Gå til innhold
  • Bli medlem

Trygt å drikke vannet i Jotunheimen?


Keyos

Anbefalte innlegg

Hei!

Om en ukes tid er jeg ute og går i Jotunheimen, og skal gå i ca. en uke. Men jeg lurer litt på om det er trygt å drikke vannet i Jotunheimen-området nå, eller er harepest fortsatt noe man må ta hensyn til?

Jeg har lest litt at man kan bruke rensetabletter, klor, osv, men det beste er vel å koke vannet sånn egentlig?

Men uansett, siden vi skal en uke i fjellet har vi med oss ganske mye, og hvis vi kan slippe å bære masse vann hadde jo det vært det aller beste, er det noen som har noen oppdateringer på harepest-statusen i Jotunheimen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tabletter fungerer fint. Er ikke noe bakterier igjen da.

en tablett pr liter vann og så må det stå min 30 min før du drikker. Blir litt klorsmak av enkelte tabletter så jeg blander i iste-pulver.

Koking er og safe så koker du til kvelds kan du fylle flasker som er kalde igjen neste morgen.

Hvordan det er med lemenpest enda vet jeg ikke. Var i Femundsmarka for en uke siden og det var mye lemen, så lite døde.

Anbefalingen fra FHI er vel og koke eller rense vannet ut året så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det er med Jotunheimen, men på Dovre enten øyeblikkets korttenkthet i stigende feber, kvalme og til slutt legebesøk. Tar jo 3-6 uker før prøvene bekrefter harepest, men doktorens foreskrevne ser ut til å ha hjulpet. Heldigvis ikke jeg som har vært på fjelltur, hehe, men..

..jeg ville ikke tatt sjansen nå. Kok vannet. Du vil ikke finne ut hva du går glipp av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Tror nok vi kommer til å ta med tabletter og koke vann på kvelden :?

Gleder meg uansett til en uke i Jotunheimen og tror det blir en skikkelig bra tur selvom vi kanskje må bare litt ekstra vann og ha litt klorsmak i kjefte :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.