Gå til innhold
  • Bli medlem

superlette leirsko


Tarjei

Anbefalte innlegg

Hei,

kan noen lede meg mot et par superlette leirsko?

på telttur bærer jeg ofte med meg et par Teva sandaler, men de veier minst tre hundre gram for mye, jeg trenger ikke en så kraftig såle og reimer til mitt bruk (rusling rundt teltet).

Jeg har begynt å vurdere lette konkurranse løpesko som et alternativ, men de er ikke helt kompatible med ullsokkene jeg har på meg i teltet. Flip-flops er ikke aktuelt, skoene/sandalene må kunne festes fast på foten.

Har dere noen innspill til leirsko i vektsegmentet 150-300g ?

T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har blitt frelst av crocs. Eller rettere sagt en av de billige kopiene. Slitesterke, komfortable til sitt bruk, veldig lette, lette å holde rene og tørke, ypperlige til vading. Bruker man hælreima så sitter de greit fast på foten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker og Crocs. Orginalen i versjon offroad. Litt kraftigere enn de vanlige både i såle og rundt tærne. Ikke noe problem å sparke borti en ror. De har og justerbar hælstropp så de sitter tight.

Bruker de og til badesko hvis det er kjip bunn. Ligger de bare og flyter til jeg har svømt ferdig.

De veier litt mer enn vanlig men er fremdeles lette og fine.

Fungerer og fint til kvelds med et par sokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine falske kopier fra bunnpris om jeg husker riktig, størrelse 43 veier 120g stk uten hæl-reimen da jeg river de av halveis med vilje... :D

Hadde de med på helgens tur, hang utenpå sekken, så ikke så veldig smart ut, men utrolig godt å vrenge av gjennomvått fottøy etter 8km i våtmyr å tråkke rundt i disse mens man ordnet seg for kvelden, før leggetid var jeg tørr på føttene.

Jeg synes elv påfunnet om å ta de med var genialt, men ser det er flere som har gjort det... :)

Kopier veier da kanksje mindre en originalene...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkle å lage, tar ingen plass og veier "ingenting".

Nå bruker jeg bare lette joggesko på fjellturer, men disse brukte jeg med en filtsåle inni. Sydde underdelen av kalesjestoff og overdelen i 65/35 bomull/polyester og impregnerte med Blåtind.

http://www.andersj.se/ > Gör det själv > lagerskor no 1 (under "Mjuka friluftsprylar")

:D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crocs (og kopiene) er geniale. Og de tåler faktisk litt røff bruk også. A. Gamme gikk i crocskopier de påståtte 36 km. fra fra Placa De Mulas (BC på Horoconesruta på Aconcagua) og ut av fjellet. Det er greit terreng, men ikke akkurat parkett på den strekningen. :D Enkelte som labbet samme strekningen i doble plaststøvler kastet noen misunnelige blikk da han trippet forbi dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva skoene veier, men jeg har et par billige "crocs" fra europris, de er gått med mange mil på grusveg og stenete underlag. Brukt i over et år nå og de mest geniale skoene jeg har brukt i kano.. Tar ullsokkene i hånda, drar opp buksene, og tripper uti vannet med skoa på. Er det varmt tar jeg på meg sokkene, og bare sitter med skoene på, er det kjølig drar jeg på ullsokkene og har skoene ved siden av. Faller man i vannet flyter skoene av( vel og merke om man ikke bruker ankelstroppen).

Og som badesko er de geniale, ungene flyr rundt i vannet med de hele tiden om bunnen er steinete.

Og etter en dag i tykke sko er det hel himmelsk å bytte sokker og putte beina i disse myke skoene. Jeg foretrekker den billige varianten fordi den er mykere og lettere enn crocs. Jeg har prøvd crocsene til noen andre og de var tyngre og ikke like gode.

Jeg har et par fra BO ( eurosko), de er heller ikke like gode som de til 50kr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lette sandaler er tingen. Brukes i leiren, og under elvekryssinger. Gikk selv ut Vacas-dalen på Aconcagua med sandaler etter å ha opparbeidet et hat-forhold til fjellskoene etter litt for mange dager/timer i disse. De sandalene jeg benytter nå har Vibram-såle og tåler det meste, men er likevel ganske lette uten at jeg vil tallfeste det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter at det er bare å lage selv.

Du trenger saks, et gammelt liggeunderlag og gaffateip.

Veier nesten ingenting og kan brukes som sitteunderlag ved rast :lol:

Genialt! :wink: Jeg kjøpte meg et 12mm liggeunderlag på Jysk til kr 85,- og lagde et par sånne selv. Sluttresultat; et par sandaler på tilsammen 28 gram. En besparelse på 269 gram ifht crocs'a mine :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt! :lol: Jeg kjøpte meg et 12mm liggeunderlag på Jysk til kr 85,- og lagde et par sånne selv. Sluttresultat; et par sandaler på tilsammen 28 gram. En besparelse på 269 gram ifht crocs'a mine :D

Ja, syns det er helt genialt!

Er så å si gratis også. Et liggeunderlag fra Jysk holder jo til mange par.

Er kanskje ikke noe for elvekryssinger men det vet jeg ikke om jeg vil si crocs er heller :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.