Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny turbok for Valdres - pluss litt til


daghb

Anbefalte innlegg

Det er akkurat kommet en ny turbok for Valdres - "På tur i Valdres" fra Glittertind Forlag. Hoveddelen er fotturer, men det er også beskrevet ski-, padle-, sykkelturer og klatresteder. Jeg kjøpte den her om dagen på Intersport på Fagernes, men jeg regner med at den er til salgs flere steder i Norge, og den er også bestillbar på epost fra forlaget. Boka er tjukk og tung og egner seg nok ikke for sekken, men det er desto mere turstoff i den. Det er stort sett bilder fra alle turene, og gjerne flere fra hver tur. GPS-koordinater (UTM sone 32) er angitt for hver tur - og det er gjerne 5-6 koordinater oppgitt slik at man kan følge turen på kart eller PC. Jeg synes det er strålende å kunne slå opp koordinatene på kart.statkart.no og se hvor på kartet beskrivelsen finner sted. Kartene i boka er gode og store - opptil en hel side - og rutene er godt avmerket i 1:50 000. Mange av rutene har alternativer og gode beskrivelser av ting man kan se og gjøre underveis.

I boka er det fine opplysningsbokser til hver tur som inneholder: Vanskelighetsgrad, distanse, høydeforskjell, tidsforbruk, hvorvidt turen er egnet for familier/barn og hva slags merking som er benyttet. Det er tydelig at forfatterne har gått alle disse turene selv, og gjerne flere ganger.

For å ta en titt, se på dette eksempelet fra boka (PDF, 32 sider).

Alt i alt er det vel den beste fjellturboka jeg har sett noensinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.