Gå til innhold
  • Bli medlem

Bilvei til Glitterheim NÅ!


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg er en av de utrolig mange som irriterer seg grenseløst over at det ikke er mulig å kjøre bilen helt fram til Glitterheim. Hadde man kunnet kjøre dit, ble det mye greiere å ta en dagstur til Glittertind fra denne siden. Man kan selvfølgelig gå fra Spiter, men lia opp derfra er så utrolig kjedelig. Hva med en underskriftsaksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De burde i hvert fall oppgradere veien litt hvis de skal fortsette å være frekke nok til å ta bompenger. Det hadde ikke gjort noe å få greiere adkomst til Veo- og Styggehøbretindene heller. MEN: Grensen er nådd på veisiden i områdene rundt Jotunheimen. Nye veier er uønsket fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de utrolig mange som irriterer seg grenseløst over at det ikke er mulig å kjøre bilen helt fram til Glitterheim. Hadde man kunnet kjøre dit, ble det mye greiere å ta en dagstur til Glittertind fra denne siden. Man kan selvfølgelig gå fra Spiter, men lia opp derfra er så utrolig kjedelig. Hva med en underskriftsaksjon?

Jeg håper du/dere er utrolig få ...

Med sykkel er det jo ikke lange tiden inn fra nasjonalparkgrensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Klar tale fra en mann med stasjonsvogn og sykkelstativ...

Det er vel såpass mange private veier i norsk utmark at det neppe er noe å rocke seg opp over hvis almennheten får litt adgang til godene også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klar tale fra en mann med stasjonsvogn og sykkelstativ...

Det er vel såpass mange private veier i norsk utmark at det neppe er noe å rocke seg opp over hvis almennheten får litt adgang til godene også...

Dette var ikke like klart, hva er poenget ditt? At folk med "stasjonsvogn og sykkelstativ" bør holde kjeft?

"adgang til godene", det er nettopp det som er poenget, at vi skal ha goder å ha tilgang til. Blir turen til Glittertinden bedre av å starte på en diger p-plass?

Skal vi inn i naturen, så må rammene rundt være brede nok. Eller ser du også på f.eks. Bygdø som natur?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte forstår jeg de som ser en vei og ikke forstår hvorfor man ikke kan kjøre inn dit.

Personlig ville jeg helst sett at veien inn dit aldri ville blitt bygget, og den er helt unødvendig. Glitterheim ville fortsatt vært liv laget for turistforeningsdrift (ikke ren kommersiell drift) med litt mer tungvint transport.

Hvorfor man ikke kan kjøre inn er enkelt og greit på grunn av lover og forskrifter tilknyttet nasjonalparken. Disse er ganske strenge. Nå kjører det likevel biler jevnlig, men dette er biler tilhørende Glitterheim eller folk de låner ut nøkkelen til.

Dersom veien ble åpnet for normal ferdsel ville det for det første kunne bli noe problemer med passerin (smal vei). Det ville trolig blitt et behov for å utvide parkeringsmulighetene inne ved Glitterheim, dvs. det måtte bli gjort ytterligere utbygging, noe som er rimelig uaktelt pr. i dag.

For Glitterheim selv ville det heller ikke vært så kult. Glitterheim er i dag et sted man gjerne overnatter på, enten før / etter Glittertinden eller på vei fra hytte til hytte. Ved bilvei inn ville Glitterheim i større grad blitt et start / sluttsted, noe som trolig ville gitt en del tap i antall gjester på hytta. Det er faktisk overnattingsgjester som spiser middag som hytta tjener penger på, og ikke så mye dagsturister som kjøper 2 postkort og en cola.

Personlig synes jeg veier som Spranget / Rondvassbu og Storkroken / Glitterheim skjemmer høyfjellsnaturen noe utrolig og legger en demper på naturopplevelsen, selv om man jo på en måte venner seg til det. Veier som Visdalen til Spiterstulen er ikke like ille, da den ligger mer tilbaketrukkent nede i en dal.

Dessuten: Er målet korteste vei til Glittertinden er det omvei om Glitterheim. Ta av til høyre like etter elva fra Gråsubrean og følge fjellryggen rett i retning toppen. Tidlige på sommeren (juni) kan dette dessuten være en flott skitur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter definitivt en underskriftsaksjon MOT å åpne for almenn bilkjøring inn til Glitterheim.Hvis vi skal gjøre det enklest mulig for flest mulig å ta seg inn til en hvilken som helst topp/sted i fjellet blir gleden av å nå målet betydlig redusert.Det å legge turplaner til litt utilgjengelige steder , samt selve turen og slitet (for oss ukodisjonerte) er viktige aspekter her.Gleden og minnene varer utrolig mye lenger hvis en av egen kraft kommer seg opp til Gaustadtoppen enn hvis en tar heisen opp.Sykkelturen inn til Glitterheim er å anbefale på det varmeste sammen med en tur inn i Trollsteinkolven og toppene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at Jotunheimen på alle måte allerede er utrolig tilrettelagt. Vi har jo diskutert det før - det finnes så å si ikke en eneste topp som ikke kan nås som dagstur fra nærmeste parkering. Hvor er da problemet?

Jotunheimen er et relativt lite område. Selv om man ikke hadde hatt noen "innstikkere" fra riksveiene som går rundt kunne man nådd de fleste topper på en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper og tror at Mons sier dette bare for å provosere. Hvem er alle disse som irriterer seg over at det ikke går ann å kjøre helt inn til Glitterheim? Det må i såfall være byungdom som motvillig er på tur i fjellet for første og siste gang eller noe sånt.

Intet ekte fjellmenneske ønsker at målene skal være lettest mulig tilgjengelig. Det er som sagt en utrolig glede å sykle på denne veien. Det er bra at det blir litt lengde på en tur til Glittertind. Hadde man kunnet kjørt helt inn ville det nesten vært like stusselig å besteget Glittertinden som det er å bestige Galdhøpiggen fra Juvasshytta. Og tenk for en jævla parkeringsplass vi ville fått der inne.

Hadde med glede støttet meg til en underskriftskampanje mot bilkjøring inn til Glitterheim. Men jeg er heldigvis ganske sikker på at det ikke blir nødvendig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsipielt bør vel ingen DNT hytter være tilgjengelige fra bildøra. Rett nok en del som bryter med dette prinsippet (Leirvassbu, Krossbu, Fondsbu, Dørålseter osv). Problemet er at disse hyttene fylles opp med bilturister som kun er ute etter frisk luft og billig overnatting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke Krossbu og Dørålseter heller.

Et lite apropos:

I en rekke diskusjoner skriver folk med potensielt provokative meninger som gjest, ikke med så mye som en navnesignatur en gang. Hvorfor er det så lite ryggmarg i folk at de ikke kan stå for det de mener. Jeg synes det er flott med forskjellige meninger jeg, da blir det jo fort litt debatt og ikke bare ja-amen tråder.

Men med gjerne med en signatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med de som koser seg på sykkelturen inn til Glitterheim og ikke ønsker biltrafikk inn til Glitterheim. Selv sykler jeg veldig lite, har verken stasjonsvogn eller sykkelstativ, men den halvtimes sykkelturen inn til Glitterheim har vært en fin oppvarming til turer videre innover i Jotunheimen. Og så godt det har vært å ha sykkelen stående ved Glitterheim etter en dagstur i området, og nærmest trille tilbake til parkeringsplassen. :shock: Har man ikke sykkel, er det vel snakk om 7-8 km å traske, noe som tar mellom 1 og 2 timer for de fleste.

Det å legge turplaner til litt utilgjengelige steder , samt selve turen og slitet (for oss ukodisjonerte) er viktige aspekter her

Nettopp! En tur til Veotinder og Styggehøbretinder blir noe mer spennende å bestige ved at de ligger der såpass langt unna nærmeste parkering. Litt fint å ha noen tinder som krever litt mer. Men selvsagt, jeg setter også stor pris på å komme langt inn i fjellheimen med bil når toppene er målet. Er såpass bedagelig av meg at jeg kjører så langt jeg kan jeg også. Det er allikevel godt at noen få steder ikke er tilgjengelig med bil.

Dessuten: Er målet korteste vei til Glittertinden er det omvei om Glitterheim. Ta av til høyre like etter elva fra Gråsubrean og følge fjellryggen rett i retning toppen.

Mitt 3. besøk på Glittertind gikk den veien. Relativt kort og slak oppstigning, og man starter ganske høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne veier synes jeg godt man kan fjerne helt jeg.

Samme gjelder veien til Rondvassbu og veien gjennom Gravdalen og sikkert flere andre jeg ikke kan komme på i farten. Mye triveligere med en sti der!

Buene kan fint klare seg uten kjørevei. Mange andre buer gjør jo det! Da er det faktisk bedre med en en helikoptertransport av varer eller to, eller litt scooterfrakt om vinteren.

Er fullt mulig å revegetere sånne veier. Koster bare litt penger, men det har vi heldigvis nok av her i landet.

Forresten så hørtes den ruta opp til Glitretind spennende ut. Kanskje noe å teste ut til sommeren ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veien gjennom Gravdalen

Jeg synes faktisk denne veien er pent laget. Diskrét, og siden den er lite brukt vokser det gress i "midtstripen". Synes ikke dette er særlig styggere enn en sti. Selve anlegget nede ved dammen kunne imidlertid vært langt penere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.