Gå til innhold
  • Bli medlem

kajakk å anbefale til en nybegynner


skoging

Anbefalte innlegg

tar i mot tips for eg vurdere å skaffe meg en kajakk . ser forannmeg en kajakk til opp til 7-8 000 kr finnes det noko tester av billige kajakker? eg er 192 cm lang og 105 kg . eg tviler på om eg klarer en slik rull så eg ønsker meg en kajakk med stor åpning så eg kan krabbe utav og snu den og oppi igjen vis eg skulle gå rundt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Annonse

Er det noen som har kjennskap til kajakken som G-max selger til 3999,- nå? En Pelican Elite Strait 140.

Det står at det er en nybegynnerkajakk, men størrelsen bør vel ha noe å si når man skal kalle det en nybegynnerkajakk eller ikke? Den er 4,27 lang.

Har sjøl en RTM Solo Lux som er hele 1 meter kortere, (men bare fem kilo lettere).

Hva kjennetegner egentlig en nybegynnerkajakk? Kun at den er stabil i vannet, eller andre ting også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å spørr deg fram på http://padleforumet.com/ der er det folk med peilign på kajakk.

Mitt eneste tips er å starte med et nybegynnerkurs. Se www.vattkort.no Obs ikke alle kurs er der, ta kontakt med din lokale klubb.

Da får du testa kajakk, og læret det grunnleggende før du kjøper noe eget. Mange finner ut at det ikke er noe for dem og noen blir hekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg anbefale en båt må det bli en prijon yukon expediton da jeg har denne selv.

Her er en stor romslig sittebrønn som gjør det lett og komme i og ut av båten.

Veier selv 100 kg og har nesten din høyde og det er mye og gå på når det gjelder benlengde.

Kan ikke få fullrost denne båten som for mitt vedkommene er like bra på kveldsturer som ukesturer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ingenting om hvor du skal padle, og hva slags bruk du ser for deg.

Dette er jo ganske viktig å tenke igjennom før du begynner å vurdere kjøp av kajakk.

Hvis det er havkajakk du er på jakt etter, så ville jeg anbefale å ta et grunnkurs, hvilket gir deg innføring i utstyr, sikkerhet og teknikk (mye morsommere også da man er tryggere og kan litt mer). Og så melde deg inn i en lokal klubb. De fleste av disse har kajakker for utlån til medlemmer for en rimelig penge, og ukentlige padlekvelder. Så kan du byttelåne litt med andre padlere på de ukentlige padleturene.

Da finner du bedre ut hva du ønsker av utstyr, og kjøper rett første gangen. Det blir fort dyrt med bomkjøp du ikke trives med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei,

slutter meg til dem som mener at du først bør ta grunnkurs og prøve ulike kajakker før du kjøper. Det finnes omtrent like mange meninger som det fins padlere, og omtrent like mange kajakker som bilmodeller :mrgreen:

Selv om du ikke skal rulle, kan det være en stor fordel med god kontakt med båten. Husk at en god kajakk skal føles BÅDE romslig OG "tight" dersom lårstøtter og sete passer til din kropp.

Jeg ville IKKE kjøpt en g-sport kajakk til 4 000 kroner, da får du billige løsninger hvor man har inngått kompromisser for å spare penger. Vent da heller til den riktige kajakken selges brukt, markedet ¨for brukte kajakker er på tur opp og kommer nok til å ta seg jevnt opp fremover siden såpass mange investerer i utstyr før de egentlig har funnet ut om dette er noe for dem. Dersom du er noenlunde engelskkyndig kan du finne mange gode erfaringer her: http://www.paddling.net/Reviews/Kayaks.html

Ser at en annen anbefaler Prijon Yukon. Kan bare slutte meg til anbefalingen av Prijon, de tåler masse juling og er jevnt over utrolig solide kajakker som gir mye glede dersom du finner den som passer til deg. Hadde en Seayak i 4 år. Litt for avhengig av roret i sterk vind, ellers en knallbra båt.

Velkommen som kajakkpadler, dette er en fantastisk sport! Men ta et kurs og ikke padle alene før du har gått rundt i kajakken og kommet deg ut minst 100 (ja, seriøst: MINST 100) ganger, ellers kan du bli stresset i det du velter og resultatet kan i verste fall bli fatalt.

Padlehilsen fra Lofoten

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skall du köpa kajak så tycker jag att det bästa rådet du kan få är att prova så många som möjligt.

Sök upp en klubb eller en butik som erbjuder paddling/prova på/uthyrning. Paddla så många av deras kajaker som du bara kan med utan att skämmas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du bør gå på et grunleggende kurs, det kan klares på en weekend. F.eks EPP2.

At rulle er et spørgsmål om teknik, selv folk som vejer mye kan lage et eskimorul.

Kjøp ikke en for billig kajak, for du vil fort lenges etter noe bedre.

Valley Avocet er en meget berømt kajak, som både fåes i plastik (PE) og glasfiber. Den er mye brukt i klubber, foreninger m.m. Dette er en kajak du vil have glæde af i mange år og som stadig vil udfordre dig når du bliver bedre.

http://www.valleyseakayaks.co.uk/?boat=avocet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ser at det er lenge siden denne tråden startet, og kanskje har du kjøpt kajakk ?

Det finnes mange gode kajakker på markedet, men prisen varierer ganske mye. Din størrelse gjør også at du trenger en del volum i kajakken.

AVOCET vil du ikke være i nærheten av å kunne bruke. Den er alt for liten. I så fall er VALLEY Etain 17.7 ett mye bedre alternativ. Men denne koster mer enn det dobbelte av hva du ser for deg.

Det er ett godt råd å oppsøke ett padlemiljø der du bor (hvis det finnes), men uansett bør du tenke på hvilke type padling du ser for deg.

Innlandspadling i større sjøer med telt og fiskestang, eller havpadling i mer utsatte områder. Plast eller glassfiber?

Personlig synes jeg bla. TAHE Oceanspirit er mye kajakk for pengene, og den får du for ca. kr. 8000,- nå i vinterhalvåret.

En stødig og fin førstegangskajakk som også er enkel å entre ved egenredning.

Personlig liker jeg kajakker som har litt flate og lave akterdekk. Dette gjør egenredning enklere enn på en stor turkajakk med mye volum.

En annen trivelig kajakk er Hasle Excursion 520.

Dette er også en av markedets letteste plastkajakker. Dette betyr en del når kajakken skal løftes opp og ned av biltaket.

Dette er meget solide og populære kajakker. Rommer mye oppakning, og er både stabile og raske.

Denne får du også for din tenkte pris i vinterhalvåret.

Dette er også en meget lettsolgt kajakk som holder seg godt i pris om du senere ser behov for en mer spesialtilpasset kajakk.

Men det er mye å velge i, så mitt generelle råd er følgende for førstegangskjøpere.

1. Kajakken skal føles stødig. (En trygg padler utvikler seg raskere).

2. Du skal sitte godt. (Sitter du ikke godt drepes padlegleden garantert).

3. Ta ett kurs. (Gjerne før du handler). Under ett kurs vil du ofte oppdage litt mer hva padling kan innebære, og ett valg vil kanskje bli enklere.

Kajakken skal også være utstyrt med gode sikkerhetsliner rundt hele, og ha vanntette skott foran og bak.

Kajakker uten dette er etter min personlige oppfatning kun egnet til å padle tett på land.

Lykke til :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.