Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor vanlig er det å se albinorein?


TL

Anbefalte innlegg

Er nettopp kommet tilbake fra en dagstur i Ranafjellene inne ved riksgrensen. På vei nedover kom jeg over en enslig albinorein. Mens all annen rein gikk i flokk, og for en stor del oppholdt seg på de få snøbreene som fortsatt ligger, så var denne stakkaren overlatt til seg selv, kunne det virke som. Så ut som den var et utstøtt individ. Men like snodig som utseendet (fullstendig hvit selvsagt og knallrøde øyne) var adferden. Albinoen sprang i et rolig tempo rundt meg, kanskje en 2 - 3 runder, og fulgte meg et stykke videre nedover fjellsida, før den til slutt ble borte.

Jeg må innrømme at jeg aldri har sett en albinorein før, og lurer på hvor vanlig dette synet egentlig er. Og hvordan skal oppførselen til dette individet tolkes? Noen kyndige som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rein vandrer ofte for seg selv langt i fra flokken. Det hender også at reinen danner flere små flokker (ku med kalv). Som oftest er det eldre bukker som tusler alene. Men også hunndyr. Ungdyr.

Helt hvit rein forekommer, det er ikke så sjeldent selv om fleste parten har mer brun/grå farge. Jeg har sett mange hvite reiner.

Rein kan også gå over laaange avstander. Det ble fanget 2 stk rein i Trondheim som hadde gått i fra Jotunheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takker for svar. Ingen tvil om at det var en albino, da alt var kritthvitt - fra horn til klov, og med røde øyne. Hadde jeg hatt en overføringskabel her jeg befinner meg, skulle jeg lagt ut bilde. Det får evt. bli senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.