Gå til innhold
  • Bli medlem

spænd og fjeldski


Anbefalte innlegg

Her kommer et "udenfor sæsonnen" spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med.

Når man i Danmark køber langrendsski spørger ekspedienten hvor høj man er og hvor meget man vejer. Udfra dette tager han/hun et par ski og siger, "de her passer dig".

Jeg blev derfor MEGET overrasket da en kammerat som havde købt langrendsski i Norge kom hjem og fortalte, at han havde prøvet flere forskellige ski af præcis samme model for, at finde lige nøjagtig de 2 ski som passede til ham - altså hvor skiens spænd passede til ham.

Mit spørgsmål er: gælder det også for fjeldski ?

Jeg skal have et par Åsnes Amundsen ski. Udfra Åsnes hjemmeside skal de være 190 cm. Kan jeg købe et par amundsen 190 cm ski og være sikker på at de passer mig, eller skal jeg også prøve flere forskellige amundsen 190 cm ski for at finde præcis dem som passer til mig ?

Jeg har et par Rottefella riva 3 bindinger som skal sættes på skien - men hvordan gør jeg det ?

- skruer jeg "bare" skruen ind i skien ?

- ....eller skal jeg først bore et lille hul ind i skien ?

- ....eller skal jeg bore et hul hvor jeg indsætter et lille cylinder-formet stykke træ som jeg derefter skruer skruen ind i ?

Håber på hjælp fra nogle erfarne norske.

Med venlig hilsen

Silkeborg

Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rottefella har en mal laget i metall som spennes opp på skiens midtpunkt. Denne har forskjellige hull som er tilpasset de forskjellige typer bindinger. Du skal bore hull først, ikke for langt og ikke for kort. Du må ha riktig diameter på boret. Sjekk med sportsforretninger om de kan montere for deg, så unngår du senere problemer. Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Jeg støtter Åge her... dette bør du få gjort av noen som har riktig utstyr! Er litt surt å borre bittelitt for langt.

Når det gjelder spenn på fjellski, så har vel dette litt med bruksområde å gjøre. Skal du gå utenfor løyper, så trenger man ikke smørelomme. Jeg går med kort- eller langfeller og dropper smøring helt. Utenfor løype er skiens bæreevne sannsynligvis det viktigste. Jeg kjøpte Åsnes Ingstad i vinter, og er storfornøyd!

Skiene du vurderer er vel akkurat så smale at de går greit i oppkjørte spor. Er det derfor du har valgt dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er et poeng å være mest mulig selvhjulpet her i verden. Man trenger ikke eksperter til å løse helt alminnelige hverdagsutfordringer. Montering av skibindinger klarer du å gjøre selv.

Diameter på bor/hull finner du ved å måle diameter på skruen innenfor gjengene. Om du ikke har nøyaktig riktig bor i sortimentet, så velg heller litt trangere enn videre bor. Treplugg er ikke nødvendig dersom skiene har trekjerne. Har skiene ”skum” eller annet løst materiale i kjernen er det nok nødvendig å lime inn en treplugg for å få godt nok hold for gjengene.

Dybden på hullet finner du ved å måle lengden på skruene. Sjekk for sikkerhetsskyld at skruene ikke er lengre enn tykkelsen på skiene. Husk at bindingen bygger litt den også. Sett på en tape bit som merke på boret der du skal stoppe, eller lag en stoppekloss av et passende trestykke som du borrer gjennom og lar være innerst på boret.

Balansepunktet på skiene finner du ved å la skien ligge på eks en litt sløv knivsegg eller annen passende skarp kant. Flytt skien frem og tilbake til den er i balanse. Er det ulikt balansepunkt på skiene i samme par, blir det estetisk penere å velge et punkt midt mellom punktene på de to skiene. Balansepunktet kan variere litt mellom skiene i et par uten at det har betydning i bruk.

Under bruk synes jeg det er en fordel at skiene er litt baktunge fremfor framtunge, dvs de vipper heller litt bakover enn fremover når du løfter foten.

Er det store forskjeller mellom skiene får du vurdere å plassere bindingene asymmetrisk eller å kontakte forhandler/produsent for å bytte ski.

Bruk gjerne en binding med støvel i for å finne riktig plassering av binding/hull i forhold til helen. Helen skal normalt være midt på skien. Du vil også finne en egnet plassering av helplaten/beslaget på denne måten.

Ha gjerne noen dråper vannfast lim i hvert hull før du skrur bindingen endelig på plass. Det vil hindre at skruen skrur seg ut under bruk.

For turski/fjellski vil du neppe merke små forskjeller i spennet mellom de to skiene i et par. Du vil trolig aldri ha nøyaktig sammekroppsvekt, ha samme antrekk, eller ha like tung sekk fra tur til tur. Du vil dermed aldri kunne finne idealspennet for alle forhold.

Lykke til.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det ideelle vil være å prøve en rekke ski i 190 og fine det paret som har best spenn tilpasset din lengde/tyngde. Spennet kan variere noe innenfor samme lengde.

Men i likhet med den forrige som skrev her, kommer det jo til her aspekter som vekt på utstyr man bærer i sekk, om man skal dra pulk o.s.v.

Din kroppsvekt vil med andre ord variere, hvilket vil påvirke spennet i skiene.

Når det gjelder montering av bindinger, se rene linken hvor jeg steg for steg beskriver fremgangsmåte. Er man noenlunde hendig klare man dette selv.

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=19972

Hvis man ikke er særlig hendig eller helt sikker på hva man gjør, overlat monteringen av bindinger til butikken hvor du kjøper ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.