ikke utelukket 15 helt enda, tror jeg kjenner en som har 15 så jeg skal spørre om jeg kan teste den en tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Alley er primært en kano du kjøper for å kunne bære til steder du ikke kommer med en ordinær kano. Den er et kompromiss. Du kjøper ikke en Alley hvis du skal ha en "landstedkano." Da finnes det mange mye bedre alternativer. På flatt vann er den seinpadlet, er du aleine med litt vind er den ikke brukbar. ...

Nå er ikke jeg noen autoritet hva kanoer angår, men dette er nå min vurdering etter mange års bruk i nord og sør. Min Alley 16,5 DR (down river) tjener meg fortsatt vel etter snart 20 års bruk.

Konklusjon: Har du behov for bæring og lav vekt, kjøp Alley. Hvis ikke, velg en aluminiumskano.

Du trekker konklusjoner basert på erfaring med din Ally-kano. Jeg har hatt Ally 17 i 15 år, en kamerat kjøpte sin 5 år før meg. Gjengen har leid diverse kanoer til den årlige kanoturen. Jeg har padlet diverse typer utleiekano. Ingen er like lettpadlete som 17. En aluminiumskano har ikke sjanse til å holde følge med en 17. To vante mannfolk i en aluminiumskano klarte ikke å holde følge med min allykano med en unge forran som "maskin", eller foreldrene som padlet sin 17 foter.

Ps: tror du gjør riktig i å se på 15,5 og 16 Tideman, både 16,5 og 17 er lagd for å ha ekstra bagasje og kan bli høye i vannet uten ekstra vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå viser det seg at en jeg kjenner har en ally som jeg tror er en 15,5, han mente det er samme kano som lars monsen bruker. jeg skulle hvertfalt få prøve den både alene og sammen han. da får jeg jo erfare selv hvordan denne funker og har mer å gå etter når jeg velger selv. erfaringer herfra samt å ha prøvd en selv gir meg jo mye bedre vurderingsgrunnlag. selv om en 15.5 ikke er det jeg er ute etter så gir det jo en følelse av type kano og ett innblikk i hva jeg burde satse på.

uansett vil gjerne ha masse erfaringer fra dere om disse i praktisk bruk. fortell gjerne om hva dere bruker deres ally til, størrelse og om dere er alene, eller alene med hund eller 2 osv.

setter stor pris på alle tilbakemeldinger om denne type kano, desto mer info jeg har desto bedre valg kan jeg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo supert! Litt testing vil hjelpe mye på beslutningsprosessen. Jeg fikk virkelig økt forståelse for forskjellene på Allyene da jeg endelig fikk testet 16,5. Skulle gjerne ha prøvd 15 og 16 også. Monsen brukte 16,5 i Canada, men ofte 15,5 på andre turer. Anbefaler deg å kjøpe Kanoboka til Laila og Pål Krogvold. Den inneholder en DVD som er god for å lære padleteknikk.

Du bruker en stund på å få inn god teknikk så ikke la testen bety for mye. Kan anbefale å forsøke å velte kanoen. Vanskeligere enn du tror. Gir deg en god forståelse for sekundærstabiliteten i Allykanoen.

Selv har jeg padlet på mange langturer med telt rundt om i landet, spesielt i Femundsmarka. Har også padlet mye på hytta med familien. Har relativt liten elveerfaring, kun noen få kortere turer i året, og ingen overnattingsturer på elv. Padlet mye med Martin M her på forumet, som har kjøpt 16,5. På mange av turene med venner og familie har jeg padlet med barn foran, og også padlet en del alene.

Jeg hadde vektlagt retningsstabilitet og fart ganske mye hvis du padler mest alene. Kanoer er i hovedsak lagd for å padles to og det kreves ganske god teknikk for å padle alene. Har gått rundt to ganger. Ene gangen tråkka onklen min rett ut i båten, den andre gangen satt jeg alene bak i kanoen uten utstyr og ganske sterk vind. Bikkja på bildet (forrige post) har aldri senket meg og Martin, tross at Taisa har vært med på mange turer, møtt mange rein og vært med i 1m høye bølger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips når du skal teste: Prøv trapperstilling. dvs knestående, mens du støtter baken mot setet. Du får mye bedre balanse og mer rekkevidde og kraft i padletaka. Og dessuten mye bedre forutsetninger for å rette opp kanoen hvis bikkja skulle finne på noe gøy. Husker det gynga godt da en elg kryssa elva rett foran oss i et stryk i trysilelva. Malamuter, i alle fall min, har en tendens til å bli litt ivrige av sånt.

En liten ting du bør være obs på er at vaierne/fjærene(?) som holder stengene sammen ikke er rustfrie. De er (var) i alle fall ikke det på min drøyt 15 år gamle 15foter. Saltvann er nok ikke noe særlig for disse. Stengene funker jo uten, det blir bare litt mere puslespillaktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knutis:

hmm dette med at disse ruster viste jeg ikke, men kan disse erstattes / byttes dersom dette skjer? og dem kan vel ruste en god del før dem er ødelagt? kan disse da erstattes med sån tykk teltstangstrikk?

I den kanoen jeg skal prøve er setene tatt vekk. eier sitter på et opprullet liggeunderlag, men jeg skal prøve litt forskjellig.

hvor gammel er malamuten din? min er nesten nettop kommet ut av ovnen og er snart 13 uker, men fint å ta han med på litt småturer så han blir vant.

fimax:

det tipset om boka skal jeg ta med meg, har ikke spesielt mye padle erfaring og da er slikt nyttig. er blitt litt usikker på hvilken av allyene han har nå, men det finner jeg jo ut. Skal uansett blir kjempeartig å få teste ut litt.

Fint bilde forresten, men hva i all verden er det som er festet helt forran?

larka:

sikkert en flott sak det der men tror jeg skal ligge unna den med en stor hund som malamuten blir. Desuten tror jeg en ally passer mitt behov best, men det finner jeg jo ut når jeg får teste.

Masse flott info her, er det foresten noen som blogger eller har en side der dem forteller om turene sine ? jeg liker meg best på kortere turer på under uka, men pga betennelse i skuldre får jeg ikke bære for mye på en god stund og det er der kanoen kommer inn i bilde. vofsen kan heller ikke brukes til noe annet en turfølge første 2 åra så tror en ally er en god innvistering for å komme seg på tur nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrogformen har mye å si - ikke bare lengden. Dette er underforstått i flere av innleggene over, men jeg tenkte jeg kunne skrive det rett ut.

Av kanotypene over har jeg kun prøvd 16.5DR (down river) av eldre type. Svært gode egenskaper i elv og stryk gir tilsvarende mindre gode egenskaper på flatt vann. De nyere variantene (f.eks 17 fotingen?) har - slik jeg skjønner - bedre egenskaper på flatt vann.

Gode egenskaper på flatt vann oppfatter jeg som lang kjøllinje (=retningsstabil), relativt smal (=liten motstand). En slik kano vil dermed også typisk være "rank". Dette beskrives best som "skvetten" - det blir MYE bevegelse når bikkja flytter bare ørlite grann på seg. Kanoen er ikke nødvendigvis ustabil - motstanden mot velt øker gjerne når krengningen blir stor nok (sekundærstabilitet), men vil oppleves som uttrygg før man blir vant med den ("skvetten" - dårlig primærstabilitet oppleves ofte som ustabilt før man blir vant med at kanoen er "levende").

Forskjellig skrogform er nok forklaringen på hvorfor Firmax i 17' ally padler fra alu-kano av ukjent type og merke.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok en del år før de fjærene røyk så det er ikke noe som skjer med en gang. Om de kan erstattes med strikk vet jeg ikke.

Malamuten min har passert 12 år nå så han begynner å bli pensjonist. Hadde han med i kano fra han var 12 uker. Lurt å begynne tidlig slik at han blir vant til det. Grunndressur som sitt og dekk er også svært nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint bilde forresten, men hva i all verden er det som er festet helt forran?



Blir litt tribal på tur. Fant et totem - skallen av en rein med horn.

Jankj gir en god forklaring på hva som skiller raske flatvannskanoer fra elvekanoer. 17 fotern kan oppleves som ustabil (primærstabilitet), men sekundærstabiliteten (om du går rundt) er høy. En 12åring klarte ikke å få kanoen rundt med meg i. Jeg satt stille men lenet meg som motvekt, han stod og gynget. Fire ganger gikk han i vannet, uten at kanoen veltet.

På de gamle Allyene er det "fisker" som holder stengene sammen. De ruster istykker, men kan byttes. Koster ikke mye, men er litt jobb. På de nye Allyene er det en gjennomgående vaier i stengene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de gamle Allyene er det "fisker" som holder stengene sammen. De ruster istykker, men kan byttes. Koster ikke mye, men er litt jobb. På de nye Allyene er det en gjennomgående vaier i stengene.

Det er ikke gjennomgående wiere på de nye. Det var ikke det på 15,5 foteren jeg kjøpte august i fjor siden ei heller på 15 foteren jeg kjøpte i mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.