Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøscooter


ods

Anbefalte innlegg

Med litt godvilje burde det være opplagt at det ikke er sporene i seg selv som er problemet. Slik jeg forstår ham er problemet forurensningen og kanskje mest av alt faren for at skiløpere blir påkjørt. Og det var vel i tillegg snakk om ulovlig kjøring.

Peter

du! før du kaster deg inn i didkusjonen må du nok finne bedre argumenter for å overbevise meg.

forurenser? en liten motor på 500- 1000 ccm??

kjøre på skifolk?

det eneste jeg sier: tenk deg om før du dundrer oppover til hytta di i den nye BMW-en din da!!

men nei sant det! den fourenser vel ikke den, og man kan vel heller ikke kjøre på noen??? tror også du skal være glad den dagen en scooter kommer og henter deg, fordi du har skadet deg på fjellet!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Så alle på skuter i fjellet er der i tilfelle noen skader seg? Hva om jeg forteller at trenden hjemme i øst-finnmark såvisst ikke har vært at de som kjører skuter som rekreasjon er verken behjelpsomme eller viser noen form for forståelse eller hensyn? Hva tror du forholdet mellom unødvendig skuterkjøring og nyttig skuterkjøring er? Hundre til én? Tusen? Million? Uansett så er det definitivt ikke nok "nyttig" kjøring til å rettferdiggjøre den unyttige. Du misfortstår også lovverket på det groveste. Det er nemlig der for å legge til rette for nettopp nyttig og nødvendig bruk av skuter. Den andre siden av saken blir da at det må defineres, og den unyttige må forhindres. Uansett er jeg med i RK Hjelpekorps og kan si at fordelingen mellom ulykker på ski og ulykker på skuter er ganske jevn. Forskjellen er heller det at skuterulykker skjer ved ulovlig kjøring. Jeg skal ikke garantere for det, men kan virkelig ikke huske ett eneste tilfelle hvor skuterkjørere utenom korpset har vært spesielt behjelpelige. En episode hvor ei dame som fikk astmaanfall på skitur som ble nektet hjelp av to på skuter "fordi de hadde det travelt" er mer beskrivende for mentaliteten.

Jeg vil og skyte inn at det er sjeldent man finner en bålplass etter de som har gjort skuterkjøring til en kultur, hvor det IKKE ligger igjen søppel. Det er forresten ikke snakk om appelsinskall men ting som ikke brytes ned. Pussig det der. Skulle tro at når man hadde en motor mellom bena at det ikke var noe problem å få med seg skiten ned igjen?

Dessuten dreier diskusjonen seg om unødvendig kjøring. Å komme seg til hytta er det ingen som vil nekte noen. Uansett om det er med bil eller skuter. Heller er det ingen som vil nekte bevegelseshemmede å komme seg ut. Er det så vanskelig å forstå? Det blir litt teit å generalisere alle som kjører til hytta som rike byfolk i BMW. Noen av oss skramler avgårde i minibusser bare for å komme oss så langt at vi kan spenne skiene på oss og gå lengst mulig.

Norge har dessuten en lang tradisjon med å bevare naturen mest mulig. Det er både dette som gjør at råkjørerne har så mange fine og urørte områder å leke seg i med minimal risiko for å støte på politi. Du skjønner at slik kjøring er misbruk av tillit?

Og bare så det er notert så er jeg vel til fulle en "bygdetulling" selv. Jeg studerer og blir for første gang i byen i påska. Det er litt trist siden vi har ei fin hytte som jeg pleier å gå på ski til. På den andre siden er det like greit fordi det er et svare leven av alle skuterene som raser rundt på vannet og fjellene rundt oss. Det har desverre blitt sånn at man knapt nok tør å si fra fordi vi vet av tidligere erfaring at vi ville risikere å komme til ei ramponert hytte...

Hvis du skal svare på en eneste ting så la det bli dette: er det urimelig å kreve at skuterkjøring holdes til løypenettet, at fartsgrensene overholdes og at skuterførerne har sertifikat? Hadde dette skjedd så hadde vi garantert ikke opplevd det å være på hytta som å være tatt som "gissel". Mulig det ikke er like "morsomt" å følge lovene, men det argumentet holder bare ikke. Ting blir ikke lovlig bare fordi de er "morsomme".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare bekrefte det Bugge skriver, etter flere år med lange vandreturer på Finmarksvidda/Nordtroms, så er det trist og leit, etter å ha vandret 3 dager inn, for å bli møtt av en forsøpling som ikke ligner grisen. Har også med vilje/ønske lagt meg på vann langt fra scooterløyper, men de dukker jaggu opp uansett, og sist stoppet de ikke scooteren før scooteren sto rett foran bena mine, takt og tone er totalt fraværende for mange av disse cowboy'ene. Dessverre har jeg ikke fått filmet dette, men jeg klarte å få filmet uvettig og idiotisk 4-hjulingskjøring for noen år siden, utviklingen er skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det klin umulig for scooterfolket å fatte at motorisert ferdsel ikke hører hjemme i naturen? Har de ennå ikke fattet at norsk natur er under stort press fra ymse hold, må det vel være fordi de ikke bryr seg om hva som er i ferd med å skje. Stillheten og opplevelsen av urørt natur er et umistelig gode som vi fremdeles har mulighet for å oppleve her i landet. Det gjør meg forbannet når jeg leser scootervennenes billige og håpløse argumenter for å få lov å fortsette sitt angrep på norsk natur. De burde smake på ordet natur og forsøke å forstå hva det betyr. Natur er noe som ikke lar seg forene med vandaler på scooter. Alt som ikke er natur er kultur, og scooter i naturen er ukultur. Jeg har ferdes så mye i Finnmarksnaturen at jeg ved selvsyn har kunnet konstatere hva scooter- og firehjulsvandalene kan få seg til å bedrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da virkelig nok natur i norge til både scooter og skigåere, eller er vi som går på ski avhengig av alt?

Jeg har ikke scooter, men ser ikke problemet med at det etableres løyper rundt omkring i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Er det klin umulig for scooterfolket å fatte at motorisert ferdsel ikke hører hjemme i naturen? Har de ennå ikke fattet at norsk natur er under stort press fra ymse hold, må det vel være fordi de ikke bryr seg om hva som er i ferd med å skje. Stillheten og opplevelsen av urørt natur er et umistelig gode som vi fremdeles har mulighet for å oppleve her i landet. Det gjør meg forbannet når jeg leser scootervennenes billige og håpløse argumenter for å få lov å fortsette sitt angrep på norsk natur. De burde smake på ordet natur og forsøke å forstå hva det betyr. Natur er noe som ikke lar seg forene med vandaler på scooter. Alt som ikke er natur er kultur, og scooter i naturen er ukultur. Jeg har ferdes så mye i Finnmarksnaturen at jeg ved selvsyn har kunnet konstatere hva scooter- og firehjulsvandalene kan få seg til å bedrive.

Stillheten er vell mest nødvendig for de som bor i by vil jeg tro.

Regner med at Larka helst ønsker ay "bygdefolket" står med lua i handa bukker når han ankommer.

Angrep??? 4 hjuling forsvarer jeg ikke, men ser ikke hva galt jeg gjør med scooter. Lager spor i sneen om noen uker og måneder er de borte.

Hva angår ordet natur så har jeg smakt veldig mye på det, både sommer og vinterstid med skuter og med ski. Alt til sin tid og lyst.

Det finnmarksnaturen og folk som bor her oppe sist trenger er folk som kommer sørfra og forventer at de skal ha fjellet alene og for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Lat?

Kan ikke antyde nåkka du ikke vet nåkka om.

Bare til informasjon, det er flere måter å nyte naturen. Går både på ski (mye) og kjører skuter.

Har ingen problem med å se gleden og friheten i begge aktiviterer.

Jeg har har aldri (og kommer forhåpentligvis aldri) forventet å ha fjellet for meg selv. Jo fler til fjells jo bedre.

skjønner meg egentlig ikke på dere.

Om dere ser ett skuterspor, hører en skuter eller ser en skuter så er turen ødelagt.

Hva er det? Sneversynt? Trangsynt eller fjernsynt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SRX og andre: igjen, vær så snill å ikke gjør dette til en sak mellom "byfolket" og "bygdefolket" eller "skifolket" og "skuterfolket". Ingen av delene er noen form for etnisitet. Det finnes noen få innenfor hver som har gjort det til en slags subkultur. Men slike generaliseringer er både feil og er ikke godt for noe. Som sagt er jeg bygdetulling som noen andre, jeg er åpen for turisme og er svært begeistra både alt av ingeniørkunst. Jeg skjønner hva som er kult med skuter.

Det er ikke slik at byfolket kjører skuter og byfolket vil at vi skal slutte med det sånn at de kan tasse rundt i nikkers og fantasere om at de er Nansen. Mine foreldre har skuter som de bruker for å komme seg til og fra hytta da den ligger for langt unna til at helsa deres gjør det forsvarlig å komme seg dit på ski. Jeg for min del går på ski. Ikke i eplenikkers og uten dagdrømmer. Jeg er i god form og setter pris på et lavere tempo og foretrekker det ganske enkelt. Går jeg i skuterløypa så har jeg ingen verdens grunn til å ergres over de skuterne jeg måtte støte på. Sånn er loven og jeg respekterer den og de som følger den. Helt greit. Ha en fin tur. Kjører man uforsvarlig i løypa så er det samme leksa som i trafikken: rettslig forfølgelse er fortjent. Sånn er det. Du kan ikke med viten og vilje bryte en lov og så bli overrasket når du blir straffet. Lovene er ikke statiske og kan forandres. Derfor har vi demokrati og alle har rett til å bli hørt. Det betyr ikke nødvendigvis at det man sier må bli hørt på. Derfor må noen desverre oppleve at de blir nedstemt og ikke får viljen sin. Respekterer ikke de som vil ha mer liberal skuterlovgivning at flertallet ikke vil ha det og vica versa, så kan man heller ikke forvente å få spesielt mye respekt selv.

MEN! Det beklagelig mange som ikke følger lovene. Jeg går mye på ski rundtomkring og blir forbløffet over hvor mange skutere jeg ser langt utenfor løypene. Det er mulig noen "må" bryte loven fordi løypenettet ikke er godt nok, men jeg har aldri aldri sett noe annet enn det jeg svært godt vet er råskinn av noen maskiner laget for fart og klatring. At de mangler skilt og førerne er kledd opp for racing sier og sitt. Hvorfor er det ingen som vil forsvare skuterkjøring som vil snakke om disse? Hvorfor later man som om de ikke eksisterer? Det er jo nettopp disse jeg og mange andre vil ha ned fra fjellet. Ikke fordi vi kommer i fra byen, tilhører noen ski-sekt, hater alt som går på bensin eller fordi vi tror vi kan snakke med harer og trær.

Det er litt klønete å finne de rette ordene her nå, men bevaring av natur har mange sider. Alt fra rent miljøvern til det at mennesket nok har godt av å av og til kunne lufte seg i naturen "by default" - slik vi engang måtte kunne håndtere den for bare noen århundrer siden. Jeg og mange andre her er av den oppfatning av at alle argumentene for bevaring veier tyngre enn det at skutere ikke forurenser spesielt mye og at det er mye natur å ta av. Begge deler kan forsåvidt være sanne og dersom det bare var snakk om akkurat bare å utvide skuternettet og etablere noen områder for friere kjøring så ville det bli brukt som argumenter for friere ferdsel på prinsippielt grunnlag på mange områder. For eksempel med lystbåter hvor jeg mener man allerede er altfor slepphendte.

Turen blir ikke ødelagt av et skuterspor, men av mange skuterspor. For egen regning vil jeg påstå at de som er villige til å gå lengst for sin sin sak er de som begår de største lovbruddene allerede. Turkjørerne som holder seg til løypenettet er vanlige greie folk som meg selv. Men støter jeg på noen mileviss unna ei løype, på en trimmet racer av en skuter så er det nå sånn at bare det at jeg har ski på beina gjør at jeg er litt nervøs for å slå av en prat. Jeg har opplevd at den minste antydning til at løypene er langt unna kan provosere fram trusler om vold. Og det har skjedd der jeg bor når jeg har snakket med skuterførere som har reist langt for å komme dit og per definisjon ikke "hører hjemme der". Jeg skal så absolutt ikke nekte noen å dele naturen med meg, men jeg skulle gjerne sett at folk respekterte og forstod lovene og hverandre uansett hvor man var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, scooterdebatten igjen… En debatt som i god(?) tradisjon helt klart gjenspeiler forskjellen mellom by og land, uansett hva unntakstilfeller som Bugge m.fl. måtte mene. (Det er vel noe som heter ”Unntaket som bekrefter regelen”?). Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: Begrensingene må først og fremst legges på hvilke snøscootere vi typegodkjenner og tillater solgt. Nå kommer selvsagt SRX med et eller annet svada om at det ikke går, men merkverdig nok er det ganske lett å se segmenteringen av snøscootere ut fra reklamematriellet. Der Arctic Cat Bearcat, Yamaha Viking og Polaris Widetrack (klarer ikke helt å se hva Ski Doo og Lynx har å tilby og gidder ikke å sjekke) helt klart fremstilles som arbeidsmaskiner for tunge lass, er det en ganske stor forskjell til hvilke bilder som brukes for å vise kortbeltere med høye kammer. (Til de uten alt for stor teknisk innsikt i snøscooteres belter: En god grunnregel er at brede og lange belter er egnet til tunge lass (typisk 50 * 3960), mens korte og smale er stort sett uegnet til alle praktiske formål). Dette er ikke en verre restriksjon enn den som gjøres ved at vi har hk begrensinger på utenbordsmotorer på innsjøer.

Jeg tviler på at arbeidsmaskinene står for en stor andel av tullkjøringen, men vi som bruker disse rammes også av stadige innskjerpelser. Så kan vi vurdere å tillate salg av touringsegmentet innenfor Troms og Finnmark… mens alt av lekemaskiner fjernes.

Men når det gjelder regelryttere og kontorfolk er nok noen inne på noe her, det siste forslaget fra DN ville jo til og med medføre at jeg ikke lenger kan frakte ned egen ved, et forslag som for øvrig med all tydelighet viste at planlegginga foregikk på skrivebordet; spesielt når vi kom til kapittelet om leiekjøring, der det heter at hver kommune skal opprette en leieordning og all transport til og fra hytter skal organiseres gjennom disse. Jo da, det høres fint ut på papiret, men så sto det også at leiekjøringen skulle utgjøre et inntektsgrunnlag på minimum en eller var 0,5 g i året, og da svikter det totalt. Hvorfor? Jo, fordi det kun er mulig i overbefolkede hytteområder i Sør – Norge. Det er på det rene at etterspørselen etter transport er ikke konstant, den har sin hovedvekt på fredag kveld og søndagsettermiddag samt i påsken. Det vil si at i store utmarkskommuner med spredt hyttebebyggelse er det for langt mellom utgangspunktene for transportene til at det vil være praktisk gjennomførbart med så få kjørere, og nok en gang diskrimineres distriktsbefolkningen til fordel for bybefolkningen (det er tross alt sistnevnte gruppe som i all hovedsak har hytter i hyttebyer). Det er også disse hyttebyene som skaper problemet, da vi i de fleste deler av landet utenom disse arealene (Troms og Finnmark unntatt) ikke har problemer, da det er veldig få brukere pr kvadratkilometer natur.

For å eksemplifisere litt, vi har en hytte i et område som har vært i slektens ”forvaltning” siden 1790 (Jeg bruker begrepet forvaltning da man i rundt 100 år betalte landskyld til kongen for bruken, man var altså leilendinger før man fikk kjøpt eiendommen av ”Kongen”) . Tar vi det opprinnelige arealet i betraktning er vi oppe i et areal på godt og vel 70 kvadratkilometer +, altså en middels sør – norsk kommune, uten at det kan kalles et storgods av den grunn, fjell, myrer og vann langt fra store befolkningskonsentrasjoner er lite å bygge gods på. Antall bebodde hus er 4 og hytter er ca 25, hvorav det finnes minst 1, som regel flere scootere hos hvert hus, og minst 20 scootere til sammen hos de 25 hyttene, som for øvrig er godt spredt. (Når det gjelder den statistiske fordelingen mellom byfolk og bygdefolk her så kan vi slå fast at alle som enten bor fast eller har røttene i området har scooter, de som er uten røtter er det kun de med bosted i by med mer enn 20000 innbyggere som ikke har scooter, nå skal man ikke generalisere for mye ut fra et område, men jeg vil tippe at dette nok kan overføres til ganske mange steder.) Og i løpet av mine etter hvert noen og tyve år i området kan jeg telle på en hand de gangene jeg har møtt folk utenfor området som ikke har hytte eller bor i området.

Så til tross for en haug med snøscootere så klarte jeg uten problemer å bevege meg på ski i påsken uten å verken se eller høre en scooter. Slike områder som dette finnes det mange av her i landet, og at vi skal underlegges de samme restriksjonene som helt klart er nødvendige i tett befolkede områder sørpå tyder på at byråkratene i DN bør komme seg ut på tur nord for Bymarka i Trondheim. Men preg gjerne inn regnr. i beltet (det blir uleselig i de fleste tilfeller før det er gått noen timer, og vil kun være tydelig på kramsnø) og få "leke" scooterne ut av salg, så vi som bruker scooteren til nyttetransport slipper papirmølla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de mangler skilt og førerne er kledd opp for racing sier og sitt.

At de mangler skilt er en ting og helt klart ikke lov, men kledd opp for racing? Er det noe galt i at folk har orntlige klær eller ?

IMG_1256.jpg

At jeg kler meg slik har jo ingenting med hvordan jeg kjører å gjøre, det har med vett.

1. Jeg vises

2. Jeg fryser ikke selv i 30 minus.

Så vennligst ikke døm meg selv om det står racing på klærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

få "leke" scooterne ut av salg, så vi som bruker scooteren til nyttetransport slipper papirmølla.

Hva er det som gjør din bruk av scootere nyttigere ann andres ?

Jeg går ut fra at du ikke oppfatter frakt til en hytte du bruker til rekreasjon som nyttig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ASI skrev:

få "leke" scooterne ut av salg, så vi som bruker scooteren til nyttetransport slipper papirmølla.

Hva er det som gjør din bruk av scootere nyttigere ann andres ?

Jeg går ut fra at du ikke oppfatter frakt til en hytte du bruker til rekreasjon som nyttig ?

Svar:

det siste forslaget fra DN ville jo til og med medføre at jeg ikke lenger kan frakte ned egen ved

Men jeg antar at noen mener at jeg skal frakte ned ved tilsvarende 300 sekker i pulk... skulle anta jeg da måtte gått ca 60 mil med pulk, og 60 mil i retur med tom pulk, hadde selvsagt vært fin trim, men strengt tatt synes jeg da var bedre å gjøre det unna med noen lass på scooteren, jeg har tross alt annet å gjøre enn å frakte ned ved. Hvis jeg skulle betalt noen for å gjøre dette, kunne jeg like gjerne importert veden fra Baltikum, det hadde kostet mindre, men jeg tviler på at miljøregnskapet er bedre.

Og som et tillegg kan vi også kreve at alle nye snøscootere skal ha 4-taktsmotorer, da er støyen redusert til et minimum. Og jeg antar at bortsett fra byråkratene i DN som framstiller et scooterspor som "visuelt støy" er det støyen som plager folk, eller hva? Og hva støyen angår tilsvarer den på de nyere modellene det samme som en samtale på 15 meters hold. Husker for 15 år siden når vi hørte scooterene på over 1,5 kilometers hold over vannet, nå ser vi de bare, må nesten på 100 meter før du hører en svak summing, men det er jo folk som kjører fornuftig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåh, pass dere skifolk, husk at dere kjører bil hver dag, og støyer og forurenser i langt større grad enn scooterne.

Du trenger vei for å kjøre bil, og den skal helst være i PERFEKT stand, og BREI som bare det. For å kjøre scooter trenger du snø.... hmm... Hva ødelegger naturen i størst grad?? Egoistisk tenkemåte egentlig, for ingen i denne situasjonen er bedre enn den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg antar at noen mener at jeg skal frakte ned ved tilsvarende 300 sekker i pulk... skulle anta jeg da måtte gått ca 60 mil med pulk, og 60 mil i retur med tom pulk, hadde selvsagt vært fin trim, men strengt tatt synes jeg da var bedre å gjøre det unna med noen lass på scooteren, jeg har tross alt annet å gjøre enn å frakte ned ved. Hvis jeg skulle betalt noen for å gjøre dette, kunne jeg like gjerne importert veden fra Baltikum, det hadde kostet mindre, men jeg tviler på at miljøregnskapet er bedre.

Joda, har man valgt å kjøpe en hytte langt fra brøytet vei kan transport være en utfordring. Men det jeg ikke er enig med deg i er at det er "nyttekjøring" at du drar på hytta. Det er rekreasjonskjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåh, pass dere skifolk, husk at dere kjører bil hver dag, og støyer og forurenser i langt større grad enn scooterne.

Totalt irrelevant. Både scooter og skifolk kjører bil og benytter andre transportformer på vei, bane, sjø og i lufta. Den samfunnsmessige nytten gjør at vi - storsamfunnet med både scootermotstandere og tilhengere - aksepterer store naturinngrep for at vei, bane, båt og fly skal komme smidig fram.

Skal du spore av debatten bør du finne på noe bedre enn det der. Er du ute etter å arrestere noen for dobbeltmoral er fritidsbåt et mye bedre eksempel. Støyplagen i Blindleia eller Indre Oslofjord pga tullekjøring med småbåter er ikke ubetydelig - en veldig god analogi til tullekjøring til fjells med scooter.

I likhet med flere andre i denne tråden har jeg hatt gleden av å kose meg på både ski og scooter. Dagens regelverk virker å være tilpasset de tettest befolkede hyttebyene i Sørnorge. Det kunne helt sikkert blitt mye bedre tilpasset virkeligheten i resten av landet, med løyper og greier. Men mange scootertilhengere har en oppførsel og holdning både på scooter og i debattform som jeg synes er totalt motbydelig. Dette er synd for de mer sympatiske scooterkjørerne, men jeg gidder ikke engasjere meg en tøddel for at rampen blant scooterfolket skal få det som de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, har man valgt å kjøpe en hytte langt fra brøytet vei kan transport være en utfordring. Men det jeg ikke er enig med deg i er at det er "nyttekjøring" at du drar på hytta. Det er rekreasjonskjøring.

Nå er ikke poenget her at det skal transporteres ved til hytta fra vei, men at det skal hugges ved lengere innover i bjørkeskogen som skal transporteres ned til vei, det er således ikke snakk om å frakte varer og folk til hytte, det klarer vi faktisk fint for egen maskin.

Du skjønner det Panda, at noen av oss har lært at ved er noe som må hugges, det er ikke noe vi plukker opp på nærmeste bensinstasjon, men jeg forstår jo at de som kun er kjent med "villmarka" rundt Oslo tror det går en vei overalt. Vedhogst basert på henting med snøscooter er en av de mest miljøvennlige formene for skogsskjøtsel og gir mulighet for å spre uttaket i mye større grad enn hva man f.eks gjør ved bygging av skogsbilveier, det fører også til at man kan bruke mer av treet ved å kviste kvisten fremfor entreprenørene som lar alt under 10 cm i diameter ligge igjen å råtne.

post-5153-133474683127_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jajaja, fin ved det der :)

Bruker også scooter til å hente ut ved i skogen. Det er nyttig.

Gikk forresten på ski hver dag i påska. Syns det er litt komisk å se scooterfolket stresse med å pakke ting på scootern, som tar lang tid, når jeg selv bare tar ut skiene og begynner å gå! :P Herlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En debatt som i god(?) tradisjon helt klart gjenspeiler forskjellen mellom by og land, uansett hva unntakstilfeller som Bugge m.fl. måtte mene. (Det er vel noe som heter ”Unntaket som bekrefter regelen”?).

Sorry mac, når unntaka er mange nok er vi ikkje unntak lengre.

Forstår godt at scootertilhengere vil framstille dette som ein debatt mellom by og land for så å stemple alle

motstandere som byidioter som aldri har vært nord for Sinsenkrysset men faktumet er at vi er mange

motstandere på bygda og.

Nyttekøyring er bra (Røde Kors, næringsøyemed og liknande) men mykje av det som definerast som næringsøyemed

i dag er latskap og fornøyelseskøyring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg nok nevnt tidligere i tilsvarende debatter, men de som står for 90% av all kjøring der jeg kommer fra(Hardangervidda) er DNT. Samme organisasjon står fremst på barrakadene for å forby nyttekjøringen til alle privatpersoner, dvs de som har gamle hytter og hevd som brukes svært lavskala og tradisjonsrikt. I motsetning til DNT, hvis eneste mål er og få flest mulig personer til fjells i villreinland. Og hvorfor DNT skal gis fritt løyve i sårbare områder for å opprettholde dusjtilbud og øl/vinservering er for meg komplett uforståelig.

Greit nok at villmannskjøring er en uting, men man trenger ikke forby alt annet i samme slengen. ASI`s forslag om utelukkende salg av arbeidsmaskiner er en god start :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.