Gå til innhold
  • Bli medlem

hvor kan man skyte med hagle i stavanger/sandnes?


sleif

Anbefalte innlegg

Annonse

ok

ps: når jeg sier offentlige steder mener jeg ikke tilrettelagte steder/egen bane som eventuelt leies/selger tjenester. Lurer på områder i marka eller ved sjøen som egner seg. Medbringer egne leirduer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner deg ett passende jorde, så langt fra uvekommende trommehinner som mulig. Så finner du ut hvem som eier jordet, og tar kontakt med vekommende. Så spør du veedkommende så ydmykt som mulig om dere kan få låne jordet til noen timer med leirdue skyting. Dere lover å rydde etter dere. Og så får dere se hva svaret er. Jeg har gjort dette noen ganger og fått nei noen ganger og ja noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

er det noen som kan anbefale en skogkant/knaus/fjære/fjell i området...

det er så tett mellom gårdene på rogaland at jeg føler jeg bor på gård, har bompenger og litervis med bensin uten å finne noe som helst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel enklere å bruke organiserte jaktbaner vel?

Ikke bare får man bedre trening, men man slipper å rydde så vanvittig etterpå også. Det skal under ingen omstendigheter ligge en eneste bit igjen fra skytekalaset etterpå, i utmark! Ser for meg at vinninga går opp i spinninga hvis man regner tiden man må gå med pinsett og finkjemme området etter endt skyting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet kan du ikke skyte på noe offentlig eller privat sted utenom jaktsesongen. Da skal all skyting foregå på bane.

All skyting er i prinsippet forbudt på, ved eller over offentlig sed, vei eller plass.

I jaktsesongen må du ha tillatelse fra grunneier, og offentlig grunn eies av staten, ved Statskog.

Ta kontakt med Stavanger og Rogaland Jeger og Fiskerforening. De har øvingsbaner for de fleste typer skyting.

Et medlemskap åpner også for gode jakt- og fiskemuligheter til en pris alle har råd til.

http://www.srjf.no/leirdue/index.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet kan du ikke skyte på noe offentlig eller privat sted utenom jaktsesongen. Da skal all skyting foregå på bane.

Må bare kommentere dette litt for det er ikke helt korrekt.Man kan skyte det man vil på privat eiendom utenom jaktsesongen. Forutsatt at man tar enkelte ting i betraktning.

Man må ha tillatelse av grunneier. Det må være trygt. Og det må ikke være til vesentlig ulempe for naboer med hensyn til støy. Det siste punktet er det som er vanskeligst. Men det er ikke " vesentlig ulempe" at en nabo ikke kan fordra skyting og jakt.Derimot kan det også være lokale kommunale vedtekter angående støy som også må tas med i betraktninge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg var nok litt for konsekvent, men man har også en gammel regel (skrevet eller ikke, det er jeg litt usikker på) som sier at man ikke skal løsne skudd i hekketida og når dyr har små unger. Men dette dekkes vel også på en måte inn i paragrafen som sier at det er forbudt å røre eller fostyrre reir og eller fugler i hekkesesomgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Det er vel enklere å bruke organiserte jaktbaner vel?

Ikke bare får man bedre trening, men man slipper å rydde så vanvittig etterpå også. Det skal under ingen omstendigheter ligge en eneste bit igjen fra skytekalaset etterpå, i utmark! Ser for meg at vinninga går opp i spinninga hvis man regner tiden man må gå med pinsett og finkjemme området etter endt skyting...

I den grad det er noen "tur" å kjøre helt til døra på en leirduebane er det enklere, men det koster gjene 70-100 kroner for 25 skudd. I Bærum koster det oppimot 160-170 kroner om jeg husker rett, selv om det i Bærum faktisk er lettere å finne område i naturen enn i Stavanger/Sandnes-omrdet.

Nå har vi funnet et område som vi har brukt flere ganger for denne sommeren, med stor syksé. Skulle vi skutt like mye på bane som vi har skutt der hadde vi ikke fått noen spesiell skogskontakt. Det ville vært synn. Har videre kun 2 overnattinger utendørs i sommer og det er en skam hvor lite utstyret har blitt brukt i år... Men nok om det, jeg prøver ikke å legitimere noe med dette eller med at jeg ikke lengre holder medlemskap i jeger&fisk, (jeg har aldri hatt medlemsskap i denne regionen). De kunne dessuten ikke komme med noen direkte anbefalinger, her snakker vi flere ulike klubber og jaktlag, de gangene vi har kotaktet dem - heller ikke her på Fjellforum. Jeg tolker det som at flere av oss allerede har et hemmelig sted, og at det ikke er så veldig festlig å få flere på samme område...

Om det er stemning for å ta den prinsippielle debatten så er det gjerne sånn at hvis naboen skyter i timesvis på sitt område, så er det ok, men hvis noen som ikke er nabo, "en fremmed," skyter i norsk skog litt bortenfor, eller langt bortenfor, så er det pluttselig både farlig, uansvarlig, ordensforstyrrelse og overtramp på naturen, selv om det bor like mange dyr på begge områder og selv hvor lite man skyter fugl ellers i jaktsessongen. HV-distriktet i hjembygda pleide å bråke i området temmelig mye fra tid til annen, også med våpen, men nå kommer jeg fra ei bygd hvor dette aldri har vært noe problem, men heller en obligatorisk hobby :) Ting er ikke som før er det noen som sier, med de fordeler og ulemper det medfører - eller ting er ikke i by som på landet om jeg skal bruke egne ord basert på vår erfaring. Det har også skjedd ting i sommer som gjerne svartmaler denne hobbyen, og kanskje gjør de allerede skeptiske til enda mer skeptiske...

Jeg skjønner at du prøver å statuere et eksempel her, Aspiranten, og jeg er også mot forsøpling av naturen (jeg prøver å treffe leirdua både på privat og offentlig sted sånn sett), men jeg har aldri plukket opp lerduerester med pinsett, hverken i norsk skog eller på privat område. Jeg vet ikke hvor mange år det er siden miljøfarlig innhold i lerduer ble fjernet, men det er mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du prøver å statuere et eksempel her, Aspiranten, og jeg er også mot forsøpling av naturen (jeg prøver å treffe leirdua både på privat og offentlig sted sånn sett), men jeg har aldri plukket opp lerduerester med pinsett, hverken i norsk skog eller på privat område. Jeg vet ikke hvor mange år det er siden miljøfarlig innhold i lerduer ble fjernet, men det er mange.

Det er bra Sleif. Det var ment som en generell oppfordring til å rydde opp og holde naturen ren og ordentlig rundt seg. Dette er noe jeg gjentar ved enhver anledning :D

Jeg er født og oppvokst på jæren, men jeg bor ikke der noe lenger nå. Har alltid vært en aktiv bruker av utmarka der nede selv om det er beite for dyr, og jeg synes det er trist med bønder som ikke evner å holde det ryddig i utmark. Boss og søppel har ingenting der og gjøre, og jeg håper dere rydder opp etter endt skyting. Nå vet jeg jo ikke hvor dere skyter, og hvordan det ser ut der dere får skyte, så jeg skal ikke anklage deg for noe som helst. Men jeg gjentar gjerne en generell oppfordring, det pleier jeg å gjøre når det måtte passe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født og oppvokst på jæren, men jeg bor ikke der noe lenger nå. Har alltid vært en aktiv bruker av utmarka der nede selv om det er beite for dyr, og jeg synes det er trist med bønder som ikke evner å holde det ryddig i utmark.

Jeg er også oppvokst på nord på Jæren og jeg husker godt hvor vanlig det var å finne bossfyllinger rundt om i utmarka i den tida da friluftslivet stort sett ble levet i sykkelavstand hjemmefra. Det man ikke trengte lenger ble kjørt på røysa. Jeg har også opplevd fiskevann hvor bunnen i noen områder var overstrødd med leirdueskår. Ikke noe fint syn akurat.

Dette var vel et av skrekkeksemplene på Jæren, selv om han stort sett samlet søppelet inne på eiendommen sin.

http://www.aftenbladet.no/lokalt/article561324.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.