Gå til innhold
  • Bli medlem

Kollektiv transport til/fra Lysefjorden rundt


kmelli88

Anbefalte innlegg

Hei. Har planer om å gå Lysefjorden rundt neste uke, men sliter litt med transporten. Trenger da å komme meg fra Stavanger til Botnesvegen og fra Forsand til Stavanger. Noen som kan peke meg i riktig retning? Avreisested, rutetider osv..

Mvh KM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ser at busse fra tau går gamle rv13 . så da kommer du til botne og ikke til botsheiå. men du kan ta sti fra botne til ulvaskog og prikestolhytta. eller så kan du ta buss til jørpeland og taxi til botsheiå 51746411.

fra forsand båt elle buss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korteste vei er å gå fra Botnebakken og opp mot Gryteknuten, men da får du ikke med deg Ulvaskoghytta hvor det er kodested. Dvs. hvis du noterer kontrollkoder så er den første på Ulvaskoghytta.

Den vanlige løypa starter nede ved Rv13, like sør for Botnevatnet. Når du har passert Botnevatnet får du Heiatjørna på høyre side, hvis du kommer fra Tau og Jørpeland. Her går du opp mot Hatten og videre inn mot Ulvaskog.

Hvis du ikke har lyst til å overnatte på Preikestolhytta så er det vanligvis ikke noe problem å gå forbi Preikestolhytta og videre inn til Bratteli på en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei takker for svar. Synd at bussen bare går til Botne, men når jeg først skal gå rundt Lysefjorden, så har jeg lyst til å få med meg disse kodestedene. Jeg får vel ty til taxi.. Hva gjelder overnattingssteder, er ikke det kritisk, ettersom jeg bærer telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På strekket fra Songedal til Lysebotn kommer du forbi Fyljesdalen og Fyljesdalsvatn. Her er det ei bratt brekke opp til anleggsveien.

(Her krasjet et fly under krigen, kanskje verd å ta en titt på minnetavla.)

Det kan være kjedelig å gå den asfalterte anleggsveien ned til Lysebotn, men et stykke nede i veien får du mobildekning og da er det mulig å ringe Campingen i Lysebotn og få noen til å hente deg med bil.

Du kan også få skyss opp til Øygardsstølen neste dag.

Han kjører ikke på taxameter, bare avtal pris på forhånd.

Tlf. Lysebotn Turist Camp: 908 32 035 / 994 99 599

E-post: [email protected]

Når du begynner å gå langs anleggsveien kan det være lurt å titte litt på utsiden av veien, der det er brattesst. Hvis du er heldig kan det hende at du får se noen flotte eksemplarer av fjellets kanskje vakreste blomst, Fjelldronning.

På etappe Langevann Flørli kan det være litt kipt å gå hele veien ned til Flørli, bare for å gå den samme bratte bakken opp igjen neste dag. Hvis du har telt så trenger du jo ikke gjøre dette, men ellers er jo Flørlistølen et alternativ. Snakk med Turistforeningen hvis du vil overnatte på stølen.

post-4379-133474760416_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, tusen takk for nyttig informasjon. Av prinsipp er det i utgangspunktet utelukket å kjøre deler av veien, men det er veldig greit å ha muligheten. Har nemlig noen knær som ikke er spesielt glade i hardt underlag og/eller dårlig demping, og da spesielt når dette kombineres med tung pakning. Ser også at det går noen høyspentlinjer ved den nevnte anleggsveien. Lurte på å se an muligheten for å gå i den traséen nesten hele veien fra Fyljesdalvatnet og ned til veien helt nede ved Lysefjorden. God idé?

Hva gjelder minnestavla så skal jeg absolutt vurdere det, men tar avgjørelsen når jeg kommer så langt.

Du nevner muligheten for å droppe Flørli, og heller bare gå til Flørlistølen. Det var også min plan. Flørli - Flørlistølen ser for meg mer ut som en treningsøkt enn en etappe på en ukestur.

Videre ser jeg ikke poenget i å gå innom Langevatn. Er det noe spesielt å se her, eller er den bare lagt opp p.g.a. overnattingsmuligheten?

Mvh KM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har med et par lette joggesko til bruk når du kommer til veien. Sikkert bedre å gå på slike sko enn på harde fjellsko.

Hvis du tenker på å følge kraftlinja fra Fylgjesdalen og ned mot veien som går langs nordsiden av lysefjorden så ville jeg ikke anbefale det. Det er veldig bratt når du kommer på utsiden (sørsiden) av Ramnafjellet og ned mot fjorden. Veien er lagt i den letteste traseen, men du kan kanskje kutte noen svinger når du kommer ut mot Auklend og Tangen.

Når du kommer ut til Tjørnastølstjønn så kan du kanskje følge bekken nedover, men det er mye kratt og småskog her så det kan godt hende at det er raskere å gå veien.

Du trenger ikke gå til Langevann, men hvis du går fra Øygardstølen og følger løypa ut til Kjerag så kan det fort bli en 5 -6 timers tur.

Men selfølgelig trenger du ikke å gå inn til Langevann hvis du bruker telt. Det er ikke vanskelig å finne teltplass i dette området og da sparer du fort noen timer på veien mot Flørli.

Jeg har jaktet rype i de dette området i mange år og er relativt godt kjent. Hvis du bruker kartet litt fornuftig og ikke følger den merka løypa slavisk, så kan du også spare deg for noen opp- og nedturer som lett kan virke litt unødvendige.

Kanskje du husker det, men det var i dette området at en dansk skoleungdom forsvant for en del år siden. Han ble aldri funnet. Jeg var med og lette i over tre døyn, men desverre uten resultat.

Noen av de små vannene som ligger her har er omkranset av bratte stup, og når du titter ned i vannet så ser du bare et sort hull.

Ta deg heller et bad i bekken.

Men nå får jeg slutte. Skal jeg på tur med mine to sønner. Det blir bare en liten tur for å prøve å stimulere turinteressen deres.

Lortabu - Sanvatn - Langevann - Lysebotn.

Lykke til med Lysefjorden rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.