Gå til innhold
  • Bli medlem

Vegetarianer på tur! (Noen tips?)


CKmobster

Anbefalte innlegg

Sitter å planlegger en ukes tur i Trollheimen, og som ting ser ut akkurat nå, har ei venninde lyst til å bli med på turen. Og hun er selvfølgelig vegetarianer, noe som i mitt hode ser ut til å by på noen små utfordringer 8)

Lurer bare på om det er noen andre her som lever lik livsstil?

Foreløbig så har jeg funnet 1 Drytech (Ris i Basilikum), men ser for meg at det kan bli litt drøyt å leve på denne i en drøy uke. Noen med erfaring rundt dette og har noen råd??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med linser av forskjellig type? Disse er svært næringsrike og kan med litt krydderier og godvilje smake godt. Røde små linser kan kokes rett opp til stuing, mens andre typer må bløtlegges. Dette kan jo du gjøre over natten, i ei drikkeflaske fra morgenen av eller i en kaserolle mens dere ligger i basecamp. Det er dog lurt å kombinere med andre ingredienser for å gi litt smak, f.eks. løk (hva med sprøstekt/tørka løk), hvitløk, chilli, tomatpure på tube osv. Av krydder anbefales alle slags indiske blandinger. Kan kombineres med ris og rosiner, og yoghurt naturell hvis dere orker å bære på veskeholdige ingredienser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør nesten spise tilnærmet det man spiser til vanlig når man er vegeterianer. Ellers vil fordøyelsen kunne gå helt bananas. Dersom vekt er et problem, kan man tørke det aller meste man skal ha med seg; frukt, grønnsaker osv. Grøt i alle smaker og fasonger. Ellers vet hun vel selv hva hun tåler og ikke og hva hun trenger av tilskudd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er vegetarianer selv, og har ingen problemer med verken mat eller energi når jeg går i fjellet, sykler, klatrer, går lange skiturer, etc.. Det er forøvrig grunnen til at jeg valgte å bli vegetarianer i utgangspunktet - jeg fikk mye mer energi og ble ikke like fort sliten og trøtt som da jeg "satt/lå og fordøyde" tungfordøyelig mat som f.eks. biff o.l. og derfor passet det meg bedre å kutte ut det tungfordøyelige kjøttet.

Nå spiser jeg fisk, og da er det iallfall ingen problemer. Jeg synes maten til Real turmat er glimrende for min del, og de har også flere fiskeretter på menyen. Ellers er jo havregrynsgrøt en banker dersom man tenker rene karbohydrater og energi generelt.

Det finnes også eksempler på denne siden, på menyer som jeg personlig synes er gode (men jeg gidder sjelden å bære for mye forskjellig, og ender nesten alltid opp med Real turmat):

http://veg-veg.no/vegetarnytt/helse/ukeplan_for_en_sporty_vegetarianer

Linser som det er nevnt, er også glimrende dersom man er vant til å spise en del av dette fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Jeg er ikke veggis, men koskos på tur virker bra. Kan lage middagsretter av koskos, men noen som har forslag til en bra frokostoppskrift? Ser ut som man kan komme langt med for eksempel rosiner, litt nøtter, brunt sukker + evt tørrmelk og kanel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke veggis, men koskos på tur virker bra. Kan lage middagsretter av koskos, men noen som har forslag til en bra frokostoppskrift? Ser ut som man kan komme langt med for eksempel rosiner, litt nøtter, brunt sukker + evt tørrmelk og kanel.

Frokosten er viktig og da kan det nok være lurt å spise noe som inneholder mye fett. Nøtter, mandler, diverse frø som solsikke, gresskar etc.

Du kan lage din egen frokostblanding ved å grovhakke og blande sammen de ingrediensene som du liker, ha på litt sukker eller aller helst honning og sett det inn i varm stekeovn. Rør litt rundt av og til og når sukkeret har smeltet er den ferdig. Avkjøl og ha i en pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.