Gå til innhold
  • Bli medlem

Ultralett vandring


hSkyyy

Anbefalte innlegg

Annonse
Noen som har noen tips til gode lette halvhøye sko?

Jag har haft skor i 1-kg-klassen av märkena Tecnica, Merrell och Keen. Keen-skorna var väldigt sköna, men sulan slipades glatt rätt fort. Merrellskorna

var också sköna, men sulorna var för mjuka och den ena sprack under pågående tur. Nu har de förbättrat den modellen med en Vibram-sula somser gedigen ut. De gör också en låg trekkingsko med Vibramsula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro å se at dere tok dere tid til å gå igjennom. Har tenkt på syntmat UL jeg og, men nå går det mot vinter og da er det enten 9dlx eller syntmat+bamse extreme fremover, så orker ikke kjøpe noe nytt helt enda :shock:

Flaska er helt kanon, elsker nalgene flaskene. Vid åpning på toppen gjør den en fryd å fylle på, drikke fra, lage mat i, ja hva som helst - den flaska er som poteta. Går an å kjøpe beslag til den også så fungerer den "som termos",, nesten :roll:

400g førstehjelp utstyr ja, sånn er det å være samboer med ei som er sykepleier, hehe. :roll:

Leathermanen - enig med deg. Den får bli hjemme, tar med en liten tang istedet til fiskeutstyr. Har en knøttliten "leatherman kopi" fra chlas ohlson som nok fungerer bra.

Microflees håndduken er badehåndkle ja. Kjøpte det på chlas ohlson, tror det ligger på rundt 200g. Har faktisk ikke veid det tror jeg.

Skal se om jeg finner en ny tarp, men er hekta på presenninger siden jeg var speider som liten. Er litt sentimental kos over det, og liker ikke være redd for å få et par hull i den. Men den billige på magasinet kan kanskje fungere. Synes kanskje 3x3m blir litt lite om vi er to personer. Men da kan man dele opp vekta på en større en.

Presenning fra Clas: 3,5x5,3m 135 g pr kvm 149,-

Presenning fra magasinet 3x3m 83,3g pr kvm 399,-

3x3 holder til en person 750g

3,5x5,3 holder til to personer 2504g/2 = 1,25kg

Presenningen veier 0,5kg meir per person og er faktisk akkurat det doble i størrelse totalt - så enkel regning.

Husker vi var på gutte-rølpe tur i fjor vinter, var begynt å nærme seg vår med litt overvann på isen. Ble litt mye god drikke på oss den kvelden, endte med at jeg sovna foran bålet i fylla uten å komme meg ned i soveposen. Våkna av at jeg skalv som pokker og sjekka tempen så var det -8 grader. Farlig! Anywayz.. krøyp ned i Sphere posen og ble varm og god. Klarte meg fint resten av natta i den med litt klær på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro å se at dere tok dere tid til å gå igjennom. Har tenkt på syntmat UL jeg og, men nå går det mot vinter og da er det enten 9dlx eller syntmat+bamse extreme fremover, så orker ikke kjøpe noe nytt helt enda :roll:

Hehe, jeg synes nesten at fordelen med å være voksen er at man kan kjøpe seg julegaver hele året. ;)

Flaska er helt kanon, elsker nalgene flaskene. Vid åpning på toppen gjør den en fryd å fylle på, drikke fra, lage mat i, ja hva som helst - den flaska er som poteta. Går an å kjøpe beslag til den også så fungerer den "som termos",, nesten :)

Ja, jeg skjønner at det er mange som sverger til nalgene flaskene. Og jeg skjønner det egentlig godt. Har aldri hatt en selv og klarer ikke helt å få meg til å kjøpe en når man ser hvor relativt tunge de er. Har en 1L platypus flaske selv og den funker godt å drikke av. Trenger jeg noe å lage mat i så kan jeg bruke gryta. (Men bruker stort sett frysetørret mat så det blir gjerne bare varmt vann.)

400g førstehjelp utstyr ja, sånn er det å være samboer med ei som er sykepleier, hehe. :roll:

Da har du jo egentlig en kjempefordel. Hun burde jo vite hva som egentlig er nødvendig.

Leathermanen - enig med deg. Den får bli hjemme, tar med en liten tang istedet til fiskeutstyr. Har en knøttliten "leatherman kopi" fra chlas ohlson som nok fungerer bra.

Lurt!

Microflees håndduken er badehåndkle ja. Kjøpte det på chlas ohlson, tror det ligger på rundt 200g. Har faktisk ikke veid det tror jeg.

Klipp den mindre eller kjøp en som er litt mindre. De koster jo ikke så mye.

Husker vi var på gutte-rølpe tur i fjor vinter, var begynt å nærme seg vår med litt overvann på isen. Ble litt mye god drikke på oss den kvelden, endte med at jeg sovna foran bålet i fylla uten å komme meg ned i soveposen. Våkna av at jeg skalv som pokker og sjekka tempen så var det -8 grader. Farlig! Anywayz.. krøyp ned i Sphere posen og ble varm og god. Klarte meg fint resten av natta i den med litt klær på.

Wow, det høres ut som det var nære på! :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bamsen er klar men syntmat får vente til sommeren! Blir fattig av mye utstyr og boda er stappfull :wink:

Nalgene 1l flaska veier forøvrig 28-30gram i følge vekta mi. Jeg skrev selvfølgelig inn "shipping weight" vekta.. big mistake!

Hadde det vært opp til meg hadde førstehjelp utstyret bestått av pinex forte, gorillatape, sportstape, gnagsårplaster, klorindryppert, superlim, febernedsettende og gassbind..... ok, ok, og et par tamponger i tilfelle hun begynner å blø - ELLER at jeg ikke får fyr på bålet :lol: Hun har til og med sytråd med nål der slik at hun kan lappe meg sammen om noe skulle skje. Og da må jo selvfølgelig jeg ha med Cognac. Bare i tilfelle det skulle skje at hun må sy meg :D

Den her tangen er det jeg tar med, knøttliten, men duger nok.

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=164052136

Skal faktisk klippe ned håndkledet, tenkte jeg ikke på engang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nalgene 1l flaska veier forøvrig 28-30gram i følge vekta mi. Jeg skrev selvfølgelig inn "shipping weight" vekta.. big mistake!

SuperTed må nok ønske seg ny vekt til jul, den du har er helt på jordet! :wink: (Min 1 ltr lexanflaske fra Bergans veier 181,2 gram og en engangsflaske for vann på 0,5 ltr veier rundt 20. Alminnelige brusflasker på 0,5 veier ca 60 gram).

Forøvrig er 0,15 & 0,20 monofilament helt topp å sy med om du stikker opp hull først.

Den tangen du refererer til er faktisk helt OK. Må kvesses grundig først den kniven, men likevel verdt pengene. Jeg kjøpte en haug da de solgte dem for 29. Gav bort de fleste, men har et par "til hverdags", dvs fisketurer i nærmiljøet og i sekken når jeg sykler et eller annet sted. På turer bruker jeg min Leatherman Squirt (den med nebbtang, ikke saks). Litt lettere og mindre og noen flere og bedre funksjoner.

Husker ikke om det var du som nevnte Nalgeneflaske som termos, men putter du den i et par ullsokker er det overraskende hvor lenge den holder på varmen.

Jeg skal ikke si for sikkert hvordan Cognac virker i medisinsk sammenheng, men den når hverken Gammel Reserve, en skikkelig Islay eller Gammel Dansk til knærne :lol:

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du for en god gammel Jameson så får du nok litt mer følelsen av at du er i ville vesten og må få ut kula, evt. amputere en fot :wink:

Pinlig.. vekta mi må ha stått på oz, pund eller noe annet fancy. Gidder jeg egentlig prøve igjen når jeg driter meg ut?

I følge denne omtalen er den nesten helt lik Lexan flasken din. 6,2oz står det på nett, så da er den vel lik i vekt også. 6oz er vel 170g. Aldri forstått meg på avoir`du`pois skalaen for måling.

http://www.sierradescents.com/reviews/hydration/nalgene/wide-mouth-tritan.html

Ullsokk er notert! (helt frem til cognacen kicker inn, da er ullsokken på hodet, hånda eller det som verre er..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinnacle fullpakket på bilde! Tarpen fungerer bra til å beskytte 1cm hullet på toppen når den er så full.

Pakklista ble utvidet med en ekstra flisgenser/ til frøkenen og en kryssfiner plate til primusen som oppstiver i ryggen på sekken. Et ekstra lite fleece pledd, exped lite poncho (i stedet for regnklær).

Inkludert 1l vann, havna sekken på 15kg.

Med vått telt, 1l vann og noen våte klær var sekken på 16kg hjem. Ble overraska av regn og tjukk tåke og regn fra fredag i 18 tiden frem til søndag.

En ekstra vannflaske på 1 liter og en jakke på 600gram måtte i tillegg lempes over på meg fra frøkenen under turen ettersom hun selv hadde pakket for mye. Tror hun lar deodoranten, finnskogen jakka og den ekstra 250grams jalapeno smørost tuben ligge hjemme neste gang :(

På det meste veide sekken derfor ca 16,5-17kg tipper jeg. Tror 15kg bør være maks i denne sekken.

Sekken fungerte bra. Hoftebeltet krevde litt justering underveis, hadde en tendens til å slakke seg opp,

Til ettertanke.

** Den gode gamle samekniven 8" må byttes ut i en litt kortere kniv, men som fortsatt kan brukes til å splitte 4-5cm diameter kubber lengdeveien. Forslag noen?

** Vurderer å kjøpe en plastboks for oppbevaring av malerier til å inneholde fiskestanga. Vekten på stoff/pvc tuben til beastmaster STC 8-9fot kan gjøres noe med.

** Byttet ut tursagen med en vanlig håndsag. Lenger/tynnere blad og mindre vekt. Fungerte utmerket til å sanke ved fra døde trær.

** Mer flaggline blir med neste gang.

** Skalljakke er ikke nødvendig med poncho, noen lag og en tjukk ullgenser er mer enn nok.

** Med bare bokser i Ajungilak sphere når gradestokken ble frysepunktet våknet jeg og var kald på ryggen en gang. -5 i den soveposen går helt fint med ull-undertøy i telt.

** Mindre fiskekroker (veier en del) og mer fokus på mark og flue ved neste tur i høst.

** 9 fot 5 delt er ikke praktisk i skogsvann, da savnet jeg gamle teleskopstanga. Er interessert i å finne ut hvilken stang Monsen brukte under Canada på tvers turen. (se post i Utstyrs seksjonen av forumet).

** Håndkledet skal klippes i to, behøver ikke et så stort et.

** En tynn lett bukse ala timerland buksa jeg bruker på sommeren kan være nyttig som reserve. I tåke blir man meget våt og med noen timer vandring i tåke så bruker jeg ikke ponchoen eller regnklær.

** Gå igjennom sekken til frøkena før avreise på neste tur. Legg igjen overflødig vekt :)

post-6430-133474769421_thumb.jpg

post-6430-13347476943_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den greia på toppen der er da vitterlig en presenning og ikke en tarp? :(

Kult at du fikk alt oppi da! Tenker meg at dere kunne ikke hatt mer flaks med været heller.

Blir det mer trimming av utstyret til neste tur?

Oppdaterte tråden. Se over!

Jepp.. det blir mer trimming av utstyret. Været var fint på vandringen innover på lørdag (5,5 time), ble sittende 2 timer i kø på vei frem på fredag, så det var altfor mørkt til å sette i gang når vi kom frem til utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarpen fungerer bra til å beskytte 1cm hullet på toppen når den er så full.

Rimelig stor og tungt toppdeksel altså?

Pakklista ble utvidet med en ekstra flisgenser/ til frøkenen og en kryssfiner plate til primusen som oppstiver i ryggen på sekken. Et ekstra lite fleece pledd, exped lite poncho (i stedet for regnklær).

Har du tenkt på å bruke noe annet enn kryssfiner til primusplate? Ville tro at kryssfiner er ganske tungt. Jeg ville sett etter noe varmebestandig materiale i skum istedet.

En ekstra vannflaske på 1 liter og en jakke på 600gram måtte i tillegg lempes over på meg fra frøkenen under turen ettersom hun selv hadde pakket for mye. Tror hun lar deodoranten, finnskogen jakka og den ekstra 250grams jalapeno smørost tuben ligge hjemme neste gang :(

Hehe. Kjenner til det problemet ja. Jeg har en fullstendig pakkelist med begge sekkene separat som jeg får henne til å gå igjennom før hun pakker. På den måten får hun se akkurat hvor mye hun må bære og hva det koster henne. Det hjelper vanligvis.

** Den gode gamle samekniven 8" må byttes ut i en litt kortere kniv, men som fortsatt kan brukes til å splitte 4-5cm diameter kubber lengdeveien. Forslag noen?

Bruker ikke ved selv, så vanskelig å si noe om for meg. Ikke overrasket at du vurderer å bytte den ut nei. Jeg ville sett om jeg kunne lånt noen forskjellige lengder hvis jeg var deg så du kan finne ut hvor langt blad du egentlig trenger. Først når du vet minimumslengden begynner du å kikke etter en kniv du liker vekta på. Slik ville ihvertfall jeg gjort det. :)

** Vurderer å kjøpe en plastboks for oppbevaring av malerier til å inneholde fiskestanga. Vekten på stoff/pvc tuben til beastmaster STC 8-9fot kan gjøres noe med.

Trenger du hard boks da? Er ikke nok med et stoff futteral da?

** Byttet ut tursagen med en vanlig håndsag. Lenger/tynnere blad og mindre vekt. Fungerte utmerket til å sanke ved fra døde trær.

Hvilken sag brukte du da?

** Mer flaggline blir med neste gang.

Er flaggline det sterkeste og letteste du kan bruke? Jeg ville sjekket etter no dynema line kanskje.

** Skalljakke er ikke nødvendig med poncho, noen lag og en tjukk ullgenser er mer enn nok.

Jeg er ikke noen fan av poncho så jeg bruker en Hagløfs Ozo som vind/regn jakke. Lett og vanntett nok. :)

** Med bare bokser i Ajungilak sphere når gradestokken ble frysepunktet våknet jeg og var kald på ryggen en gang. -5 i den soveposen går helt fint med ull-undertøy i telt.

Overrasket over at du ble kald i ryggen med en 9DLX under deg. Ligger du på magen?

** En tynn lett bukse ala timerland buksa jeg bruker på sommeren kan være nyttig som reserve. I tåke blir man meget våt og med noen timer vandring i tåke så bruker jeg ikke ponchoen eller regnklær.

Jeg bruker en rimelig tynn bukse som jeg har impregnert med Direct.TX. Den blir ikke bløt så fort så jeg trenger ikke skifte til regnbukse med det første og trenger jeg mer varme kan jeg ta på meg en stillongs.

** Gå igjennom sekken til frøkena før avreise på neste tur. Legg igjen overflødig vekt :)

Med en hard hånd! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Noe burde gjøres med QUOTE funksjonen og URL funksjonen til fjellforum! Det går ikke an å markere en tekst og så klikke QUOTE eller URL. Må copy paste eller skrives inn manuelt. Rimelig irriterende! Men her er svarene :lol:

- Rimelig stor og tungt toppdeksel altså?

**Tja, er jo en presenning på ca 3x2,5m så veier 400gram inkludert lange flaggliner festet i hjørnene.

- Har du tenkt på å bruke noe annet enn kryssfiner til primusplate? Ville tro at kryssfiner er ganske tungt. Jeg ville sett etter noe varmebestandig materiale i skum istedet.

**Hmm.. forslag til et bra underlag som duger til samme formålet med liten vekt mottas med stor takk. Bruker det til skjærefjøl i tillegg. :)

-Hehe. Kjenner til det problemet ja. Jeg har en fullstendig pakkelist med begge sekkene separat som jeg får henne til å gå igjennom før hun pakker. På den måten får hun se akkurat hvor mye hun må bære og hva det koster henne. Det hjelper vanligvis.

**Tvinger jeg på henne et excel ark så blir det nok ikke tur.. Hehe, husker hvor dårlig det ble mottatt når jeg lagde henne budsjett i studietida for noen år siden :lol:

- Bruker ikke ved selv, så vanskelig å si noe om for meg. Ikke overrasket at du vurderer å bytte den ut nei. Jeg ville sett om jeg kunne lånt noen forskjellige lengder hvis jeg var deg så du kan finne ut hvor langt blad du egentlig trenger. Først når du vet minimumslengden begynner du å kikke etter en kniv du liker vekta på. Slik ville ihvertfall jeg gjort det. :)

**Har tittet litt på Mora 2000 og Mora Bushcraft Triflex (litt mykere carbon stål). Har fått gode tilbakemeldinger begge to.

http://www.moraofsweden.se/index.php?cid=491&ssel=405

http://www.moraofsweden.se/index.php?cid=278&ssel=21

- Trenger du hard boks da? Er ikke nok med et stoff futteral da?

**Ved vandring i fjell går det bra, men med tykke skogkratt slik som f.eks. i nordre del av nordmarka fikk siden på sekken seg noen skikkelige trøkk. Da hadde tuppen på stangen nok levd ganske farlig.

- Hvilken sag brukte du da?

**Brukte en fra Maxbo som ligner på denne: http://www.tfjelland.no/ProductPage.aspx?ProductId=3076

Beskyttelsen på bladet festet jeg med et par gummistrikk. Ganske lett hardplast i håndtaket og litt kortere enn den på bildet ser det ut til.

- Er flaggline det sterkeste og letteste du kan bruke? Jeg ville sjekket etter no dynema line kanskje.

**Sikkert ikke ultralett, men er lagd for å tåle hardt vær, relativt tynn og relativt billig. Paracord er tyngre. Dynema line skal jeg ta en titt på.

- Jeg er ikke noen fan av poncho så jeg bruker en Hagløfs Ozo som vind/regn jakke. Lett og vanntett nok. :)

**Exped ponchoen kan også brukes som tarp. Ganske bra tilpassing og multi-use på den. Men ikke pokker om jeg henger ponchoen min over bålet :) Den kommer med sleep-liner også for dem som er interessert i å bruke den som sovepose.

Her er den:

Ozoen ser bra ut, men siden ponchoen dekker sekken i tillegg. Strekker seg ned til skoa nesten så er det et bedre valg. Har en super mica jacket som er good-to-go etter en runde med impregnering om - greit å kunne velge hvilken som passer best til værmeldinga.

- Overrasket over at du ble kald i ryggen med en 9DLX under deg. Ligger du på magen?

**Hehe, neida, men har en tendens til å legge meg på siden i søvne.

- Jeg bruker en rimelig tynn bukse som jeg har impregnert med Direct.TX. Den blir ikke bløt så fort så jeg trenger ikke skifte til regnbukse med det første og trenger jeg mer varme kan jeg ta på meg en stillongs.

**Direct TX notert. Er litt sugen på Fjällräven Vidda som en reservebukse.

- Med en hard hånd!

**Hør hør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag til kniv: Gerber Big Rock! Den tåler utrolig mye juling. Jeg bruker den til tennstål, kløyving av ved mm. Veier 217g med slire. Test (kløyving av ved på slutten):

Til tennstål er vel karbon stål det beste? Forøvrig er karbon stål også best om du skal lage gnister mot f.eks. quartz stein også. Den kniven der er rustfritt stål = ikke karbon ytterst (Edit: men kan slipes ned på knivryggen)

Er helt avhengig av muligheten til å kunne fyre opp et bål i hardt regnvær eller kaldt vær. Så et sprøtt stål som brekker ved batonering om vinteren er ikke mitt første valg. Må kunne splitte noen tjukke greiner for å komme inn på tørrveden.

Men ser ut som en bra kniv-omtale det der. Absolutt. Litt tykk for fiskesløying? Bladet kunne gjerne ha vært 1 cm eller to lenger ser jeg fra videotester.

Edit:

Litt info om rustfritt stål vs karbon stål kniv.

Stainless steel differs from carbon steel by the amount of chromium present. Unprotected carbon steel rusts readily when exposed to air and moisture. This iron oxide film (the rust) is active and accelerates corrosion by forming more iron oxide. Stainless steels contain sufficient chromium to form a passive film of chromium oxide, which prevents further surface corrosion and blocks corrosion from spreading into the metal's internal structure.

Ellers kan jeg fortelle _OS_ at jeg bestilte en Big Rock i dag. Skulle gjerne postet i "røverkjøp tråden" hvor jeg kjøpte den og hvilken pris jeg fikk, men foretrekker å legge det til denne tråden (i et par dager) av to grunner. 1: vil ikke at selger skal gå tom samme dag som jeg bestilte min, og dermed ikke få kniven. 2: Synes lesere av denne tråden fortjener en ultralett gulrot. Anywayz, fant kniven på topsecret.no til 390kr. Nærmeste pris er 599kr på skittfiske og 749kr i alle andre nettbutikker. Fikk ikke kjøpt den fra USA der den går for $30, tror kanskje reglene for sending av kniv til Norge har blitt endret siste tiden. Jeg fikk i hvertfall ikke bestilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er interessert, men ingen nerd eller fanatiker. Og jeg erstatter gjerne spart vekt med en øl eller to for maksimal kos på slutten av turen

Er i samme båt (sekken, gammel Lowe Cerro Torre veier 3,5 kg!), neste steg må jo være 'instant øl'! Utrolig nok, bare noen få som har prøvd, og ingen helt lykket (må være mulig med ren sprit, smakstilsetninger og noen piller for å få til CO2?).

Ser flere andre tenker i samme bane

Ja man har forsøkt, se her:http://www.allbusiness.com/retail-trade/food-beverage-stores/720490-1.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol_powder

http://whatdoino-steve.blogspot.com/2009/06/alaskan-made-dehydrated-beer.html

og noen gutter fra UTexas Austin så vidt jeg husker (finner ikke lenken)...

Finnes vin også fra Tyskland - skal visst smake pyton...http://www.brettonstuff.com/index.php/backpacking/dehydrated-red-wine/

Blir ikke helt det samme med karsk om sommeren'!

Ellers nyskjerrig på hvor man kan spare vekt på foto/video-utstyr for de av oss som er interessert i å dokumentere turen på skikkelig/semi-prof vis (stativ, steadycam, mikrofoner osv). Bare stativet mitt veier 2,5 kg. Det andre (telt, sovepose, primus etc. er nok ganske godt dokumentert i websider/forum).

Fiske (vadere, stang-ettui osv) er et annet sted oss 'gear-samlere' (særlig fluefiskere!) kan spare vekt.

http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/index.html

http://www.the-ultralight-site.com/

osv. osv. bare å google seg fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe 'off topic' men relevant...har sett at Nordmenn har ikke samme holdning til forsøpling som andre land...det er bare å lese BT eller ta en tidlig spasertur på Vågsallmeningen etter fredag/lørdag kveld. Samtidig er mange fiskere verden rundt det samme....sett lignende i Australia, NZ, men aldri USA eller andre land. Du snakker om en 'white trash' fenomen, men her i Norge er det 'white trash' med peng, altså holdninger. Sett folk som tydelig har peng (øvrig middelklasse) slenge dritt i bakken rett ved siden av boss-spannet...eller slenge ut bilvinduet...

Familien og venner/bekjente fra Aus, USA, og t.o.m. Rio de Janeiro reagerer med vanvidd når de ser det....på tide med Singapore lover? :twisted:

Edit: må da ikke klandre ALLE som er glad i øl for forsøpling (med 'instant øl' bruker man jo vannflaskene sine!) - har drasset med meg tomme ølbokser, diverse osv i sekken der jeg ikke kunne legge igjen hos DNT utallige ganger. Blir like dritsur som deg, men pleier å gå i mer fjernt strøk. Er nok en storby fenomen...(finner nok ikke i Jotunheimen! - kom deg lenger avgårde!)...

Edit: Superted - jeg legger opp dette med forsøpling i annet tråd ('andre') sånn at folk kan kommentere, flame og gå vilt osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel på tide å få frem noen utstyrs lister for ultralett vandring på vinteren selv om vi alle vet hvilken lightweight kombo som er den ultimate fra en annen tråd.

Hadde kanskje vært en god ide å være litt mer realistisk i denne tråden?

;)

PS.

Fått Gerber Big rock i hus. Må bare si at ved første inntrykk er det en MEGET god og solid kniv for pengene. Overrasket over at den ikke er tyngre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel på tide å få frem noen utstyrs lister for ultralett vandring på vinteren selv om vi alle vet hvilken lightweight kombo som er den ultimate fra en annen tråd.

Hadde kanskje vært en god ide å være litt mer realistisk i denne tråden?...

God ide, hvis du tar jobben med redigering. Man trenger en "sjef" som bestemmer hva som er "realistisk". Kunne tenke meg at du lager et scenarie for turen (temperatur, antall dager, turområde). Hadde vært morsomt hvis folk argumenterte hvorfor produktet de forslo var bedre enn kun å telle gram spart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så lett å definere ultralett på vinterturer da det ofte ender opp i en diskusjon om sikkerhet. Noen vil ha med fjellduk andre ikke, noen vil ha ekstremsovepose osv.

Jeg og en kamerat var på en firedagers tur i Sylane sist vinter og jeg hadde en sekk på ca. 18,5 kg. Kameraten hadde en litt lettere sekk, tipper 17kg. Jeg bar teltet og hadde derfor litt tyngre sekk. Vi hadde ikke med vindsekker. Vi kunne nok redusert vekten en del ved å kutte ned på komforten.

På sommeren derimot har jeg sjelden sekk over 10kg. Det letteste jeg har hatt er 6,2kg med telt, sovepose, liggeunderlag osv og mat for et døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.