Gå til innhold
  • Bli medlem

Membranplagg og vest


Anbefalte innlegg

Har snart resignert mht membranplagg og padlevest, enten vi snakker kano eller kajakk. Vurderer å kjøpe konvensjonell regnjakke og tre over hele stasen. Har prøvd vesten under, men ikke helt konge... Blir alltid våt under flyteelementene (naturlig nok).

Både selvoppblåsbar og oppblåsbar vest er utelukket. Av flere grunner. Synes problemet er størst med kanovest.

Hva bruker dere, og har dere noen gode tips!?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Padler stort sett i Ally kano selv.

Har egentlig ikke tenkt så mye på hva som er bra der.

Bruker normalt en skalljakke ved regn, så har jeg vest utenpå. Vest er av merke Mustad som er en fiskevest men flyteelementer.

Sikkert ikke det mest strømlinjeformede å padle i men vest har en del lommer så jeg bl.a kan ha kamera, bilnøkkel og mobil i vanntett pose i en av lommene.

Har fungert greit for meg. Er stort sett rollig tempo på padling.

Mulig du kan bruken en slags regnponcho over hele greia men den blir klam hvis du skal jobbe litt.

Av erfaring fra sykling så fant jeg ut at alt som som er vanntett er lite egnet til trening annet enn i veldig rolig tempo. Det blir for klamt.

Viktigste er å holde vinden ute og holde seg varm. Får en skifte når enn er fremme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann "borgern"!

Har av en eller annen grunn ikke sett svaret ditt før nå. Jeg har også den Mustadvesten, men bruker oftest en Baltic padlevest med tre store brystlommer, skulderklaffer og hette. Problemet er at det blir samme temperatur på begge sider av membranplagget under vesten og dermed gjennomgang av vann. Akkurat som under skulderstroppene og i ryggen med ryggsekk om det regner mye. Eller om en sitter på en våt monoplastplate. Ingen av mine jakker er romslige nok til å være utenpå vesten, noe som kunne ha avhjulpet problemet. Forresten bare i langvarig og mye nedbør jeg plages med dette.

Har fisket fram en gammel regnjakke jeg tenker å prøve, så nå er vi sikret oppholdsvær resten av sesongen.

Jeg sykler forresten ganske mye hele året selv, og til det bruket fungerer membranbekledning kjempefint for meg. Også på ski om vinteren, selv om jeg oftest bruker en bomullsjakke. Er et membranplagg FOR romslig kan en oppleve at en ikke får varmet nok opp på innsiden til at det blir damptrykk, noe som er en betingelse for utlufting av fuktigheten.

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i senere tid lært at noen klarer å padle kajakk uten å skvette vann over seg selv. Når jeg padler kajakk skvetter det alltid fra åra på jakke og hode. De sier at man skal padle med strake armer uten knekk i albuen og la all rotasjon foregå i overkroppen. Jeg prøver nå å padle slik, men det drypper likevel på meg. Kan åre-type ha noe å si? Bladet er halvstort og krumt. Har padlejakke slik at jeg klarer meg, men skulle gjerne klart å holde meg tørr, ihvertfall når været er godt 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åren har ha mye å si, men du er også inne på at padleteknikken har sitt å si. Men også padlefrekvens har noe å si, dess lengre du sitter med åren i vinkel på vannet, dess mer vann får renne av seg.

Har du delbar åre er det et effektivt knep å tre en bit sykkelslange inn på hver halvdel av åren. Denne ruller du "inn i seg selv" og du får en effektiv dryppkant. Bare sørg for at den er så nær dekkskanten at den ikke renner av seg på deg. Om du ikke har delbar åre kan du lime på sykkelslange ved bruk av s.k. lynlim for universalbruk.

Men det viktigste er at du padler anstrengt og effektivt, så får du heller kle deg slik at det ikke gjør noe med litt skvett og drypp. Og spruttrekk over sittebrønnen synes jeg er et must uansett hvor fint vær det er. Du får dem både pustende og med ventiler og tilgang gjennom noe som minner om en snølås.

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.