Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellsko som ikke er glatt på fuktig underlag.


sng

Anbefalte innlegg

Mine nåværende fjellsko av typen VARG Rastegaisa jaktstøvel er livsfarlig på vått underlag, spesielt på fjellgrunn og steiner. Etter flere fall med ryggsekk, har jeg bestemt meg for å bytte de ut, før jeg blir påført varige ryggskader. Er det noen som kjenner til sko som sitter godt på vått underlag (fjellgrunn), det behøver ikke være jaktstøvel.

:wink: stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv Viking Tyin GTX, veldig fornøyd med grep på de. Er en såle som Viking har utviklet og tatt patent på med forskjellig type gummiblandinger under. Bordern har og kjøpt samme støvler og liker de veldig godt.

Fikk og mye skryt for såle i test hos Villmarksliv. http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article565250.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viking hunter skal være gode på vått eller bløtt Berg/fjell.

Men dette gjelder vel de fleste fjellskoene jaktstøvlene fra Viking.

om du har lyst og opp en prisklasse og ha en kraftigere og stivere sko kan du se etter Viking hunter pro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen sko gir 100% sikkert grep på vått underlag. Det er ditt ansvar å sørge for at du har grep før du belaster.

Rastegaisa har en Vibramsåle. Denne er den samme som på svært mange fjellsko. En sak som kan påvirke sålens egenskaper er om skoene har vært tørket i for sterk varme. Da blir de harde. Heng aldri sko over ovnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produsentene utvikler og forbedrer såler hele tiden. Og såler har ulike egenskaper for ulike forhold. Jeg droppet i min tid Viking til fordel for Alfa fordi Alfa har en bredere lest som passer mine føtter bedre, samt at deres Vibramsåler fungerte bedre en Vikings såler. Spesielt på vått og sleipt underlag. Erfaringer her kan tyde på at dette ihvertfall på enkelte modeller har blitt helt motsatt. Vibram har generelt hatt veldig bra såler. Men at produsenter stadig utvikler seg og tvinger andre til det samme er helt naturlig. Når det gjelder sko kan det aldri sies ofte nok at det er mye viktigere å finne en sko som passer deg enn å henge deg opp i merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Stivere, hardere såle gir glattere såle enn mykere såle. Sånn er det vel bare. Er man tung eller bærer tungt (totalvekt 100kg+), så trenger man en stiv såle. Jeg tror mange velger sko/støveler med for stiv såle, feks til hytte-til hytte-bruk. Mykere varienter er bedre å gå i og sitter mye bedre på fjell. De gir mindre gnagsår fordi de bøyer seg lettere, og fotens bevegelser inne i skoen blir mindre (feks mindre kipping). Ulempen er at overdelen av skoen ofte er svakere eller "billigere" fremstilt enn på stivere (og dyrere) støvler. Sålen må likevel være så stiv at ikke enhver liten stein bøyer den inn, og musklene i foten må jobbe imot innbøying for hvert skitt. Sånn jobbing er ikke vanlige asfalt-føtter sterke nok til, og man vil få vondt i føttene (feks joggesko med tung sekk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan trygt anbefale Ecco XPEDITION II (type høy)

http://www.ecco.com/en/Ecco/Outdoor/810074-11001?i=105

Ecco sine sko er av Yak skinn som er flere ganger seigere enn ku/okse skinn osv. Krever litt ekstra å holde skinnet mykt og godt, men dersom du klarer det har du sko for mange mange år. Ecco bruker også Receptor teknologi som er en veldig myk gummi blanding. Fungerer bra på vått underlag, men man skal ikkje stole på noen sko på vått underlag i fjellet. Skoene kostet meg 3000kr for 2 år siden, men tror dei er mulig å få tak i til rundt 2000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stivere, hardere såle gir glattere såle enn mykere såle. Sånn er det vel bare. Er man tung eller bærer tungt (totalvekt 100kg+), så trenger man en stiv såle. Jeg tror mange velger sko/støveler med for stiv såle, feks til hytte-til hytte-bruk. Mykere varienter er bedre å gå i og sitter mye bedre på fjell. De gir mindre gnagsår fordi de bøyer seg lettere, og fotens bevegelser inne i skoen blir mindre (feks mindre kipping). Ulempen er at overdelen av skoen ofte er svakere eller "billigere" fremstilt enn på stivere (og dyrere) støvler. Sålen må likevel være så stiv at ikke enhver liten stein bøyer den inn, og musklene i foten må jobbe imot innbøying for hvert skitt. Sånn jobbing er ikke vanlige asfalt-føtter sterke nok til, og man vil få vondt i føttene (feks joggesko med tung sekk).

Dette var et veldig bra svar.

Jeg kan legge til at såler av myk gummi sliter mye raskere enn såler med hardt gummi: i min erfaring 3 år mot 10 år. Så man må vurdere om man satser på godt feste på glatte stein og bytter sko ofte eller har sko som varer lenge, men som fungerer best på tørt underlag.

Jeg pleier alltid å selektere mine vintersko (til bruk i byen) på at de har myk gummi med mange små lameller. Må ofte lete lenge før jeg finner noe som er tilfredstillende. For fjellturer velger jeg hard gummi, fordi det varer lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom akkurat hjem fra en femdagers tur på Hardangervidda i Finseområdet. Som kjent, mye stein, opp og ned. Mine Crispi Besseggen med relativ hard såle hadde vesentlig bedre grep enn min turkamerat med annet merke og mykere såle. Enig at mykere såle normalt vil gi bedre grep, men ikke helt uten unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle jakt og fjellstøvler jeg har hatt er det et par fra Scarpa som har hatt best friksjon mot våt fjellgrunn og stein.

Disse støvlene har en hard gummiblanding. Altså kjøper jeg ikke regelen om at mykere såler har bedre grep. Gummi

blandingen avgjør. Jeg har støvler med langt mykere blanding som er skamglatte.

Tror faktisk det er Vibram som har levert sålen. Samme har også levert sålen på Alfa jaktstøvlene mine. De er mykere og glattere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid ønsket best mulig skotøy. Derfor har jeg en rekke merker, alle i prisklassen 2500-4000.

Ikke at jeg trengte nye sko, men i sommer kjøpte jeg et par Crispi Skarven på xxl til kr 2,500.-

Til den greie prisen fikk jeg mine utvilsomt beste fjellsko til nå. De er benyttet i skogen og i fjellet i sommer. Både på tørt fjell, regnvåt fin og grov ur. Veldig gode, ikke minst grepet på våt og tørt steinunderlag. Jeg kan i hvert fall anbefale disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at mjuke sålar held klart best på vått underlag, men dei slites raskare og har andre gåeigenskapar. Det beste er å teste skoa i butikken; både på foten og bruk handa/fingrar å kjenne på sålen. Det finnes sikkert 10 ulike typar vibramsåler så ein kan ikkje gå kunn etter sålemerke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, er helt ny på forumet her, men det ser interessant ut...

Har alltid brukt enten joggesko eller "slagstøvler" på tur, men har nå kjøpt mine første støvler, et par Garmont Syncro II.

Ble overrasket over hvor glatte de er på bart fjell, holdt på å gå rygg på første prøvetur, og det var i

Frognerparken... Akkurat nå er jeg usikker på om de er brukendes. Ser det er litt delte meninger bla om

Crispi Besseggen, er det noen som har erfaring med om støvlene blir mindre glatte etter som de blir brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, er helt ny på forumet her, men det ser interessant ut...

Har alltid brukt enten joggesko eller "slagstøvler" på tur, men har nå kjøpt mine første støvler, et par Garmont Syncro II.

Ble overrasket over hvor glatte de er på bart fjell, holdt på å gå rygg på første prøvetur, og det var i

Frognerparken... Akkurat nå er jeg usikker på om de er brukendes. Ser det er litt delte meninger bla om

Crispi Besseggen, er det noen som har erfaring med om støvlene blir mindre glatte etter som de blir brukt?

Jeg har hatt et par Garmont Syncro et par år, usikker på om det er versjon 2. Vært gode støvler det men merker at de er noe glattere enn Viking Tyin jeg har nå. De er heller ikke så høye og synes de fikk litt dårligere ankelstøtte etter en tids bruk. Men de har vært solid, ikke noe liming eller noe som har gått på de. Vanntette enda og. Tror de er 6-7 år gamle. Bruker de nå mest i marka på dagstur og sommerstid når jeg går mye grusvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det var en artikel om skor i Utemagasinet för ett tag sen och där hävdades att norrmännen minsann låg före oss när det gäller bekväma och lätta skor. Det tror man inte när man läser denna tråd, för det var fasligt höga och tunga skor en del har (jag tar då för givet att viktsangivelsen för Besseggen gäller en sko). I tät skog och bröitig terräng kan jag förstå att sådana skor som de först nämnda (över 2 kg paret !!??) men annars är det kängor i 1kg-klassen som gällt för mig de senaste fyra somrarna. Och iår, när mina kängor gav upp i juli under en lång tur i Schweiz, köpte jag vad som fanns att få tag i, ett par låga trekkingskor av märket Salomon. De väger 900 gram och kostade 120 Franken vilket då var mindre än 1000 svenska kronor och ännu mindre räknat i norska (kursen är f ö på väg ned igen).

Jag har nu använt dem 2+10 dagar i Alperna (juli + augusti) och 6 dagar i Trollheimen (juli) och de påminner mig om att allt viktigt finns i sulan,

dess tjocklek, styvhet och mönstring.

Alltså, jag är 67 år gammal, jag har mjuka fotleder och medfött dålig balans, men jag saknade aldrig det där "vriststödet" som kängor påstås erbjuda. I fjällen hade jag inga som helst halkproblem. I Alperna, speciellt augustituren, var det ibland lite värre, eftersom stigarna ofta var väldigt branta. Man ska då ha klart för sig att man inte alltid halkar mot underlaget; det kan t ex vara stenar eller mycket fint grus som kommer i rörelse mot det som finns under; liknande gäller på mycket leriga stigar. Min främsta säkerhetsåtgärd har därför i över 20 år varit att använda stavar, som ju också är skonsamma för knäna och spar benkraft på mycket banta passager uppför.

Löparskor har jag bara använt på låglandsvandringar i Sverige; sulan är för glatt för alpin användning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.