Gå til innhold
  • Bli medlem

topphastighet på sykkel?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg er syklist og en nysgjerrig fyr. Nå lurer jeg på, hvor fort kan man sykle i Norge?? Jeg snakker altså om topphastigheter i nedoverbakker, og ikke ved å ligge i dragsuget av biler og busser.

Så altså: Hva er det forteste dere har dere syklet, og hvor var det hen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker godt at sykkelcomputeren viste 70.4 engang i 1997 på vei ned Tømmerdalsveien i bymarka (Tr.heim) med absolutt max pedalhastighet og nedoverbakke. Heldigvis var grusveien slett og hardkjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Min pers er 78 på terrengsykkel på vei ned fra Høvringen mot Gudbrandsdalen. Veien der er egentlig ikke så voldsomt bratt, men det er ett strekk der som er både langt og rett.

Er det ingen som har syklet fra Sognefjellet og ned mot fjorden ved Fortun? Ville trodd at det kanskje var mulig å "bikke" 80 der..?

Oslo bratteste bakke er nødt til å være Brattbakken på Bækkelaget, men den er altfor kort til å prøve å satse på å bryte lydmuren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På racer: 87 ned mot RV45 ved Oltedal i Gjesdal kommune (måtte bremse pga. RV45), ikke noe dragsug. På terrengsykkel 84 ned Kvislevasskaret på RV45 Sirdal-Setesdal (betydelig medvind). I rett bakke og med rett vind, så er det nok ikke problem å komme opp i 90-100 uten dragsug. Uten medvind skal man lete litt etter bratt nok, rett nok og lang nok bakke (tror jeg, men det finnes sikkert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på: Det er jo sinnsyke hastigheter dere rapporterer her da, men hvor nøyaktige er speddomterne på sykkel. På biler er det jo en velkjent sak at meteret gjerne viser litt for mye. Hvordan er det med sykkel, bl.a. med tanke på ulike hjulstørrelser etc.????

Kun nysgjerrig, for selv trives jeg ikke over 50 km/h på et så utsatt sted som en sykkel :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på: Det er jo sinnsyke hastigheter dere rapporterer her da, men hvor nøyaktige er speddomterne på sykkel. På biler er det jo en velkjent sak at meteret gjerne viser litt for mye. Hvordan er det med sykkel, bl.a. med tanke på ulike hjulstørrelser etc.????

Kun nysgjerrig, for selv trives jeg ikke over 50 km/h på et så utsatt sted som en sykkel :shock:

Hastigheten er mer nøyaktig enn man får med bil ihvertfall. Jeg har kalibrert sykkelcomputeren (alle må kalibrere sin egen computer selv) med de stikkene i veikanten som det er en av pr. 500 m (hvis jeg husker riktig), og jeg har ikke mange meter avvik over noen kilometer (eks: si jeg måler 3010 m over en strekning på 3000 m, og bruker 3 min på strekningen (nedoverbakke..), så måler jeg 60.2 km/t mens ekte fart er 60.0 km/t.)

Husk bare: En sykkel er mer stabil dess fortere du sykler :? pga dreieimpulsen i hjula! Slik er det ikke på ski til sammenligning, selv om sykkel- og skihastighet er ganske sammenlignbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som trodde jeg syklet fort da jeg passerte 55 i en bakke i Nittedal en gang... :shock: Her har folk nærmet seg 90! Skjønner ikke at dere tør. I kortbukse over 50 syntes jeg asfalten så lite fristende ut å ake på. Det henger nok litt i at jeg en gang gikk på trynet over styret, dog i lav hastighet, heldigvis.

Imponerende av dere som har vært oppe i 80 og vel så det! :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig her i at de er veldig nøyaktige mht måling av fart/distanse. Mer eller mindre nøyaktig omkrets på hjulet kan stilles inn på computeren. Dette gjorde jeg enkelt ved å legge ørlite syltetøy :shock: på dekket, og rulle sykkelen over garasjegulvet. Deretter målte jeg avstanden mellom syltemerkene så nøyaktig så mulig. Avviket jeg målte over en distanse på 10km (ved bruk av disse 500m merkene) var da ca 20m. Får man større avvik er det jo bare å regne seg fram og justere omkretsen.

Sykkelen er stabil ja, så lenge du ikke punkterer. Fe-rist og stor fart har gitt gratis opphold på sykehus før :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, det ble jo "fart" på denne tråden også!

Knut Stabell; å sykle ned siden på Gaustatoppen kunne nok gitt skremmende hastigheter, men det krever både meget god prepping av snøen, og selvfølgelig spesialutstyr, aerodynamisk drakt og hjelm, etc.

Den siste verdensrekorden på sykkel jeg har lest om er 212 km/t (på hard snø), det er en rekord i hvert fall ikke jeg ikke har noen interesse av å bryne meg på!

I tour de france så jeg for noen år siden folk var over 110 km/t i en bakke - og det var på den tiden det ikke var påbudt med hjelm. :shock:

Tipset om trollstigen er notert. Har bare syklet ned det en gang. Da var det ikke akkurat "speed time"; full bagasje på sykkelen, pøsende regnvær, tett mellom bobilene og hard jobbing med bremsene nesten hele tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Rakk akkurat å sjå på telleren at eg runda 90 i fjor sommar på veg ned "3-felts-bakken" på E39 mot Instefjord/Sognefjorden. Grei opplevelse å køyre forbi traktorar i godt driv.....men tenkte vel ikkje noko særleg på ei eventuell punktering...

Norodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Godt å konstatere at det er flere enn meg som har som motto:

"Å sykle er morsomt - å sykle fort er enda morsommere!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ungdomsårene med en Nakamura offroader med slitte og steinharde dekk nådde jeg 78 kilometer i timen nedover Nordseterveien fra rundkjøringa ved Kristinshall på Lillehammer. Det var en rimelig luftig opplevelse.

Husk bare: En sykkel er mer stabil dess fortere du sykler Smile pga dreieimpulsen i hjula!

Joda, men når du tråkker som en gal, rister det godt nok alikevel. Måten jeg gjorde det på, var at jeg ga bånn pinne alt jeg maktet til leddene i hofta nesten gikk varme, for så å legge meg tilbake med setet under magen og rumpa nesten subbende nedi bakhjulet. Mulig jeg ikke følger de fysiske lovene, men det ristet som et lite helvete. Jeg innser i dag at det var galskap, og tviler på at jeg tørr det samme stuntet i dag.

I den samme perioden tok jeg også innersvingen på en treig dansk bil med campingvogn i en av svingene i Birkebeinerveien (Veien som går fra skistadioen og ned forbi Lysgårdsbakkene) . Farten var nok ikke all verden, og jeg hadde nok glatt blitt slått av de fleste andre birkebeinersyklister, men det var utrolig godt for egoet.

Kanskje best for alle parter at jeg i dag ikke eier noen sykkel etter at DE FORPULTE SYKKELTJUVENE ikke klarte å holde fingrene borte fra den ufattelig deilige Meridaen min med kort ramme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men når du tråkker som en gal, rister det godt nok alikevel. Måten jeg gjorde det på, var at jeg ga bånn pinne alt jeg maktet til leddene i hofta nesten gikk varme, for så å legge meg tilbake med setet under magen og rumpa nesten subbende nedi bakhjulet. Mulig jeg ikke følger de fysiske lovene, men det ristet som et lite helvete. Jeg innser i dag at det var galskap, og tviler på at jeg tørr det samme stuntet i dag.

Med racersykkel, 53 tenner framme, og 11 bak klarer jeg tråkke uten for store problem opp til 75 km/t (dvs. hoftene blir ikke varme, men det krever nedoverbakke). At sykkelen blir stabil av høy hastighet hjelper kanskje ikke så mye hvis det er andre ting som destabiliserer, som f.eks. gal tråkkende mann/kvinne oppå. Et skeivt hjul kan jeg også tenke meg kan destabilisere.

På en sykkeltur for mange år siden klaget en kamerat av meg at sykkelen begynte å vibrere når han kom over 70 km/t, han hadde da sikkert 20-30 kg bagasje bakpå sykkelen. Om det var kast i noen av hjulene da vet jeg ikke (vi tenkte ikke så langt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ting kan skje i høy hastighet, ja.

En gang passerte jeg en fe-rist i litt over 60 flis. I samme sekund hørte jeg et

*FLOPP!*, etterfulgt av en stekrt bekymringsskapende lyd som omtrent kan beskrives slik :" :?: krgscølkjw :x dzølkjwgeeølrkf :?: !" etc. fra bakhjulet, i kombinasjon med noen merkelige vibrasjoner.

Noen sekunder og en panisk bråbrems senere,så jeg synderen; dumpet fra fe-rista hadde slått min egenlagde bakskjermforlenger ned i knastene på bakhjulet som tok tak i skjermen og i løpet av et millisekund fikk knøvla og bøyd skjermen til det ugjenkjennelige oppunder bagsjebrettet. Ikke noe vakkert syn :cry: .

Har sykla uten skjermer siden den dagen :? .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på: hvor nøyaktige er speddomterne på sykkel. Hvordan er det med sykkel, bl.a. med tanke på ulike hjulstørrelser etc.????

Sykkelcomputere er meget nøyaktige, men forutsetningen er selvfølgelig at man kalibrerer dem til den sykkelen de brukes på :arrow: For de fabrikatene jeg har brukt (Cateye og Sigma), gjøres dette ganske enkelt ved å legge inn omkretsen av sykkelhjulet, som er den største feilkilden. Kvartsurets tidsmåling bidrar neppe til merkbar feil, hvis det ikke går helt rabiat da, men det vil man fort legge merke til.

Hvordan finnes så hjulets omkrets? Sett sykkelen på et flatt underlag og tilnærmet i vertikalstilling. Mål deretter avstanden fra underlaget opp til senter av (for)hjulets aksel på begge sider. Middelverdien (som vil være kompensert for evt. skråstilling av sykkel) tilsvarer da hjulets radie som så multipliseres med 2 x pi (3,1415926...). Før man multipliserer opp, bør man gjerne trekke fra 1 mm eller 2, slik at man tar hensyn til litt flattrykning av dekket når det belastes.

En enda mer nøyaktig metode er å "trille ut" et bestemt antall hjulomdreininger langs en rettlinje på flatt underlag med normal last på styret og riktig lufttrykk i dekket (jf. Svein's syltetøymetode; jeg pleier å bruke en liten tape-bit som dekkmerke). Strekningen måles opp nøye med målebånd og divideres med antall omdreininger. Da treffer man i regelen innenfor 2 mm, noe som tilsvarer ca. 1 promille i avvik siden omkretsen ligger rundt 2 meter for et 26" hjul. 1 promille utgjør bare 0,1 km/t i en fart på 100 km/t, så det vil jeg si er veldig nøyaktig :arrow: Det er slett ikke uvanlig at speedometre i biler kan ha 10 % i avvik, dvs. 100 ganger mer unøyaktig. Husk også på at dekkene slites ned. For hver mm utgjør det mer enn 6 mm på omkretsen.

Til kilometreringen langs veiene er å si at den neppe er så nøyaktig som sykkelcomputere kan være. Men den bør jo helst stemme innenfor noen 10-metre over kortere strekninger, så det gir en god pekepinn.

Når det gjelder hvor fort jeg har syklet, er det 70 km/t på offroad (RV241 ned fra Lisletta mot Hønenkrysset på E16 ved Norderhov kirke). Rullemotstanden på knastedekk blir helt enorm i den farten. Har anskaffet nye dekk med "slicsstripe" midt på, så da bør jeg vel kunne se 75-tallet til våren når jeg begynner å sykle igjen :arrow:

Skumleste utforkjøringen jeg har prestert, er nedover Rondanevegen fra Raphamn til Otta med en Raleigh treningsracer. Det er en god del år siden, og veidekket var ujevnt og hullete så jeg turte rett og slett ikke slippe på mer enn til 70 der heller! Dessuten kommer slyngsvingene ganske tett på hverandre. Lengste rettstrekningen er den siste før du når E6 og her er det nok mulig å nå 90, men man bør jo helst få bremset ned før man kjører utpå der. Man får ellers lite betalt for innsatsen ved å sykle opp, når man må henge på bremsene storparten av veien ned igjen, så den turen tar jeg neppe reprise på :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen grei kalibreringsmetode for en sykkelcomputer kan være å sjekke den opp i mot en GPS (enten man har en slik selv eller får låne). Forøvrig er også min erfaring at en sykkelcomputer viser hastighet og avstand temmelig nøyaktig. Det er jo et enkelt prinsipp, man kjenner omkretsen på hjulet og teller opp vha av magnetrele hvor mange runder hjulet går. Her ligger forøvrig også svakheten. Dersom man triller sakte blir det få pulser pr måleintervall og sykkelcomputeren tolker gjerne det som at sykkelen står i ro. Så om man f.eks. har gått av sykkelen og triller et stykke, så tror computeren at sykkelen står i ro og dropper både hastighetvisning, gjennomsnitttmålinger og avstand.

Jeg har målt min høyeste hastighet til ca 65 km/t og det var i en bratt bakke ikke langt fra der jeg bor i Østfold. Jeg har hatt en del sykler gjennom årene og min erfaring med maks hastigheten er at den avhenger av kvaliteter som f.eks. hvor stiv ramma på sykkelen er. Eller sagt på en annen måte når det rister og bøyer seg som værst så roer man seg typisk ned (eller kanskje etter feige tanker av typen: " Hva som kan skjer om jeg punkterer :??")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Topphastigheten min i slak oppoverbakke er 65 km/t. Lå en meter bak en langsomt aksellererende trailer og tråkka som tulling. Faktisk veeeldig gøy, men vil likevel ikke anbefale det for andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Var oppe i 85 km/t på terrengsykkel, med full oppakning. Stedet var på Sognefjellsvegen. Fra Krossbu til Bøvertun. Det gikk helt hinsides fort. Tipset er vel ikke å ha for bratt veg, for da må du bare stå på bremsene. Men morro var det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Var oppe i 85 km/t på terrengsykkel, med full oppakning. Stedet var på Sognefjellsvegen. Fra Krossbu til Bøvertun. Det gikk helt hinsides fort. Tipset er vel ikke å ha for bratt veg, for da må du bare stå på bremsene. Men morro var det!

Den veien skal jeg teste på racersykkel i sommer, kanskje vi får ny toppnotering her... :P

Gjestetorgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Hadde ikke trodd jeg skulle få så mye input på denne tråden - artig!

Jeg tyner sitronen ytterligere med å spørre, hvor fort har dere syklet i OSLO, og hvor i byen skjedde det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.