Gå til innhold
  • Bli medlem

Høydesyke - Everest BC / Island Peak


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei!

Har lenge gått og snust på en arrangert/guidet tur til Nepal. Målene blir bl.a. Everest Base Camp, Kala Pattar og til slutt Island Peak. Det blir i alt 18 dager på fjelltur.

Har skrevet med diverse arrangører og spurt litt i forbindelse med høyden.

Har aldri vært høyere enn Galdhøpiggen, og er defor nysgjerrig på hvordan det vil bli å komme opp i denne høyden.

Er 30 år gammel mann, ellers fjellvandt og i god fysisk form. Men nå har jo ikke høydesyke nødvendigvis noen sammenheng med form eller alder.

Det som jeg får til svar av arrangør er at man aldri kan vite hvordan man vil reagere i 6189 meters høyde, og at det jo er noe av spenningen. Er enig i det, men når man da legger ut såpass mye penger for en sånn tur, så er det jo kjekt å kunne klare å gjennomføre. Det blir tross alt kansje bare en gang i livet at man koster på seg en sånn tur. :P

Kansje bedre å ta det litt mer piano? Begynne med litt lavere topper og se hvordan kroppen takler det?

Lurer på om det er noen her inne som har noen tips/formening ang. dette? Noen som vært med på denne eller tilsvarende turer før?

Setter stor pris på tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Jeg gjennomførte Island Peak i April, uten guide/portør (arrangerte alt selv hvor prisen totalt inkl. alt av fly (Trondheim-Oslo-Moskva-Delhi-Kathamdu-Lukla = 6000kr), mat, overnattinger osv. totalt 12 000kr). Dette var min første fjell-tur utenfor Norge. Men har kjørt opp til Everest BC i Tibet på 5300m for litt over 2 år siden, så hadde vært borti høydesyke før og viste hvordan jeg tok det. Som sagt avhenger det svært mye fra person til person, og det vil da være umulig for deg å vite hvordan du tar det. Det er kanskje derfor du bør ikke ha så mange mål? Etter mye research og vurderinger fant jeg ut at jeg skulle prøve på Island Peak først i stedet for Kala Patthar og Everst BC. Dette var fordi selv om 'alle' anbefaler og ta Everest BC/Kala Patthar først for bedre akklimatisering, men hørte mange som ble slitne av dette og droppet Island Peak. Området til island Peak er langt flottere og roligere en Everest BC som var helt overfylte av turister da jeg var der (folk satt og venta i flere dager i Dingboche/Perishe pga. overfylte lodger videre opp mot Everest BC). I stedet brukte jeg tid i Chhukhung, besteg Chhukhung Ri (5550m), en flott og enkel akklimatiserings-tur og utforsket isbreene rundt 5000m i områdene rett ved denne landsbyen.

I min verden ville jeg aldri ha betalt så mye som noen arrangører tar for denne turen, spesielt hvis jeg ikke viste om jeg hadde klart å gjennomføre det. Da er det heller bedre å gjøre research selv hvor du finner mange billigere løsninger og en litt annen tur (Everest BC anbefales ikke, de som går dit går dit kun får å si at de har vært på Everest BC, det er et hustri høl hvor du ikke ser Everest fra engang!). Også, det er greit å vite hvordan du tar høydesyken før du setter ut på Island Peak, kanskje en tur Tibet eller en tur i dalene i Nepal? Går lett ant å ta turen selv med lett pakning og gå fra landsby til landsby opp til 5000m, rikelig med mat, overnattinger og alt du egentlig trenger. Selv gikk jeg med en pakning på 20kg da jeg nærmet meg Island Peak, dette inkludert telt, vann, stegjern/isøks, en god del mat, altså mye vekt som du ikke trenger om du går fra lodge til lodge. Går du lodge til lodge kan du gå til Gokyo for eksempel, three passes? Kala Patthar/Everest BC skal de fleste klare uten guide/portør. Traff også mange som leide inn en guide selv i Nepal, blir nokså billigere og da går pengene dine til guiden, ikke til en organisasjon som arrangerer. Alle disse var svært fornøyde med de guidene de hadde fått selv om det ikke hørres helt risikofritt ut.

Mye som kan sies om det du spørr om, vet ikke helt om det jeg skriver hjalp, men kanskje det hjelper deg til å spørre litt mere spesifikke spørsmål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært mange ganger i Nepal i forbindelse med ekspedisjoner til Everest og andre fjell. Everest BC har ikke utsikt til toppen av fjellet, men er man der i slutten av april eller i mai er det nok litt morsomt å se aktiviteten der med alle klatrerne, etc. Strålende utsikt til Everest/Lhotse/Nuptse fra Kala Pattar! Anbefales.

Vanlig tidplan fra Lukla til Everest BC/Kala Pattar er å gå til Namche Bazaar på to dager. Deretter være to netter i Namche. Videre til Dingboche/ Pheriche på to dager. Overnatte tre netter her, minimum to. (Gå akklimatiseringsturer opp i høyden herfra.) Deretter til Lobuche. Herfra kan man gå en lang dag til Everest BC/Kala Pattar, men mye bedre å først gå til Gorak Shep for overnatting.

Raskere oppstigning enn dette er ikke å anbefale. Det kan være farlig og gir lite turutbytte (hodepine, kvalme...)

Fra Everest BC kan man returnere til Lukla på 3-4 dager.

Og bare for å nevne det: lodgene man bor på er veldig "basic". LAV standard. Mange vil foretrekke telt. Fraråder å skulle "gjøre alt selv" og bære en sekk på 20 kg pluss. Bli med på et turopplegg, i det minste lei en bærer og ha en mye triveligere tur (og bidra med penger til et fattig folk).

Det er en opplevelse for livet å gjennomføre denne turen! DO IT!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Akkurat hva jeg trengte. Det kan være sytalaust å kaste seg med på en slik arrangert tur, men for min del vil jeg nok trives best med å bruke litt tid på dette og organisere ting selv.

Og ikke minst som dere skriver vil det også gjøre at man sparer en god del penger. OG at pengene faktisk går til menneskene i Nepal.

Kjekt å høre at det er mulighet for å også gå deler av rutene på egen hånd. Jeg får undersøke nærmere og se hva jeg kommer frem til.

Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du drar på en sånn tur, tror jeg det er viktig å først og fremst ha turen som mål, ikke fjellet. Om du kommer opp på toppen er det fint, men om du ikke kommer opp så har det forhåpentligvis vært en fin tur allikevel.

Jeg har selv opplevd å måtte avbryte et forsøk på Aconcagua etter bare 4-5 dager. Det betyr ikke at det var 25 000 ut av vinduet. Isteden fikk jeg oppleve mye annet de dagene jeg egentlig skulle vært på fjellet. Og så sto jeg mye bedre rustet da jeg året etter dro ned igjen og denne gangen kom helt opp på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Her er to gode medisinske sider om høydesyke. Mitt inntrykk er at det florerer med rykter og frie fortolkninger på nettet. Her står det klart hva som er bevist og hva som ikke er (bevisgraden).

http://www.wemjournal.org/article/PIIS1080603210001146/fulltext

http://bestpractice.bmj.com/best-practice/monograph/562/highlights/summary.html

Flott! Takk skal du ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.